Mitä et ymmärrä vasemmistolaisuudessa? Mitä et ymmärrä oikeistolaisuudessa?
Yritetään keskustella näistä.
Kommentit (542)
Itse en ymmärrä vasemmistolaisuudesta sitä ajatusta että miksi pitää elättää ihmisiä jotka ei itse edes halua elättää itseään eli miksi muiden työn tulos pitää jakaa myös niille jotka ei halua töitä tehdä että saisi oman tuloksen
"Vähän sama kysymys kuin onko oikein että joku muu voitti lotossa 74 miljoonaa, eli jos rahaa ei vain ole enempää jaettavaksi, niin pakkohan sitä on leikata."
Niitä leikkauksia voi suunnata hyvin monilla tavoilla. Ja jokainen säästö ei tule aina halvemmaksi. Esim. suomalaisten kulutusinto on lopahtanut kun he kokevat tulevaisuudenturvansa huonoksi ja työmarkkinat epävarmoiksi. Jos ajattelee työttömyyden romauttavan oman talouden niin rahat laitetaan säästöön eikä kulutukseen. Ja tämä taas hyydyttää talouskasvun kuten nyt on nähty.
"En usko että kukaan tässä tätä tahallaan tekee."
Hallitus on ihan selvästi kertonut että tällä tavoitellaan kannustavuutta työn haussa. Se ei vai toimi matalasuhdanteen aikana kun työttömyys ei ole pääosin ihmisen yritteliäisyyden puutetta vaan työpaikkojen puutetta.
"Slavoj Zizek on joissain haastatteluissa ja kirjoituksissaan sanonut jotain sen suuntaista, että vasemmiston tulisi kokea eräänlainen uusi tuleminen. Hänen mielestään vasemmiston tulisi esimerkiksi reflektoida sitä, missä määrin he ovat itse vastuussa siitä, että Trumpin kaltainen vouhottaja on valittu USA:n johtoon jo toista kertaa. Se selitys, että yli puolet vastapuolen äänestäjistä on vain tyhmiä tai pahoja, on liian yksinkertainen. Ainakaan hänen mukaansa tätä reflektointia ei olla tehty riittävissä määrin, eikä vasemmisto tule samaan parempaa jalansijaa (vaikka mahdollisuuksia olisi), ennen kuin puutteet on korjattu."
Tämä oli ihan mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä kirjoitus. Se ei kuitenkaan oikein vastannut siihen kysymykseeni että missä nimenomaan Suomen vasemmiston puheissa on aktiivisesti vähätelty oman aktiivisuuden merkitystä ja ihmisen omaa vastuuta. Joka siis oli käsittääkseni kuitekin se tämänkin ketjun aloituksen perusajatus.
Vierailija kirjoitti:
No ei varmasti, jos kysytään Suomen vasemmiston itse rahoittamilta tutkimuslaitoksilta. Mutta osaatko selittää, miksi sitten Tanskassa on ollut jo kauan käytännössä täystyöllisyys, kun siellä on otettu käyttöön nämä täsmälleen keinot, joita Suomessa nyt yritetään, 30 vuotta myöhässä?
Minä en usko näihin keinoihin, vaikka olenkin pitkän linjan kokoomuslainen. Huonossa taloustilanteessa työttömien kyykyttäminen ja työttömyysturvan heikentäminen ei vähennä työttömyyttä. Miten se voisi tehdä sen, jos ei ole työpaikkoja. Työttömyys vähenee lisäämällä työpaikkoja ja se tapahtuu vain talouskasvulla. Noita keinoja tulisi käyttää vasta sitten, kun on lähes täystyöllisyys ja työvoimapula. Silloin voidaan noilla keinoilla yrittää kannustaa omasta halustaan työttömänä olevat töihin, mutta pieneen joukkoon ei tehoa mikään. Se pitää ehkä vain hyväksyä ja tarpeeksi vahva talous kestää sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ymmärrykseeni ei mene miksi toiset köyhät ja pienipalkkaiset äänestävät perussuomalaisia mikä on oikeistopuolue ja haluaa viedä kaikilta pieniosaisilta tuet pois.
Minä taas en ymmärrä, miksi köyhät ja pienipalkkaiset äänestävät vasemmistoa. Vasemmiston keinoilla ei luoda taloskasvua, joka on aivan ehdoton edellytys sille, että pienipalkkaistenkin asema paranee. Persujen äänestämistä en ymmärrä ollenkaan.
Mitenkäs sitten (ilmeisesti) oikeistolaisena näet tämän nykyisen hallituksen toimet? Talouskasvua ja työttömyyden laskua ei ole näkynyt, mikä ei ole sikäli ihme, kun kaikki hallituksen toimet ovat tutkimustiedon mukaan laskusuhdanteessa taloudelle haitallisia. Nyt ihan käytännössä todistetusti.
Vasemmistolaisuudessa on minusta outoa se, että rahat kaikkeen halutaan ottaa muilta.
"No ei varmasti, jos kysytään Suomen vasemmiston itse rahoittamilta tutkimuslaitoksilta. Mutta osaatko selittää, miksi sitten Tanskassa on ollut jo kauan käytännössä täystyöllisyys, kun siellä on otettu käyttöön nämä täsmälleen keinot, joita Suomessa nyt yritetään, 30 vuotta myöhässä?"
Paitsi että Tanskassa on 90 % ansiosidonnainen ja aivan erilainen tuki työttömäksi jääneille. Unohtui mainita? Töihin siis oikeasti kannustetaan, eikä työttömäksi jääminen ole elämän ja elintason loppu, toisin kuin nyky-Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
"No ei varmasti, jos kysytään Suomen vasemmiston itse rahoittamilta tutkimuslaitoksilta. Mutta osaatko selittää, miksi sitten Tanskassa on ollut jo kauan käytännössä täystyöllisyys, kun siellä on otettu käyttöön nämä täsmälleen keinot, joita Suomessa nyt yritetään, 30 vuotta myöhässä?"
Paitsi että Tanskassa on 90 % ansiosidonnainen ja aivan erilainen tuki työttömäksi jääneille. Unohtui mainita? Töihin siis oikeasti kannustetaan, eikä työttömäksi jääminen ole elämän ja elintason loppu, toisin kuin nyky-Suomessa.
Niin ja tiesitkö että vuonna 2021 Tanskan julkisen sektorin osuus bkt:sta oli Euroopan suurin? Että joo, mielellään otetaan mallia Tanskasta. Mutta ei valikoiden, vaan kokonaan.
"Ja helvetin hyvä niin. Kannustinloukut pitääkin purkaa. Töissä käymisen täytyy aina olla kannattava ja järkevä vaihtoehto kotona makaamiselle."
Jotta voi mennä töihin niin pitää olla työpaikkoja. Osaatko selittää että miten nopeasti hupeneva työttömyysturva toimii toiveesi mukaan matalasuhdanteessa jossa yhtä avointa työpaikkaa kohden on kymmenen hakijaa?
"Poliittiset lakot eivät ole mitään muuta kuin ay-pomojen keino takertua omaan valtaansa. Työtaistelutoimena sopimuksettomassa tilanteessa käytetty lakko on aivan eri asia, eikä niitä ole ollut kukaan kieltämässä."
Hallitus on hyvä ja pysyy poissa työmarkkina-asioista niin poliiitisia lakkoja ei tarvita.
"No ei varmasti, jos kysytään Suomen vasemmiston itse rahoittamilta tutkimuslaitoksilta."
Persujohtoinen valtionvarainministeriökään ei onnistunut laskemaan sille työllisyysvaikutuksia.
" Mutta osaatko selittää, miksi sitten Tanskassa on ollut jo kauan käytännössä täystyöllisyys, kun siellä on otettu käyttöön nämä täsmälleen keinot, joita Suomessa nyt yritetään, 30 vuotta myöhässä?"
Koska siellä on myös työntekijäpuolta hyödyttäviä asioita joita jostain syystä oikeistohallitus ei ole halunnut Suomeen tuoda. Esim. siellä on alussa paljon Suomea parempi työttömyysturva ja hyvin aktiiviset ja hyvin rahoitetut työllisyypalvelut.
Lisäksi Tanskassa on inovatiivinen ja kasvuhakuinen yrityskenttä joka luo työpaikkoja työttömille. Suomessa keskitytään leikkaamaan työvoimaa ja maksamaan maksimaalisia osinkoja.
"Me elämme demokratiassa ja on väärin työnantajille, jos työajalla lakkoillaan hallitusta vastaan ja vaaditaan työnantajalta täyttä palkkaa. Lakkoile omalla ajallasi. "
Lakon ajalta ei makseta palkkaa. Ei ole koskaan maksettu. Lakkoajan "palkan" maksaa työntekijälle hänen ammattiliittonsa.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä luota vasemmistolaisiin. Enkä äänestä heitä. Jo ihan lapsuudessa kotoa opittua sodankäyneeltä isältä.
Kummasti ne vasemmistolaiset isoisänkin olivat myös sodan käyneitä, eivät ihailleet Neuvostoliiton harvoinjen pakko valtaa vaan pohjoismaista sosiaalidemokratiaa . Mutta sehän on käsittämätön ajatus oikeistolaiselle, jonka maailma on mustavalkoinen.
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa on myös tiukat aikarahat, joilla pitää lähteä töihin tai tuet loppuvat. Suomessa on harvinaislaatuiset ikuiset tuet, joille iso osa massasta jaa kyyköttämään. Vasemmisto haluaa näiden kyyköttävän täällä passiivisina rangaisten kaikesta oma-aloitteellisuudesta. Kärjistettyen suomalainen sosiaaliturva on rakennettu kroonikoille ja rankaisee satunnaisia sille putoavia. Muualla sosiaaliturva on turvaverkko, jolla kimmotaan takaisin työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olin lomautettuna ensin marraskuusta 2024 -tammikuulle 2025 ja sitten työttömänä helmikuusta- heinäkuun puoliväliin"
Olisiko sinusta oikein että työttömyysturvaasi jatkuvasti leikattaisiin työttömyyden pitkittyessä jos et omista kaikista yrityksistä huolimatta olisi saanut työtä?
Vähän sama kysymys kuin onko oikein että joku muu voitti lotossa 74 miljoonaa, eli jos rahaa ei vain ole enempää jaettavaksi, niin pakkohan sitä on leikata. En usko että kukaan tässä tätä tahallaan tekee. Saihan Suomi jo huomautuksen EU:lta julkisen puolen veloista. Kuitenkin rikkaat käyttävät julkisen puolen palveluja vähemmän kuin köyhät, joten kertoohan se että olemme saaneet vuosia "liian hyvää palvelua" tai ainakin liian hyvää.
En kyllä ymmärtänyt yhtään mitään horinastasi. Hymyhuulin sakset kädessä näyttävät leikkaavan.
"" Mutta osaatko selittää, miksi sitten Tanskassa on ollut jo kauan käytännössä täystyöllisyys, kun siellä on otettu käyttöön nämä täsmälleen keinot, joita Suomessa nyt yritetään, 30 vuotta myöhässä?""
Oletko ajatellut mahdollisuutta että Tanskan parempi talous ei johdukaan työntekijöiden oikeuksista vaan siitä että tanskalainen yritys on osaavampi, innovatiivisempi, kasvuhakuisempi ja siksi paremmin tuottava kuin suomalainen yritys keskimäärin?
Suomessa lähdetään jostain syystä aina siitä että heikko talous johtuu siitä että työlainen riistää yritystä liiallisilla eduilla, ei siitä että se yritys tekisi itse jotain väärin.
En kykene ymmärtämään oikeistolaisuudessa sitä, että heillä on aivojen tilalla rahaa. Toisaalta SUomenkin mittakaavassa heidän taloustaitonsa ovat melkoisen kyseenalaisia.
Pidän itsekin rahasta, sijoitan säästän. Minulla on työ asunto auto ja perhe, mieskin olen vielä. Minusta on päivänselvää, että tätä maapalloa ei voi tuhota siten kuten nyt teemme. Se on aivan ehdoton prioriteetti.
Jokseenkin hyvä esimerkki on nykyinen maailmantilanne. Kun oikeisto päästetän mellastamaan, tuloksena on sotia, luonnontuhoa, kuolemaa, köyhyyttä ja rikkaiden entisestään rikastumista, tieteen kieltämistä, kulttuurin, sivistyksen ja taiteen tuhoa.
En voi kannattaa tätä. Enkä tule koskaan ymmärtämään.
"Itse en ymmärrä vasemmistolaisuudesta sitä ajatusta että miksi pitää elättää ihmisiä jotka ei itse edes halua elättää itseään eli miksi muiden työn tulos pitää jakaa myös niille jotka ei halua töitä tehdä että saisi oman tuloksen"
Koska meillä on lopulta aina vastuu lähimmäisistämme. Ihan jo Raamatunkin mukaan.
Myös niistä joiden elämää ja ratkaisuja emme aina jaksa ymmärtää.
Oletko ajatellut mahdollisuutta että Tanskan parempi talous ei johdukaan työntekijöiden oikeuksista vaan siitä että tanskalainen yritys on osaavampi, innovatiivisempi, kasvuhakuisempi ja siksi paremmin tuottava kuin suomalainen yritys keskimäärin?
Suomessa lähdetään jostain syystä aina siitä että heikko talous johtuu siitä että työlainen riistää yritystä liiallisilla eduilla, ei siitä että se yritys tekisi itse jotain väärin.
Helsingin Sanomissa juurikin oli analyysi miksi Suomessa ei synny innovatiivisia ja osaavampia yrityksiä työllistämään kansaa. Yksi iso syy on pääomien puute. Puuttuu rahoittajat. Pankit ovat aina varovaisia lainoittajia, joten yritysmaailma hakee pääomia yksityisiltä sijoittajilta, joita Suomessa ei ole, koska pääomat verotetaan jatkuvasti verotuksella, joka tarkoitus on estää pääomien kasaantuminen. Toisaalta sijoitusvoittoja verotetaan raskaasti, joten sijoittaminen ei ole kannustettua. Kuka niitä veroja koko ajan haluaa lisää; vasemmisto.
"Tanskassa on myös tiukat aikarahat, joilla pitää lähteä töihin tai tuet loppuvat."
Kyllä mutta Tanskassa on työpaikoja jonne mennä jos on työhaluja. Suomessa ei ole.
Kannustaa voi vain asiaan johon voi itse hyvin vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä vasemmistolaisuudessa oikein mitään. En ole vasemmistotyyppien kanssa miltei koskaan mistään samaa mieltä. Monesti mietin, että onpa kuvottavaa porukkaa, kun luen heidän kirjoituksiaan ja mielipiteitään. T. oikeistokonservatiivi, nainen
Sama. En ymmärrä sitä miksi heidän myötätuntonsa on aina automaattisesti rikollisten ja itsevaltaisen hallinnon puolella. En ymmärrä heidän pakonomaista tarvettaan todistaa, ettei suomalaisilla tai eurooppalaisilla tai yleensä valkoihoisella väestöllä ole mitään yhteistä kulttuurillisesti, geneettisesti, historiallisesti, vaan pelkkiä erottavia tekijöitä. En ymmärrä heidän ajatustaan siitä, että maailma voisi olla aidosti ilman valtioiden rajoja. En usko että he olisivat henkilökohtaisesti valmiita luopumaan asuinneliöistään, turvallisuudestaan, vapaudestaan, kuluttamiskyvystään..jotta tuo utopia toteutuisi. Sen fanaattinen vaatiminen on siis pelkkää vastarintaa jotain kuviteltua vihollista kohtaan, vähän niin kuin teini huutaa vihaavansa iskää mutta iskä kuitenkin tarjoaa kodin ja viikorahaa.
Hallitus on itse ottanut ison roolin työmarkkinaosapuolena omilla "uudistuksillaan" joten on hieman erikoista että sitä vastaan ei saisi nyt lakkoilla. Käytännössä tämäkin syö lakkoilun voimaa ja vaikutusta. Jos työnantajaliitot saavat omat ajatuksensa hallituksen ajatuksiksi niin ne ovat sitten hyvin lakoilta suojassa.
Me elämme demokratiassa ja on väärin työnantajille, jos työajalla lakkoillaan hallitusta vastaan ja vaaditaan työnantajalta täyttä palkkaa. Lakkoile omalla ajallasi.