Miksi moni sanoo, että nykyään ei kannata opiskella, koska ei ole varaa siihen?
Eikö opiskelijana saa myös tukea ja asumistukea? ja lainaa?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
1250 €/kk. Noin. En nyt tarkastanut ns päivän summaa, mutta siitä voi vetää johtopäätöksiä. Tuosta yli 800€/kk olisi lainaa. Sinänsä varmaan ok, mutta kun on tässä perhettäkin, niin ei toi kyllä mitenkään riitä.
Tuonkin saa vain siihen saakka, kunnes jäljellä olevat opintotukikuukaudet on käytetty. Kymmenkunta vuotta sitten määrä oli ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneelle noin 9 tukikuukautta seuraavaan tutkintoon. Sillä ehtisi melkein opiskella yhden lukuvuoden.
Vierailija kirjoitti:
Saa jotain tukea, ainakin lainaa, mutta kuka uskaltaa ottaa lainaa nykyisessä työllisyystilanteessa? Ei mitään tietoa työpaikasta ja isot velat valmiina maksua odottamassa, ja elääkin pitää. Omassa nuoruudessani opiskeltiin lähinnä lainan turvin, mutta silloin sai aina jotain työtä jos ei juuri sitä mihin valmistui, oli turvallisempi ottaa lainaa kun työn saanti oli melko varmaa, jos ei heti niin ensi vuonna viimeistään.
Sen opintolainan saa osittain tai kokonaan anteeksi, jos elämässä kaikki ei mene hyvin. Itse sain 16000€ kokonaan anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa, jos opintotukikuukaudet on jo käytetty.
Mitä tuo tarkoittaa ja mistä sen näkee?
Korkeakouluopintojen opintotukikuukausien määrä on rajallinen. Kelasta voi tarkistaa, onko opintotukikuukausia enää jäljellä.
Jos ei korkeakoulu tutkinnolla työllisty niin silloin on valinnut väärän alan.
Mikä sitten olisi oikea tutkinto? Minä opiskelin fysiikkaa, eikä sillä työllistynyt.
Esim lääkäri, lakimies, lukion opettaja.
Vierailija kirjoitti:
ei opiskelusta ole hyötyä, jos ei ole suhteita. töihin pääseee vain suhteilla.
Niinpä. Olisi pitänyt silloin nuorena ja simpsakkana (enemmän tai vähemmän) olla härski ja etsiä käsiinsä sopivien firmojen miehiä, joille sitten flirttailla. Enpä tajunnut, ettei koulutuksella työllisty, joten ei tullut käytettyä tuota korttia. Nyt olen liian vanha ja varattu tuohon keinoon.
Ymmärrän että nuoret ihmiset, vasta täysi-ikäiseksi tulleet joutuvat opiskelemaan täysipäiväisesti. Siinä opitaan samalla elämää, yhteistyötaitoja, ryhmässä olemista, aikuiseksi kasvamista. Siihen elämänvaiheeseen sopii useimmille elää ns. opiskelijabudjetilla, jos ei ole huollettavia.
Mutta en ainakaan itse aikuisena mitään tukia tarvinnut opiskellessani työn ohella. Hitosti piti tehdä hommia, kun on päivät töissä ja perheellinenkin vielä, mutta olihan opiskelu tosi tehokasta, kun on työelämätaustaa eikä aikaa tuhlaannu epäoleelliseen.
Yliopistossa ja ammattikorkeakoulussa (sekä amk että yamk) on ainakin tosi paljon vaihtoehtoja, jotka sopivat työssäkäyville. Niillä aloilla, joihin kuuluu paljon palkattomia harjoitteluja tilanne on erilainen. En tiedä, miten nykyisin on mahdollista kouluttautua alanvaihtajana vaikkapa sairaanhoitajaksi, kun aikuiskoulutustuki lakkautettiin. Tietotyöläisellä on ihan eri tilanne. Joustavat työajat, joiden yhteyteen on helppo sovitella erilaisia opintoja, jos vaan kannikat kestää ja on hyvä soveltamaan.
Vierailija kirjoitti:
Yritän opiskella ammattitutkintoa työvoimakoulutuksessa, että olisi jotain mahdollisuuksia päästä vielä työelämään. Tällä hetkellä olisi työssäoppimisjakso, mutta 14 aloittaneesta kaksi on saanut palkattoman työharjoittelupaikan. Hyvältä näyttää ja säästöt on syöty.
Okei, eli mun kannattaa siis amiksen sijaan valita youtube-videoiden tekeminen. Niistä saattaa jopa saada jonkun roposen jossain kohtaa eikä mene aikaa hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset olettavat, että muut maksavat saman elintason opiskelijana kuin työssä ollessa. Aina on tekosyitä ja syy muualla kuin itsessä.
Tässä elintasoon vaaditaan lähinnä katto pään päälle ja jotakin ruokaa. Ei kukaan vaadi samaa elintasoa kuin työssäkäyvällä on. Eikä moni pysty opiskelemaan asunnottomana ja ilman ruokaa. Jossain pitää nukkuakin, eikä ihan loputtomiin voi paastota.
Ei kannata jo sen takia ettei se auta töiden saamisessa tai joskus saattaa auttaa todella harvoin. Opiskelijalta puuttuu edelleen se työkokemus eikä työnantajat monesti katso jotain työharjoittelua kokemuksena.
Kaupunkilaisille kaikki niin paljon helmpompaa. Voi asua ilmaiseksi äidin helmoissa, matkat ei maksa mitään ja ruokaakin saa syödäkseen.
Vähän eri asia lähteä jostain landelta opiskelemaan johonkin läheiseen kaupunkiin sadan tai parin sadan kilometrin päähän. Pitää maksaa vuokra, matkat ja jotain pitäis syödäkin.
Itse olin halunnut pitkään lukion aineenopettajaksi, mutta aina joku tuli sen estämään ja halusi uhan välttämättä palkata valtiolle töihin sihteeriksi ja hoki kuinka opettajan ammatti ei ole oikea ammatti ja lähde politiikkaan, hae eduskuntaan töihin, hae EU:lle töihin. Näistä päätellen opettajan ammattia ei pidetä ns. oikeana alana vaan ainoastaan valtionhallinnon virkamiehen, EU-virkamiehen ja kansanedustajan ammattia.
Vierailija kirjoitti:
Ennen otettiin opintolainaa ja opiskeltiin. Muistan, että lukukaudessa kävi kerran pitsalla. Ja se oli OK. Ei tarvinnut latteja eikä muita huvituksia. Toistemme luona juhlistettiin joskus halvalla viinillä. Toisen sukupuolen lakanoissakin viihdyttiin vaihtelevasti, sitä hauskuutta oli. Kännyköitä eikä läppäreitä ei ollut. Opinnot sujui, elämää elettiin. Laina maksettiin pikkuhiljaa pois. Kannatti ottaa.
Eipä jotenkin yllätä, että taas joku horiseva homeinen vatipäinen idioottivajakki tulee kertomaan mitä ennen oli tajuamatta yhtään mitään siitä, mitä on tänä päivänä.
Keskimäärinen lainamäärä on tämän päivän opiskelijoilla suurempi kuin koskaan. Joten voit lopettaa sen typerän ennen oli lainaa vinkumisesi. Opintotuki on suurimmaksi osaksi lainaa tänään.
Kaikki landelta pk-seudulta muuttavat vie pk-seutulaisten työt. Ja niin, ei täällä pk-seudulla aikuisiässä enää asuta missään äidin helmoissa niin kuin ehkä siellä teillä landella
Aina kun olen hakenut opiskelemaan niin aina just silloin joku soittaa minulle pyytämättä ja yllättäen ja haluaa minut väkisinkin valtiolle töihin. Samaa tapahtu myös nuorempana että halusivat minut koululle töihin, juuri just silloin kun olin hakemassa opiskelemaan ettei vaan missään nimessä pääsisi opiskelemaan. En edes itse ollut näitä työpaikkoja hakenut eivätkä ne missään olleet esillä edes haettavana.
Hyvä kaikilla yhtä tukalaa. Kaikille saman verran paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa, jos opintotukikuukaudet on jo käytetty.
Mitä tuo tarkoittaa ja mistä sen näkee?
Korkeakouluopintojen opintotukikuukausien määrä on rajallinen. Kelasta voi tarkistaa, onko opintotukikuukausia enää jäljellä.
Jos ei korkeakoulu tutkinnolla työllisty niin silloin on valinnut väärän alan.
Sattuukohan se korvien väliin fyysisenä kipuna, jos on noin tyhmä kuin sinä? Tällä hetkellä väärä ala on esimerkiksi ICT-ala, jossa valmistuneet juniorit ei pääse töihin. Kolme vuotta sitten, kun alaa valittiin se oli hyvinkin varma työllistäjä. Eli sinullako perseenhajuinen oksennusläjä on kristallipallo, mikä ala tuottaa viiden vuoden päästä? Ja kaikki tietenkin voivat valita sen?
työtön ei ainakaan saa opiskella
Ei kannata noteerata mitä muut sanovat siitä mikä on kannattavaa ja sopivaa sinulle. Minulle sanottiin joskus työpaikasta johon aioin hakea, että ei kannata hakea koska se ei olisi mikään hyvä työpaikka eikä siellä kukaan ole kauaa viihtynyt. Hain kuitenkin paikkaa ja myös otin työn vastaan, kun minut haastattelun perusteella sinne valittiin ja viihdyinkin lopulta tuossa työpaikassa liki 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
työtön ei ainakaan saa opiskella
Mä alotin opiskelun saa nähdä pystynkö käymään kokonaan kun rahnaa ei oo paljoo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo varmaan hienolta kuulostaa tuollainen opintotuki... Käytännössä se tarkoittaa sitä jos jäät töistä pois ja opintovapaalle, saat noin 300euroa kuukaudessa opintotukea, et mitään muuta, ellet halua lainaa nostaa. Mitään muuta et oikeasti saa, varsinkin jos olet palkasta laittanut säästötilille rahaa, ne saat syödä pois ensin vasta sitten voit saada asumistukea lisäksi mutta nekin on yhdessä niin vähän että kaikki saattaisi mennä kalliin vuokran maksuun.
Saahan opintotuen lisäksi asumislisän. Ei siinä katsota mitään säästöjen tilannetta. Siksi onkin parempi, että opiskelijat siirrettiin yleisestä asumistuesta opiskelijan asumislisän piiriin. Voin työskennellä melko vapautuneesti, eikä palkka ja säästöt vaikuta mitään tukiin.
Eli rahaa saa 500 - 600 € + lainan. Ja lisäksi halvalla opiskelijahinnalla saa lämpimän ruuan koulussa tai yliopistolla.
Jessus että minä vihaan kaltaisiasi läjiä silkkaa paskaa. Kenenkään raha ei ole 600 euroa. Maksimi on 577 ja sekin vain pääkaupunkiseudulla. Se on alle 500 suurimmassa osassa Suomea. Tuosta menee suurin osa jo pelkkään soluun, mikä on se halvin vaihtoehto. Aikuinen ei sinne soluun pysty menemään. Tuolla ei maksa minkäänlaista vuokraa missään. Jos on perheellinen, edes lainan kanssa ei perheen kanssa pysty opiskelemaan, niin surkeaksi tämä sekoomuksen ja pershuorien hallitus on opiskelun tuet polkenut. Saastaistapaskasakkia koko hallitus.
Kohta tuotakaan ei enää ole, kun työttömyyskorvaus vaihdetaan yleistukeen, joka on ensi vuoden alusta alkaen tarveharkintaista samalla tavalla kuin nykyinen toimeentulotuki. Jos on yhtään rahaa tilillä, saati jos omistaa asunnon tai auton, ne pitää myydä ja käyttää, ennen kuin voi saada tukea.