Onko totta että leski saa asua edesmenneen puolison asunnossa ihan rajattomasti?
Onko oikeasti totta että leski saa asua edesmenneen puolisonsa asunnossa ikuisesti (niin kauan kuin haluaa), vaikka ei omistaisi siitä mitään? Että perikunta joutuu odottelemaan jopa vuosikymmeniä ennen kun voi laittaa talon myyntiin tai että pääsee sinne itse asumaan?
Ymmärrän sen, ettei toista voi samantien heittää yhteisestä kodista pihalle, ei tietenkään. Mutta eikö joku esim 5v aikaraja olisi paljon järkevämpi?
Eihän tuossakaan ole järkeä, että jollakin ihmisellä on ikuinen hallintaoikeus taloon joka on täysin muiden omistuksessa.
Kommentit (824)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettiikö kukaan sitä vainajaa näissä tilanteissa... Olisiko hän halunnut, että hänen leskensä kipataan omasta kodistaan pihalle ahneiden perijöiden toimesta... Eiköhän jotain muita järjestelyjä olisi tehty jo ennen kuolemaa, jos näin olisi. Kannattaa omalla kohdallaankin ajatella asiaa ja ottaa se vaikka puheeksi omien perillisten kesken.
Kun se on ihan se ja sama mitä järjestelyitä on tehty, jos se leski haluaa asua siinä vainajan asunnossa.
Esimerkki ihan lähipiiristä. Lapsen isä kuolee jo lapsen ollessa pieni. Lapsen äiti menee uusiin naimisiin. Äiti omistaa 100% asunnosta jossa asuu uuden miehensä kanssa. Äiti kuolee nuorena hänkin. Lapsi on kaksikymppinen ja perinyt vanhempansa, mutta koko perintö on kiinni asunnossa jossa asuu halutessaan koko loppuelämänsä äidin uusi mies. Mahdollisesti vuosikymmeniä vielä. Lapsi on yhteisvastuullinen mahdollisten remonttien kustannuksista, ja toki perintöverokin lankeaa maksettavaksi.
Tätäköhän äiti halusi?
Jos asunto oli ostettu yhdessä ensimmäisen miehen kanssa, lapsi on perinyt siitä puolet eikä toisella miehellä ole lesken asumisoikeutta. Jos asunto on ostettu myöhemmin, äidin olisi pitänyt ajatella pidemmälle ja laittaa osa asunnosta lapsen nimiin ennen naimisiin menoa tai samalla kun ostaa asunnon. Silloin toisella miehellä ei olisi lesken asumisoikeutta.
Vierailija kirjoitti:
"Totta kai tajuan. Siksi se kannattaakin miettiä tarkkaan haluaako sen perinnön ottaa vastaan. Se ei kuitenkaan ole lesken vika että hänellä on ihan yhtäläinen oikeus siellä asumiseen kuin perijällä itse omaisuuteen."
Siksi kannattaa miettiä tarkkaan, avioituuko vai ei, jos lapsia on. Välit voivat mennä jopa kokonaan aviosotkujen vuoksi.
Tai ainakin, jos menee uudestaan naimisiin, niin ottaa asioista selvää ja tekee paperit kuntoon lakimiehen kanssa ennen naimisiin menoa.
Kamalia ajatuksia. Olen 10 vuotta asunut leskenoikeudella asunnossa josta 50 % on minun. Olen maksanut ihan kaikki kulut itsestään selvänä asiana.
Tosin tuli taas niin huono omatunto. Tosin kerrostaloasunnon arvo semmoinen ettei lapsiraukoille tullut ees perintöveroa. Jokaisella isommat ja kalliimmat asunnot.
Vierailija kirjoitti:
Eikös perillisten kannata vaan jäättää vastikkeet maksamatta?
Taloyhtiö ottaa silloin kämpän haltuun, lokki-leski pihalle ja oikea vuokralainen kehiin?
Eiköhän leski naksa vastikkeensa ihan itse. Miksi perikunta maksaisi?
Vierailija kirjoitti:
Kamalia ajatuksia. Olen 10 vuotta asunut leskenoikeudella asunnossa josta 50 % on minun. Olen maksanut ihan kaikki kulut itsestään selvänä asiana.
Tosin tuli taas niin huono omatunto. Tosin kerrostaloasunnon arvo semmoinen ettei lapsiraukoille tullut ees perintöveroa. Jokaisella isommat ja kalliimmat asunnot.
Älä välitä näistä lokeista. Oikeasti jos omat perilliseni puhuisi noin kamalasti minun puolisostani niin jättäisin koko porukan perinnöttömäksi. Taatusti sinunkin puolisosi olisi halunnut että sinä saat jäädä omaan kotiisi kuten olet tehnytkin, ihan sama mitä nuo perinnön kärkkyjät ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiö ottaa silloin kämpän haltuun, lokki-leski pihalle ja oikea vuokralainen kehiin?
Mieheni kuoli 14 v sitten ja minä edelleen asun meidän rivitalokaksiossa. Ostimme tämän yhteisellä lainalla. Maksoin itse lainan loppuun, kaikki yhtiövastikkeet ja taloon on tehty remontteja jotka kaikki olen maksanut. Asun tässä niin kauan kun pystyn itsenäiseen asumiseen ja tämä sopii lapsillekin. En tunne itseäni lokiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistajalle kuuluu vastikkeet. Ei lesken niitä tarvitse maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistajalle kuuluu vastikkeet. Ei lesken niitä tarvitse maksaa.
Nehän on asumiskuluja kuten sähkö ja vesi. Ei asumisoikeus tarkoita mitään ilmaisasuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni kuoli 14 v sitten ja minä edelleen asun meidän rivitalokaksiossa. Ostimme tämän yhteisellä lainalla. Maksoin itse lainan loppuun, kaikki yhtiövastikkeet ja taloon on tehty remontteja jotka kaikki olen maksanut. Asun tässä niin kauan kun pystyn itsenäiseen asumiseen ja tämä sopii lapsillekin. En tunne itseäni lokiksi.
Noin varmaan kun kyseessä ydinperhe. Mutta on paljon tapauksia, joissa lesli ei ole perillisten oma äiti/isä.
Silloin asiat ei ehkä mene noin smoohtisti.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne perilliset sitä vastiketta maksakaan :D
Leski sen vastikkeen maksaa. Samoin sähkö ja vesilaskunkin. Ei se leski kotonaan ilmaiseksi asu, vaan maksaa normaalit laskut, mitä elämisestä tulee.
Eikä todellakaan voida sanoa, että leski "lokkeilee" omassa kodissaan. Tässä paremminkin ne perilliset yrittää lokkeilla.
Leski on sen asunnon laillinen asuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leski sen vastikkeen maksaa. Samoin sähkö ja vesilaskunkin. Ei se leski kotonaan ilmaiseksi asu, vaan maksaa normaalit laskut, mitä elämisestä tulee.
Eikä todellakaan voida sanoa, että leski "lokkeilee" omassa kodissaan. Tässä paremminkin ne perilliset yrittää lokkeilla.
Millälailla perilliset eli asunnon omistajat lokkeilee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä näistä lokeista. Oikeasti jos omat perilliseni puhuisi noin kamalasti minun puolisostani niin jättäisin koko porukan perinnöttömäksi. Taatusti sinunkin puolisosi olisi halunnut että sinä saat jäädä omaan kotiisi kuten olet tehnytkin, ihan sama mitä nuo perinnön kärkkyjät ajattelee.
Täällä on varmaan erilaisia ajatuksia riippuen siitä, onko leski oma vanhempi vai oman vanhemman toinen puoliso. Omien vanhempien kanssa asiat varmasti useimmilla sujuvat hienosti ja kunnioittavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole mikään lokki. Tuo on hyvin yleinen tilanne ja noin asiat yleensä hoidetaan ja sehän on lesken asumisoikeuden tarkoituskin. Asiat menevät paljon monimutkaisimmiksi, jos on mennyt toisen kerran naimisiin ja vainajalla on lapsia ensimmäisestä liitosta. Silloin voi tulla katkeria tilanteita, jos vainaja ei ole ymmärtänyt varautua niihin.
"Puoliso A on ostanut ja maksanut asunnon. Jää leskeksi,ja nai 76v iässä puolison B 25v. Ku puoliso A kuolee,puoliso B asuu tuossa asunnossa niin kauan kuin haluaa, vaikka seuraavat 50 vuotta eikä asia kuulu A:n perikunnalle. "
Näin on. Tosin tuollainen 50 vuoden ikäero on Suomessa harvinaisempi kuin lottovoitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on varmaan erilaisia ajatuksia riippuen siitä, onko leski oma vanhempi vai oman vanhemman toinen puoliso. Omien vanhempien kanssa asiat varmasti useimmilla sujuv
Ihan geeneistä riippumatta se on kuitenkin ollut sen oman vanhemman päätös mennä kyseisen ihmisen kanssa naimisiin, kaikkine taloudellisine seikkoineen mitä se tuo tullessaan. Mielestäni on käsittämätöntä miten huonosti perilliset täällä sitä kunnioittaa, vaan oman rahanahneutensa takia tappelevat vastaan.
Vierailija kirjoitti:
"Puoliso A on ostanut ja maksanut asunnon. Jää leskeksi,ja nai 76v iässä puolison B 25v. Ku puoliso A kuolee,puoliso B asuu tuossa asunnossa niin kauan kuin haluaa, vaikka seuraavat 50 vuotta eikä asia kuulu A:n perikunnalle. "
Näin on. Tosin tuollainen 50 vuoden ikäero on Suomessa harvinaisempi kuin lottovoitto.
Onhan kuitenkin pariskuntia, joissa uusi puoliso on nuorempi kuin omat lapset.
Esim. ed.presidentti
"Onhan kuitenkin pariskuntia, joissa uusi puoliso on nuorempi kuin omat lapset."
Tietenkin on mutta kuten sanoin, todella isojen ikäerojen pariskunnat ovat hyvin harvinaisia. Sellaiset mahdoliset perintöongelmat siis koskevat hyvin harvoja ihmisiä ja siksi lakeja ei ole laadittu näiden poikkeusten mukaan vaan suuren enemmistön tarpeita ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lokkeilu on kerjäämistä, kärkkymistä, ryöstelyä, toisen saaliin kyttäämistä. Sitähän ne perilliset juuri tekee kun yrittävät kieltää siltä leskeltä hänelle kuuluvia oikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lokkeilu on kerjäämistä, kärkkymistä, ryöstelyä, toi
Leski tässä ryöstää.