Ärsyttää terapiapuhe
Eli se kun ihmiset, aika usein erityisesti naiset, ei voi puhua suoraan ja sanoa mielipidettänsä vaan pitää kuorruttaa se sellasella ihme lässytyksellä. "Mä kuulen mitä sä sanot ja ymmärrän mistä lähtökohdista sä tuut tähän ja nyt mä toistan sanasta sanaan mitä sä mielestäni sanoit koska niin nyt vaan jostain syystä kuuluu tehdä ennen kun itse sanon sanottavani."
Ymmärrän tän jotenkin jos nyt on vaikka joku iso erimielisyys kyseessä jostain tai jotain mutta se että ihan arkisissa asioissa pitää puhua tälleen ei vaan käy järkeen. Onko kukaan muu törmänny tähän? Uskomattoman rasittavaa.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Tämän lisäksi naamalle vielä sellainen teeskennelty "empaattinen kuuntelija" -ilme niin ai että menee hermo
Kyllä. Jos haluaa ärsyttää ja provosoida toista, niin tuolla onnistuu!
Vierailija kirjoitti:
Tämän lisäksi naamalle vielä sellainen teeskennelty "empaattinen kuuntelija" -ilme niin ai että menee hermo
Eli tuijotetaan silmät lautasina puhujaa syvälle silmiin ja tullaan lähelle toisen kasvoja ja hymyillään ymmärtävästi ja nyökkäillään hitaasti. Ei apua lol
Vierailija kirjoitti:
"sanoitat hyvin sisimmät tunteesi"
"Minun täytyy ajatella omaa jaksamista"
kun ei halua kuulla kaverin murheita.
"Minulla on rajat, älä ylitä niitä"
"Laitan puhelimen nyt kiinni muutamaksi päiväksi ja kerään voimia yksinololla"
Siis mikä noissa ärsyttää? Se, että asia sanotaan ääneen? Kolme viimeistä on sitä, että ei haluta ottaa vastaan jotain sun juttua / tunnut rasittavalta. Olisiko parempi vain olla vastaamatta mitään, niin että joutuisit arvailemaan, mistä on kyse? Oikeasti sinua taitaa ärsyttää vain se, että joku ilmaisee asiansa kypsemmin, kun et itse siihen pysty tai ole oppinut, vaan toimit itse toksisesti. Eli sinua ärsyttää, että joku toimii paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle yritti sosiaalityöntekijä puhua tuolla tavalla. Oli erimielisyyttä, siitä oliko ollenkaan tarvetta toimille, joita hän tarjosi, niin alkoi kehumaan siis ihan ääneen, kuin jotain koiraa, jos sanoin jotain, mikä kelpasi hänelle. Meinasi vissiin opettaa minut tottelemaan. Pyysin lopettamaan lässytyksen ja muistutin, että olen aikuinen ja mulla on kaikki kunnossa ja hallinnassa.
Olit kuitenkin mitä ilmeisimmin apua tarvitsevassa tilanteessa, kun olit sossun luona. Joten voi kysyä, oliko todella kaikki kunnossa ja hallinnassa. Miksi siis olit siellä?
Tahallisen väärinkäsityksen takia. Suomessa saa katsoa ihan luvan kanssa kostaa, kun joku ei suostu uhriksi vapaaehtoisesti.
Sanoi tosiaan siis esimerkiksi oikein lässyttävällä äänellä, että hienosti vastattu, kun vastasin kysymykseen ja yritti heti perään ottaa uudestaan asian, joka oli jo käsitelty, muttei hänen mielensä
mukaan.
Minä pidän terapiapuheen tuomista muuhun ympäristöön merkkinä manipuloinnista. Puhuja pyrkii hämmentämään epätavallisella puhetavallaan ja kontrolloimaan vastapuolta sillä.
Todella hyvä aloitus ja keskustelu! Saan ihan kiinni siitä mitä AP tarkoittaa! Itsekin tiedän tuon ihmistyypin joka on rampannut kaikenlaisissa terapioissa ja kuvittelee siksi olevansa niin edistynyt mielenterveyden tulkitsija, että voi ikään kuin alkaa "terapioimaan" kanssakeskustelijoita holhoavaan päin taittuvalla tyylillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ovat kovat arvot vallalla, ja tässäkin se näkyy.
Miten tämä liittyy koviin tai pehmeisiin arvoihin mitenkään? Itse ainakin kannatan ihmisten kohtaamista empaattisesti, mutta ei se todellakaan ole sama asia kuin tällainen lässytys.
Jos kannatat ihmisten kohtaamista empaattisesti, miksi et sovella sitä empatiaa näihin eri tavalla kommunikoiviin vaan haukut lässytykseksi?
Esihenkilön suusta "hei vau tosi hyvä ajatus, kiitos kun sanoit tämän meille ääneen" tarkoittaa että ei kiinnosta tipan vertaa eikä mieluiten palata asiaan enää ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle yritti sosiaalityöntekijä puhua tuolla tavalla. Oli erimielisyyttä, siitä oliko ollenkaan tarvetta toimille, joita hän tarjosi, niin alkoi kehumaan siis ihan ääneen, kuin jotain koiraa, jos sanoin jotain, mikä kelpasi hänelle. Meinasi vissiin opettaa minut tottelemaan. Pyysin lopettamaan lässytyksen ja muistutin, että olen aikuinen ja mulla on kaikki kunnossa ja hallinnassa.
Olit kuitenkin mitä ilmeisimmin apua tarvitsevassa tilanteessa, kun olit sossun luona. Joten voi kysyä, oliko todella kaikki kunnossa ja hallinnassa. Miksi siis olit siellä?
Tahallisen väärinkäsityksen takia. Suomessa saa katsoa ihan luvan kanssa kostaa, kun joku ei suostu uhriksi vapaaehtoisesti.
Sanoi tosiaan siis esimerkiksi oikein lässyttävällä äänellä, että hienosti vastattu, kun vastasin kysymykseen
Joo, ja kun itse halusin ja tarvitsin apua ja tarvekin oli jo todettu useammalta taholta, sossun täti käytti koko tapaamisajan vittuilemalla päin naamaa ja toteamalla, että mitään apua on turha odottaa.
Tuosta terapiapuheesta, ei sellaista käytä kaikki terapeutit, edes siellä terapiassa.
Itse olen nyt sanonut, etten jaksa puhua ihmisten kanssa (pidän omat rajani enkä veny muiden vuoksi), ja puhelin on äänettömällä. Kai sitä ihminen saa sairastaa rauhassa eikä ole pakko kantaa muiden murheita silloinkin, siitä on turha kenenkään pahoittaa mieltään. Voi miettiä, kuinka hyvänä ystävänä toimii itse toiselle, jos häntä ei jakseta sairaana = sinusta on kuormaa, ei apua.
Ei ehkä sinänsä liity aiheeseen. mutta itseä ärsyttää se, että terapiaa tyrkytetään kaikkeen:
Työpaikalla on paha olla huonon johtamisen ja häirinnän vuoksi: "mene terapiaan"
Uuvun töissä/koulussa: "mene terapiaan"
Minua kiusataan koulussa: "mene terapiaan"
Olen kokenut vuoden aikana valtavasti vastoinkäymisiä: "mene terapiaan"
Puolisoni on väkivaltainen: "mene terapiaan"
Ikinä ei haluta muuttaa ympäristöä ja yhteiskuntaa laajemmin, vaan vika on aina ns. uhrissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä sinänsä liity aiheeseen. mutta itseä ärsyttää se, että terapiaa tyrkytetään kaikkeen:
Työpaikalla on paha olla huonon johtamisen ja häirinnän vuoksi: "mene terapiaan"
Ikinä ei haluta muuttaa ympäristöä ja yhteiskuntaa laajemmin, vaan vika on aina ns. uhrissa.
Autistina juuri tämä terapiapuhe on tuttua. Varsinkin tuo, että jos uupuu kokoaikatyössä, niin siihen löytyy ratkaisu psykoterapiasta. Kun lapsena kiusattiin koulussa, niin se olin minä jotka tutkittiin psyk. polilla ja josta tehtiin lasu, ei suinkaan kiusaaja. Tosin kiusaaja oli varmasti narsisti, johon mitkään terapiat eivät olisi auttaneetkaan.
Vierailija kirjoitti:
Unohtamatta maalitolppien siirtämistä terapiasuuntaukseen ja henkilökemioihin siinä kohtaa kun se terapia tosiaan on käyty ja todettu hyödyttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Autistina juuri tämä terapiapuhe on tuttua. Varsinkin tuo, että jos uupuu kokoaikatyössä, niin siihen löytyy ratkaisu psykoterapiasta. Kun lapsena kiusattiin koulussa, niin se olin minä jotka tutkittiin psyk. polilla ja josta tehtiin lasu, ei suinkaan kiusaaja. Tosin kiusaaja oli var
Kanssa-autistina sylettää juuri tämä. Terapia on vastaus kaikkeen näiden mielestä jotka tuskin itse alentuisivat tuhlaamaan aikaansa jaaritteluun ja kuvakorttien nosteluun.
No ala puhumaan samalla tyylillä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
"" ""
(En tiedä, mikä näitä lainaamisia taas vaivaa.)
1. Terapia on laajennut life coachingiksi, eikä oikeasti traumatisoituneita osaa hoitaa kuin prosentti terapeuteista ja nekin hukkuvat tuonne muiden joukkoon.
Nykyisin terapian ajatus on se, että tuetaan ihminen takaisin normaaliin elämään tai kommunikaatio-ongelmissa ja ajatusvääristymissä. Ei se, että tuetaan heitä, joilla ei "koskaan" ole normaalia ollutkaan.
Että sinänsä nuo heitot terapiasta osuvat nykyiseen kehykseen ihan hyvin.
2. Ne, jotka kevyesti heittelevät terapiaan meno - vinkkejä, ovat niitä, jotka tarvitsisivat sitä itse, mutteivät pystyisi hyötymään omien puolustusmekanismiensa vuoksi.
3. Ei kukaan voi muuttaa ympäristöä ja yhteiskuntaa, siksi ajatus on tukea sitä, joka siitä ympäristöstä kärsii.
Ja tuossa mennään siihen, että ihminen terapiassa voi juuttua huonoon elämäntilanteeseen, kun terapeutti ei uskalla tai ei koe oikeudekseen kehottaa muuttamaan asioita esim. Ihmissuhteita ja asiakkaan piina jatkuu ja hänet on sitten jo terapiassakin kaasuvalotettu siihen, että hänen sopeutumisensa on ainut mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän terapiapuheen tuomista muuhun ympäristöön merkkinä manipuloinnista. Puhuja pyrkii hämmentämään epätavallisella puhetavallaan ja kontrolloimaan vastapuolta sillä.
Minullakin tulee tästä vaikutelma manipulatiivisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
No ala puhumaan samalla tyylillä takaisin.
Minä kokeilin tätä niin kyseinen rouvashenkilö hermostui ihan silminnähden!
Ketjusta huokuu kommentoijien puolustusmekanismit. Oletko koskaan tutustunut itseesi?
Nuoret naiset ovat oppineet tuon puheen omissa terapioissaan. Nämä naiset ovat korvanneet uskonnollisuuden terapiallaja luulevat, että se tuo merkitystä heidän merkityksettömältä tuntuvaan elämään. Kierre vain pahenee, koska terapian antama lohtu on kovin lyhytkestoista, jo kotimatkalla saattaa merkityksettömyys nostaa kyyneleet silmiin.
Oliko jotain mitä et ymmärtänyt?
Terapiassa tutkitaan oman pään sisältöä ja opitaan ymmärtämään sitä. Ei se tee terapiassa kävijästä ammattilaista ymmärtämään kaikkien muidenkin pään sisältöä. Joten jos itse kaipaa toiselta omien sanojen toistelua, niin ei se tarkoita, että muut kaipaisivat samaa. Harvoin tuollaista toistelua kuulee muualla kuin juurikin tuollaisissa terapiayhteyksissä tai vastaavassa.