Ärsyttää terapiapuhe
Eli se kun ihmiset, aika usein erityisesti naiset, ei voi puhua suoraan ja sanoa mielipidettänsä vaan pitää kuorruttaa se sellasella ihme lässytyksellä. "Mä kuulen mitä sä sanot ja ymmärrän mistä lähtökohdista sä tuut tähän ja nyt mä toistan sanasta sanaan mitä sä mielestäni sanoit koska niin nyt vaan jostain syystä kuuluu tehdä ennen kun itse sanon sanottavani."
Ymmärrän tän jotenkin jos nyt on vaikka joku iso erimielisyys kyseessä jostain tai jotain mutta se että ihan arkisissa asioissa pitää puhua tälleen ei vaan käy järkeen. Onko kukaan muu törmänny tähän? Uskomattoman rasittavaa.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus ohjeistettiin, että sillä tavoin voi osoittaa, että on ymmärtänyt ja vastaanottanut toisen puheen.
Varmaan näin, mutta jos tätä käyttää jatkuvasti se kuulostaa lähinnä teennäiseltä
Se kuulostaa helposti siltä, että asettaa itsensä toisen yläpuolelle tai vanhemmaksi. En tykkää. Mielestäni ei ole niinkään terapiapuhetta, vaan sossupuhetta.
Sehän on jostain terapeutin oppikirjasta poimittu malli, jota toteutetaan jäykän luonnottomasti. Kuka nyt sellaisesta tykkäisikään!
Vierailija kirjoitti:
"sanoitat hyvin sisimmät tunteesi"
"Minun täytyy ajatella omaa jaksamista"
kun ei halua kuulla kaverin murheita.
"Minulla on rajat, älä ylitä niitä"
"Laitan puhelimen nyt kiinni muutamaksi päiväksi ja kerään voimia yksinololla"
Totta! Kukaan terapiaa käymätön ei käyttäisi tuollaisia lauseita. Jos jotain ei viitsi tehdä, niin sitten on vain tekemättä julistamatta sitä erikseen tuollaisilla terapiasloganeilla.
Vierailija kirjoitti:
Esihenkilön suusta "hei vau tosi hyvä ajatus, kiitos kun sanoit tämän meille ääneen" tarkoittaa että ei kiinnosta tipan vertaa eikä mieluiten palata asiaan enää ikinä.
Jos minun pomo sanoisi noin, pitäisin sitä silkkana vittuiluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ovat kovat arvot vallalla, ja tässäkin se näkyy.
Mitkä kovat arvot, kun odotetaan toiselta ihmisarvoista ja kunnioittavaa kohtelua.
Miten se sun ihmisarvoa alentaa, jos joku haluaa osoittaa kuunnelleensa?
Eihän tuollainen ole mitään kuuntelemista vaan vain jonkin terapiaoppaan apinointia.
Vierailija kirjoitti:
Muistutus varsinkin miehille:
Se että naisen puhe sisältää runsaasti terspiasanoja, EI TARKOITA että hänellä on välttämättä aavistustakaan viisaudesta tai mitään emotionaalisia erityislahjoja.
Usein tällä hämätään ja varsinsinen sisältö on ihan bullshittia.
Samaa mieltä. Kyllä sillä jotain pätemisentarvetta osoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mitään terapiapuhetta, vaan ne ovat sanoja, joilla ilmaista itseään. Ei ole olemassa sanoja, käsitteitä ja ilmaisuja, joita vain psykologit tai terapeutit saavat käyttää. He eivät omista sanastoa, ovat ihmisiä siinä missä me muutkin. Ap, sinua ärsyttää se, että joku kykenee ilmaisemaan erilaisia tunteita. Tunteet ärsyttävät sinua, niistä keskustelu, ei mikään "terapiapuhe". Olisit edes rehellinen, kerran kuulut näihin "totuudenpuhujiin" ja "rehellisiin".
Kyllä psykologit ja terapeutit käyttävät ammattisanastoa ihan siinä missä paperimies, lääkäri tai maanviljelijäkin.
Ap:n esimerkki toisen puheen toistamisesta ei kyllä ole mitään tunteiden ilmaisua myöskään.
Vierailija kirjoitti:
Esihenkilön suusta "hei vau tosi hyvä ajatus, kiitos kun sanoit tämän meille ääneen" tarkoittaa että ei kiinnosta tipan vertaa eikä mieluiten palata asiaan enää ikinä.
Niin totta! Ilmankos minulla tuli heti tämän ketjun alussa ajatus, että sellainen toistaminen ei ole merkki kuuntelemisesta vaan päinvastoin kuuntelemattomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
No ala puhumaan samalla tyylillä takaisin.
Jep. Kyllä tulisi äkkiä kipakkaa vastausta, että älä pilkkaa / vähättele / alista / tms.
Vierailija kirjoitti:
Ketjusta huokuu kommentoijien puolustusmekanismit. Oletko koskaan tutustunut itseesi?
Niin huokuu. Moni näistä, jotka puolustavat tuollaista puhetapaa, ei tunnu olevan ihan sinut omien tunteidensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret naiset ovat oppineet tuon puheen omissa terapioissaan. Nämä naiset ovat korvanneet uskonnollisuuden terapiallaja luulevat, että se tuo merkitystä heidän merkityksettömältä tuntuvaan elämään. Kierre vain pahenee, koska terapian antama lohtu on kovin lyhytkestoista, jo kotimatkalla saattaa merkityksettömyys nostaa kyyneleet silmiin.
Kieltämättä olen monesti ajatellut, että kunpa uskonto kokisi uuden arvonnousun, niin se helpottaisi tätä mielenterveysbuumia paljon.
Ja sanon tämän ihan tavallisena seurakuntalaisena, en ole minkään tason aktiivi enkä kiihkoilija.
Moi, luulen, että voisit hyötyä terapiasta todella paljon. Siltä ainakin kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autistina juuri tämä terapiapuhe on tuttua. Varsinkin tuo, että jos uupuu kokoaikatyössä, niin siihen löytyy ratkaisu psykoterapiasta. Kun lapsena kiusattiin koulussa, niin se olin minä jotka tutkittiin psyk. polilla ja josta tehtiin lasu, ei suinkaan kiusaaja. Tosin kiusaaja oli var
Kanssa-autistina sylettää juuri tämä. Terapia on vastaus kaikkeen näiden mielestä jotka tuskin itse alentuisivat tuhlaamaan aikaansa jaaritteluun ja kuvakorttien nosteluun.
Toinen kanssa-autisti kertoo, että istui kymmenen vuotta terapiassa tajuamatta juurikaan mitään/muuttumatta pätkääkään. Ja sitten - voi herra mun vereni - sanoi sen ääneen. Note to self: älä toimi vastaisuudessa näin.
Terapiassa on sama kuin muiden mielen hoitojen kanssa: joillekin toimii, joillekin hyödytön/neutraali, joillekin haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autistina juuri tämä terapiapuhe on tuttua. Varsinkin tuo, että jos uupuu kokoaikatyössä, niin siihen löytyy ratkaisu psykoterapiasta. Kun lapsena kiusattiin koulussa, niin se olin minä jotka tutkittiin psyk. polilla ja josta tehtiin lasu, ei suinkaan kiusaaja. Tosin kiusaaja oli var
Kanssa-autistina sylettää juuri tämä. Terapia on vastaus kaikkeen näiden mielestä jotka tuskin itse alentuisivat tuhlaamaan aikaansa jaaritteluun ja kuvakorttien nosteluun.
Toinen kanssa-autisti kertoo, että istui kymmenen vuotta terapiassa tajuamatta juurikaan mitään/muuttumatta pätkääkään. Ja sitten - voi herra mun vereni - sanoi sen ääneen. Note to self: älä toimi vastaisuudessa näin.
Tuohan on vielä jossain määrin siedettävää, että siihen kuluu vain aikaa (ja rahaa). Traumapotilaana kokemus kahdelta eri vuosikymmeneltä on se, että väärä terapia pahensi terveydentilaa. Kolmatta ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep! Samaa mieltä ja mä olen kuitenkin ammatiltani psykologi ja psykoterapeutti :)
Sä olet terveydenhoitaja
Oi, välillä todella toivoisin olevani terveydenhoitaja. Heidän työnsä vaikuttaa selkeämmältä ja suoraviivaiselta. Toisin kuin työni psykologina ja psykoterapeuttina.
Vierailija kirjoitti:
Terapiassa on sama kuin muiden mielen hoitojen kanssa: joillekin toimii, joillekin hyödytön/neutraali, joillekin haittaa.
Näinhän se kaiken logiikan mukaan on.
Olen vain huomannut, että on paljon tahoja ja isojakin tahoja, joiden on mahdoton myöntää, että terapiakin voi olla haitallista. Neutraali vielä menee, todetaan vain, että no se ei kaikille toimi. Mutta sellainen näkemys ei ole kovin hyväksytty, jos joku sanoo, että terapia menee jotenkin pieleen.
Vaikka tosiaan kaiken logiikan mukaan terapiaan pätee sama kuin muihinkin hoitoihin, että ne joko toimivat tai eivät toimi. Ja joskus tulee haittavaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on vielä jossain määrin siedettävää, että siihen kuluu vain aikaa (ja rahaa). Traumapotilaana kokemus kahdelta eri vuosikymmeneltä on se, että väärä terapia pahensi terveydentilaa. Kolmatta ei tule.
Tuo ehkä onkin tyypillistä. Traumojakin on mahdollista hoitaa. Mutta on vaikea löytää sitä terapeuttia, joka oikeasti osaa hoitaa niitä. Eli moni terapeutti alkaa tuosta vain hoitamaan traumojakin, vaikka todellista osaamista siihen ei olekaan. Tässä peräänkuuluttaisin terapeuttien vastuuta.
Terapiassa on kolme osapuolta: potilas, käyty keskustelu ja terapeutti. Jos potilas itse ei ole valmis tekemään töitä oman hyvinvointinsa eteen, ei terapiasta ole hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mitään terapiapuhetta, vaan ne ovat sanoja, joilla ilmaista itseään. Ei ole olemassa sanoja, käsitteitä ja ilmaisuja, joita vain psykologit tai terapeutit saavat käyttää. He eivät omista sanastoa, ovat ihmisiä siinä missä me muutkin. Ap, sinua ärsyttää se, että joku kykenee ilmaisemaan erilaisia tunteita. Tunteet ärsyttävät sinua, niistä keskustelu, ei mikään "terapiapuhe". Olisit edes rehellinen, kerran kuulut näihin "totuudenpuhujiin" ja "rehellisiin".
Kyllä psykologit ja terapeutit käyttävät ammattisanastoa ihan siinä missä paperimies, lääkäri tai maanviljelijäkin.
Ap:n esimerkki toisen puheen toistamisesta ei kyllä ole mitään tunteiden ilmaisua myöskään.
Toki he käyttävät ammattisanastoa, mutta kuten yllä todettiin, eivät omista yksinoikeutta käyttää tätä sanastoa. Ymmärrätkö eron.
Eri
Ei. Ymmärsit väärin. Toivon vain aitoa keskustelua. Ei sen kummempaa.