Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää terapiapuhe

Vierailija
05.01.2026 |

Eli se kun ihmiset, aika usein erityisesti naiset, ei voi puhua suoraan ja sanoa mielipidettänsä vaan pitää kuorruttaa se sellasella ihme lässytyksellä. "Mä kuulen mitä sä sanot ja ymmärrän mistä lähtökohdista sä tuut tähän ja nyt mä toistan sanasta sanaan mitä sä mielestäni sanoit koska niin nyt vaan jostain syystä kuuluu tehdä ennen kun itse sanon sanottavani." 

Ymmärrän tän jotenkin jos nyt on vaikka joku iso erimielisyys kyseessä jostain tai jotain mutta se että ihan arkisissa asioissa pitää puhua tälleen ei vaan käy järkeen. Onko kukaan muu törmänny tähän? Uskomattoman rasittavaa. 

Kommentit (115)

Vierailija
21/115 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stoppaan tuon, että nyt ei enää lässytetä, vaan haetaan ratkaisua tilanteeseen. Emme jää vellomaan tunteisiin, koska se ei tilannetta ratkaise millään tavalla, vaan haluan käytönnön ehdotuksia.

Ja joo, olen 53-v eukko :D

Mun korvaan vähän karahtaa tuo "tunteissa vellominen". Osa toki velloo, mutta sitten taas osan mielestä kaikenlainen omien tunteiden pohdinta on vellomista. 

Nykyään nimenomaan vellotaan. "Minä ja mun tunteet", huoh. Liisa Keltikangas-Järvinen kirjoitti asiasta äskettäin hyvin. 

Vierailija
22/115 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen joskus törmännyt siihen että joku on alkanut analysoida jotain ihme tarpeita jotka mun sanomisen taustalla hänen mukaansa vaikuttaa. Kyseessä oli myös joku oikeasti täysin merkityksetön asia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/115 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittava ilmiö. Sivuutan nuo lässytykset täysin, pitäkööt muut minua sitten täysin kusimulkkuna.  Tämäkin taitaa olla sellainen asia minkä noudattamista ja huomioimista vaaditaan lähinnä naisilta.

Vierailija
24/115 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisit vain suoraan, että mielestäsi naiset on homoja.

Vierailija
25/115 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ovat kovat arvot vallalla, ja tässäkin se näkyy.

Mitkä kovat arvot, kun odotetaan toiselta ihmisarvoista ja kunnioittavaa kohtelua.

Vierailija
26/115 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä kovat arvot, kun odotetaan toiselta ihmisarvoista ja kunnioittavaa kohtelua.

Miten se sun ihmisarvoa alentaa, jos joku haluaa osoittaa kuunnelleensa?

Vierailija
27/115 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovaa arvoa on sekin, että pakotetaan toinen mukaan omiin tunnetiloihin ja niiden vatvomiseen. Oikein narsistista käytöstä.

Miten tuo, mitä aloituksessa kuvattiin, eli että haluaa osoittaa kuunnelleensa, on omiin tunnetiloihin pakottamista? Eihän siinä ole mitään kuuntelijan tunnetiloista?

Onhan siinä. Se toistelija olettaa minulla olevan samat traumat kuin hänellä, ja hän hoitaa niitä traumojaan minun kauttani. En minä kaipaa mitään toistelua, ja toivoisin hänen kohtaavan minut omana itsenäni.

Vierailija
28/115 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset, joista muut 'vellovat tunteissaan', ovat yleensä niitä, jotka sanovat mitä sylki suuhun tuo ja jos siitä sanoo asiallisesti, loukkaantuvat sydänjuuriaan myöten ja vetävät kunnon itkupotkuraivarit. Lapsellisia aikuisia siis.

Vierailija
29/115 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle yritti sosiaalityöntekijä puhua tuolla tavalla. Oli erimielisyyttä, siitä oliko ollenkaan tarvetta toimille, joita hän tarjosi, niin alkoi kehumaan siis ihan ääneen, kuin jotain koiraa, jos sanoin jotain, mikä kelpasi hänelle. Meinasi vissiin opettaa minut tottelemaan. Pyysin lopettamaan lässytyksen ja muistutin, että olen aikuinen ja mulla on kaikki kunnossa ja hallinnassa. 

Vierailija
30/115 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen joskus törmännyt siihen että joku on alkanut analysoida jotain ihme tarpeita jotka mun sanomisen taustalla hänen mukaansa vaikuttaa. Kyseessä oli myös joku oikeasti täysin merkityksetön asia. 

Kyllä terapiaihmisiltä tulee tätä muiden analysointia myös. Vahinko vain, että se ei juuri koskaan osu kohdilleen, sillä todellisuudessahan he vain toistavat terapiassa sanottua, ja siellähän on tietenkin puhuttu hänen omista pään sisäisistä asioistaan. Muut ovat kuitenkin hänestä erillisiä ihmisiä, eivätkä ne samat analyysit istu jokaisen muun jokaiseen tilanteeseen.

Vierailija
31/115 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovaa arvoa on sekin, että pakotetaan toinen mukaan omiin tunnetiloihin ja niiden vatvomiseen. Oikein narsistista käytöstä.

Miten tuo, mitä aloituksessa kuvattiin, eli että haluaa osoittaa kuunnelleensa, on omiin tunnetiloihin pakottamista? Eihän siinä ole mitään kuuntelijan tunnetiloista?

Onhan siinä. Se toistelija olettaa minulla olevan samat traumat kuin hänellä, ja hän hoitaa niitä traumojaan minun kauttani. En minä kaipaa mitään toistelua, ja toivoisin hänen kohtaavan minut omana itsenäni.

Mitä ..lvettiä nyt taas.

Vierailija
32/115 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se osoittaa, että hän pitää minua yksinkertaisena tai lapsena. Se on alentavaa.

Kun joku on alkanut minun kanssani keskusteluun, niin minä kyllä oletan, että hän on siinä vapaaehtoisesti ja haluaa kuunnella. Ei sitä kuuntelua tarvitse mitenkään erikseen osoittaa normaalille ihmiselle. Tuo lapsellinen lässytys on todella alentavaa.

Vierailija
33/115 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistutus varsinkin miehille:

Se että naisen puhe sisältää runsaasti terspiasanoja, EI TARKOITA että hänellä on välttämättä aavistustakaan viisaudesta tai mitään emotionaalisia erityislahjoja.

Usein tällä hämätään ja varsinsinen sisältö on ihan bullshittia.

Vierailija
34/115 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä liittyy koviin tai pehmeisiin arvoihin mitenkään? Itse ainakin kannatan ihmisten kohtaamista empaattisesti, mutta ei se todellakaan ole sama asia kuin tällainen lässytys. 

Vierailija
35/115 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole mitään terapiapuhetta, vaan ne ovat sanoja, joilla ilmaista itseään. Ei ole olemassa sanoja, käsitteitä ja ilmaisuja, joita vain psykologit tai terapeutit saavat käyttää. He eivät omista sanastoa, ovat ihmisiä siinä missä me muutkin. Ap, sinua ärsyttää se, että joku kykenee ilmaisemaan erilaisia tunteita. Tunteet ärsyttävät sinua, niistä keskustelu, ei mikään "terapiapuhe". Olisit edes rehellinen, kerran kuulut näihin "totuudenpuhujiin" ja "rehellisiin".

Vierailija
36/115 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän lisäksi naamalle vielä sellainen teeskennelty "empaattinen kuuntelija" -ilme niin ai että menee hermo 

Jep! Yleensä juuri nämä tyypit on pihalla kuin lumiukot.  

Vierailija
37/115 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle yritti sosiaalityöntekijä puhua tuolla tavalla. Oli erimielisyyttä, siitä oliko ollenkaan tarvetta toimille, joita hän tarjosi, niin alkoi kehumaan siis ihan ääneen, kuin jotain koiraa, jos sanoin jotain, mikä kelpasi hänelle. Meinasi vissiin opettaa minut tottelemaan. Pyysin lopettamaan lässytyksen ja muistutin, että olen aikuinen ja mulla on kaikki kunnossa ja hallinnassa. 

Olit kuitenkin mitä ilmeisimmin apua tarvitsevassa tilanteessa, kun olit sossun luona. Joten voi kysyä, oliko todella kaikki kunnossa ja hallinnassa. Miksi siis olit siellä?

Vierailija
38/115 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se osoittaa, että hän pitää minua yksinkertaisena tai lapsena. Se on alentavaa.

Kun joku on alkanut minun kanssani keskusteluun, niin minä kyllä oletan, että hän on siinä vapaaehtoisesti ja haluaa kuunnella. Ei sitä kuuntelua tarvitse mitenkään erikseen osoittaa normaalille ihmiselle. Tuo lapsellinen lässytys on todella alentavaa.

Eli sinua triggeröivät tilanteet, jossa sinua yritetään kuunnella. Taannut tuolloin lapseksi. Analysoi itse miksi, me emme voi tätä sinulle selittää.

Vierailija
39/115 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus ohjeistettiin, että sillä tavoin voi osoittaa, että on ymmärtänyt ja vastaanottanut toisen puheen. 

Varmaan näin, mutta jos tätä käyttää jatkuvasti se kuulostaa lähinnä teennäiseltä 

Se kuulostaa helposti siltä, että asettaa itsensä toisen yläpuolelle tai vanhemmaksi. En tykkää. Mielestäni ei ole niinkään terapiapuhetta, vaan sossupuhetta.

Vierailija
40/115 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"sanoitat hyvin sisimmät tunteesi"

"Minun täytyy ajatella omaa jaksamista" 

kun ei halua kuulla kaverin murheita.

"Minulla on rajat, älä ylitä niitä"

"Laitan puhelimen nyt kiinni muutamaksi päiväksi ja kerään voimia yksinololla"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi