Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kukaan "sähkövispilästä" puhuva ei ole edes ajanut sähköautolla

Vierailija
05.01.2026 |

Tai saatika omistanut, mutu:lla mennään

Kommentit (106)

Vierailija
101/106 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on juurikin noin, kuten viestissä 79 todettiin. Olisin lainannut, mutta palsta on niin paska ettei onnistu.

On ihan järjetöntä taistella siitä, kumpi on parempi, polttis vai sähkö. Toinen sopii toiselle ja toinen toiselle. Ei myöskään ole MITÄÄN tarvetta tuputtaa sitä omaa valintaa kaikille, eikä haukkua toisen valintaa, kun sillä toisella on täysin erilaiset tarpeet autolle. 

Oli hyvä vertaus se 5-paikkainen auto vs. 2-paikkainen. 

Minä ajan polttomoottorilla, koska MINUN budjettiin sopivaa sähköautoa ei kertakaikkiaan ole olemassa. Ajan polttismaasturilla, koska tarvitsen isot sisätilat (4 aikuisen kokoista perheenjäsentä, 2 koiraa joista toisella kiinteä kuljetushäkki), korkean maavaran (koska ajan usein metsäautoteillä ja läheskään aina ei ole tietä ollenkaan), nelivedon alennusvaihteilla (kts. edellinen syy) ja suuren vetokyvyn (vedän säännöllisesti isoa kärryä, auton vetokyky nyt 3500kg). Budjetti auton ostoon on max 10k, mutta mieluusti vähemmän. Nykyiseen käytin 5k. Minä en silti ala väittämään uuden sähköauton juuri ostaneelle kaverille, että minun autoni on parempi ja hän on tyhmä, koska osti erilaisen. Minun auto on parempi MINULLE ja hänen autonsa on epäilemättä erittäin hyvä valinta hänelle.

Vierailija
102/106 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla kilometrejä tulee noin 5000 vuodessa, polttoainetta kuluu tuommoiset 300 litraa eli reilut 500 euroa vuodessa.

Aika monta vuotta saisin ajaa että sähköauto tulisi halvemmaksi.

Aina valintoja ei tehdä vain rahan takia.

Sillä sitä usein perustellaan, eikä sähköauton osto ole mikään ekotekokaan, jossei vanha ole totaalisen finaalissa ja valmis paalattavaksi. Ei ole ekoteko siirtää sitä vanhaa "ympäristölle haitallista" polttista toisen käyttöön ja ostaa uutta sähköautoa tilalle. Vanhan auton päästöt ei poistu sillä, että sitä ajetaan toisessa kaupungissa tai toisessa maassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/106 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on juurikin noin, kuten viestissä 79 todettiin. Olisin lainannut, mutta palsta on niin paska ettei onnistu.

On ihan järjetöntä taistella siitä, kumpi on parempi, polttis vai sähkö. Toinen sopii toiselle ja toinen toiselle. Ei myöskään ole MITÄÄN tarvetta tuputtaa sitä omaa valintaa kaikille, eikä haukkua toisen valintaa, kun sillä toisella on täysin erilaiset tarpeet autolle. 

Oli hyvä vertaus se 5-paikkainen auto vs. 2-paikkainen. 

Minä ajan polttomoottorilla, koska MINUN budjettiin sopivaa sähköautoa ei kertakaikkiaan ole olemassa. Ajan polttismaasturilla, koska tarvitsen isot sisätilat (4 aikuisen kokoista perheenjäsentä, 2 koiraa joista toisella kiinteä kuljetushäkki), korkean maavaran (koska ajan usein metsäautoteillä ja läheskään aina ei ole tietä ollenkaan), nelivedon alennusvaihteilla (kts. edellinen syy) ja suuren vetokyvyn (vedän säännöllisesti isoa kärryä, auton vetokyky nyt 3500kg). Budjetti auton ostoon

Yksi tärkeä pointtihan tässä on se, että en ole eläissäni nähnyt/kuullut, että sähköautoilija haukkuisi polttomoottoriautoja tai yrittäisi käännyttää yhtään ketään yhtään mihinkään. Tämä on vain jostain syystä hauska juttu näiden polttomoottorityyppien mielestä vihata sähköautoja. Itsekin ajan bensalla koska olen köyhä mutta ei tulisi ikinä mieleenkään lähteä haukkumaan sähköautoja kun suurinosa vihasta ei yksinkertaisesti edes pidä paikkaansa. Joku identiteettikysymys/epävarmuus tämä on.

Vierailija
104/106 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään ei aja kukaan muukaan, niin paljon pakkasta että ei ne lähde liikkeelle. 

Hmm. Omani lähti helposti, appsistä painoin lämmityksen päälle 30min ennen lähtöä ja lämmintä oli

Meillä ei lähtenyt. Tuli ilmoitus että ilmalämpöpumppu vikatilassa ja kauhea ääni autosta. tietää taas 2300€ remonttia.

Naapurilla kans kolmas pumppu menossa. Repi verkkarinsa eilen ja oli jo kaatamassa bensaa autonsa päälle.

Täällä menossa jo neljäs bensamoottori, eihän nämä polttikset ehdi olla ajossa lainkaan kun koko ajan huoltamolla. 

Vierailija
105/106 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tuntuu että sähköautoilijoille ei saa esittää yhtään kritiikkiä koska he ovat aina oikeassa omasta mielestään.

Näin autottomana vaikuttaa että sähköutoilijoiden on koko ajan vimmaisesti puolustettava autojaan. Ilmeisesti eivät itsekään luota niihin. Tämänkin ketjun aloittaja jatkuvasti tekee aloituksia aiheesta. 

Luulen, että tämä on tiukassa yhteydessä oikeassa olemisen pakkoon ja jatkuvaan hyvesignalointiin. Asunto Punavuoressa, hapanoluet ja omien pierujen haistelu ja niiden kehuminen kuuluu taudinkuvaan.

Vierailija
106/106 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään ei aja kukaan muukaan, niin paljon pakkasta että ei ne lähde liikkeelle. 

Hmm. Omani lähti helposti, appsistä painoin lämmityksen päälle 30min ennen lähtöä ja lämmintä oli

Meillä ei lähtenyt. Tuli ilmoitus että ilmalämpöpumppu vikatilassa ja kauhea ääni autosta. tietää taas 2300€ remonttia.

Naapurilla kans kolmas pumppu menossa. Repi verkkarinsa eilen ja oli jo kaatamassa bensaa autonsa päälle.

Täällä menossa jo neljäs bensamoottori, eihän nämä polttikset ehdi olla ajossa lainkaan kun koko ajan huoltamolla. 

Noita pumppuja nyt vaan oikeasti vikaantuu näillä pakkasilla, vaikka juuri sinulta ei olisi hajonnut.