Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kukaan "sähkövispilästä" puhuva ei ole edes ajanut sähköautolla

Vierailija
05.01.2026 |

Tai saatika omistanut, mutu:lla mennään

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajanut, sekä Mersua että wolkkaria. Mersu oli kiva, mutta se ainainen kauhea stressi siitä että pääseekö perille ja "oho, mihin hävisi taas yhtäkkiä 36 % virrasta?" -panikointia en kestä. Ajan mieluummin oikealla autolla. 

Vierailija
62/106 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puhu vispilästä vaan patteriautosta viitaten alkeelliseen akkuteknologiaan. Ystävällä on patteriauto taksina. Olen sillä ajanut ja ihan samanlaiselta vaikuttaa kuin oma dieselfarkku. Heilläkin on toisena autona diesel. Oma kärry on jo vanha ja hintansa kuolettanut ja tällä ajelen niin kauan kuin pysyy kasassa. Ehkä vuosia vielä. Jarrulevyt ja palat, jouset ja iskarit olen vaihtanut kerran ja normihuollot tehnyt. Edullista ajoa, noin 3000 euroa vuodessa kaikkineen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko herkkä hipiä noilla vatkainkuskeilla, sanoisin jopa mimosanherkkä. 
No heillä on nyt aikaa, patterit ovat jäässä, liittimet hapettuneet ja moottorissa eristysvastusvika, siispä viihtyvät ainoalla foorumilla missä on heille ymmärtäjiä, Vauvapalstalla. 

Kyllä nyt minä pahoitin mieleni. Tulen soittamaan ovikelloasi heti, kun kelit vähän lämpenee. 

Vierailija
64/106 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle yksityisautot kaupungissa ovat pyörillä kulkevia laiskojen ihmisten sohvia, toimivat sähköllä tai ei.

Mun pitää pian hakea tuttuni tavaroita Helsingistä 500 km päästä. Olen siis laiska kun en hae niitä pyörällä.

Vierailija
65/106 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku aloittaa näitä keskusteluita säännöllisesti. Ei näistä opi mitään uutta. Poterot on kaivettu. Kommentoijissa on se merkittävä ero, että polttikuskeilla on kokemusta vain polttiksista ja sähköautoilijoilla molemmista. Kumpiakohan kannattaa uskoa?

Enpä tiijjä.  Monikaan ei rehellisesti myönnä virheitään.  Se nyt ainakin on varma että mulla ei rahat riitä sähköauton ostoon.  Vaunu painaa 1470 kg ja päästävä asfaltin ulkopuolellakin.  Kait siihen jostakin tilaamalla jo auton saisi kun rekkojakin on sähköllä toimivia.

Vierailija
66/106 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukas tässä yleistää nyt aika rankasti?

Olen ajanut kyllä  kiitos kysymästä en tykännyt kun ääntäkään ei lähtenyt.

Ei se auto ole ellei murise kunnolla.

Sähkövispaimet on kuolemanloukkuja ei kiitos. Akkusaastetta, mutta sehän sit ei teitä haittaa.

Vierailija
67/106 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku aloittaa näitä keskusteluita säännöllisesti. Ei näistä opi mitään uutta. Poterot on kaivettu. Kommentoijissa on se merkittävä ero, että polttikuskeilla on kokemusta vain polttiksista ja sähköautoilijoilla molemmista. Kumpiakohan kannattaa uskoa?

Enpä tiijjä.  Monikaan ei rehellisesti myönnä virheitään.  Se nyt ainakin on varma että mulla ei rahat riitä sähköauton ostoon.  Vaunu painaa 1470 kg ja päästävä asfaltin ulkopuolellakin.  Kait siihen jostakin tilaamalla jo auton saisi kun rekkojakin on sähköllä toimivia.

Mitä ihmeen virheitä? Minulla ei ole mitään tarvetta vetää painavaa vaunua ja sähköauto sopii minulle täydellisesti. En ole tehnyt mitään virhettä. Sinulle se ei sovi ja hyvä niin. En moiti sinun ratkaisua virheeksi, joten miksi sinä moitit sähköauton hankintaa virheeksi? Minä en tunne ketään, joka olisi katunut sähköauton hankintaa enkä ole edes kuullut sellaista tapauksesta. Paitsi tietenkin urbaanilegendaa, jota täällä levitellään.

Vierailija
68/106 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa löytyy kumpikin, sekä sähkö- että bensa-auto. Puolensa kummassakin. En ymmärrä uskonnollista kiihkoa autoista puhuttaessa. Kuinka auto voi olla niin tärkeä ihmisille? 

Eiköhän se ole epävarmuutta ja hyväksynnän ja perusteen hakemista omalle epävarmalle hankinnalle. Aiemmin oli taloudellisuus, turvallisuus, pienet päästöt, nykyään taas päästöt, taloudellisuus ja ehkä vähiten merkitsevä ja kiistanalaisin ilmasto- ja ympäristöystävällisyys. 

Itsellä sähköautottomuuteen on vaan raha. Firman toimintoihin soveltuva pieni kuorma- auto sähköisenä olisi tolkuttoman kallis ja tappiollinen investointi. Varmaan toimintasädekin niissä on aika vaatimaton, webasto pitää dieselin mukavan lämpimänä koko päivän. Latausmahdollisuutta ei työkohteissa yleensä ole. On aiheesta kirjanpitäjän kanssa juteltu ja hän sanoi että jos sähköauton hankit niin jäät ilman palkkaa.

Vierailija
69/106 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70000 km ajettu iD.4 ja näillä pakkasasteilla pääsee 200-220 km. 

Helppo uskoa. Kaverin veljellä on samanlainen laite ja aina on latauksessa veljellään käydessä. Asuvat noin 80 kilsan etäisyydellä toisistaan. Tuo nyt ei haittaa mutta pidemmät matkat, pitää ladata useamman kerran matkan varrella sitten. Aika epämiellyttävää jos tankkaamiseen menisi yli viisi minuuttia monta kertaa päivässä.

Vierailija
70/106 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70000 km ajettu iD.4 ja näillä pakkasasteilla pääsee 200-220 km. 

Helppo uskoa. Kaverin veljellä on samanlainen laite ja aina on latauksessa veljellään käydessä. Asuvat noin 80 kilsan etäisyydellä toisistaan. Tuo nyt ei haittaa mutta pidemmät matkat, pitää ladata useamman kerran matkan varrella sitten. Aika epämiellyttävää jos tankkaamiseen menisi yli viisi minuuttia monta kertaa päivässä.

ID.4 range riittää 80 km edestakaisin helposti myös talvella. Ehkä syy lataamiseen on siinä, että kannattaa ladata silloin kun voi. Tai veli tarjoaa latausmahdollisuutta kohteliaisuudesta ja toinen ei halua kieltäytyä. Syitä voi olla monia.

Vierailija
71/106 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään ei aja kukaan muukaan, niin paljon pakkasta että ei ne lähde liikkeelle. 

Hmm. Omani lähti helposti, appsistä painoin lämmityksen päälle 30min ennen lähtöä ja lämmintä oli

Meillä ei lähtenyt. Tuli ilmoitus että ilmalämpöpumppu vikatilassa ja kauhea ääni autosta. tietää taas 2300€ remonttia.

Naapurilla kans kolmas pumppu menossa. Repi verkkarinsa eilen ja oli jo kaatamassa bensaa autonsa päälle.

Miksi sähköautoilijalla olisi bensaa varastossa?????

Vaikka ruohonleikkuriin, se on ainoa mihin mullakaan sitä on vaikka polttiksella ajelenkin. -eri

Ruohonleikkurimmekin on akkukäyttöinen.

Vierailija
72/106 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ajanut, sekä Mersua että wolkkaria. Mersu oli kiva, mutta se ainainen kauhea stressi siitä että pääseekö perille ja "oho, mihin hävisi taas yhtäkkiä 36 % virrasta?" -panikointia en kestä. Ajan mieluummin oikealla autolla. 

Ihan varmasti olet, Teppo.

Vierailija
73/106 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkövispiläksi haukkuminen on kaiken lisäksi uskomattoman typerää.

Jokainen voi ihan keskenään miettiä kumman vispilän ihan aidosti ennemmin ottaisi, polttomoottorivispilän, vai sähkövispilän.

Ihan varmasti tarvetta on molemmille, mutta uskoisin, että melkein kaikki kallistuvat lopulta sähkövispilän puoleen.

Vierailija
74/106 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulihan se klassinen vaununhinaajakin mukaan. Varmaan hinaat sitä joka päivä perässäsi Hangosta Utsjoelle.

Vierailija
75/106 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukas tässä yleistää nyt aika rankasti?

Olen ajanut kyllä  kiitos kysymästä en tykännyt kun ääntäkään ei lähtenyt.

Ei se auto ole ellei murise kunnolla.

Sähkövispaimet on kuolemanloukkuja ei kiitos. Akkusaastetta, mutta sehän sit ei teitä haittaa.

No et varmasti ole ajanut ja kommenttisi ovat jonninjoutavaa paikkaansapitämätöntä diiseli-Pena -roskaa.

Vierailija
76/106 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko herkkä hipiä noilla vatkainkuskeilla, sanoisin jopa mimosanherkkä. 
No heillä on nyt aikaa, patterit ovat jäässä, liittimet hapettuneet ja moottorissa eristysvastusvika, siispä viihtyvät ainoalla foorumilla missä on heille ymmärtäjiä, Vauvapalstalla. 

Oletko "vispilän" kuski?

Vierailija
77/106 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette pidä autojanne lämpimässä tallissa? Ei tartte mitään äppejä eikä säädellä mitään puhaltimia. Auto on aina lämmin ja puhdas lumesta. 

On vähän tyhmää laittaa kymmeniä tuhansia autoon, jos ei ole edes kunnollista säilytyspaikkaa sille.

Kuka hullu nyt autoon kymmeniä tuhansia laittaa, mutta on se tuollainen halvempikin romu mukava laittaa tallissa käyntiin ja lähtä ajelemaan sulalla ja lämpimällä (toki vain +8 astetta) autolla.

Ja kauko-ohjaimella oleva webasto on sitten niitä hetkiä varten, kun pitää lähteä ilman tallia.

Toki tuota dieselvatkainta joutuu tankkaamaan muutaman viikon välein, että joutuu senkin eteen vaivaa näkemään.

Vierailija
78/106 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään ei aja kukaan muukaan, niin paljon pakkasta että ei ne lähde liikkeelle. 

Hmm. Omani lähti helposti, appsistä painoin lämmityksen päälle 30min ennen lähtöä ja lämmintä oli

Mulla riitti 10 min lämmitykseen, ulkona -20. Hyvin toimii sähköauto talvisäässä. Kulutus noin 4 kwh suurempaa per 100 km kuin plussakelillä, eli mielestäni maltillinen kulutuksen kasvu.

Vierailija
79/106 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulihan se klassinen vaununhinaajakin mukaan. Varmaan hinaat sitä joka päivä perässäsi Hangosta Utsjoelle.

Tässähän näkyy koko keskustelun järjettömyys. Joku on pitkiä matkoja ajava klassinen vaununhinaaja, jonka ei tarvitse edes eturauhasvaivan takia pysähdellä tiheään. Joku toinen taas saa aina päivän ajot ladattua omasta pistokkeesta ja pyörii lähialueilla niin, että kilometrejä tulee paljon. Poislukien kerran vuodessa tapahtuva hieman pidempi kesälomareissu.

Ei liene vaikeaa arvata, kumpi hehkuttaa sähköautoa ja kumpi dieseliä.

Mulle on se ja sama kuka vatkaa milläkin, mutta se on varmaa, että nykyisellä ajoprofiililla ja sähköautojen hinnoilla en moista ihan heti tule hankkimaan. Ymmärrän silti, että jollain muulla on erit tarpeet. 

Yhtä mielekästä olisi varmasti "keskustella" siitä, miten klassinen suurperheläinen ei selviä 5 paikkaisella autolla, vaikka 2 paikkainen coupe on sinkkumiehelle ihan riittävä.

Vierailija
80/106 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autot muuttuu, ihmiset eivät 😅

%3D