En ymmärrä miten jotkut pystyvät katsomaan samoja sarjoja/elokuvia uudelleen
Lisätään tähän myös musiikki ja kirjallisuus tai oikeastaan kaikki viihde ja taide. En tajua miten ihmiset eivät tylsisty samaan vaan se tuo heille jopa jotain tyydytystä, että jokin asia toistuu aina samanlaisena.
Kommentit (15)
Minä ymmärtän. Yhdenkin sarjan olen katsonut vähintään viisi kertaa. Olen toki pitänyt väliä vuoden tai pari, mutta katsonut kuitenkin.
Jotkut sarjat tai elokuvat vaan ovat niin hyviä, että niitä tekee mieli katsoa aika ajoin uudestaankin.
Unohdan mitä sarjoissa tai elokuvassa tapahtui jos katsomisesta yli 5 vuotta. Juonen tottakai muistan mutten kaikkia tapahtumia.
M39
Hyviä biisejä on harvassa, ja kun löytyy se harva hyvä biisi niin sitä jaksan kuunnella joko hyvän tarttuvan rytmin tai melodian takia. Tilannekomediasarjoja jaksan usein katsoa uudelleen, mutten draamaa tai muita vakavampia sarjoja kun tarinan muistaa kauemmin kuin tilannekomedioiden sadat yksittäiset vitsit.
Minä taas en ymmärrä sitä, että tehdään sata elokuvaa samalla ennalta-arvattavalla kaavalla, koska yleisö haluaa tuttua ja turvallista. Itse katson nimenomaan tuttuja leffoja uudelleen, jos haluan tuttua ja turvallista. Jos katson uuden elokuvan, odotan jotain uutta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvistä sarjoista ja elokuvista löytää uusia yksityiskohtia.
Asia on juuri noin. Laadukkaan elokuvan ja kappaleen (koskee toki myös ns. oikeaa taidetta, eikä vain populaarikulttuuria) ominaispiirre on siinä, että sitä voi katsoa tai kuunnella monta kertaa, löytäen uusia elämyksiä tai havaintoja. Esim. TV-sarja Sopranoksen voi katsoa ensin pelkkänä mafiasarjana, mutta vaikka juonenkäänteet muistaa, niin viimeistään uusintakerroilla huomaa kuinka moniulotteinen kuvaus se on esim. psykologiasta, perhe-elämästä ja työpaikkahierarkiasta.
Elokuvapuolelta suurin osa Stanley Kubrickin leffoista on sellaisia, mitä olen katsonut ties kuinka monta kertaa uusin kokemuksin. Usein vielä niin, että ensimmäinen kerta ei vielä niin täysillä kolahtanut, mutta vasta uusintakatseluissa monista Kubrickin leffoista on muodostunut lempileffojani.
Niinpä - ihan älytöntä kuunnella joku biisi ( tai levy ) uudestaan, onhan sen jo kerran kuullut.
En mitään maksullisia tilaa ja tv näyttää samoja juttuja uudestaan ja uudestaan.
Sitä paitsi telkkarin ääressä rentoutuu paremmin kuin jonkun tietokoneen edessä. Sen takia niitä samoja sitten tulee telkusta katsottua. Mutta tylsäähän se välillä on ja ketuttaa, kun uusiakin elokuvia ja sarjoja olisi vaikka kuinka paljon. Mutta raha ratkaisee tv-tarjonnankin.
enemmän ihmettelen näitä jotka tuijottaa puhelimen näytöltä sarjoja/elokuvia....mahtaa olla elämys!
Vierailija kirjoitti:
enemmän ihmettelen näitä jotka tuijottaa puhelimen näytöltä sarjoja/elokuvia....mahtaa olla elämys!
Riippuvuus siihen koska vilahtaa joku notifikaatio
En minä muista mitä niissä aina tapahtuu… voin ihan hyvin katsoa samat sarjat ja leffat - todennäköisesti ne on sellaisia, joista piti.
Kertakäyttöihmisillä kaikki on kertakäyttöistä ihmisistä elokuviin.
Viitannet heihin jotka katsovat samojen supersankarileffojen uudelleenlämmitykset 5 vuoden välein? Ainoa kehitys liittyy erikoistehosteisiin.
Katson aina samat sarjat uudestaan ja voin kuunnella saman biisin tai levyn monta kertaa putkeen. Tälläkin hetkellä kuuntelen toistolla biisiä, joka auttaa kipuihin.
On outoa, jos ei ole löytänyt yhtään elokuvaa, sarjaa tai musiikkia, josta nauttisi niin paljon, että haluaisi kokea sen uudestaan.
Tämä on oikeasti mielenkiintoinen kysymys. Ja miksi ne on aina esim. ne tietyt sarjat, jotka katsoo uudelleen, vaikka objektiivisesti ottaen voi olla paljon samantyyppisiä ehkä yhtä laadukkaitakin sarjoja, joita ei vaan yhtään kiinnosta katsoa uudestaan.
Esim. itselläni on pari sarjaa, jotka katson muutaman vuoden välein vaikka todellakin muistan hyvin tarkasti mitä niissä tapahtuu. Olen nyt muutaman viikon aikana katsonut kolme sarjaa: Banshee, Task ja The Tourist. Seuraavaksi aion katsoa True Detectiven ekan kauden. Kaikki nämä ovat mielestäni hyviä sarjoja ja vaikka vähän eri tyylisiä, niin kaikki ok. Silti olen katsonut näistä useamman kerran vain Bansheen ja True Detectiven (ja vain ekan kauden), enkä tuskin palaa enää Taskin tai The Touristin äärelle, vaikka tykkäsin kummastakin. Vaikea selittää miksi itse tykkää enemmän tietyistä sarjoista, jotka eivät aina edes ole mitään mestariteoksia.
Samoin IT Crowdin olen katsonut varmaan viisi kertaa, vaikka muistan useimmat vitsit ennalta. Nauran silti.
Hyvistä sarjoista ja elokuvista löytää uusia yksityiskohtia.