Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on kohtelias viive viestiin vastaamisessa ystävyyssuhteessa?

Vierailija
05.01.2026 |

Jos oletetaan, että viesti ei ole akuutti, vaan esimerkiksi kuulumisten kyselyä.

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ystäville ja perheelle vastaan mahdollisimman pian, sanotaan että muutaman tunnin sisällä vähintään. Ellen sitten ole jossain missä ei yksinkertaisesti pysty tai kerkeä viestittelemään, mutta näitä on harvoin. Kaukaisemmille ihmisillekin vuorokauden sisällä, näin olen ajatellut kohteliaaksi. 

Vierailija
82/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoit tuossa että ystävä tietää kysymättäkin mitä sinulle kuuluu. Miten tämä on käytännössä mahdollista, jos päivitätte kuulumiset vain nähdessä? Näetkö siis ystäviäsi päivittäin? Eihän ystävä voi tietää, ettei sinulle ole tapahtunut mitään, ellet sitä hänelle kerro.

-> Miten on niin vaikeaa ymmärtää lause "ystäväni tietää kysymättäkin mitä minulle kuuluu"

Ymmärrän lauseen, mutta en ymmärrä miten sen kuvaama tilanne on käytännössä mahdollista. Eli et kerro ystävällesi mitä sinulle kuuluu, koska hän tietää sen kertomattakin. Miten hän voi tietää, jos et kerro? Vai tarkoititko että kerrot ystävillesi kysymättäkin, mitä sinulle kuuluu? Miten käytännössä teet tämän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoit tuossa että ystävä tietää kysymättäkin mitä sinulle kuuluu. Miten tämä on käytännössä mahdollista, jos päivitätte kuulumiset vain nähdessä? Näetkö siis ystäviäsi päivittäin? Eihän ystävä voi tietää, ettei sinulle ole tapahtunut mitään, ellet sitä hänelle kerro.

-> Miten on niin vaikeaa ymmärtää lause "ystäväni tietää kysymättäkin mitä minulle kuuluu"

Ymmärrän lauseen, mutta en ymmärrä miten sen kuvaama tilanne on käytännössä mahdollista. Eli et kerro ystävällesi mitä sinulle kuuluu, koska hän tietää sen kertomattakin. Miten hän voi tietää, jos et kerro? Vai tarkoititko että kerrot ystävillesi kysymättäkin, mitä sinulle kuuluu? Miten käytännössä teet tämän?

Et kysynyt multa, mutta vastaan silti. Mulla on ystäviä, joiden kanssa vaan sovitaan tapaamisesta. Ja sitten tavatessa kumpikin kertoo ihan oma-aloitteisesti, mitä omaan elämään kuuluu. Emme näiden ystävien kanssa elä sellaista elämää, missä joka päivä tapahtuu jotain erikoista. Tavallista arkea eletään ja esimerkiksi kerran kuukaudessa tai kahdessa nähdään. Mun ystäväni tietävät ihan näinkin, millaista mun arkeni on. Ja jos jotain arjesta poikkeavaa tapahtuukin, ei heidän tarvitse tietää sitä samantien vaan riittää, että kerron, kun seuraavan kerran nähdään. Vain yhden ystäväni kanssa viestittelen päivittäin.

Vierailija
84/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että vuorokauden kuluessa pitää vastata jotain. Kukaan ei ole niin kiireinen, etteikö ehtisi jossain vaiheessa iltaa kirjoittaa jotain, vaikka sitten että vastaan myöhemmin kun nyt on haipakkaa.

Vierailija
85/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuollaiseen viestiin pitäisi vastata?

Strateginen perustelu on ystävyyssuhteen ylläpitäminen.

Tekninen perustelu voi olla se, että viestissä on kysymys ja kysymykseen on tapana vastata.

Jos sulla onkin niin muilla voi olla elämää muuallakin kuin whatsappissa. Mä esim. hoidan ne tosielämän asiat ensin ja whatsapp on yhteydenpitoväline tärkeisiin ihmisiini. Olen yleensä estänyt ne, joilta tulee paskaviestiä toisensa perään.

Hyvä! Mikä on mielestäsi kohtelias viive vastaamisessa WhatsApp-viestiin, jos kyse on tärkeästä ihmisestä? Oletetaan, että asia ei ole akuutti vaan esimerkiksi kuulumisten kyselyä.

Muutama päivä. Mit

Pari päivää. Jos joku toistuvasti vastaa esimerkiksi viikon viiveellä, tulkitsen että hän ei halua että kyselen ja lopetan yhteydenpidon.

Vierailija
86/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeaa ystävää ei haittaa, vaikka joskus viesti tms. lipsahtaa huomiottakin kiireen ja informaatiotulvan keskellä. Sitten kun yhteys syntyy, tarina jatkuu siitä, mihin se jäi - oli väliä viikko tai vuosi(a)kin. Eli ei ressiä.

Vierailija
87/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ystäville ja perheelle vastaan mahdollisimman pian, sanotaan että muutaman tunnin sisällä vähintään. Ellen sitten ole jossain missä ei yksinkertaisesti pysty tai kerkeä viestittelemään, mutta näitä on harvoin. Kaukaisemmille ihmisillekin vuorokauden sisällä, näin olen ajatellut kohteliaaksi. 

Mielestäni tuo on kohteliasta. Hyvä sinä!

Vierailija
88/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistään seuraavana päivänä. Mieluummin jo ennen sitä.

Vierailija
89/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kysynyt multa, mutta vastaan silti. Mulla on ystäv

Mutta tuolloin ystäväsi eivät tiedä mitä sinulle kuuluu ennen kuin olette tavanneet. Kuukaudessa tai kahdessa saattaa tapahtua vaikka mitä! Olet saattanut esimerkiksi sairastua tai asuntoosi on saattanut tulla vesivahinko. Miten ystävä voisi tietää näistä tapahtumista, jos ei kysy kuulumisia?

Vierailija
90/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuollaiseen viestiin pitäisi vastata?

Strateginen perustelu on ystävyyssuhteen ylläpitäminen.

Tekninen perustelu voi olla se, että viestissä on kysymys ja kysymykseen on tapana vastata.

Jos sulla onkin niin muilla voi olla elämää muuallakin kuin whatsappissa. Mä esim. hoidan ne tosielämän asiat ensin ja whatsapp on yhteydenpitoväline tärkeisiin ihmisiini. Olen yleensä estänyt ne, joilta tulee paskaviestiä toisensa perään.

Hyvä! Mikä on mielestäsi kohtelias viive vastaamisessa WhatsApp-viestiin, jos kyse on tärkeästä ihmisestä? Oletetaan, että asia ei ole akuutti vaan esimerkiksi kuulumisten kyselyä.

Tärkeille vastataan heti. Joten jos ei vastaus tule alle minuutissa, et ole tärkeä.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 89: "Mutta tuolloin ystäväsi eivät tiedä mitä sinulle kuuluu ennen kuin olette tavanneet. Kuukaudessa tai kahdessa saattaa tapahtua vaikka mitä! Olet saattanut esimerkiksi sairastua tai asuntoosi on saattanut tulla vesivahinko. Miten ystävä voisi tietää näistä tapahtumista, jos ei kysy kuulumisia?"
Niin no, ei mun ystävieni tarvitsekaan tietää minuutin, tunnin eikä edes päivän tai viikon tarkkuudella, mitä mun elämässäni tapahtuu. Mutta mä kyllä kerron heille sitten, kun tavataan. Tai vaikka soitan heille, jos on sellainen tilanne, että ei pitkään aikaan tavatakaan. 

Vierailija
92/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi olla mitään viivettä? Vastaa saman tien kun sen viestin lukee. Vai onko teillä kuukausia vanhoja lukemattomia viestejä?

Vierailija
93/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi olla mitään viivettä? Vastaa saman tien kun sen viestin lukee. Vai onko teillä kuukausia vanhoja lukemattomia viestejä?

Viestin lähettämisen ja siihen vastaamisen välillä on väistämättä viive.

Vierailija
94/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 89: "Mutta tuolloin ystäväsi eivät tiedä mitä sinulle kuuluu ennen kuin olette tavanneet. Kuukaudessa tai kahdessa saattaa tapahtua vaikka mitä! Olet saattanut esimerkiksi sairastua tai asuntoosi on saattanut tulla vesivahinko. Miten ystävä voisi tietää näistä tapahtumista, jos ei kysy kuulumisia?"
Niin no, ei mun ystävieni tarvitsekaan tietää minuutin, tunnin eikä edes päivän tai viikon tarkkuudella, mitä mun elämässäni tapahtuu. Mutta mä kyllä kerron heille sitten, kun tavataan. Tai vaikka soitan heille, jos on sellainen tilanne, että ei pitkään aikaan tavatakaan. 

Ymmärrän tuon, mutta tuon yhden hepun mielestä ystävä tietää kysymättäkin mitä hänelle kuuluu.

Vierailija
95/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 5 vuotta. Lähetteletkö useinkin viestejä, joihin ei voi olla vastaamatta pikaisesti? Ystäville viestitellään kun siltä tuntuu ja he vastaavat kun siltä tuntuu. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin vielä työelämässä, saatoin lukea viestin vaikka kesken työpäivän. Jos esimerkiksi siskoni kysyi, lähdenkö töiden jälkeen hänen kanssaan paikkaan X, vastasin heti joko "joo" tai "en". Tämä siksi, että siskoni voi vastaukseni perusteella sitten suunnitella jotain muuta. Jos taas oli vain kysymys "Mitä kuuluu?", niin sitten piti nopeasti miettiä, vastaanko heti "Eipä mitään ihmeitä, entä itsellesi?" vai vastaanko vasta töiden jälkeen ja kerron, mitä mulle kuuluu. Nyt heti vai vasta myöhemmin riippuu siis siitä, missä sillä hetkellä olen ja miten pitkän vastauksen olen aikeissa kirjoittaa. Varsin tavallista on, että luen saamani viestin heti, mutta koska olen bussissa ja jäämässä hetken päästä bussista pois, vastaan vasta kotiin päästyäni. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tuon, mutta tuon yhden hepun mielestä ystävä tietää kysymättäkin mitä hänelle kuuluu.

No mä ymmärrän tuon niin, että kertoo kuulumisensa ystävälleen - tavalla tai toisella - ilman, että ystävän pitää erikseen sitä kysyä. Itse pitäisin vähän omituisena, jos mun pitäisi odottaa, että ystäväni kysyy mun kuulumisiani. 

Vierailija
98/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sovelias aika on päivän tai muutaman sisällä. Kun joku on vastannut minulle viikonkin viiveellä niin teen kyllä johtopäätökset kaverin ajatuksista minua kohtaan. Jos vastausta ei tule ollenkaan, viesti on vielä selkeämpi. Noin saa päätettyä kaveruuden kanssani kyllä aika pian.

Vierailija
99/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei ole outoa kysellä ystävän kuulumisia. Ehkä teininä oli niin paljon jatkuvassa yhteydessä ystäviin että tiesi kysymättä kuulumiset. Minusta on sen sijaan erikoista pitää outona kuulumisten kyselyä. Siinähän avataan kontakti, joka antaa sitten mahdollisuuden sopia vaikkapa seuraavasta yhteisestä tapaamisesta. 

Vierailija
100/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole ystävyyttä, jos odotetaan pikaista vastaamista jonniinjoutavaan viestiin. Niihin ei tarvitse vastata ollenkaan. On todella epäystävällistä edellyytää vastaamista kaikkiin viesteihin. Ei kukaan aikuinen ole tilivelvollinen " ystävilleen".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän