Mikä on kohtelias viive viestiin vastaamisessa ystävyyssuhteessa?
Jos oletetaan, että viesti ei ole akuutti, vaan esimerkiksi kuulumisten kyselyä.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuollaiseen viestiin pitäisi vastata?
Peruskäytöstapoja.
Kun koen, että viestittelijä ei ole ystäväni eikä edes kaverini, niin miksi hänelle pitää vastata? Se saa kyselijän vain kokemaan itsensä minulle tärkeäksi, mitä hän ei ole.
Miksi hänellä sitten on sinun puhelinnumerosi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruskäytöstapoja.
Kun koen, että viestittelijä ei ole ystäväni eikä edes kaverini, niin miksi hänelle pitää vastata? Se saa kyselijän vain kokemaan itsensä minulle tärkeäksi, mitä hän ei ole.
Ja nyt odotat ja odotat, että hän viimeinkin tajuaisi ettei ole edes kaverisi?
Miksi odottaisin moista? Vaikka asia on moneen kertaan jo tehty selväksi, niin ei tuollaiset viestittelijät opi. Parempi on ohittaa viestinsä olankohautuksella ja toivoa, ettei tyyppi ilmesty työpaikalle kyselemään, miksi et vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Strateginen perustelu on ystävyyssuhteen ylläpitäminen.
Tekninen perustelu voi olla se, että viestissä on kysymys ja kysymykseen on tapana vastata.
Miksi ystävällä olisi tarpeen kysellä, mitä kuuluu? Hänhän on kanssani tekemisissä tämän tästä, seuraa minua somessa ja juttelee kanssani lähes päivittäin tai on samassa whatsapp-ryhmässä. Jos ystävyyssuhde on siinä jamassa, ettei yhteyttä ole pidetty aikoihin, niin pitäisikö kyselin osata päätellä siitä jotain?
Mikä on kohtelias viive vastata viesteihin siellä whatsapp-ryhmässä?
Voi jättää kokonaan vastaamattakin, kun viesti on tyhmä, ilkeä tai pelkkää huomionkerjuuta. Näin minä teen.
Jos viestissä ei ole akuuttia asiaa, niin jätän heti vastaamatta ja usein unohdan vastata sitten myöhemmin. Ei siinä ole mitǎän henkilökohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kyselee kuulumisia viestillä, niin kohtelias viive on 2-3 kk.
Ystävät soittavat toisilleen tai kertovat viestillä oman akuutin asiansa, eivät laittele "mitä kuuluu" -viestejä. Kaverit ja tutut on erikseen.
Höpsis. Nykyään ei enää soitella.
Ei ole mitään pakkoa vastata, eikä määräaikaa. Ystävä, joka tuollaista vaatii, ei ole ystävä vaan finni perseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruskäytöstapoja.
Miksi hänellä sitten on sinun puhelinnumerosi?
Miksi entisellä työkaverilla, jonka olen nähnyt viimeksi 2003, on minun numeroni? Sitä kysyinkin kun hän "vahingossa" soitti syksyllä 2025. Pyysin poistamaan numeroni. Eipä ole Aappo sittemmin pirautellut.
Jos vaadit jotain määräaikaa, olisi kohteliasta ilmoittaa se etukäteen. Pyrin vastaamaan aina nopeasti, mutta valitettavasti joskus saattaa unohtua tai tulla viivettä. Koen kuitenkin epäreiluksi sen, että minulta vaaditaan jotain 2 h vastaamisaikaa ja sitten suututaan, kun en siihen (tietämättäni) ole pystynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään pakkoa vastata, eikä määräaikaa. Ystävä, joka tuollaista vaatii, ei ole ystävä vaan finni perseessä.
Ystävä, joka ei halua vastata niin ei ole ystävä.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen käsitys ystävyydestä. Ettei ystävälle tarvitse vastata: sinulla on varmasti paljon ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruskäytöstapoja.
Jokin syy sinulla on kuitenkin häntä roikottaa elämässäsi. (Ja luulet nyt olevasi kovakin jätkä ajanvietteenä käytettävällä palstalla.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen käsitys ystävyydestä. Ettei ystävälle tarvitse vastata: sinulla on varmasti paljon ystäviä.
Niitä on sen verran paljon, että ihan jokaiseen viestiin ei aina tule vastattua ns. ajoissa tai ollenkaan. Puhelimen ulkopuolellakin on sen verran elämää.
Minä en nykyään enää jaksa puhua puhelimessa. En tykkää, jos joku kyselee asioistani ja niihin pitää varoittamatta alkaa jotakin vastailemaankin. Oli se sitten hyvä ystävä tai joku muu. Puhelun pitää myös olla lyhyt, vain jos on asiaa. On kiusallista ja väsyttävä roikkua puhelimessa, vaikka olisi kiire jonnekin ja jokin asia kesken. Esim. olet tapetoimassa seinää tai ruoanlaitto jää kesken, mutta soittaja vain jatkaa ja jatkaa.
Kyllä kieltämättä ihmettelisin jos ystävänä pitämäni yllättäen kyselisi että mitä mulle kuuluu. Kyllä hän tietäisi sen kysymättäkin. Jouduin kerran vähän tämänkaltaiseen tilanteeseen kun en sitten heti vastannut, niin tämä toinen sekoisi että voinko hyvin ja onko joku hätänä apua apua mikset vastaa
Se oli niin suuri ylilyönti että kaveruus loppui siihen paikkaan (oli tällä muitakin narsistisia piirteitä joita olin katsonut läpi sormien jo aivan liian pitkään niin tartuin oitis tähän "tekosyyhyn" päättää koko tuttavuus)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruskäytöstapoja.
Ja nyt odotat ja odotat, että hän viimeinkin tajuaisi ettei ole edes kaverisi?
Miksi odottaisin moista? Vaikka asia on moneen kertaan jo tehty selväksi, niin ei tuollaiset viestittelijät opi. Parempi on ohittaa viestinsä olankohautuksella ja toivoa, ettei tyyppi ilmesty työpaikalle kyselemään, miksi et vastaa.
provoilet
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kieltämättä ihmettelisin jos ystävänä pitämäni yllättäen kyselisi että mitä mulle kuuluu. Kyllä hän tietäisi sen kysymättäkin. Jouduin kerran vähän tämänkaltaiseen tilanteeseen kun en sitten heti vastannut, niin tämä toinen sekoisi että voinko hyvin ja onko joku hätänä apua apua mikset vastaa
Se oli niin suuri ylilyönti että kaveruus loppui siihen paikkaan (oli tällä muitakin narsistisia piirteitä joita olin katsonut läpi sormien jo aivan liian pitkään niin tartuin oitis tähän "tekosyyhyn" päättää koko tuttavuus)
Hän oli siis narsisti, kun kysyi mitä kuuluu?
Aina oppii uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruskäytöstapoja.
Jokin syy sinulla on kuitenkin häntä roikottaa elämässäsi. (Ja luulet nyt olevasi kovakin jätkä ajanvietteenä käytettävällä palstalla.)
Miten niin roikottamassa elämässäni? Työnumeroni ei ole salainen, en voi estää ihmisiä lähettämästä siihen viestejään.
Miksi ystävällä olisi tarpeen kysellä, mitä kuuluu? Hänhän on kanssani tekemisissä tämän tästä, seuraa minua somessa ja juttelee kanssani lähes päivittäin tai on samassa whatsapp-ryhmässä. Jos ystävyyssuhde on siinä jamassa, ettei yhteyttä ole pidetty aikoihin, niin pitäisikö kyselin osata päätellä siitä jotain?