Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on kohtelias viive viestiin vastaamisessa ystävyyssuhteessa?

Vierailija
05.01.2026 |

Jos oletetaan, että viesti ei ole akuutti, vaan esimerkiksi kuulumisten kyselyä.

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei estäkää turhikset, tylsimykset ja ilkimykset. Pääsette paljon helpommalla. Tyhmäkin Pasi tajuaa, että kun ei enää näe ystävän profiilikuvaa, hänet on estetty. Eikä viestit mene koskaan perille.

Ja jos ei tajua, on takuuvarmaa, että tulee kyselemään siitä tänne.

Vierailija
62/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kieltämättä ihmettelisin jos ystävänä pitämäni yllättäen kyselisi että mitä mulle kuuluu. Kyllä hän tietäisi sen kysymättäkin. Jouduin kerran vähän tämänkaltaiseen tilanteeseen kun en sitten heti vastannut, niin tämä toinen sekoisi että voinko hyvin ja onko joku hätänä apua apua mikset vastaa

Se oli niin suuri ylilyönti että kaveruus loppui siihen paikkaan (oli tällä muitakin narsistisia piirteitä joita olin katsonut läpi sormien jo aivan liian pitkään niin tartuin oitis tähän "tekosyyhyn" päättää koko tuttavuus)

Lähetätkö ystävillesi päivittäisen raportin kuulumisistasi vai miten he pysyvät kärryillä kuulumisistasi kysymättä?

Tapahtuuko jollekin ihmiselle päivittäin jotain, jota tarvitsee raportoida ystäville? Ei minulle ainakaan. Päivitetään kuulumi

Sanoit tuossa että ystävä tietää kysymättäkin mitä sinulle kuuluu. Miten tämä on käytännössä mahdollista, jos päivitätte kuulumiset vain nähdessä? Näetkö siis ystäviäsi päivittäin? Eihän ystävä voi tietää, ettei sinulle ole tapahtunut mitään, ellet sitä hänelle kerro.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään pakkoa vastata, eikä määräaikaa. Ystävä, joka tuollaista vaatii, ei ole ystävä vaan finni perseessä.

Entä mikä on kohtelias viive vastata, jos oletetaan, että ystävä ei esitä vaatimusta vastauksesta?

Miksi siihen ei vaan voi vasta heti, jos siihen on mahdollisuus? 

Itse vastaan heti, kun se on mahdollista, mutta haluan tietää miten muut asian näkevät. Heti vastaaminen on siitäkin käytännöllistä, että sitten ei vahingossa unohdu vastata.

Ap

Olet jo iso tyttö, eikä sinun tarvitse miettiä miten muut asian näkee. Voit tehdä ihan omia valintoja, arvioita ja päätöksiä. 

Vierailija
64/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku kyselee kuulumisia viestillä, niin kohtelias viive on 2-3 kk.

Ystävät soittavat toisilleen tai kertovat viestillä oman akuutin asiansa, eivät laittele "mitä kuuluu" -viestejä. Kaverit ja tutut on erikseen.

Yksityisasiat haluan kertoa henk.koht. enkä viesteinä jotka voi siirtää muille !

Vierailija
65/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuollaiseen viestiin pitäisi vastata?

Strateginen perustelu on ystävyyssuhteen ylläpitäminen.

Tekninen perustelu voi olla se, että viestissä on kysymys ja kysymykseen on tapana vastata.

Jos sulla onkin niin muilla voi olla elämää muuallakin kuin whatsappissa. Mä esim. hoidan ne tosielämän asiat ensin ja whatsapp on yhteydenpitoväline tärkeisiin ihmisiini. Olen yleensä estänyt ne, joilta tulee paskaviestiä toisensa perään.

Hyvä! Mikä on mielestäsi kohtelias viive vastaamisessa WhatsApp-viestiin, jos kyse on tärkeästä ihmisestä? Oletetaan, että asia ei ole akuutti vaan esimerkiksi kuulumisten kyselyä.

Vierailija
66/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävät soittavat toisilleen tai kertovat viestillä oman akuutin asiansa, eivät laittele "mitä kuuluu" -viestejä. Kaverit ja tutut on erikseen.

Yksityisasiat haluan kertoa henk.koht. enkä viesteinä jotka voi siirtää muille !

Heh, sanoitettuja asioita ei voi siirtää toiselle? 

Vierailija
67/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekninen perustelu voi olla se, että viestissä on kysymys ja kysymykseen on tapana vastata.

Miksi ystävällä olisi tarpeen kysellä, mitä kuuluu? Hänhän on kanssani tekemisissä tämän tästä, seuraa minua somessa ja juttelee kanssani lähes päivittäin tai on samassa whatsapp-ryhmässä. Jos ystävyyssuhde on siinä jamassa, ettei yhteyttä ole pidetty aikoihin, niin pitäisikö kyselin osata päätellä siitä jotain?

Siis päivitteleekö joku vielä kuulumisiaan someen?

Vierailija
68/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit tuossa että ystävä tietää kysymättäkin mitä sinulle kuuluu. Miten tämä on käytännössä mahdollista, jos päivitätte kuulumiset vain nähdessä? Näetkö siis ystäviäsi päivittäin? Eihän ystävä voi tietää, ettei sinulle ole tapahtunut mitään, ellet sitä hänelle kerro.

-> Miten on niin vaikeaa ymmärtää lause "ystäväni tietää kysymättäkin mitä minulle kuuluu"

Vierailija
69/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli ystävä, joka jätti vain vastaamatta. Teki sitten muitakin ohareita eikä ole enää ystävä. Kyllä viestiin jotenkin vastataan vuorokauden sisällä. Jos ei vastaa niin sitten voi miettiä onko syytä tuollaisen kanssa olla tekemisissä. 

Kylläpä kesti kauan, että hänen viestinsä meni sulle perille... Jos joku ei ota koskaan yhteyttä, ei vastaa viesteihin eikä halua tavata, niin hän ei ole kiinnostunut seurastasi. Miksi silti jatkoit pommittamista?

Vierailija
70/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joten kun joku viestillä kyselee, että mitä kuuluu, niin vastaat, että kiitos hyvää, koska et halua muiden tietävän, että puolisosi on kuollut?

Vierailija
71/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ystävällä olisi tarpeen kysellä, mitä kuuluu? Hänhän on kanssani tekemisissä tämän tästä, seuraa minua somessa ja juttelee kanssani lähes päivittäin tai on samassa whatsapp-ryhmässä. Jos ystävyyssuhde on siinä jamassa, ettei yhteyttä ole pidetty aikoihin, niin pitäisikö kyselin osata päätellä siitä jotain?

Heh, iltapäivälehtien otsikoista päätelleen, kyllä. 

Vierailija
72/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin kuukausi. itse en vastaile tyhmyyksiin lainkaan. 

Vierailija
73/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jaksa olla lapsellinen. 

Vierailija
74/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-> Miten on niin vaikeaa ymmärtää lause "ystäväni tietää kysymättäkin mitä minulle kuuluu"

Tästä syystä laittelen aina aamulla kaikille ystäville kysymyksen "mitä kuuluu", jotta varmasti käytännössä tiedän kaiken, mitä on meneillään. Sitähän ystävyys on, toisen asioiden urkkimista.

Vierailija
75/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä syystä laittelen aina aamulla kaikille ystäville kysymyksen "mitä kuuluu", jotta varmasti käytännössä tiedän kaiken, mitä on meneillään. Sitähän ystävyys on, toisen asioiden urkkimista.

Vaikea nyt vääntää enempää rautalangastakaan: "ystäväni tietää kysymättäkin mitä minulle kuuluu"

Vierailija
76/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on tapana, jos joku kyselee kuulumisia, vastataan että kahville seuraavan tasatunnin aikaan, tiedät minne. älylaitteet jää kotiin, eli kellot luurit ym. ei kulkeudu kaffille. kas näin ei "mainostajat" tiedä mistä puhutaan. siellä käydään kuulumiset läpi, samoin kaikki muutkin asiat. 

Vierailija
77/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla onkin niin muilla voi olla elämää muuallakin kuin whatsappissa. Mä esim. hoidan ne tosielämän asiat ensin ja whatsapp on yhteydenpitoväline tärkeisiin ihmisiini. Olen yleensä estänyt ne, joilta tulee paskaviestiä toisensa perään.

Hyvä! Mikä on mielestäsi kohtelias viive vastaamisessa WhatsApp-viestiin, jos kyse on tärkeästä ihmisestä? Oletetaan, että asia ei ole akuutti vaan esimerkiksi kuulumisten kyselyä.

Muutama päivä. Mitä mieltä itse olet?

Vierailija
78/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei kylläkään kiinnosta kenenkään "kävin kaupassa/lapset taas ripulista/koira paskoi lattialle/hoh hoijakkaa tulin just töistä"- kuulumiset. Jos on jotain oikeaa asiaa, silloin soitetaan tai nähdään livenä. M43

Vierailija
79/110 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä kyselen ystäviltäni viestillä että mitä heille kuuluu. Ollaan ystäviä vaikkei olla viikottain tai välttämättä edes kuukausittain yhteydessä. En ole somessa, eikä useimmat kaverinikaan ole, joten en tiedä mitä puuhaavat sillä välin. 

Minusta on ok vastata päivän-parin viiveellä silloin kun ei ole mitään kiireellistä asiaa, mutta jos vastaukset venyy tai niitä ei tule ollenkaan niin kyllä se ystävyys alkaa viilentyä aika nopeasti.

Yksi (entinen) ystävä vastasi viestiini 3kk päästä jotain ympäripyöreää, silloin päätin että eiköhän se ystävyys ollut siinä. En jaksa tuollaista välinpitämättömyyttä ja piittaamattomuutta, kyllä jokaisella on normaalitilanteessa aikaa käyttää muutama minuutti siihen että vastaa itselleen tärkeän ihmisen viestiin. Jos ei ole, niin eiköhän se kerro kaiken oleellisen siitä ihmisestä ja hänen prioriteeteistaan.

Olen kanssasi samoilla linjoilla. Parin päivän viive on ok, jos ei ole akuutti asia. Ja ymmärrän että joskus saattaa unohtua vastata, mutta jos jatkuvasti vastaa parin viikon viiveellä tai jättää kokonaan vastaamatta, niin se osoittaa välinpitämättömyyttä.

Joku sanoi että ystävät soittelevat toisilleen. Silloin tällöin kyllä, mutta monesti on hankala löytää aikaa, jolloin molemmille sopisi soitella. Päivisin olen töissä enkä voi soitella, töiden jälkeen olen lasten kanssa tai teen kotitöitä tai olen treeneissa, enkä voi soitella. Lasten mentyä nukkumaan minulle sopisi soitella, mutta jollain ystävällä on silloin aina treenit tms. eikä hän voi soitella. Yksi ystäväni asuu aivan eri aikavyöhykkeellä ja soittelu on siksi mahdotonta. Tällöin viestit ovat keino pitää yllä yhteyttä.

Ap

Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuo riippuu ihan siitä ystävästä. Tai kaverista, jos ei ole ihan ystävyydestäkään kyse. Mulla on yksi ystävä, josta kyllä huolestun, jos hän ei vastaa puolen vuorokauden sisällä. Ihan siksi, että hänellä on useita sairauksia ja on ihan mahdollista, että on jälleen joutunut sairaalaan. Mutta sitten on niitäkin ystäviä, joiden kanssa viestittely ei ole koskaan kovin tiheää. Kavereiden kanssa vieläkin harvemmin ellei sitten ole kyse jostain sellaisesta asiasta, joka edellyttäisi vastauksen suht nopeasti. Esimerkiksi kysymykseen "Lähdetkö huomenna pizzalle?". Tällaiseen kysymykseen oletan saavani vastauksen ennen huomista, jotta voin suunnitella huomisen sen vastauksen perusteella. Jos mitään ei kuulu, oletan, että ei ole lähdässä kanssani pizzalle. Ylipäätään toisen elämäntilannekin (onko edelleen työelämässä, onko perhettä jne) vaikuttaa siihen, kuinka nopeasti voi olettaa saavansa vastauksen. Varsinkin, jos kyselee vain kuulumisia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän