Henna käyttää vaatteisiin kuukaudessa saman verran kuin moni suomalainen vuodessa
https://www.is.fi/menaiset/tyyli/art-2000011666998.html
Ei voi olla noin tyhmä rahankäyttäjä ja vielä pankissa kouluttajana.
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukin ostakoon rahoillansa mitä haluaa. Ei ole multa pois eikä mua kiinnosta muiden ostelut.
Ai niin tässä kohtaa taas ympäristöllä ei olekaan väliä, koska nainen ostaa vaatteita, koska nauttii niistä?
Vähemmän nuo luontoa rasittaa kuin sinun autolla ajelemisesi.
Kyllä, ymmärrän Hennaa hyvin, sitä iloa ja mielihyvää jonka saa jostakin ihanasta vaatteesta ja "mallailusta" yms
Ja nyt kun nuorempikin lapsi muuttaa kotoa ensikuussa niin pienin mh saa muuttua minun "vaatehuoneekseni".
Mistähän tuo Hennan vaatteiden ym säilytyskokokonaisuus on hankittu, vastaavan tai samanlaisen voisin hankkia omilleni. Ja Elfan tmv korilaatikostoja.
Mitä sitten? Käytän minäkin. Miksi ei saisi itse päättää mitkä tuo itselle iloa. Kaikki rahat jää tänne kun kuolee. Tämä yksi elämä ja jos on varaa kannattaa hankkia asioita jotka tuo hyvän mielen ja pitää maa talouden vahvana. Milloin vain voi elämä loppua ja kaikki sukanvarteen hillotut rahat jää tänne.
Yksi elämä ja silloin saa nauttia kun itse tienaa.
Vierailija kirjoitti:
En minä osta vuodessa 700 eurolla vaatteita tms.
2025 ostin yhden villatakin 16 euroa ja uudet sisäkengät töihin 9 euroa ja avainnauhan (cross body, koska se on kätevämpi) 1,90 euroa.
Sitä ennen en vuosiin ostanut yhtään mitään, varmaan vuonna 2014 viimeksi, kun menin uuteen työpaikkaan. Silloin ostin ehkä 300 eurolla täydennystä.
Se kertoikin suomalaisten keskiarvosta, eikä pelkästään sinun hankinnoistasi.
Vierailija kirjoitti:
2025 ostin yhden villatakin 16 euroa ja uudet sisäkengät töihin 9 euroa ja avainnauhan (cross body, koska se on kätevämpi) 1,90 euroa.
Sitä ennen en vuosiin ostanut yhtään mitään, varmaan vuonna 2014 viimeksi, kun menin uuteen työpaikkaan. Silloin ostin ehkä 300 eurolla täydennystä.
Uudet kengät 9 euroa?? Ja villatakki 16 euroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukin ostakoon rahoillansa mitä haluaa. Ei ole multa pois eikä mua kiinnosta muiden ostelut.
Ai niin tässä kohtaa taas ympäristöllä ei olekaan väliä, koska nainen ostaa vaatteita, koska nauttii niistä?
Vähemmän nuo luontoa rasittaa kuin sinun autolla ajelemisesi.
No ei taatusti rasita vähempää! Ihan jo pelkkä puuvillan kasvatus ja siitä kankaanteko kuittaa moninkertaisesti mun autolla ajot. Sitten se kangas pitää vielä valmistaa vaatteeksi jossain kaakkois-aasiassa, jossa päästöillä ei ole rajoja eikä työntekijöillä oikeuksia eikä kunnon työoloja, palkasta puhumattakaan. Sit se valmis vaate roudataan valtavalla tankkerilla (ehkä jopa useammalla) toiselle puolelle maapalloa, ajellaan rekoilla satamasta varastolle ja sit se pitää vielä toimittaa sinne myymälään/asiakkaalle.
Ajan aika monta tuhatta kilsaa bensapolttiksella ennen kuin pääsen samoihin päästöihin, ehkä jopa koko vuoden ajot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin se ostaa kalliita, laadukkaita vaatteita, joita ei ole valmistettu myrkkytehtailla Kiinassa ja lennätetty temupakettina Suomeen.
Missäs esim. kuvissa näkyvät Marimekot valmisetaankaan? Tai se jutussa mainittu H&M:n asu...? Ei lennätetä temupakettina, mutta sieltä ne tulee. Ja luultavasti rahtilaivalla, joka saastuttaa vielä enemmän kuin lentokone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei. Jutussa kerrottiin, että keskivertosuomalainen käyttää n. 720e/vuosi vaatteisiin. Hurja määrä.
Ostin viime vuonna 10 parin sukkapaketin ja bokserit, maksoi yhteensä noin 25€
Mitä sitten, etkö ymmärrä mitä keskiverto tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudet kengät 9 euroa?? Ja villatakki 16 euroa?
Niin? Ainaki omat lenkkarit ostin sittarin alesta, 2 paria 15€. Ja lidlissä mainostivat ollaan villatakkeja todella halvalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei. Jutussa kerrottiin, että keskivertosuomalainen käyttää n. 720e/vuosi vaatteisiin. Hurja määrä.
Ostin viime vuonna 10 parin sukkapaketin ja bokserit, maksoi yhteensä noin 25€
Mitä sitten, etkö ymmärrä mitä keskiverto tarkoittaa?
Se tarkoittaa sitä että enemmistö suomalaisista on tyhmiä kun tuhlaavat rytkyihin.
Minäkin haaveilen kokonaisesta huoneesta joka on omistettu ainostaan vaatteille ja kengille.
Miksi olet kiinnostunut kenenkään rahankäytöstä, ap? Onko sinulta pois?
Mulla ei mene edes vuodessa 700e!?
Viimevuosi poikeuksellinen, ostin talvitakin 200e ja 3x Sketchersit outletista 200e eli noihin meni yhteensä 400e. Parit pikkarit, sukat ja sukkikset sekä biksut ehkä + 70e lisää.
Mulla mennyt 2 hengen (minä ja 17v) vaatteisiin 935€ 12kk aikana. Teini toki ostellut jotain omia vaatteita omilla kuukausirahoillaan jne. 935€ on ostettu parit farkut, alusvaatteita, muutama paita, yksi takki ja jotain kesävaatteita ja goretex-kengät.
Auttaa, kun teen itse etätöitä, niin työasuksi kelpaavat vanhat verkkarit, legginssit ja hupparit. Teinikään ei enää kasva, joten samat vaatteet ja kengät menevät useamman vuoden. Itsekin olen pysynyt lähes samoissa mitoissa jo vuosia, niin ei ole tarve uusia vaatteita jatkuvasti.
Typerää kerskakulutusta ja nuo rätitkin tosi tyylittömiä. En ymmärrä miksi joku saa kixit tuollaisesta. No, eipä ole mun päänsärky, itseä kiinnostaa huomattavasti enemmän henkiset asiat.
Tykkäsin hänen tyylistään. Ostan itsekin mielellän vähän kalliimpia vaatteita kuin jotain ketjuliikkeiden rytkyjä. Laadullisesti ero on niin suuri. Ihan noin paljon en saa rahaa kulumaan mutta ei minua haittaa tilata kerralla vaikka 500 eurolla villavaatteita. Tai jos ostaa kengät ja talvitakin, niin sama raha niihinkin menee. Kirppiksiä en ole jaksanut enää kierrellä sen jälkeen, kun tulotaso nousi huomattavasti.
Luin tuon eilen, ja tuli fiilis, että hetkinen, voihan asian noinkin nähdä. Kauan on itse tullut elettyä minimalismin ja säästelyn hengessä, vaikka rahaa olisikin. Tuo kuulosti kuitenkin jotenkin positiiviselta ja kivalta. Kyllähän kivat vaatteet ilahduttavat mieltä. Menin lukemisen jälkeen selailemaan nettikauppoja, mutta en vielä ostanut mitään.
Mikä tuo Bosslady-juttu on? Tarkoittaako se ikuisesti lapsetonta naista?
Kuviteltu esimerkki Rovaniemellä pankissa töissä kouluttajana toimiva Janne ostaa itselleen auton a 25000€ kerran neljässä vuodessa, niin häntä oltaisiin ylistetty, että on tuo Janne fiksu kun ajelee tavis autolla, vaikka todellisuudessa Janne voisi kävellä tai pyöräillä työmatkansa (max 5 km suunta) noin yhdeksänä päivänä kymmenestä ja hän käyttäisi autoa lähinnä kun käy pohjoisempana laskettelemassa.
Kun taas Henna ei, ehkä omista autoa lainkaan, eikä edes korttia.
Kumpi on fiksumpi kuluttaja - Ja miksi?
PS: Ei Janne käy alastoman töissä, joten neljän vuoden aikana hän saattaa ostaa jikusen vaatteen. Henna taas saattaa jonkun kerrannkulkea bussilla, ehkä jopa taksilla.
Pätkätöihin tuomittu maisteri
Ainakin se ostaa kalliita, laadukkaita vaatteita, joita ei ole valmistettu myrkkytehtailla Kiinassa ja lennätetty temupakettina Suomeen.