Henna käyttää vaatteisiin kuukaudessa saman verran kuin moni suomalainen vuodessa
https://www.is.fi/menaiset/tyyli/art-2000011666998.html
Ei voi olla noin tyhmä rahankäyttäjä ja vielä pankissa kouluttajana.
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei. Jutussa kerrottiin, että keskivertosuomalainen käyttää n. 720e/vuosi vaatteisiin. Hurja määrä.
Joo. Mä käytin viime vuonna hiukan yli 200 ja noinkin paljon meni uusien rintaliivien (70 euroa) takia. Minulle uusia vaatteita sain lisäksi muutaman ilmaiseksi vaihdossa :)
Jooo. Näin se elämä täällä koko maapallolla menee että toiset ostaa enemmän ja toiset vähemmän.
Huomaako muutkin, että Henna on tullut linjoille? :D :D
Keksi jo jotain muuta kuin hölmö unikkokuosi! Anna vaikka ammattilaisen auttaa, jos joskus eksyt isolle kirkolle.
Omilla rahoillaan saa tehdä mitä tykkää.
Kateuskorttia käyttävät vain ne, jotka yrittävät oikeuttaa typeryytensä.
Tukirotan uusi elämä
Olipa kerran tukirotta, eli Kalle, joka asui pienessä yksiössään betonilähiössä. Kalle sai lempinimensä naapureilta, sillä hän eleli Kelan tuilla ja tuli harvoin nähdyksi tekemässä varsinaista palkkatyötä. Useimmiten hänet tavattiin kerrostalon kellarikerroksesta, jossa hän vietti aikaa muiden "tukirotiksi" kutsuttujen kanssa. Kalle oli kuitenkin kyllästynyt siihen, että häntä pidettiin vain "tukirottana". Hän halusi kokeilla, miltä tuntuisi tehdä jotain ihan oikeasti ja ehkä päästä elämässä eteenpäin.
Eräänä aamuna Kalle päätti ryhdistäytyä. Hän katseli asuntoaan, jonka nurkkiin oli kertynyt aikamoista sekamelskaa, ja huokaisi. "Tämä ei tästä parane, jos en tee asialle jotain," hän mutisi itsekseen. "Minä menen töihin! Kokeilen ainakin."
Kalle ei ollut käynyt töissä pitkään aikaan, joten hän alkoi etsiä sopivaa työpaikkaa verkosta ja kaupungin ilmoitustauluilta. Hän huomasi kuitenkin pian, että työnhaussa oli ehtinyt tapahtua paljon muutoksia. Avoimissa työpaikoissa vaadittiin kaikenlaista osaamista, mitä Kallella ei ollut, tai sitten työpaikat sijaitsivat niin kaukana, että niihin kulkeminen olisi ollut hankalaa.
Mutta Kalle ei lannistunut. Eräänä päivänä hän huomasi paikallisessa kahvilassa ilmoituksen: *"Apulainen haussa ei kokemusta vaadita!"* "No tämähän kuulostaa juuri sopivalta," Kalle mietti. Hän otti yhteyttä kahvilan omistajaan, rouva Helmiin, ja sai työhaastattelun heti seuraavalle päivälle.
Seuraavana aamuna Kalle asteli kahvilaan hieman hermostuneena, mutta Helmi oli ystävällinen ja ymmärsi Kallen tilanteen. "Kuule Kalle, täällä ei tarvita kummoisia papereita eikä tutkintoja. Jos olet valmis tarttumaan hommiin ja auttamaan meitä kiireessä, niin tervetuloa kokeilemaan!" hän sanoi hymyillen.
Kalle aloitti seuraavana päivänä. Hän oppi nopeasti täyttämään vitriiniä, keittämään kahvia ja siivoamaan pöytiä. Vaikka työ oli raskasta ja välillä stressaavaa, Kalle tunsi itsensä tarpeelliseksi. Palkkapäivänä hän hämmästyi, kun tilille tuli enemmän rahaa kuin koskaan aiemmin. Hän otti jopa kuvan pankkitilin saldosta muistoksi ensimmäinen kerta, kun hän oli saanut palkkaa.
Kalle huomasi, että hänen elämänsä muuttui pikkuhiljaa paremmaksi. Hän alkoi herätä aikaisin, piti asuntonsa siistinä ja huomasi jopa nauttivansa kahvilan kiireisestä ilmapiiristä. Naapurustossa monet yllättyivät, kun näkivät "tukirotan" lähtevän joka aamu töihin. Kallelle itselleen tämä oli suuri muutos, ja hän huomasi olevansa ylpeä siitä, että oli tehnyt jotain itselleen tärkeää.
Vähitellen Kalle alkoi säästää rahaa ja haaveilla isommista asioista ehkä hän voisi joskus muuttaa parempaan asuntoon tai opiskella lisää. Vaikka työ oli usein rankkaa, Kalle oli lopulta kiitollinen itselleen siitä, että oli päättänyt antaa mahdollisuuden uudelle alulle. Naapurustossa hän oli yhä "tukirotta", mutta nyt siinä nimityksessä oli enemmän myötätuntoa ja arvostusta Kalle oli näyttänyt, että hänestäkin oli vaikka mihin.
Ja niin Kalle eli eteenpäin, ei enää vain Kelan tuilla, vaan omalla työllään, ja joka päivä hän löysi yhä enemmän iloa uudesta arjestaan.
Vierailija kirjoitti:
Tukirotan uusi elämä
Olipa kerran tukirotta, eli Kalle, joka asui pienessä yksiössään betonilähiössä. Kalle sai lempinimensä naapureilta, sillä hän eleli Kelan tuilla ja tuli harvoin nähdyksi tekemässä varsinaista palkkatyötä. Useimmiten hänet tavattiin kerrostalon kellarikerroksesta, jossa hän vietti aikaa muiden "tukirotiksi" kutsuttujen kanssa. Kalle oli kuitenkin kyllästynyt siihen, että häntä pidettiin vain "tukirottana". Hän halusi kokeilla, miltä tuntuisi tehdä jotain ihan oikeasti ja ehkä päästä elämässä eteenpäin.Eräänä aamuna Kalle päätti ryhdistäytyä. Hän katseli asuntoaan, jonka nurkkiin oli kertynyt aikamoista sekamelskaa, ja huokaisi. "Tämä ei tästä parane, jos en tee asialle jotain," hän mutisi itsekseen. "Minä menen töihin! Kokeilen ainakin."
Kalle ei ollut käynyt töissä pitkään aikaan, joten hän alkoi etsiä sopivaa työpaikkaa verkosta ja kaupungin ilmoitustauluilta. Hän huomasi kuitenki
Hyvä Kalle!
Vierailija kirjoitti:
Tukirotan uusi elämä
Olipa kerran tukirotta, eli Kalle, joka asui pienessä yksiössään betonilähiössä. Kalle sai lempinimensä naapureilta, sillä hän eleli Kelan tuilla ja tuli harvoin nähdyksi tekemässä varsinaista palkkatyötä. Useimmiten hänet tavattiin kerrostalon kellarikerroksesta, jossa hän vietti aikaa muiden "tukirotiksi" kutsuttujen kanssa. Kalle oli kuitenkin kyllästynyt siihen, että häntä pidettiin vain "tukirottana". Hän halusi kokeilla, miltä tuntuisi tehdä jotain ihan oikeasti ja ehkä päästä elämässä eteenpäin.Eräänä aamuna Kalle päätti ryhdistäytyä. Hän katseli asuntoaan, jonka nurkkiin oli kertynyt aikamoista sekamelskaa, ja huokaisi. "Tämä ei tästä parane, jos en tee asialle jotain," hän mutisi itsekseen. "Minä menen töihin! Kokeilen ainakin."
Kalle ei ollut käynyt töissä pitkään aikaan, joten hän alkoi etsiä sopivaa työpaikkaa verkosta ja kaupungin ilmoitustauluilta. Hän huomasi kuitenki
Esimerkillistä!
Vierailija kirjoitti:
Järkttävä määrä käyttää vaatteisiin rahaa mitä ihmettä ihmisen tarttee kuussa 700 eurolla tai edes vuodessa? Vaikuttaa ihan ostomanialta kummassakin tapauksessa.
Käytin viime vuonna rahaa vaatteisiin 30e, kun ostin uuden hupparin.
Mitä sillä rahalla sitten pitäisi tehdä jos ei saa itseään ilahduttaviin asioihin käyttää?
Minun tilini saldossa tuollainen 700€/kk ei näkyisi mitenkään. Pisara meressä. En mieti hintoja juurikaan yleensäkään kun jotain ostan. Valitsen sen joka eniten miellyttää, hinnasta riippumatta. Ostin vasta itselleni uuden kevättakin, hinta 3000€. Olen enemmän kuin tyytyväinen siihen.
Vaikka en nainen olekaan, niin sen tiedän että jo kauan (vuosikymmeniä) naisille on lehdissä tehty näitä Mun vaatekaappini-juttuja. Sama stoori nyt jatkuu myös nettilehdissä, somessa jne.
Viiva katosi, uusi yritys:
Yhdestä litrasta bensiiniä syntyy poltettaessa noin 2,34-2,35 kilogrammaa hiilidioksidia (CO2)
The production of a single cotton blouse typically generates between 2.50 to 8.00 kg of CO equivalent (COe), with an average of around 5.25 kg COe.
Pari litraa bensaa tuottaa saman verran hiilidioksidia kuin yhden keskiverto puuvillapaidan valmistus
Vierailija kirjoitti:
"Täällä on nyt ihan selvästi yksi tai parikin, joilla on sama riippuvuus ja joilla on nyt vaikeaa kun jotkut arvostelevat heidän ongelmaansa. "
Onko se ongelma, jos joku haluaa pukeutua kauniista tai ajaa kalliilla autolla tai moottoripyörällä tai nauttia kulttuurista ja musiikista. Eihän tuolla 700€ saada kuin yksi konsertti ja hotellihuone ja ravintolasku tulee päälle, jos siihen on rahaa. Mikä ongelma tässä?
Vai onko nyt kysymys siitä, kun Henna on nainen, niin hänen pitäisi näyttää vaatimattomalta hiirulaiselta ja laittaa rahat säästöön.
Minusta esim. Sami Sykkö tai Jorma Uotinen pukeutuvat kauniisti ja laadukkaisiin vaatteisiin, eikä siihen riitä yksi tuhat lappunen kuukaudessa, mutta kukaan ei sitä paheksu. Tai Aleksander Stubb kun ei vielä ollut presidentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukin ostakoon rahoillansa mitä haluaa. Ei ole multa pois eikä mua kiinnosta muiden ostelut.
Ai niin tässä kohtaa taas ympäristöllä ei olekaan väliä, koska nainen ostaa vaatteita, koska nauttii niistä?
Ainakin se ostaa kalliita, laadukkaita vaatteita, joita ei ole valmistettu myrkkytehtailla Kiinassa ja lennätetty temupakettina Suomeen.
Missäs esim. kuvissa näkyvät Marimekot valmisetaankaan? Tai se jutussa mainittu H&M:n asu...? Ei lennätetä temupakettina, mutta sieltä ne tulee. Ja luultavasti rahtilaivalla, joka saastuttaa vielä enemmän kuin lentokone.
Rahtilaivalla kuljettaminen per rahtikilo on todella vähäpäästöistä. Rahtia vain on niin helkkaristi, että kokonaispäästöt ovat valtavat. Rahtikilon kuljettamisen päästöt lentäen ovat jopa 300-kertaiset.
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä juttuja ollut ulkolaisissa lehdissä, missä kuvia julkkisten valtavista vaate"huoneista". Samoja kenkiäkin lähes 50 tai enemmässä määrissä, eri väreissä, saman mallin mekkoja yms. samoin. Jotain ihan sairasta jo. Sitten selittelevät, että "Kyllä mä niiiin paljon annan aina hyväntekeväisyyteen, enkö olekin HYVÄ ihminen?!?".
EI KUKAAN OLE MINKÄÄN SELIYKSENVELKAA SAATANA MIHIN OMAT. RAHANSA KÄYTTÄÄ VAIKKA NIITÄ VAATEITTA OLISI MIJOONA . ON TASAN SEN. IHMISEN OMA ASIA ... VAI MOUKAT PUUTTU JA MÄÄKII MUIDEN ELÄMÄSTÄ ... AAAMEN. 😝😝😝😝😝🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Jos nyt keskivertoihminen käyttää 700 € vuodessa vaatteisiin niin se on aika vähän. Sillä saa 10 vaatetta, jotka eivät ole kovin kalliita mutta eivät välttämättä hikipajan tuotostakaan. Tai sillä saa pari kolme laadukasta vaatetta, jotka kestävät jopa kymmeniä vuosia. Jos tuo keskivertoihminen alkaa ostamaan itse vaatteensa 18 v täytettyään, kasvettuaan kasvunsa, on hänellä 40-vuotiaana noin 40-200 vaatetta, joista väkisin ainakin joku on rikki ja joku ehkä käynyt pieneksi tai suureksi, tai ei sovi enää elämän tyyliin. Onko tuo keskivertokulutus siis jonkun mielestä paljon? Sekin joka käytti viime vuonna 30 € vaatteisiin tai osti viimeksi vaatteita 10 vuotta sitten, on joskus käyttänyt rahaa vaatteisiin, tai joku muu ostaa hänen puolesta vaatteita (keskiverron ylittäjä) tai sitten hän ei poistu neljän seinän sisältä eikä näin ollen tarvitse kenkiä tai toppatakkia tms vaan pärjää kahdella aamutakilla, joista toinen on päällä ja toinen pesussa.
Mulla menee n. 2000e vuodessa. Se on ihan liikaa mutta en vaa voi itelleni mitään. Kai tää on joku ongelma. Enb ole veloissa ja mulla on tähän varaa, ei siinä. Mutta eihän se järkevää ole
Jokainen tekee omilla rahoillaan mitä haluaa ja lehden juttu oli elämäänsä positiivisesti suhtautuvasta ihmisestä, joka huolehtii itsestään.
Mikä siinä kommentoijia ärsyttää?
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt keskivertoihminen käyttää 700 € vuodessa vaatteisiin niin se on aika vähän. Sillä saa 10 vaatetta, jotka eivät ole kovin kalliita mutta eivät välttämättä hikipajan tuotostakaan. Tai sillä saa pari kolme laadukasta vaatetta, jotka kestävät jopa kymmeniä vuosia. Jos tuo keskivertoihminen alkaa ostamaan itse vaatteensa 18 v täytettyään, kasvettuaan kasvunsa, on hänellä 40-vuotiaana noin 40-200 vaatetta, joista väkisin ainakin joku on rikki ja joku ehkä käynyt pieneksi tai suureksi, tai ei sovi enää elämän tyyliin. Onko tuo keskivertokulutus siis jonkun mielestä paljon? Sekin joka käytti viime vuonna 30 € vaatteisiin tai osti viimeksi vaatteita 10 vuotta sitten, on joskus käyttänyt rahaa vaatteisiin, tai joku muu ostaa hänen puolesta vaatteita (keskiverron ylittäjä) tai sitten hän ei poistu neljän seinän sisältä eikä näin ollen tarvitse kenkiä tai toppatakkia tms vaan pärjää kahdella aamutakilla, joista toinen on päällä ja toi
Minä käytän vuodessa ehkä yhtä paljon kuin Henna. Se alkaa nyt olla liikaa koska en enää tarvitse enempää. Silti on ollut vuosia jolloin en ole ostanut yhtään vaatetta, joskus monia vuosia peräkkäin. Silti kulutukseni menee yli keskiverron jos lasken koko elämäni ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mahtaa kouluttaa työkseen. Ei ainakaan säästämistä ja sijoittamista.
Miksi ei? Luulen että hänellä on rahaa myös säästöissä ja sijoituksissa.
Niin onkin. Niipä on kivaa omillaan ostella mitä haluaa ja nauttia omasta elämästäön.
Tämä se kateellisia vituttaa... itse olen köyhä mutta en arvostele kenenkään vaatteita , rahojenkäytööä tai ylipäätään mitään muihin liittyvää... haukkujat ja kateelliset ovat oma rotunsa 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Ostaa samoja puseroita yms. useassa eri värissäkin. Kyllä nyt on niin itseään täynnä oleva ihminen, kuin olla ja voi. Puolustelijat samanlaisia.
Kerroppa nyt miten esim . nuopuserot haittaa ja vaikuttaa sun elämääsi ? Miten Hennan elämä vaikuttaa sun elämääsi?? Miksi ylipäätään kyyläät että pääset haukkumaan, ??? Vastaa !!
Onhan näitä juttuja ollut ulkolaisissa lehdissä, missä kuvia julkkisten valtavista vaate"huoneista". Samoja kenkiäkin lähes 50 tai enemmässä määrissä, eri väreissä, saman mallin mekkoja yms. samoin. Jotain ihan sairasta jo. Sitten selittelevät, että "Kyllä mä niiiin paljon annan aina hyväntekeväisyyteen, enkö olekin HYVÄ ihminen?!?".