Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

-22 Pakkasta sähköauton range täydellä akulla 77km, (eikä muuten ole mikään provo)

Vierailija
05.01.2026 |

Ei kovin pitkälle kannata lähteä siis.

Kommentit (678)

Vierailija
201/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Päästökaupat ja Kiinan kiinni pitämänsä kehitysmaastatus varmistavat että laskelmat ovat aina heille edullisia."

Ei tuossa ollut kyse mistään suhteutetusta laskelmasta vaan ihan kokonaispäästöistä.

https://yle.fi/a/74-20162096

"Ydinvoimahysteriaa lietsoo pelkästään vihervasemmisto. Ei tarvita kokonaista poliittista blokkia niiden rakentamista vastustamaan kun kampanjoitte ydinvoimavastaisuudella kirjaimellisesti sienipilvillä. Olette valehdelleet vuosikymmenien ajan."

Kerro nyt se ydinvoimahanke Suomessa joka olisi ollut kovasti toteutumassa mutta "vihervasemmisto" esti.

"Kerro yksityiskohtaisesti miten ydinvoimareaktori räjähtää sienipilveksi, minä odotan. Ole hyvä v* tun tiedevastainen lurjus."

Minä kyllä kannatan ydinvoimaa.

"Huomionarvoista on nyt muuten sekin, että ydinvoimaa vastustat mukamas kustannussyistä"

En minä vastusta vaan ihan energiateollisuus itse on kertonut että nykyinen sähkön hinta ei tee investoinnista kannattavaa.

Vierailija
202/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkona pakkasta -30, akku 66%, range 357 km

Ja sit sä heräsit

Eli noilla luvuilla pitäisi olla noin 1000 km wltp-range. Eli ei ole. Luultavasti vaan näyttää virheellistä rangea, tai lämpötila oikeasti +30, kuten oikeastaan sanoitkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tällä hetkellä en hanki sähköautoa missään tapauksessa. Enkä usko, että patteriautot ovat edes voittava teknologia

Usko mitä uskot, mutta maailma sähköistyy yhä enemmän koko ajan.

-eri 

usko tai älä niin minä olen palailemassa back to basic enemmänkin. Suunnittelen kotiini puilla lämmitettävää tilaa joko ulkorakennukseen tai sisälle. Sisällä on joskus ollutkin tulisijoja kaksi. Ne on aikaisempi asukas muurannut umpeen.

Autoon voin varata lisäpolttoainetta kanisteriin sähkökatkon varalta. Nyt niitä tuppaa olemaan talvisin.

Vierailija
204/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikään sähköautoilija ei uskalla rangea ajaa loppuun vaan kun akkua jäljellä 30% on pakko etsiä latauspaikkaa. 30%->0% voi tapahtua koska vain. 

Huomaa että et ole sähköautoilija. Sähköautoilija käyttää muutaman minuutin miettimiseen missä pysähtyy tauolle kun tekee pitkää matkaa. Jokaisella ABC:lla ja vastaavilla on pikalaturit niin voi pysähtyä tauolle ja samalla ladata auton.

Tai sitten vaan lyö kohteen auton naviin ja antaa sen laskea reitin ja ehdottaa latauspaikat.

Vierailija
205/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko vanha romu? Joku Leaffi 2011?

2016 Leaffi 30kwh, no nyt ainakin selvisi miksi se ei ollut hinnalla pilattu, mutta ei silti 10 vuotta vanha auto pitäisi olla noin susi, kesällä sillä pääsi kumminkin vajaa 200km, AP.

Ei 2011-2016 auton pitäisi olla vielä elinkaaren lopussa. Vastaavan ikäinen polttis on hädintuskin elinkaaren puolivälissä. Jäteongelma tuo epäkypsä akkutekniikka. 

Vierailija
206/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auton ostohinta 50 k€ ja jälleenmyyntiarvo muutaman vuoden päästä 15 k€. Mut hyvä et on halpa ajella siinä välissä. 

Halvin Tesla Model3 joka nettiautosta löytyy, maksaa 16 800 ja on 7 vuotta vanha. Tuossa ajassa on polttiksen huoltoihin jo saatu upotettua 10 000€

Mulla ei ole ollut vielä noin huonoa polttista. Ja jos sitä teslan raatoa ei ole huollettu kymppitonnilla tuohon mennessä, sellainen remppa on pian edessä. Toisen kympin voit laskea jo akun korjausrahastoon myös.

Vierailija
207/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämäkin ketju on siitetty bensaspämminä. Aina nämä niin päin menevät, että bensalenkkari haukkuu sähköautoja niin, ettei niillä mukamas tee mitään. Monesti oletuksena, että kaikki käyvät Lapissa tai ajelevat jossain ihme selkosilla mitä ne sitten lieneekään."

Koko ketju on täynnä sitä että viherhippi keskustelee keskustelijoista leimasanoin kuten "bensalenkkari" kun muut perustelee sitä miksei se ihana ja täydellinen 50km päivässä ajavalle sopiva sähköauto nyt vaan käy kaikille kuten viherhippi haluaisi.

Minä en vastusta sähköautoja, mutta ei ne tällähetkellä toimi kaikkiin tarkoituksiin, eikä viherhipin keinoilla (kielletään kaikki muut vaihtoehdot) ongelmat ratkea. Kieltämällä luodaan vaan uusia ongelmia samalla kun kaikki entisetkin on ratkaisematta. 

Vierailija
208/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on perheessä kaksi autoa minun ja puolison töiden takia. Toinen täyssähkö ja toinen kulkee bensalla. Täyssähkö on niiiiin paljon näppärämpi kuin bensis. Lataukset oikeastaan vain kotona kerta viikkoon iskemällä johto kiinni ja thats it. Kuukaudesta riippuen sähköauton latauskustannukset on olleet 20-40€ luokkaa.

Yleensä ajetaan pitkätkin reissut sähkiksellä yhdellä vartin latauksella. Jos lähdettäis -20 kelillä 1000km reissuun, niin sitten EHKÄ saatettais lähtä matkaan bensiksellä.

Meillä sama melkeinpä sanasta sanaan. 

Vierailija
209/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tällä hetkellä en hanki sähköautoa missään tapauksessa. Enkä usko, että patteriautot ovat edes voittava teknologia

Mikä se sitten on? Vetyauto vai? Vetyautohan on pelkkä sähköauto pienellä akulla joka osaa matkan varrella kehittää lisää sähköä äärettömän hankalasta ja kalliista aineesta.

Sähköauto voitti jo. Sitä on monen vaikea hyväksyä. Katsopa autojen myyntitilastoja.

nykyiset myyntitilastot eivät kerro vielä mitään. Patteriautoja subventoidaan ympäri maailmaa esim. Kiinassa. Hauska nähdä mitä siellä tapahtuu seuraavaksi, kun tukia vähennetään ja miten se vaikuttaa globaalisti. Myös EUssa autovalmistajat ovat alkaneet pakittelemaan,

Sähköautossa ei ole mitään vikaa, mutta en usko patteriautoihin. Ainakin akkuteknologiassa tarvittaisiin vielä loikka tai pari. Onko se voittava propulsio vety vai mikä, en osaa sanoa ja siksi ajan polttiksella erittäin tyytyväisenä👍

Vierailija
210/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla noin 50 litraa polttoainetta tankissa ja range 1200km yhdellä latauksella.

Höpö höpö, yksikään diesel ei talvella kulje 4,1 l /100 km

Ilmanvastus lisääntyy pakkasella koska kylmä pakkasilma on tiheämpää. Myös vierintävastus kasvaa ja kaikki voimansiirron osat pyörivät kankeammin kylmällä. Myös moottorin hyötysuhde laskee hieman.

Eli ei varmana mene mikään diisseli alle neljän litran jos on pakkasta -10c tai kylmempää. Tiukkaa tekee edes päästä alle 5 litran. 

Vierailija
211/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

30kWh leafin akku 3800e. Vaihtomoottorin hinnoissa.

Vierailija
212/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mun asunto on kaukana kommuunista. Meillä on yksityisalue, oma talo, aidattu tontti. Omaa kaikki.  Akkuauto ei tule kysymykseenkään edellä kerrotuista asioista johtuen, eli ei maksa vaivaa latailla akkuautoa joka kauppareissulla"

Kuinka vaikea on tajuta että aloituksen auto oli se kaikista surkein sähköauto jonka voi hankkia? Jos sinä ajat jatkuvasti pitkiä matkoja niin tuskin ostaisit siihen käyttöön sitä surkeinta polttistakaan vaan sellaisen jolla nuo pitkät matkat sujuvat mukavasti, vai mitä?

Kuinka vaikea sinun on tajuta, että esim 15-20 k€:lla saa hyvän polttis auton, jolla ajelee 10 vuotta ja sillä on vielä senkin jälkeen käyttöarvoa.

Vastaavasti tuolla 15 tonnilla saa sähköautoista juuri noita paska leafeja tai huonoja tesloja. Ja niitä ei ei sitten enää juuri kukaan arvaa ostaa kun akkutakuut on loppu ja range huono. 
Vuosi sitten ostin uudehkon ja vähän ajetun bensa farmarin. Rahaa löytyy bensaan, enkä kuuna päivänä olisi laittanut rahojani johonkin sähköautoon. Rangea on sen mitä viitsii autossa istuskella. Olen enemmän kuin tyytyväinen valintaani. 

Vierailija
213/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin outo keskustelu. 

Täällä sähköautoilua vastustavat jankkaavat ihmiset, jotka eivät ole kertaakaan hyvällä sähköautolla ajaneet. 

Jos olisitte, niin tietäisitte kyllä, miksi hyvä täyssähkö on hyvä idea, jos haluaa sellaisesta maksaa.

Vierailija
214/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auton ostohinta 50 k€ ja jälleenmyyntiarvo muutaman vuoden päästä 15 k€. Mut hyvä et on halpa ajella siinä välissä. 

Halvin Tesla Model3 joka nettiautosta löytyy, maksaa 16 800 ja on 7 vuotta vanha. Tuossa ajassa on polttiksen huoltoihin jo saatu upotettua 10 000€

Mulla ei ole ollut vielä noin huonoa polttista. Ja jos sitä teslan raatoa ei ole huollettu kymppitonnilla tuohon mennessä, sellainen remppa on pian edessä. Toisen kympin voit laskea jo akun korjausrahastoon myös.

Mihinkäs asiantuntija sen 10t laittais teslan huoltoon?

Vierailija
215/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Monesti oletuksena, että kaikki käy Lapissa.... klo 11.36 kommentoijalle

Erityisesti pitkien välimatkojen asuinalueilla on erityisen tärkeää se, miten auto toimii. Asun syrjäkylällä. Olen kommentoinut polttomoottoriauton sopivuudesta paremmin näille seuduin. Tää on meidän näkökulma. Joku sitkeästi haluaa lytätä kaikki polttomoottoriautot oman mielipiteensä vuoksi , joka on akkuauton kannalla.

Pidän tuollaista lyttäämistä kapeakatseisena ja hieman yksinkertaisenakin. Ei siis osata asettua toisen asemaan ja olosuhteisiin. Eli toisen saappaisiin ei osata asettua.

Harvaan asutuilla seuduilla on juuripa näitä sähkökatkoja usein talvella. Sähkökatkot voi kestää pari vuorokautta. En pysty lataamaan akkuautoa. Polttomoottoriautossani on tankki täynnä. Lisää menovettä on kanisterissa. Kätevää näillä seuduin.

Sähkökatkon aikana pitää kuitenkin jatkaa asioilla käyntejä entiseen malliin pitkien välimatkojen takia juurikin omalla autolla. Ei täällä ole julkista liikennöintiä.

Vierailija
216/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Nissan Leif ?

Vierailija
217/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Model 3 akku maksaa 3000 euroa. Ei tarvitse kymppitonnia.

Vierailija
218/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin outo keskustelu. 

Täällä sähköautoilua vastustavat jankkaavat ihmiset, jotka eivät ole kertaakaan hyvällä sähköautolla ajaneet. 

Jos olisitte, niin tietäisitte kyllä, miksi hyvä täyssähkö on hyvä idea, jos haluaa sellaisesta maksaa.

Niin, vaan kun ei joko haluta maksaa tai ei ole varaa maksaa. Silti pitää päästä liikkumaan. 

Vierailija
219/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei rangesi sitten kesälläkään ole kummoinen. 

Meillä nyt  350km. Kesällä 550 km. 

Onhan tuokin nyt surkeaa. 

Ei se surkeaa ole siihen, mihin autoa käytämme. Mökille on 100 km ja siellä latausasema. Kotona myös.

Ja mökille päästyä huomataan että "yllättävä myrsky" on katkonut sähkölinjat ja siinähän sitten latailet kun korjausarvio on jotain "pari viikkoo tms". No ehkä sen saa ladattua mökin halkouunin avulla jotenkin?

Aika harva lähtee mökille jos on talvimyrsky tulossa, ei ne tyhjästä ilmesty vaan näkyvät kyllä sääennusteessa. Ja olisi se aika epätodennäköistä että sähköt menis heti poikki kun pääsee pihaan ja lyö töpselin kiinni.

Vierailija
220/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mun asunto on kaukana kommuunista. Meillä on yksityisalue, oma talo, aidattu tontti. Omaa kaikki.  Akkuauto ei tule kysymykseenkään edellä kerrotuista asioista johtuen, eli ei maksa vaivaa latailla akkuautoa joka kauppareissulla"

Kuinka vaikea on tajuta että aloituksen auto oli se kaikista surkein sähköauto jonka voi hankkia? Jos sinä ajat jatkuvasti pitkiä matkoja niin tuskin ostaisit siihen käyttöön sitä surkeinta polttistakaan vaan sellaisen jolla nuo pitkät matkat sujuvat mukavasti, vai mitä?

Kuinka vaikea sinun on tajuta, että esim 15-20 k€:lla saa hyvän polttis auton, jolla ajelee 10 vuotta ja sillä on vielä senkin jälkeen käyttöarvoa.

Vastaavasti tuolla 15 tonnilla saa sähköautoista juuri noita paska leafeja tai huonoja tesloja. Ja niitä ei ei sitten enää juuri kukaan arvaa ostaa kun akkutakuut on loppu ja range huono. 
Vuosi sitten ostin uudehkon ja vähän ajetun bensa farmarin. Rahaa löytyy bensaan, enkä kuuna päivänä olisi laittanut rahojani johonkin sähköautoon. Rangea on sen mitä viitsii autossa istuskella. Olen enemmän kuin tyytyväinen valintaani. 

Vaatimustasoja on erilaisia. Minun mielestä mitään edes kohtuullisen hyvää käytettyä autoa ei saa alle 30k€. Sillä saa jo hyvän sähköautonkin.