-22 Pakkasta sähköauton range täydellä akulla 77km, (eikä muuten ole mikään provo)
Kommentit (678)
Vierailija kirjoitti:
"Mun nykyisessä autossa lisälämmittimellä on oma akku, eli voi huoletta lämmittää. Tosin ei mulla edellisissä ole ollut, eikä ole mitään ongelmaa ollut akun keston kanssa (tai että lämmitin ei lähtisi päälle akun varauksen alhaisuudesta johtuen), eikä sellaisia huolia ole ollut kavereillakaan. "
No edellisessä polttiksessa oli ns. Webasto ja ei ollut kerta tai kaksi kuin lapset tai vaimo oli mukavasti ajanut tankin sen verran tyhjäksi että auto ei suostukaan bensaa säästääkseen sitä lämmitintä käynnistämään. Eli ainakaan siinä ei Webasto suostu käynnistymään jos bensamittari on punaisella vaikka bensaa riittäisi oikeasti ihan hyvin vielä.
Joten ei sekään mikään idioottivarma ole vaan vaatii sekä tarpeeksi bensaa tankkiin että hyvän akun.
Kantsii hommata kanisteriin menovettä.
"Ehkä kyse on siitä että kun Poliitikot ja Media on sähköautoilua edistääkseen asettunut sille kannalle että mikään ei ole niin huoletonta ja halpaa kuin sähköautolla ajelu. Sähköautoilua pitää edistää. Mitään negatiivista sähköautoista ei julkaista, ei yritetä puolueettomasti tuoda eri näkökulmia esille."
Höpsistä nyt. Jatkuvasti saa lukea esim. autolehdistä edelleen myös varsin kriittisiä juttuja. Osa vanhan polven autotoimittajista tuntuu olevan suorastaan sähköautovastaisia. Esim. Tuulilasin pääkirjoitukset olivat vuosia jatkuvaa sähköautovalitusta.
Onneksi polttomoottori autot kielletään.
"Kiitos mutta ei kiitos. Meillä sähkökatkoja tulee nimenomaan pakkasilla."
Hassua kun kovilla pakkasilla tulee yleensä kaikkein vähiten. Kovimmat myrskyt ovat yleensä syksyllä tai silloin kun ei ole vielä kunnon pakkasia. Kuten nyt äsken joulun jälkeen. Meilläkin suli pakasteet mökillä kun ulkona ei ollut vielä pakkasta joten ei saanut sinnekään.
Noi ranget pitää paikkaansa kun ajelee vajaata kahdeksaa kymppiä, muuten tippuu vielä useamman kymppipinnan jo puolittuneesta kesäkelin rangesta. Siihen vaan täytyy tottua. Ei aina voi olla kiire.
Ottaen huomioon maailmantilanteen kehityksen, niin ei pidä uskoa siihen että bensaa tulee saamaan yhtä helposti kuin tänään. Bensan säännöstely on täysin mahdollista lähitulevaisuudessa. Suomella ei ole omaa
öljyntuotantoa ja tuonti pystytään estämään.
Vierailija kirjoitti:
"Harvaan asutuilla seuduilla on juuripa näitä sähkökatkoja usein talvella. Sähkökatkot voi kestää pari vuorokautta. En pysty lataamaan akkuautoa."
Jos on jatkuvasti noin pitkiä sähkökatkoja niin ostaisin kyllä kotiin agregaatin. Johan tuossa pakastinkin sulaa jo monta kertaa. Sillä lataa sitten samalla hätätilassa sitä autoakin.
Miksihän tekisin mutkan kautta auton "tankkauksen eli ajokuntoon" sähköä käyttäen sähkökatkon aikana. Siis kaadan aggregaattiin bensaa sen tankkiin, jotta saan sähkön toimimaan, jotta voin ladata auton sähköllä.
Eiks sunkin mielestä ole järkevämpää kaataa bensa suoraan auton bensatankkiin ja ajella asioille. Tälleen ei tarvitse ostaa aggregaattia auton latausta varten.
Vierailija kirjoitti:
"Kiitos mutta ei kiitos. Meillä sähkökatkoja tulee nimenomaan pakkasilla."
Hassua kun kovilla pakkasilla tulee yleensä kaikkein vähiten. Kovimmat myrskyt ovat yleensä syksyllä tai silloin kun ei ole vielä kunnon pakkasia. Kuten nyt äsken joulun jälkeen. Meilläkin suli pakasteet mökillä kun ulkona ei ollut vielä pakkasta joten ei saanut sinnekään.
Niin no meillä sähkökatkot ovat joulu-tammi-helmi-maaliskuussa. Meillä on täällä noina kuukausina aina pakkasta.
Ei kiinnosta yhtään jököttää autossa odottamassa jotain latausta. Tai sitten pitää mennä johonkin kahvilaan odottaa. Juu ei. Sitten kun auton lataus on yhtä nopeaa kuin tankkaus niin voi harkita.
"Eiks sunkin mielestä ole järkevämpää kaataa bensa suoraan auton bensatankkiin ja ajella asioille. Tälleen ei tarvitse ostaa aggregaattia auton latausta varten."
Tuossa oli pointtina se että ihan se kotona olo on aika hankalaa ilman sähköä jos se kestää monta päivää. Sulaa pakastimet ja lämpenee jääkaapit ja muuta mukavaa. Joten se agregaatti on jo tapauksessa ihan hyvä hankinta jos on usein sähköt poissa.
Siinä sivussa se ratkaisee sitten myös sähköauton ongelman.
"Niin no meillä sähkökatkot ovat joulu-tammi-helmi-maaliskuussa. Meillä on täällä noina kuukausina aina pakkasta."
Mikä niitä päiviksi pakkasella katkoo?
Vierailija kirjoitti:
Auto hankitaan omien tarpeiden, mieltymysten ja taloudellisten reaaliteettien mukaan. Toisille sopii polttis ja toisille sähköauto. Ei siinä mitään. Nämä sähköautokeskusteluiten aloitukset ovat yleensä provoja ilman kontaktipintaa todellisuuteen. Sähköautoja vastaan jänkäävät ihmiset, joilla ei ole mitään omakohtaista kokemusta niistä tai ovat kateellisia, koska ei ole varaa sellaiseen. En ymmärrä vastustusta vain periaatteesta. Pelottaako niissä joku niin paljon? Pelottaako, että "joutuu" joskus itse ajamaan sellaisella?
Ymmärrän sähköauton vastuksen omalla kohdalla, jos se ei sovulle omiin tarpeisiin tai ei ole varaa kunnolliseen sellaiseen. Mutta miksi silloin pitää vastustaa sitä muidenkin kohdalla? Mikä saastuttavassa polttomoottorissa on niin hienoa, ettei voi hyväksyä teknologian kehittymistä?
Pelkopa hyvinkin, ei nyt toki näistä palstalla liikkuvista vaan oikeasti päättävässä asemassa olevista viheruuvateista, jotka on päättäneet että sähköauto on juuri sillä heidän määrittämällään laskentatavalla se ympäristöystävällisempi versio. Pelkään sitä päivää, jolloin se lopulta johtaa siihen että minun käyttötarkoitukseeni ja -ympäristööni paljon paremmin sopiva 20 tonnin polttisauto kielletään ja olen pakotettu ostamaan sen tilalle 60 tonnin sähkiksen joka ei edes sovi omiin tarpeisiini.
No omassa bensa Skodassa täydellä tankilla pääsee ehkä 600km. Eli ei edes sinne Lappiin 😉 No, en ole muutenkaan sinne menossa. Voisin hankkia sähköauton, riittäisi sellainen 500km range. En muutenkaan tykkää ajaa tuntikausia putkeen, niin samalla sitä lataisi lisää. Huvittavia nää Diesel papat jotka väittää ajavansa sinne Lappiin ihan ilman pysähdyksiä. Varmaan syö ajaessa ja kusee pulloonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin outo keskustelu.
Täällä sähköautoilua vastustavat jankkaavat ihmiset, jotka eivät ole kertaakaan hyvällä sähköautolla ajaneet.
Jos olisitte, niin tietäisitte kyllä, miksi hyvä täyssähkö on hyvä idea, jos haluaa sellaisesta maksaa.
olen itse kalliilla sähköautolla ajanut, ihan hyvä oli. Olen ajanut myös kalleilla polttiksilla, ne vasta hyvä olivatkin!
Mutta noin yleisesti, Suomessa keskimääräisen auton hinta on alle 7000 euroa. Ei kosketa kovin monia premium-autoista keskustelu.
Itsellä olisi varaa, mutta laitan rahat muualle kuten harrastuksiin ja ajan halvalla polttomoottorilla
eräs auromies sanoi minulle, että hyvät polttikset maksavat aivan älyttömän paljon. Sähköautojen suosio perustuu siihen, että halvemmalla pääsee, kun ostaa hyvän sähköauton hyvillä varusteilla. Samalla rahalla saa enemmän ominaisuuksia. Tietty sähköauto ei pidä arvoaan yhtä hyvin, mutta niinhän me kaikki priorisoimme, mihin rahamme haluamme käyttää.
Itse olen tosi paljon tykännyt täyssähköstä, joka osaa ajaa itse, ajovalot näyttävät tilanteen mukaan minne tarvii, on heti lämmin, on hierovat penkit, eikä koskaan ole tilannetta, ettei auto kiihtyisi riittävän nopeasti. (Tärkeimpänä hierovat penkit :-).
Mutta silti itse ajan kuplalla.
-22 pakkasta tarkoittaa +22, joten kesä on.
Vierailija kirjoitti:
No omassa bensa Skodassa täydellä tankilla pääsee ehkä 600km. Eli ei edes sinne Lappiin 😉 No, en ole muutenkaan sinne menossa. Voisin hankkia sähköauton, riittäisi sellainen 500km range. En muutenkaan tykkää ajaa tuntikausia putkeen, niin samalla sitä lataisi lisää. Huvittavia nää Diesel papat jotka väittää ajavansa sinne Lappiin ihan ilman pysähdyksiä. Varmaan syö ajaessa ja kusee pulloonkin.
Jep, ei ole mitään intoa lappiin. Ihan riittävästi väkisin vanhempien kyydissä sinne joutui. En ole nyt pariinkymmeneen vuoteen siellä käynyt. Lomamatkat mieluummin jonnekin lämpöiseen.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi polttomoottori autot kielletään.
in your dreams🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auto hankitaan omien tarpeiden, mieltymysten ja taloudellisten reaaliteettien mukaan. Toisille sopii polttis ja toisille sähköauto. Ei siinä mitään. Nämä sähköautokeskusteluiten aloitukset ovat yleensä provoja ilman kontaktipintaa todellisuuteen. Sähköautoja vastaan jänkäävät ihmiset, joilla ei ole mitään omakohtaista kokemusta niistä tai ovat kateellisia, koska ei ole varaa sellaiseen. En ymmärrä vastustusta vain periaatteesta. Pelottaako niissä joku niin paljon? Pelottaako, että "joutuu" joskus itse ajamaan sellaisella?
Ymmärrän sähköauton vastuksen omalla kohdalla, jos se ei sovulle omiin tarpeisiin tai ei ole varaa kunnolliseen sellaiseen. Mutta miksi silloin pitää vastustaa sitä muidenkin kohdalla? Mikä saastuttavassa polttomoottorissa on niin hienoa, ettei voi hyväksyä teknologian kehittymistä?
Pelkopa hyvinkin, ei nyt toki näistä palstalla liikkuvista vaan oikeasti päättävässä asemassa olevista viheruuvateista, jotka on päättäneet että sähköauto on juuri sillä heidän määrittämällään laskentatavalla se ympäristöystävällisempi versio. Pelkään sitä päivää, jolloin se lopulta johtaa siihen että minun käyttötarkoitukseeni ja -ympäristööni paljon paremmin sopiva 20 tonnin polttisauto kielletään ja olen pakotettu ostamaan sen tilalle 60 tonnin sähkiksen joka ei edes sovi omiin tarpeisiini.
Älä huoli, sähköautot ja akkuteknologia kehittyvät koko ajan. Ei mene kauan kun sähköauton range on yhtä hyvä ja jopa parempi kuin dieselin. Ja niitä saa samalla tavalla käytettynä 20 tonnilla kuin polttiksiakin saa nyt. Kehitystä ei kannata vastustaa periaatteen takia.
Vierailija kirjoitti:
Venäjä vastustaa vihersiirtymää pois fossiilisista jotka sen ainoa tulon lähde.
Kyse on aina maksetusta trollaamisesta. Ei kai ketään normaalia ihmistä kiinnosta raivolla vastustaa ajaako joku muu sähköllä.
Jos aina joutuu latauksen ajaksi pysähtyä kahvittelemaan ja syömään, niin kyllä ne sähköauton halvemmat kilometrit on äkkiä kuitattu sillä.