Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

-22 Pakkasta sähköauton range täydellä akulla 77km, (eikä muuten ole mikään provo)

Vierailija
05.01.2026 |

Ei kovin pitkälle kannata lähteä siis.

Kommentit (672)

Vierailija
161/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin ajelee sähköautolla, vaikka range putoaakin kesän 460 km näillä pakkasilla 320 - 340 km välille. Korkeintaan viisi kertaa talven aikana ajetaan yli 200 lm päivämatkoja ja silloinkin pikalatauksella saa noin 20 minuutissa sen 300 km lisää toimintamatkaa. Sähköauto ollut nyt 3 vuotta ja ei todellakaan mitään valittamista.

Sama täällä. Toinen sähköauto menossa ja en enää koskaan hanki polttista. Mukavuus on ihan eri tasolla varsinkin talvella. 

Vierailija
162/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei kuule ei se noin mene. Käyn ostoksilla 2 kertaa kuussa ja talvikuukausina panen auton roikkaan ennen reissua kaksi kertaa kuussa ja se ei ole sen vaikeampaa kuin panna akkuauto lataukseen yöksi. Ero tulee siitä , että akkuautoa pitää ährätä lataukseen tämän tästä ja polttomoottoriauto pannaan roikkaan vain talvella kylmillä ilmoilla.

Että kyllä sitä näpertelyä enemmän on akkuauton kanssa kuin polttomoottoriauton kanssa."

Itse taas pääsen sähkärin kanssa paljon helpommalla kuin polttiksen. Ei tarvi tankkailla erikseen pakkasessa jossain kylmäasemalla vaan se latautuu kotona tallissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Pointtini on se, että en aio latailla akkuautoa joka yö. Sellaista se on sun yksinkertaisuus kun ei mee sulle jakeluun, että ei maksa vaivaa latailla joka yö kun lataan kerralla tankin täyteen jopa yli kymmentä ostosreissua varten."

En nyt ihan ole sitä vaivaa joka tästä syntyy ymmärtänyt. Kerrotko missä se vaiva oli? 

Olen eri, mutta meillä sulakkeet pamahtaa jo silloin jos yrittää käyttää lohkolämppäriä. Niin miten sitä sähköautoa oikein sitten ladattaisiin?

Niinpä. Tai mitä jos kova myrsky katkoo sähköt, eikä bensa-asemalla toimi pumput ja seuraava on 40 km päässä, etkä tiedä, toimiiko sielläkään. Kaikkea voi elämässä sattua.

Meillä on polttoainekanisteri peräkontissa mukana. Kerran pysähdyin auttamaan tyyppiä, joka oli jäänyt tienposkeen polttoaineen loputtua. Sanoin, että myyn tästä sulle tämän kanisterillisen menovettä ja pääset jatkamaan matkaa sanmantie. Tyyppi oli todella iloinen.

Vierailija
164/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muijalla työmatka suuntaansa 45km, ihan hyvin on sähköautolla mennyt ja tykkää siitä enemmän kuin polttiksesta. Ei ole vanhalla bensa-autolla paljoa sähköauton oston jälkeen ajeltu.

Vierailija
165/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on molemmat. Polttis seisoo pääosin pihassa ja sähköautolla ajellaan. Myös Lapin reissut ajetaan sähköautolla. Miksiköhän?

Vierailija
166/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei kuule ei se noin mene. Käyn ostoksilla 2 kertaa kuussa ja talvikuukausina panen auton roikkaan ennen reissua kaksi kertaa kuussa ja se ei ole sen vaikeampaa kuin panna akkuauto lataukseen yöksi. Ero tulee siitä , että akkuautoa pitää ährätä lataukseen tämän tästä ja polttomoottoriauto pannaan roikkaan vain talvella kylmillä ilmoilla.

Että kyllä sitä näpertelyä enemmän on akkuauton kanssa kuin polttomoottoriauton kanssa."

Itse taas pääsen sähkärin kanssa paljon helpommalla kuin polttiksen. Ei tarvi tankkailla erikseen pakkasessa jossain kylmäasemalla vaan se latautuu kotona tallissa.

Miten niin helpommalla pääset. Minä tankkaan kerran kuussa ja sinä näpertelet jatkuvalla syötöllä. Kyllä minä helpommalla pääsen.

Vierailija
167/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ostit Ladan sähköauton?

Vierailija
168/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoveljeni on suuri sähköauton kannattaja. Kuitenkin aikamoista räpellystä näyttää olevan touhu enkä itse sivusta katsoneena uskaltaisi hankkia. Veljeni ei ole kovin käytännönläheinen noin yleensä eikä häntä näytä haittaavan se, että joskus myöhästynyt töissä kun oli unohtanut autonsa Lidlin laturiin eikä hänen kotiparkkiin ole saatu latausta, vaikka ovat taloyhtiössä taistelleet asiasta jo 1 vuotta. Töissä saa hitaasti ladattua piuhasta sen verran, että saa kotimatkalleen sähköä. 

Hybridiä voisin itse harkita mutta akkujen ekologisuus noin yleensäkin arveluttaa minua. Myös sähköverkkojen kestävyys on kysymysmerkki sähköautojen sekä datakeskusten yleistyessä. Mieluiten ajaisin diiselillä, nyt valitettavasti pieni ja melko säästeliäs bensis käytössä. 

Vierailija
169/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin ajelee sähköautolla, vaikka range putoaakin kesän 460 km näillä pakkasilla 320 - 340 km välille. Korkeintaan viisi kertaa talven aikana ajetaan yli 200 lm päivämatkoja ja silloinkin pikalatauksella saa noin 20 minuutissa sen 300 km lisää toimintamatkaa. Sähköauto ollut nyt 3 vuotta ja ei todellakaan mitään valittamista.

Sama täällä. Toinen sähköauto menossa ja en enää koskaan hanki polttista. Mukavuus on ihan eri tasolla varsinkin talvella. 

Kerro tuosta mukavuudesta ja mitä tarkoitat sillä?

Vierailija
170/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieltäni lämmittää lukea tällaisia aloituksia.

Niin ei kotimainen öljy jota myy Putin, Trump ja Saudi-Arabia sekä ilmastonmuutoksen eteneminen ja pakokaasut, kyllähän se pikku Persun mieltä lämmittää.

Vierailija
171/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sinä et aja, muidenkaan ei tarvitse.

Ihminen pärjää kyllä talven teltalla ja kamiinalls ja paskoo sankoon. Sinä et kuitenkaan elä niin, miksi? 

Auto ostetaan henkilökohtaisten tarpeiden mukaan. Meillä ajot ovat pääsääntöisesti alle 150 km päivämatkoja, joten sähköauto toimii meillä hyvin. Jos ajaisin päivittäin 400 km, niin tottakai ostaisin itse diesel auton.

Ihan turha tulla provoilemaan tänne ja dissaamaan yhtä hyvää ja toimivaa vaihto

Tyypillinen työpäiväni on 600 kilometriä ja siksi sähköauto että saan ilmaisilla latauksilla hyvät rahat kilometrikoirvauksista. Jos ajaisin vain 50 kilometriä, niin valinta olisi Lincoln tai Bentley.

Vierailija
172/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Turun ja Helsingin välillä on ainakin 12 pikalatausasemaa. Ei siellä lopu sähkö kesken."

Ihan kivat maalinsiirtelyt. Tuosta ei vaan ollut puhe. 

Vierailija
173/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Kiina on muuten yksi suurimmista uusiutuvan energian tuottajista. Ja sen takia sen kasvihuonepäästöt hieman yllättävästikin lähtivät laskuun viime vuonna. Joten tuo Kiina-korttikin alkaa olla jo vanhentunut. "

Tämä ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Päästökaupat ja Kiinan kiinni pitämänsä kehitysmaastatus varmistavat että laskelmat ovat aina heille edullisia. Hiilivoimaa rakennetaan siinä missä ennenkin, mutta hienoa että otat vastuuta jokaisesta tähän saakka sinne rakennetusta hiilivoimalasta.

Ydinvoimahysteriaa lietsoo pelkästään vihervasemmisto. Ei tarvita kokonaista poliittista blokkia niiden rakentamista vastustamaan kun kampanjoitte ydinvoimavastaisuudella kirjaimellisesti sienipilvillä. Olette valehdelleet vuosikymmenien ajan. 

Kerro yksityiskohtaisesti miten ydinvoimareaktori räjähtää sienipilveksi, minä odotan. Ole hyvä v* tun tiedevastainen lurjus.

Ainoa syy ydinvoimaloiden investointikuluihin johtuu absurdista lupaprosessista. Jostain syystä Kiinassa ydinvoima maksaa alle kolmanneksen siitä mitä täällä.

Huomionarvoista on nyt muuten sekin, että ydinvoimaa vastustat mukamas kustannussyistä, eli ilmastolla ei olekaan niin väliä, mutta muuten ihmisten täytyy alkaa investoimaan kymppitonneja kalliimpiin sähköautoihin, siinä ilmastoa sitten pelastetaan kuluista viis.

Vähemmän yllättäen siis johdonmukaisuus loistaa poissaolollaan. Olet kurja valehteleva kasa p* skaa.

Vierailija
174/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkona pakkasta -30, akku 66%, range 357 km

Auton ostohinta 50 k€ ja jälleenmyyntiarvo muutaman vuoden päästä 15 k€. Mut hyvä et on halpa ajella siinä välissä. 

Toki on sähköautojen hinnat tulleet alas mikä vaikuttaa. Uuden Tesla Model 3 saa 37000 eurolla.  Uudet Teslat ainakin toimii hyvin pakkasilla. Tärkeintä on ladata ja esilämmittää akku ennen matkalle lähtöä niin range ei putoa kauheasti.

Kyllä polttisautokin range putoaa kun pakkanen kiristyy. Sitä ei toki huomaa kun bensiksellä on niin helppo käydä, mutta maksaa se silti.

Vierailija
175/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä meillä on kotona sähköä. Kuten kerroin, ei maksa vaivaa näperrellä akkulatauksien kanssa alvariinsa. "

Joo, onhan se valtava vaiva käyttää se 5 sekuntia kotipihassa ja laittaa se johto kiinni autoon kun tulee kotiin.

Sen ponnistuksen jälkeen ei meinaakaan enää jaksaa edes kotiovea avata. Pitääkin jatkossa jättää kotiovi aina auki niin ei tarvitse kahvaa joka kerta painella.

Toi sun jankkaus tosta 5 sekunnista oli odotettavissa, oon lukenut sen usein tällä palstalla aiemminkin. Joka tapauksessa en aio koskaan hankkia akkuautoa. Olen laiskanpuoleinen ja karsin kaiken turhan aikasyöpön pois arjestani olipa se sitten 5 sekuntia tai 5 minuuttia.

Puolet vuodesta suomalaiset ährää jonkun paskan defan pistokkeen kanssa perse pystyssä hangessa sormet jäässä

Datakeskukset tulevat nostamaan sähkön hintaa, ja sähköautojen kysyntä loppui seinään kun valtiot lopettivat niiden sponsoroimisen.

Vierailija
176/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olen tehnyt kyytiläisenä 500 km:n matkaa suuntaansa sähköautolla. Matka oli yhtä lataamista ja siitä puhumista. Kolme kertaa pysähdyttiin menomatkalla lataamaan. Ensimmäinen kerta ok kun syötiin, mutta kaksi muuta olivat aikamoista kivien potkiskelua 20 -30 minuuttia. Sama takaisin päin.

Kyllä tuli selväksi, että tällaista autoa en hanki itselleni.  

Vierailija
177/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Toi sun jankkaus tosta 5 sekunnista oli odotettavissa, oon lukenut sen usein tällä palstalla aiemminkin. Joka tapauksessa en aio koskaan hankkia akkuautoa. Olen laiskanpuoleinen ja karsin kaiken turhan aikasyöpön pois arjestani olipa se sitten 5 sekuntia tai 5 minuuttia."

Mutta bensaletkun varressa olo ei sinua haittaa? Eikä könytä ulos autosta laittamaan korttia siihen automaattiin, avalilla bensaluukkua jne.?

Tarvitseeko bensa-autoa tankata joka päivä?

Vierailija
178/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sinä et aja, muidenkaan ei tarvitse.

Ihminen pärjää kyllä talven teltalla ja kamiinalls ja paskoo sankoon. Sinä et kuitenkaan elä niin, miksi? 

Auto ostetaan henkilökohtaisten tarpeiden mukaan. Meillä ajot ovat pääsääntöisesti alle 150 km päivämatkoja, joten sähköauto toimii meillä hyvin. Jos ajaisin päivittäin 400 km, niin tottakai ostaisin itse diesel auton.

Ihan turha tulla provoilemaan tänne ja dissaamaan yhtä hyvää ja toimivaa vaihto

Ei sinua kiinnosta muiden tarpeet vaan nimenomaan sovellat omaa tilannettasi muihin.

Vierailija
179/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Range ei ole verrannollinen bensa-auton rangeen vaikka moni niin luulee.

Kun bensa käy vähiin,  voi koska vain, missä vain kaartaa bensa-aseman pihaan ja tankata auton parissa minuutissa.

Kun sähköautossa range loppuu ja tulet kaupan pihaan jossa latauspaikat ovat varattu, voit joutua a. odottamaan ensin paikan vapautumista vaikka 4 tuntia ja sen jälkeen toiset 4 tuntia itse latausta, jolla saat rangea ehkä 100km lisää, etkä täyttä 500km mikä on vaikka alunperin rangeksi ilmoitettu.

No useamman vuoden olen ajanut sähköllä eikä ole tuollaista tilannetta tullut vastaan. Höpöhöpö bensalenkkarin ideologinen vasta-argumentti, salli mun nauraa.

Moni bensalla tai dieselillä ajava tuntuu unohtavan kokonaan, että meillä sähkärikuskeillakin on se useiden vuosien kokemus ensin niistä polttomoottoreista ja sittemmin sähkäautoista- kuinka monella polttiskuskilla on vastaavasti kokemus molemmista jotta nämä argumentit olisi uskottavia?

Joo joo kun naapurin penakin sanoi ja kylällä joku oli kuullut... 

Vierailija
180/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoveljeni on suuri sähköauton kannattaja. Kuitenkin aikamoista räpellystä näyttää olevan touhu enkä itse sivusta katsoneena uskaltaisi hankkia. Veljeni ei ole kovin käytännönläheinen noin yleensä eikä häntä näytä haittaavan se, että joskus myöhästynyt töissä kun oli unohtanut autonsa Lidlin laturiin eikä hänen kotiparkkiin ole saatu latausta, vaikka ovat taloyhtiössä taistelleet asiasta jo 1 vuotta. Töissä saa hitaasti ladattua piuhasta sen verran, että saa kotimatkalleen sähköä. 

Hybridiä voisin itse harkita mutta akkujen ekologisuus noin yleensäkin arveluttaa minua. Myös sähköverkkojen kestävyys on kysymysmerkki sähköautojen sekä datakeskusten yleistyessä. Mieluiten ajaisin diiselillä, nyt valitettavasti pieni ja melko säästeliäs bensis käytössä. 

Hyviä huomioita sinulla. Minulla on dieselauto. Kertoisitko, miksi sinä ajaisit mieluiten dieselautolla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän