-22 Pakkasta sähköauton range täydellä akulla 77km, (eikä muuten ole mikään provo)
Kommentit (678)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mun asunto on kaukana kommuunista. Meillä on yksityisalue, oma talo, aidattu tontti. Omaa kaikki. Akkuauto ei tule kysymykseenkään edellä kerrotuista asioista johtuen, eli ei maksa vaivaa latailla akkuautoa joka kauppareissulla"
Kuinka vaikea on tajuta että aloituksen auto oli se kaikista surkein sähköauto jonka voi hankkia? Jos sinä ajat jatkuvasti pitkiä matkoja niin tuskin ostaisit siihen käyttöön sitä surkeinta polttistakaan vaan sellaisen jolla nuo pitkät matkat sujuvat mukavasti, vai mitä?
Kuinka vaikea sinun on tajuta, että esim 15-20 k€:lla saa hyvän polttis auton, jolla ajelee 10 vuotta ja sillä on vielä senkin jälkeen käyttöarvoa.Vastaavasti tuolla 15 tonnilla saa sähköautoista juuri noita paska leafeja tai huonoja tesloja. Ja niitä ei ei sitten enää juuri kukaan arvaa ostaa kun akkutakuut on loppu ja range huono.
Vuosi sitt
Hyvä kirjoitus. Olen täysin samaa mieltä kanssasi. En missään nimessä aio hankkia akkuautoa. Nykyinen dieselauto on vuosimallia -17 ja ostettu uutena. Ikäähän sille tulee jotain 9 vuotta tänä vuonna. En vaihtais en vaikka sais mitä porkkanaa akkuauton ostoon. Nythän siihen akkuauton ostoon saa tukea tonneja tietyin ehdoin.
OHO ! Millä vispilällä niinkin pitkä toimintasäde ?
Vierailija kirjoitti:
OHO ! Millä vispilällä niinkin pitkä toimintasäde ?
Tää on päivän paras kommentti. Kiitos nauruista. Jatketaan samaan malliin.
Auto hankitaan omien tarpeiden, mieltymysten ja taloudellisten reaaliteettien mukaan. Toisille sopii polttis ja toisille sähköauto. Ei siinä mitään. Nämä sähköautokeskusteluiten aloitukset ovat yleensä provoja ilman kontaktipintaa todellisuuteen. Sähköautoja vastaan jänkäävät ihmiset, joilla ei ole mitään omakohtaista kokemusta niistä tai ovat kateellisia, koska ei ole varaa sellaiseen. En ymmärrä vastustusta vain periaatteesta. Pelottaako niissä joku niin paljon? Pelottaako, että "joutuu" joskus itse ajamaan sellaisella?
Ymmärrän sähköauton vastuksen omalla kohdalla, jos se ei sovulle omiin tarpeisiin tai ei ole varaa kunnolliseen sellaiseen. Mutta miksi silloin pitää vastustaa sitä muidenkin kohdalla? Mikä saastuttavassa polttomoottorissa on niin hienoa, ettei voi hyväksyä teknologian kehittymistä?
Vierailija kirjoitti:
30kWh leafin akku 3800e. Vaihtomoottorin hinnoissa.
Miksi pitäisi joutua vaihtamaan 10v kohdalla, akku saati moottori...?
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ollut vielä noin huonoa polttista. Ja jos sitä teslan raatoa ei ole huollettu kymppitonnilla tuohon mennessä, sellainen remppa on pian edessä. Toisen kympin voit laskea jo akun korjausrahastoon myös.
Hienoa sinulle, omaan diesel-Mersuun meni suunilleen tuon verran. Käytännössä kaikissa sähköautoissa on 8 vuoden akkutakuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30kWh leafin akku 3800e. Vaihtomoottorin hinnoissa.
Miksi pitäisi joutua vaihtamaan 10v kohdalla, akku saati moottori...?
Omaan Opeliin vuodelta 2011 on mennyt heittämällä yli 10k huoltoihin 10 vuoden aikana. Välillä enemmän, välillä vähemmän mutta 3800€ 10 vuodessa on aika vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkona pakkasta -30, akku 66%, range 357 km
Auton ostohinta 50 k€ ja jälleenmyyntiarvo muutaman vuoden päästä 15 k€. Mut hyvä et on halpa ajella siinä välissä.
Halvin Tesla Model3 joka nettiautosta löytyy, maksaa 16 800 ja on 7 vuotta vanha. Tuossa ajassa on polttiksen huoltoihin jo saatu upotettua 10 000€
Voipi olla myynnissä ja voipi olla myynnissä vielä ensi vuonnakin. Kukaan ei ole niin tollo et ostaa 7 vuotta vanhan. Sähkis on Temuauto, ei kierrätettävää vaan paaliin vaan.
Siis krääsäääääää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkona pakkasta -30, akku 66%, range 357 km
Auton ostohinta 50 k€ ja jälleenmyyntiarvo muutaman vuoden päästä 15 k€. Mut hyvä et on halpa ajella siinä välissä.
Halvin Tesla Model3 joka nettiautosta löytyy, maksaa 16 800 ja on 7 vuotta vanha. Tuossa ajassa on polttiksen huoltoihin jo saatu upotettua 10 000€
Mulla ei ole ollut vielä noin huonoa polttista. Ja jos sitä teslan raatoa ei ole huollettu kymppitonnilla tuohon mennessä, sellainen remppa on pian edessä. Toisen kympin voit laskea jo akun korjausrahastoon myös.Mihinkäs asiantuntija sen 10t laittais teslan huoltoon?
Nämä teslauskovaiset on niitä jotka antavat tahansa Applelle aina kun uusi iPhone ilmestyy. Eli painavat 20% työajastaan sen eteen että on uusin laite alla vaikka pääoma sulaa samantien kun liikkeestä poistuu. Teslan markkinaosuus on alle 3% koko autokannasta ja tulee siihen jäämäänkin. Korvaava teknologia löytyy joskus ja se tulee perustumaan polttomoottorin evoluutioon / öljyn korvaamiseen. Kypsä teknologia kehittyy, ei sellainen mikä haaskaa kuluttajien pääomat ja aiheuttaa lyhyellä aikavälillä ongelmajätettä ja tyhjiä akuttomia arvottomia auton kuoria romuttamolle 10v käyttöiän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin ajelee sähköautolla, vaikka range putoaakin kesän 460 km näillä pakkasilla 320 - 340 km välille. Korkeintaan viisi kertaa talven aikana ajetaan yli 200 lm päivämatkoja ja silloinkin pikalatauksella saa noin 20 minuutissa sen 300 km lisää toimintamatkaa. Sähköauto ollut nyt 3 vuotta ja ei todellakaan mitään valittamista.
Sama täällä. Toinen sähköauto menossa ja en enää koskaan hanki polttista. Mukavuus on ihan eri tasolla varsinkin talvella.
Kerro tuosta mukavuudesta ja mitä tarkoitat sillä?
Sähköauton esilämmitys on paljon tehokkaampi ja huomattavasti nopeampi kuin lohko+sisälämppäri. Webasto voi olla yhtä hyvä, mutta Webaston ongelma on, että sitä ei voi käyttää, jos ajaa pääasiassa
En oo skrapannu ikkunoita ainakaan 10 vuoteen polttiksella ajaessa. Nykiminen vaihteenvaihdossa on kuskin huonoutta tai auto on viallinen. Mun nykyisessä autossa lisälämmittimellä on oma akku, eli voi huoletta lämmittää. Tosin ei mulla edellisissä ole ollut, eikä ole mitään ongelmaa ollut akun keston kanssa (tai että lämmitin ei lähtisi päälle akun varauksen alhaisuudesta johtuen), eikä sellaisia huolia ole ollut kavereillakaan. Valmistaja kyllä suosittelee pidempää ajomatkaa aina lämmityksen jälkeen. Polttis muuten hidastaa myös itse risteyksiin, kun nostaa jalan pois kaasulta... Hiljaisempi sähköauto useimmiten on, toki osassa rengasmelu on aikamoinen. Muuten en kyllä allekirjoita yleistä mukavuuseroa.
Toki jos on ensin ajanut jollain kaamealla ritsalla josta ei ole pitänyt alunperinkään ja sitten vaihtaa tasokkaaseen nykyautoon, niin kyllähän se varmasti mukavammalta tuntuu. Ei sitä kuitenkaan voi yleistää niin, että automaattisesti sähköauto on mukavampi kuin polttis. Polttiksissakin on aika laaja skaala mukavuustasoja. Eroja on myös sähköautojen välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin outo keskustelu.
Täällä sähköautoilua vastustavat jankkaavat ihmiset, jotka eivät ole kertaakaan hyvällä sähköautolla ajaneet.
Jos olisitte, niin tietäisitte kyllä, miksi hyvä täyssähkö on hyvä idea, jos haluaa sellaisesta maksaa.
olen itse kalliilla sähköautolla ajanut, ihan hyvä oli. Olen ajanut myös kalleilla polttiksilla, ne vasta hyvä olivatkin!
Mutta noin yleisesti, Suomessa keskimääräisen auton hinta on alle 7000 euroa. Ei kosketa kovin monia premium-autoista keskustelu.
Itsellä olisi varaa, mutta laitan rahat muualle kuten harrastuksiin ja ajan halvalla polttomoottorilla
Sama. Top 0,1%ssa tuloissa Suomessa mutta pidän akkuautoa todella huonona pääoman allokointina.
Vierailija kirjoitti:
Auto hankitaan omien tarpeiden, mieltymysten ja taloudellisten reaaliteettien mukaan. Toisille sopii polttis ja toisille sähköauto. Ei siinä mitään. Nämä sähköautokeskusteluiten aloitukset ovat yleensä provoja ilman kontaktipintaa todellisuuteen. Sähköautoja vastaan jänkäävät ihmiset, joilla ei ole mitään omakohtaista kokemusta niistä tai ovat kateellisia, koska ei ole varaa sellaiseen. En ymmärrä vastustusta vain periaatteesta. Pelottaako niissä joku niin paljon? Pelottaako, että "joutuu" joskus itse ajamaan sellaisella?
Ymmärrän sähköauton vastuksen omalla kohdalla, jos se ei sovulle omiin tarpeisiin tai ei ole varaa kunnolliseen sellaiseen. Mutta miksi silloin pitää vastustaa sitä muidenkin kohdalla? Mikä saastuttavassa polttomoottorissa on niin hienoa, ettei voi hyväksyä teknologian kehittymistä?
Se, että uutuus ei ole synonyymi kehitykselle.
Akku on askel taaksepäin luotettavuudessa, pääoman tuotossa ja laitteen käyttöiässä.
Mietitkö näitä edes, vai pitikö saada uutta ja mukavaa?
Vierailija kirjoitti:
Dieselillä pääsee 5 litran kulutukseen kun ajaa motarilla kuuttakymppiä.
Kerran tultiin Pieksämäeltä Vantaalle jokkiskisoista ja ajoin kaverin 220 cde farkkumersua ja perillä näytti kulutusmuttari 4,8. Kolme meitä oli ja renkaita, työkaluja ym. kyydissä. Vauhtia oli rajoitusten mukaan 60- 120. Pari rekkaa ohitin. Kauan sitten dieselgolffi vei noin 4,5 litraa satasella talvisin että meseltä aika hyvin. Olen ajanut usein yli 500 kilsaa pysähtymättä. Ulkomaillakin.
"Kuinka vaikea sinun on tajuta, että esim 15-20 k€:lla saa hyvän polttis auton, jolla ajelee 10 vuotta ja sillä on vielä senkin jälkeen käyttöarvoa.
Vastaavasti tuolla 15 tonnilla saa sähköautoista juuri noita paska leafeja tai huonoja tesloja."
No saa nyt mutta kun odottaa muutaman vuoden niin paljon paremmat sähköautot vanhenevat ja halpenevat.
"Harvaan asutuilla seuduilla on juuripa näitä sähkökatkoja usein talvella. Sähkökatkot voi kestää pari vuorokautta. En pysty lataamaan akkuautoa."
Jos on jatkuvasti noin pitkiä sähkökatkoja niin ostaisin kyllä kotiin agregaatin. Johan tuossa pakastinkin sulaa jo monta kertaa. Sillä lataa sitten samalla hätätilassa sitä autoakin.
Vierailija kirjoitti:
-
Ehkä kyse on siitä että kun Poliitikot ja Media on sähköautoilua edistääkseen asettunut sille kannalle että mikään ei ole niin huoletonta ja halpaa kuin sähköautolla ajelu. Sähköautoilua pitää edistää. Mitään negatiivista sähköautoista ei julkaista, ei yritetä puolueettomasti tuoda eri näkökulmia esille.
Julkaistaan laskelmia että kun ajat vuodessa 60,000 km niin näin nopeasti sähköauto maksaa itsensä. Aikuisten oikeasti jos edes sen 6000 km vuodessa ajat, millään laskukaavalla sähköauto ei tule kannattavaksi, vaan valtavan riskin otat ja ilmastonmuutoksen kannalta sähköauto ei ole valmistuksen päästöjen takia kannattava.
"Mun nykyisessä autossa lisälämmittimellä on oma akku, eli voi huoletta lämmittää. Tosin ei mulla edellisissä ole ollut, eikä ole mitään ongelmaa ollut akun keston kanssa (tai että lämmitin ei lähtisi päälle akun varauksen alhaisuudesta johtuen), eikä sellaisia huolia ole ollut kavereillakaan. "
No edellisessä polttiksessa oli ns. Webasto ja ei ollut kerta tai kaksi kuin lapset tai vaimo oli mukavasti ajanut tankin sen verran tyhjäksi että auto ei suostukaan bensaa säästääkseen sitä lämmitintä käynnistämään. Eli ainakaan siinä ei Webasto suostu käynnistymään jos bensamittari on punaisella vaikka bensaa riittäisi oikeasti ihan hyvin vielä.
Joten ei sekään mikään idioottivarma ole vaan vaatii sekä tarpeeksi bensaa tankkiin että hyvän akun.
Vierailija kirjoitti:
Niin, useimmille pääsyy sähköauton hankinnan viivästymiseen on raha. Olen sähköalan ihminen ja ideahan on hyvä. Kovin alkeellisilta vaan sähköpelit tuntuu vielä. Ja hinnakkaita. Olen hankkinut muutaman juurikin noin 20- 30 tuhannen euron Sprinterin ja ajanut jokaisella noin 150- 200 tuhatta kilsaa. Vanhemmissa oli isompi tankki ja Lappiin päästiin jopa tankkaamatta vaikka se ei tärkeintä ole, kerran on matkalla mukava pysähtyä. Vaan se hinta... Neljän tonnin painoiselle ajokille on vielä aika kova. Vaikka kulut meneekin firman piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
"Harvaan asutuilla seuduilla on juuripa näitä sähkökatkoja usein talvella. Sähkökatkot voi kestää pari vuorokautta. En pysty lataamaan akkuautoa."
Jos on jatkuvasti noin pitkiä sähkökatkoja niin ostaisin kyllä kotiin agregaatin. Johan tuossa pakastinkin sulaa jo monta kertaa. Sillä lataa sitten samalla hätätilassa sitä autoakin.
Kiitos mutta ei kiitos. Meillä sähkökatkoja tulee nimenomaan pakkasilla. Silloin vien pakasteet ulos ja ei tuu tappiota.
Aggregaatti toimii polttoölyllä. Olen kyllä hommannut sisälämmittimen sille varalle, että lämmitystä pitää saada sähkön katkettua. Lämmitin on kaasulla toimiva.
Hätätiloja varten autoni on täyteen tankattu pääsääntöisesti. Lisäksi on polttoainetta kanistereissa. Joten en nyt lähtis hankkimaan akkuautoa vain sen takia, että saisin sen toimimaan juuripa sähköä käyttäen-
olen itse kalliilla sähköautolla ajanut, ihan hyvä oli. Olen ajanut myös kalleilla polttiksilla, ne vasta hyvä olivatkin!
Mutta noin yleisesti, Suomessa keskimääräisen auton hinta on alle 7000 euroa. Ei kosketa kovin monia premium-autoista keskustelu.
Itsellä olisi varaa, mutta laitan rahat muualle kuten harrastuksiin ja ajan halvalla polttomoottorilla