Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jutellaanko vaihdevuosista?

Vierailija
04.01.2026 |

Aihe tuntuu aika mystiseltä, tietoa on saatavilla nihkeästi ja kuva vaihdevuosista on mielessäni ikävää rupsahtamista ja kolotusten saapumista. Tämäkin tuntuu harmilliselta koska haluaisin ajatella että vaihdevuodet kuuluu naisen elämään, ei vaan ikääntyneen naisen elämään jolla on jo toinen jalka haudassa(hieman kärjistetty joo). Teininä sai tietoa kuukautisista ja niiden alkamisesta yms mutta kuukautisten loppumisesta ei saa mitään ohjevihkokasaa kuten yläasteella terveystiedon tunneilla sai menkkoihin liittyen.
 Mietityttää mitä se oikeasti on. Minkä ikäisenä sinä huomasit ensimmäisiä muutoksia, miten ne vaikutti sinuun, miten tilanne eteni ja miten voit? Minkälainen mielikuva sinulla oli ja on nykyään vaihdevuosista? 
Olisi mukavaa jos kertoisitte elämästänne vaikka ns tilanne on päällä vielä tai jos vaihdevuodet on jo käyty läpi. Ja miten helpotatte oloanne eri oireiden tullessa?

N32

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä naiseuden tuiki tavallisista asioista on tehty kauhea sirkus. 

Kuukautiset, esivaihdevuodet, vaihdevuodet.. ne on ihan tavallisia asioita ja ne menee ohi ihan ilman lääkkeitä ja apuja. 

Vierailija
42/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkihan on asenteesta kiinni.

Minulla on vaihdevuodet ja olen elämäni kunnossa. Rakastan jokaista ryppyäni, ne kertovat, että olen saanut elää. Mukavaa kun kuukautiset jäivöt pois, vaikka eivät nekään minua häirinneet. Elän oikein kivaa aikaa mieheni kanssa. Matkustelemme, syömme hyvin, mauramme, lapset ovst aikuisia ja elämä hymyilee. 

Ei kai nyt ihan pelkästään asenteesta kiinni, joillainhan on tosi vaikeat vaihdevuodet, ei siinä asenne auta jos olo on monella tapaa hirveä ja oireita vaikka mitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas? Joka puolelta oikein tursuaa tietoa vaihdevuosista, niiden oireista ja helpottamisesta.

Missä ihmeen eristyssellissä elää ihminen, joka ei tätä huomaa?

N53

Niin, mullekin tulee ainakin kerran viikossa Terveystalolta viestejä vaihdevuosi-asioista. 

Vierailija
44/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanne on päällä. Noin 40 vuotiaana alkoi tulla aiemmin säännöllisiin kuukautisiin muutoksia. Kierron pituus on vaihdellut, ensin lyheni sitten piteni. Kuukautiset tulee vielä mutta niitä on vaikea ennustaa. Ei ole ollut mitään hormoneja tai ehkäisyä käytössä. Mieliala välillä heittelee ja välillä heräilen öisin. Muuten kaikki ihan ok ja mielenkiinnolla otan muutokset vastaan.

Ikää on nyt 45v. Terveet elämäntavat eikä parisuhdetta.

Oletko tehnyt vaihdevuositestin? Minä olen, se oli negat. Ikää mulla tosin vasta 48.

En halua lihoa kiloakaan vaan liikun entistä kovemmin ja enemmän. Olen hyvässä kunnossa. Eikö terveillä elintavoilla ole paras vaikutus, että vaihtarit jopa menevät huomaamatta ohi. 
Tosin suvussamme näin onkin ja viimeiset kuukautiset tulevat noin 60v. 
Esivaihtarit ruukaa alkaaaikaintaan 45v ja se jo tarkoittaa aikaisin. 40v oire

Mulla lyheni kierto jo kolmivitosena. Nyt 43 vuotiaana kuukautisia jää välillä välistä, en saa nukuttua, maha kasvoi yhtäkkiä ja kaikkia muitakin oireita on. 

Vierailija
45/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jutella. Ketään ei kiinosta kenenkään haaroväli lörtsy jutut.    Hyi helvetti . 🤮🤮🤮🤮🤮🤮

No vaihdevuosissa onkin kyse aika lailla muusta kuin olettamistasi asioista. Eli kannattaapa sinunkin lukea aiheesta.

Vierailija
46/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukautiset, esivaihdevuodet, vaihdevuodet.. ne on ihan tavallisia asioita ja ne menee ohi ihan ilman lääkkeitä ja apuja. 

No kyllä on järkevää syödä särkylääkkeitä jos on kovia kipuja kuten monilla on kuukautisten aikaan. 

Vierailija
47/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas!  Ei mielellään.  Niistähän täällä jauhetaan jatkuvasti ja nyt, kun lääketehtaat eivät saa riittävästi hormonituotteita kaupaksi, on keksitty vielä esivaihdevuodetkin.  Vaihdevuodet ovat useimmilla osa normaalia elämää, eivätka välttämättä vaadi lääkitystä. pientä epämukavuuden sietoa joskus.  Olen 68v.

Kyllä mulla on ihan oikeat esivaihdevuodet, on ollut yli 7 vuotta ja pahentuneet 3,5 vuoden aikana. Ei nuorempana  ollut tällaisia oireita kuten huimaus ja pahoinvointi, ei edes pms:ää joka voi nyt kestää vaikka viikkoja. Älä puhu kun et itse ole kokenut, tai et vain pysty myöntämään.

N53.

Vierailija
48/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emäntä oli hullu mutta se estrogeeni pelasti liiton

Vierailija
49/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jonkun hankkima apu on sinulta pois?

Vierailija
50/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli niin helvetin kuumia aaltoja että muovikipot ympärillä suli.   Verta tuli ihan älyttömästi ja särki ihan hirrrveeesti joka paikkaan...  itketti, nauratti, piereetti ja potkitutti.... jne... söin särkylääkkeitä ja hormoonipillereitä ihan roppakaupalla.     🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
51/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne olivat helpotus.

Kerrassaan ihanaa elää ilman kuukausittaista verenvuotoa!

Vierailija
52/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esivaihdevuosissa oireita tulee ja menee, lähinnä riippuen siitä, millainen kuukautiskierto silloin on ollut. Joskus voi olla muutamia viikkoja ärsyttävää yöheräilyä (herää klo 3-4 aikaan, ei saa enää unta ja sitten pitääkin jo nousta). Joskus taas koko maailman ongelmat ovat harteilla ja haluaisi vain lähteä pois. Toisinaan kierto on sellainen että voisi pupuilla ihan koko ajan ja seuraava kierto taas sellainen ettei kiinnosta tippaakaan. Hiuksissa tuntuu olevan sellaisia ohenemiskausia, yhtäkkiä vain lähtee paljon hiuksia, sitten voi mennä useampi viikko ja taas on yhdenlainen sulkasato menossa. Minulla oli pitkään, useita kuukausia aivan hirvittävä väsymys koko ajan ja nyt olo on taas paljon paljon energisempi ja "normaalimpi". Vaikka on pimeä vuodenaika, niin silti olen täynnä energiaa.

Vierailija
53/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lääkäritkään mitään tiedä. Joku oire voi johtua vaihdevuosista, tai sitten ei. Naisen elämä yhtä sekoilua synteettisten hormonien kanssa, että tosiaan on vaikea sanoa mikä on vaihdevuosioire ja mikä hormonien sivuvaikutus. Esimerkiksi steroidien käyttö voi aiheuttaa miehelle sivuvaikutuksia, jotka eivät lopettaessakaan mene ohi. Miksei naisten hormonit voisi tehdä ihan samaa. 

Unettomuus tuntuu olevan ainoa oire joka tulee lähes jokaiselle naiselle iän myötä. Mutta en sano, että tämäkään olisi välttämättä maailmanloppu. Joskus nukun huonommin ja joskus paremmin. Viileä makuuhuone on auttanut sekä sen hyväksyminen, ettei enää ole niin sikeäuninen kuin nuorena. 

Vierailija
54/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, ja nuo esi sitä ja esi tätä eivät auta ketään.

Umohtakaa koko termi.

Vierailija
55/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkihan on asenteesta kiinni.

Minulla on vaihdevuodet ja olen elämäni kunnossa. Rakastan jokaista ryppyäni, ne kertovat, että olen saanut elää. Mukavaa kun kuukautiset jäivöt pois, vaikka eivät nekään minua häirinneet. Elän oikein kivaa aikaa mieheni kanssa. Matkustelemme, syömme hyvin, mauramme, lapset ovst aikuisia ja elämä hymyilee. 

Ei kai nyt ihan pelkästään asenteesta kiinni, joillainhan on tosi vaikeat vaihdevuodet, ei siinä asenne auta jos olo on monella tapaa hirveä ja oireita vaikka mitä.

Joo kaikki eivät todellakaan ole silloin elämänsä kunnossa. Ei ole kovin järkevää pitää itseään ja omaa kokemustaan yleispätevänä koskien kaikkia muitakin. Missään asiassa.

Vierailija
56/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun alkupuoli on niin kärttyisää vastaanpanemista, että se käy perinteisestä (eli typerästä) vaihdevuosivitsistä, jossa yksi sanoo nätisti huomenta ja toinen vastaa läimäyttämällä avokämmenellä päin näköä. 

Vierailija
57/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli niin helvetin kuumia aaltoja että muovikipot ympärillä suli.   Verta tuli ihan älyttömästi ja särki ihan hirrrveeesti joka paikkaan...  itketti, nauratti, piereetti ja potkitutti.... jne... söin särkylääkkeitä ja hormoonipillereitä ihan roppakaupalla.     🤣🤣🤣🤣🤣

Mitä muuta kamalaa me tähän lisää keksittäisiin???   Varmaankin lisäksi ripuli ja peräsuolenlaskeuma.  On ko jo nt tarpeeksi kauhea tarina.

Vierailija
58/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut hyvinvoinnin mittariksi seksihalut. Kun niitä vielä on, yleensä menee muutenkin hyvin. Tiedän, että tämäkin mittari ehkä jossain vaiheessa kuluu loppuun, mutta toivon, että hiipuu hiljaa. Itse asiassa moni hormonimuutokseni on tullut pikkuhiljaa ja huomaamatta. En käytä mitään hormoneja. 

Vierailija
59/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä huomaan n nelikymppisenä alkaneiden vaihdevuosien vaikutuksen siinä, että ulkonäkö rupsahti totaalisesti ja herään joka yö kolmen neljän aikaan. Ei minulla muuta sanottavaa niistä ole kuin etten suosittele niitä kellekään.. 

Mitä käytännössä tarkoittaa kun ulkonäkö rupsahtaa totaalisesti?

Vierailija
60/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulkasato ja viivan kuivuminen ja kuihtuminen...... Aamen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä