Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jutellaanko vaihdevuosista?

Vierailija
04.01.2026 |

Aihe tuntuu aika mystiseltä, tietoa on saatavilla nihkeästi ja kuva vaihdevuosista on mielessäni ikävää rupsahtamista ja kolotusten saapumista. Tämäkin tuntuu harmilliselta koska haluaisin ajatella että vaihdevuodet kuuluu naisen elämään, ei vaan ikääntyneen naisen elämään jolla on jo toinen jalka haudassa(hieman kärjistetty joo). Teininä sai tietoa kuukautisista ja niiden alkamisesta yms mutta kuukautisten loppumisesta ei saa mitään ohjevihkokasaa kuten yläasteella terveystiedon tunneilla sai menkkoihin liittyen.
 Mietityttää mitä se oikeasti on. Minkä ikäisenä sinä huomasit ensimmäisiä muutoksia, miten ne vaikutti sinuun, miten tilanne eteni ja miten voit? Minkälainen mielikuva sinulla oli ja on nykyään vaihdevuosista? 
Olisi mukavaa jos kertoisitte elämästänne vaikka ns tilanne on päällä vielä tai jos vaihdevuodet on jo käyty läpi. Ja miten helpotatte oloanne eri oireiden tullessa?

N32

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin. Elämä on nyt parempaa kuin koskaan.

Vierailija
22/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanne on päällä. Noin 40 vuotiaana alkoi tulla aiemmin säännöllisiin kuukautisiin muutoksia. Kierron pituus on vaihdellut, ensin lyheni sitten piteni. Kuukautiset tulee vielä mutta niitä on vaikea ennustaa. Ei ole ollut mitään hormoneja tai ehkäisyä käytössä. Mieliala välillä heittelee ja välillä heräilen öisin. Muuten kaikki ihan ok ja mielenkiinnolla otan muutokset vastaan.

Ikää on nyt 45v. Terveet elämäntavat eikä parisuhdetta.

Oletko tehnyt vaihdevuositestin? Minä olen, se oli negat. Ikää mulla tosin vasta 48.

En halua lihoa kiloakaan vaan liikun entistä kovemmin ja enemmän. Olen hyvässä kunnossa. Eikö terveillä elintavoilla ole paras vaikutus, että vaihtarit jopa menevät huomaamatta ohi. 
Tosin suvussamme näin onkin ja viimeiset kuukautiset tulevat noin 60v. 
Esivaihtarit ruukaa alkaaaikaintaan 45v ja se jo tarkoittaa aikaisin. 40v oireet on jo aivan liian aikaisin,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiheessa mitään mystistä ole ja tietoa pukkaa koko ajan naamalle kun vaan minkä tahansa selaimen tai someaplikaation avaa, ihan tympimiseen asti. jutellaanko välillä jo jostain muusta?

Miksi edes avaat ketjun jos aihe tympii ja kyllästyttää, mene muuhun ketjuun puhumaan muusta asiasta tai aloita ihan oma aiheesta joka kiinnostaa sinua. Minä ymmärrän hyvin että ap haluaa keskustella ja kuulla kokemuksia asiasta, ei vain lukea lääkefirman/luontaistuote-esittelijän tms  juttuja.

Vierailija
24/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä, elän kotonani, en eristyssellissä vaikka ilmeisesti kuulostaa siltä koska en käytä somea ellei tätä rupupalstaa lasketa sellaiseksi. Hassua että kuudesta vastauksesta vain yksi vastasi aloitukseen, kiitos sinulle! Jospa muitakin vielä uskaltautuisi vaikka alkuteilaus keskustelulle tulikin ( en yllättynyt mutta ärsyttäähän se vähän).

Olen samaa mieltä. Vaihdevuosista ei oikeasti saa tietoa, ellei se liity lääkityksiin. Eikä näitä käsittääkseni ole paljon tutkittukaan muuta kuin hormonilääkitysten näkökulmasta. Kauheasti on kaikkea pelottelua kyllä, mutta silti kuitenkin vain pieni osa tuntemistani naisista on syönyt jotain korvaushoitoa. 

Itse lopetin ehkäisyn. Hormonit oli sekaisin melkein pari vuotta. Lääkärin mielestä oli vaihdevuodet alkaneet, mutta kas vain, nyt tulee kuukautiset normaalisti, mieli on hyvä ja halut tallella. Saa nähdä miten rysähtää, kun vaihdevuodet oikeasti alkaa. Vai rysähtääkö ollenkaan. 

Vierailija
25/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, suht aikaisin olet kyllä asiaa ryhtynyt miettimään. Mutta hyvähän se on valmistautua, mitä tulevaisuus saattaa tupsa. Itselleni ensimmäiset oireet tulivat vasta 50- vuotiaana. Nyt 54- vuotiaana käytän hormonihoitoa, koska pari vuotta sitten oireet räjähtivät käsiin.  Kuukautiset ovat toivottavasti loppuneet, viime vuonna oli ehkä 4-5 kertaa. 

Vierailija
26/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas? Joka puolelta oikein tursuaa tietoa vaihdevuosista, niiden oireista ja helpottamisesta.

Missä ihmeen eristyssellissä elää ihminen, joka ei tätä huomaa?

N53

Tämän lisäksi nykyään huomioidaan myös esivaihdevuodet.

No varsinkin ne! Nehän alkaa kuulemma jo kun kolkyt täyttää ja sen jälkeen kaikki oireet, siis ihan kaikki, harmittomat ja haitalliset, on perimenopaussia eikä mitään muuta. Enää ei ole edes luonnollista vaihtelua kuukautiskierrossa. Jos kiertosi on kerran päivän pidempi, niin se on sitten sitä PERIMENOPAUSSIA nykyään, according to media ja influensserit. Korvien kutina ja kaikki on perimenopaussia. Instassa tuli vastaan video jossa tosi nuorelta näyttävä nainen kaatuu laiturilla ja sekin oli kuulemma PERIMENOPAUSSIA. Herrajumala.

Vierailija
27/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheessa mitään mystistä ole ja tietoa pukkaa koko ajan naamalle kun vaan minkä tahansa selaimen tai someaplikaation avaa, ihan tympimiseen asti. jutellaanko välillä jo jostain muusta?

Miksi edes avaat ketjun jos aihe tympii ja kyllästyttää, mene muuhun ketjuun puhumaan muusta asiasta tai aloita ihan oma aiheesta joka kiinnostaa sinua. Minä ymmärrän hyvin että ap haluaa keskustella ja kuulla kokemuksia asiasta, ei vain lukea lääkefirman/luontaistuote-esittelijän tms  juttuja.

Miksi joku väittää mystiseksi aihetta jossa ei ole mitään mystistä? Missä tynnyrissä ap oikein elää?

Vierailija
28/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas? Joka puolelta oikein tursuaa tietoa vaihdevuosista, niiden oireista ja helpottamisesta.

N53

Humpuukia.

Vierailija
29/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä asiallista tietoa saa muualta kun tälläiselta rupupalstalta.  

Täällä trollien vakiokiusaamisaiheita.

Plus että onhan täällä ollut myös järkevää keskustelua ihan hirveästi.

Etsintätoiminnolla luulisi löytyvän.

Vierailija
30/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin haluaisin ajatella että tulisin itsekkin pärjäämään ilman lääketehtaita mutta olen kai lukenut/kuullut vain pelkkiä kauhutarinoita miten elämä on vain ihan hirveää tyyliin kymmenen vuotta. On helpottavaa kuulla että asiat eivät ole aina ja kaikilla niin huonosti. On varmasti vapauttavaa kun voi elellä ilman kuukautisia ja niiden tuomia hankaluuksia, kurjia olotiloja ja ikäviä tilanteita. Minun olisi kai pitänyt etsiä keskusteluja haulla ensin kun porukka on niin närkästynyttä, enpäs tajunnut.
- Ap

Vastasin aloituksesi nimenomaan siksi, että mahdollisimman moni vaihdevuosia pelkäävä nainen saisi tietää, että ne voi läpikäydä myös täysin oireetta. Oletan nimittäin, että tämän kaltaisiin avauksiin vastaavat yleensä he, joilla on runsaasti oireita. Itse löysin niiden jälkeen vielä unelmieni miehen, eli ajatus siitä, että vaihdevuosien jälkeen olisi ns. toinen jalka haudassa, on totaalisen väärä:) 

Vierailija
31/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä porukka selvästi elää ihan eri maailmassa kuin minä Ap joka olen älylaitteiden ja somen ulkopuolella. Kiitos teille jotka olette vastanneet, tilanne on siis jo pienellä otannalla paljon positiivisempi mitä olin kuvitellut! Aika helpottavaa koska olin luullut että kohta minullakin alkaa esivaihdevuosioireita pukkaamaan ja sitten aletaan syöksyä kohti mummoutta, mummous on aivan tosi ok mutta en vielä oikein ole valmis sellaisen ajatteluun omalla kohdallani. 
Mulla siis kuukautiskierto teki temppuja jossakin välissä ja pms oireet on vaihdelleet aika kovasti, siksi säikähdin että joko minun kuukautiset alkaa vetellä viimeisiä mutta ei se taida ollakkaan niin, kyse on jostain muusta. Tämän vuoksi asia kiinnostaa ja nousi pinnalle kohdalle ja tajusin että se on kuin toinen planeetta josta en tiedä, pelkään vain.

Vierailija
32/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta 53 vuotiaana kuukautiset loppuivat. Ei mitään esivaihdevuosia. Ei mitään oireita. Ja kaikki toimii edelleen alakerrassa hyvin. Olen nyt 62 v. 

Vierailija
33/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N53

No varsinkin ne! Nehän alkaa kuulemma jo kun kolkyt täyttää ja sen jälkeen kaikki oireet, siis ihan kaikki, harmittomat ja haitalliset, on perimenopaussia eikä mitään muuta. Enää ei ole edes luonnollista vaihtelua kuukautiskierrossa. Jos kiertosi on kerran päivän pidempi, niin se on sitten sitä PERIMENOPAUSSIA nykyään, according to media ja influensserit. Korvien kutina ja kaikki on perimenopaussia. Instassa tuli vastaan video jossa tosi nuorelta näyttävä nainen kaatuu laiturilla ja sekin oli kuulemma PERIMENOPAUSSIA. Herrajumala.

Liittyy kaiken lääketieteellistämiseen. Ehdittiin nähdä sekin (lyhyt) aika kun naiseus ei ollut pelkkää suku ja lisääntymiselimistä johtuvaa elinikäistä kärsimystä josta on jauhettava jokaisessa stanan mutkassa jotain tahoa aina epämääräisesti syytellen.

Vierailija
34/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan on asenteesta kiinni.

Minulla on vaihdevuodet ja olen elämäni kunnossa. Rakastan jokaista ryppyäni, ne kertovat, että olen saanut elää. Mukavaa kun kuukautiset jäivöt pois, vaikka eivät nekään minua häirinneet. Elän oikein kivaa aikaa mieheni kanssa. Matkustelemme, syömme hyvin, mauramme, lapset ovst aikuisia ja elämä hymyilee. 

Vierailija
35/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Brittidokkarissa joku nainen kertoi vaihdevuosioireiden alkaeen nuorena.  Totuus vaihdevuosista oli dokkarin nimi muistaakseni. Aikas pintaraapaisua mutta kannattaa katsoa.Mulla loppui menkat 45vuotiaana ja kolesterolitasoihinhan alkoi vaikuttaa. 

Paljon kiinnostaa sinun tuntemattomattoman perseesi pintaraapaisut. 😝😝

Vierailija
36/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosista on puhuttu julkisesti suomessa melko vähän aikaa ja käypä hoito suosituskin tuli vasta viime vuonna. Kyllä niistä saisi olla yhteiskunnassa paljon enemmän keskustelua ja esillä terveydenhuollossa vastaanotoilla, huomioitaisiin esim. Uniongelmia vaihtareista johtuviksi noin 40-v naisilla ymv.

Teini-iän ja raskauksien hormonivaihteluista ja muista kyllä puhutaan, mutta ei tästä tärkeästä osasta naisen elämää ja sen vaikutuksista terveyteen. 

Vierailija
37/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimo 52 v ja yhä halukas 👍

Oliko tämä miten tärkeä tiedotteet moukka?   Ketä kiinnostaa??

Vierailija
38/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanne on päällä. Noin 40 vuotiaana alkoi tulla aiemmin säännöllisiin kuukautisiin muutoksia. Kierron pituus on vaihdellut, ensin lyheni sitten piteni. Kuukautiset tulee vielä mutta niitä on vaikea ennustaa. Ei ole ollut mitään hormoneja tai ehkäisyä käytössä. Mieliala välillä heittelee ja välillä heräilen öisin. Muuten kaikki ihan ok ja mielenkiinnolla otan muutokset vastaan.

Ikää on nyt 45v. Terveet elämäntavat eikä parisuhdetta.

Oletko tehnyt vaihdevuositestin? Minä olen, se oli negat. Ikää mulla tosin vasta 48.

En halua lihoa kiloakaan vaan liikun entistä kovemmin ja enemmän. Olen hyvässä kunnossa. Eikö terveillä elintavoilla ole paras vaikutus, että vaihtarit jopa menevät huomaamatta ohi. 
Tosin suvussamme näin onkin ja viimeiset kuukautiset tulevat noin 60v. 
Esivaihtarit ruukaa alkaaaikaintaan 45v ja se jo tarkoittaa aikaisin. 40v oire

En ole tehnyt testiä enkä koe siihen tarvetta. Tilanteeni on nyt tämä ja olen siihen tyytyväinen, oli sen määritelmä esivaihdevuodet, alkavat vaihdevuodet tai vasn kuukautisten epäsäännöllistyminen.

Itsekin tarkkailen painoa ja tavoite on ettei se muutu. Luulen että normaali paino (itsellä sen alarajoilla) ehkäisee myös pahempia oireita. Aika näyttää mitä tässä vielä tapahtuu.

Vierailija
39/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei kuulu aloitukseen, mutta runsaiden kuukautisten loppuminen oli helpotus! Monta noloa tilannetta niidenkin takia koin.

Samoin minulla. Elämäni 15 vuotta ennen kuukautisten loppumista oli kärsimystä kärsimyksen jälkeenkin. Sitä veren määrää ja sen hankaluutta ei kukaan muu ymmärrä kuin toinen sen saman lotinan ja lotraamisen läpikäynyt. Pari viikkoa korkeintaan väliä ja sitten taas reilun viikon verirumba. Viimeiset viisi vuotta oli hiukan helpompaa, kerran oli viisi kuukautta kuukautiset poissakin ja luulin niiden jo loppuneen. Väärä luulo. No, vihdoin syyskuussa 2019 ne loppuivat lopullisesti, marrakuussa täytin 54 vuotta. 1976-2019, eli 43 vuotta niitä jouduin kestämään. 

Vierailija
40/102 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vaihdevuodet meni suht huomaamatta ohitse, joskus öisin hikoilutti ja nukkuminen huononi muutenkin. En myöskään ajatuksissani ehtinyt antaa asialle kovinkaan suurta painoarvoa, elämä oli siihen aikaan turhankin 'täyteläistä'. Jossain vaiheessa vaan aattelin että ei ikinä enää menkkasulkeisia, jippii! Kaikki jatkui elämässäni muutoin kuten ennenkin, niin työ, liikkuminen, saunominen, se.si kuin kahvinkeittokin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän