Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkossa vuokranantaja saa varmuudella ainakin toimeentulotuen osuuden vuokrasta

Vierailija
04.01.2026 |

Helmikuusta lähtien toimeentulotuen saaja ei voi valita sitä maksaako hän itse tuon osan vuokrasta vai ei. Tämä on hyvä uudistus. Moni tt-tuen saajista on käyttänyt nuokin rahat päihteisiin ja vuokranantaja on jäänyt nuolemaan näppejään. 

Kommentit (153)

Vierailija
1/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumarrus hallitukselle

Vierailija
2/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantajana laittaisin tuollaisen vuokralaisen pihalle. Ei vaikuta kovinkaan luotettavalta vuokralaiselta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järjetön uudistus. Mikä lasketaan vuokran osuudeksi toimeentulotuesta? Mä saan asumistukea 260 euroa (tämä tulee mun tilille) ja maksan vuokran heti kokonaisuudessaan itse, kun työttömyyspäiväraha tulee. Toimeentulotukihakemuksen laitan aikaisintaan kuukauden ensimmäisenä päivänä ja jos jään odottelemaan päätöstä, niin vuokranmaksu on jo myöhässä. 

Vierailija
4/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan järjetön uudistus. Mikä lasketaan vuokran osuudeksi toimeentulotuesta? Mä saan asumistukea 260 euroa (tämä tulee mun tilille) ja maksan vuokran heti kokonaisuudessaan itse, kun työttömyyspäiväraha tulee. Toimeentulotukihakemuksen laitan aikaisintaan kuukauden ensimmäisenä päivänä ja jos jään odottelemaan päätöstä, niin vuokranmaksu on jo myöhässä. 

Saat häädön

Vierailija
5/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä minä olenkin aina ihmetellyt miksi sen on saanut omallekin tilille ujutettua...

Vierailija
6/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntosijoittaminen ei ole mikään kultakaivos. Vain yksi kauhu vuokralainen ja 20 vuoden tuotot menetetty. 

Vierailija
7/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä höpötä, avauksesi ei pidä paikkaansa. Tuen saaja voi yhä itse valita ja päättää, kuka tuen saa.

Vierailija
8/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä yläpeukut? Ainoastaan, jos on Kelasta saanut vuokravakuuden, vuokran osuus maksetaan väkisin suoraan. Ja toki jos töpeksii vuokra-asiansa, niin silloin Kelalla on mahdollisuus maksaa se tahdon vastaisesti suoraan. Mutta kyllä myös edelleen voi saada vuokraosuuden omalle tililleen.

Vierailija
9/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajana laittaisin tuollaisen vuokralaisen pihalle. Ei vaikuta kovinkaan luotettavalta vuokralaiselta. 

Koskee siis vuokrasopimuksia, jossa kela on maksanut vakuuden. Ei siinä tapauksessa pitäisi olla yllätys, että asukas on kelan asiakas. 

Mutta kuka olisikaan luotettavampi vuokranmaksaja kuin kela?

Vierailija
10/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä minä olenkin aina ihmetellyt miksi sen on saanut omallekin tilille ujutettua...

Jos ihminen on hoitanut siten vuokranmaksun ongelmitta, niin tottakai sen pitäisi tulla omalle tilille. Jo yksityisyydensuojan vuoksi.

Vierailija
11/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämän muutoksen idea on? Eikö se ole paljon kätevämpää, että vuokralainen itse huolehtii vuokranmaksunsa kuin että eri kuukausina eri summia tulee eri tahoilta? Kyselee vuokranantaja.

Vierailija
12/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut kato ryyppää sen rahan jos saavat omalle tilille...

Vierailija
13/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämän muutoksen idea on? Eikö se ole paljon kätevämpää, että vuokralainen itse huolehtii vuokranmaksunsa kuin että eri kuukausina eri summia tulee eri tahoilta? Kyselee vuokranantaja.

Vaihtaa vuokralaisen sellaiseen joka maksaa vuokran omistaan. Problem solved. 

14/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on varmaan ajateltu sitä, kun näiltä ihmisiltä ei useinkaan se rahankäyttö onnistu, niin hoidetaan se maksu vuokranantajalle suoraan, ettei ne mene omaan taskuun. Tällä myös ehkäistään asunnottomuutta.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
15/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut kato ryyppää sen rahan jos saavat omalle tilille...

Mutta miksi meidän kaikkien pitää joutua tuohon samaan systeemiin? Mä en ryyppää koskaan eikä mulla ole minkäänlaisia maksuhäiriömerkintöjä tai vuokrarästejä. Olen ainoastaan köyhä, mutta en millään tavalla ongelmainen.

Vierailija
16/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä yläpeukut? Ainoastaan, jos on Kelasta saanut vuokravakuuden, vuokran osuus maksetaan väkisin suoraan. Ja toki jos töpeksii vuokra-asiansa, niin silloin Kelalla on mahdollisuus maksaa se tahdon vastaisesti suoraan. Mutta kyllä myös edelleen voi saada vuokraosuuden omalle tililleen.

Ei makseta edelleenkään väkisin, vaan nyt se on ainoastaan mahdollista tästä eteenpäin. Tuen saajalla on aina ensisijainen päätösvalta siihen, kuka tuen saa, jollei hän ole edunvalvonnassa.

Siinä mielessä tämä uudistus on hyvä, että tämä lisää vuokranantajien halukkuutta hyväksyä Kelan takaus.

Vierailija
17/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitonta. Vuokranantajalla ei ole mitään oikeutta tietää, onko asiakas toimeentulotuen piirissä.

T. M56, velaton ok-asukas

Vierailija
18/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi haet vasta ensimmäisenä päivänä? Hakemuksessakin suositellaan, että haet edellisen kuun puolivälissä. 

Vierailija
19/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kai kuka sen maksaa kunhan tulee ajoissa? Vaatii tosin ainakin mulla laskemista mikä on se oma osuus jonka maksan vuokrasta tuen jälkeen.

Näillä olen silti mennyt...

Vierailija
20/153 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtaa vuokralaisen sellaiseen joka maksaa vuokran omistaan. Problem solved. 

Toimeentulotukiasiakkuus ei ole laillinen peruste vuokrasopimuksen irtisanomiseen. Ja onhan vuokralaisen köyhyys tullut ilmi jo siinä vaiheessa, kun vakuus on tullut kelasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä