Onko suomalaiset lapsivihamielisiä?
Lapset ei saa näkyä ja kuulua julkisilla paikoilla? Vanhempia, etenkin äitejä arvostellaan hyvinkin rumasti! Onko aina ollut näin? Teet niin tai näin, niin aina väärin jonkun mielestä.
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Nykyään lapset käyttäyvät huonommin julkisilla paikoilla ja myös kodeissaan..Ehkä se lisää ärtymystä lapsiperheitä kohtaan.
Tuttavapiirissäni on kaksi lapsiperhettä, joiden lapset osaa käyttäytyä. Jotenkin surullista, että hyvin käyttäytyvät lapset on iloinen yllätys ja poikkeus.
Mutta se ei ole lasten vika, että heille ei opeteta käytöstapoja. Ei niitä kukaan hengitysilmasta saa, vastuu ensisijaisesti vanhemmilla. Huonoiten mun mielestä käyttäytyy vähän pigmentikkäämmät lapset.
En vihaa lapsia, en todellakaan, ja lapset saavat näkyä ja kuulua, mutta on todellakin eri asia onko lapset vain lapsia vai huonokäytöksisiä lapsia. Lapset eivät itse tiedä mikä on milloinkin sopivaa käytöstä vaan vanhemman tehtävä on kertoa se. Esim. tuo lapsi työpaikalle päivänä lounasruokalassa oli paljon lapsia, suurin osa käyttäytyi hyvin, mutta sitten oli yksi lapsi joka yökötteli linjastolla ruuille, yök, tota en ainakaan syö, hyi on pahaa jne. Juoksenteli pitkin ruokalaa, kiipeili ja hyppi tuoleilla. Isänsä yritti maanitella syömään, tulisit nyt maistamaan ja lapsi teki mitä huvitti. Ja lapsi oli arviolta 5-6 vuotias, joten ei nyt mistään pikku taaperosta kyse.
Omatkin lapset on taatusti herättäneet kanssa ihmisissä raivoa, ja ovat kitisseet jne. mutta olemme kyllä kertoneet heille etukäteen miten tulee käyttäytyä ja mikä on sopivaa missäkin tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei se ole vihaa jos odottaa peruskäytöstapoja.
Pieniltä lapsilta ei voi oikein sellaisia odottaa. Esim. aikuiselta voi olettaa, että hän ei huuda suureen ääneen julkisella paikalla, mutta vauvalta ei voi olettaa.
Joo, mut aikuiselta voi odottaa, että esim.lähtee huutavan lapsen kanssa pois kaupasta.Ennen tähän kyettiin, miksi ei nykyään? Koska nykyään ajatellaan, että MINULLA on oikeus.
Mennään maksamatta kassan ohi? Jätetään ostoskärryt pilaantuvine tavaroineen jonnekin hyllyjen väliin?
Juuri näin. Kassalle huikataan mikä tilanne, ja he hoitaa kyllä kamat takaisin paikoilleen. Minun loputon tehtävä on kasvattaa sitä lasta eikä pohtia kaupan hävikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lapsivihamielinen, olen kylläkin vihamielinen huonoja vanhempia kohtaan, jotka eivät osaa kasvattaa lapsiaan.
Nykyään on ihan älyttömän paljon ihan paskoja, välipitämättömiä vanhempia, jotka yrittää ulkoistaa kaiken päiväkodille tai koululle, sen sijaan että olisivat itse läsnä, välittäisi ja opettaisi pitkäjänteisesti miten yhteiskunnassa toimitaan ja miten pettymyksiä kestetään. Sit kun nää asiat hoidetaan kotona päin vittua, meillä kulkee tuolla kaduilla räjähdysherkkiä ihmisiä, joiden pettymyksensietokyky on nolla. Sit ihmetellään kun ne ei saa kavereita, eikä tule kenenkään kanssa toimeen. Haetaan penskalle joku diagnoosi ja syytetään ongelmia "neuroepätyypillisyydestä".
No, ehkä vähän kärjistetysti, MUTTA: nykyään töissä on käytävä ja lasten on oltava siellä päiväkodissa, niin tutustupa huviksesi varhaiskasvatussuunnitelmaan :) ei siellä saa enää opettaa lapsille mitään pettymysten kestämistä tms. Pelkkää sanoittamista ja lässyttämistä. Ja nimenomaan päiväkodista haluavat, että vanhemmatkin harrastaa vaan sitä lempeää tunnekasvatusta. Jos kerrot, että teillä on kotona vaikka jäähypenkki, niin saattavat tehdä lasun, koska henkistä väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieniltä lapsilta ei voi oikein sellaisia odottaa. Esim. aikuiselta voi olettaa, että hän ei huuda suureen ääneen julkisella paikalla, mutta vauvalta ei voi olettaa.
Joo, mut aikuiselta voi odottaa, että esim.lähtee huutavan lapsen kanssa pois kaupasta.Ennen tähän kyettiin, miksi ei nykyään? Koska nykyään ajatellaan, että MINULLA on oikeus.
Mennään maksamatta kassan ohi? Jätetään ostoskärryt pilaantuvine tavaroineen jonnekin hyllyjen väliin?Juuri näin. Kassalle huikataan mikä tilanne, ja he hoitaa kyllä kamat takaisin paikoilleen. Minun loputon tehtävä on kasvattaa s
Juuri näin. Kassalle huikataan mikä tilanne, ja he hoitaa kyllä kamat takaisin paikoilleen. Minun loputon tehtävä on kasvattaa sitä lasta eikä pohtia kaupan hävikkiä.
Jokuhan vois sitten sanoa, että tuo on huonoa käytöstä, että tahallaan pilataan elintarvikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin itse lapsia saaneena on tullut ymmärrystä enemmän. Silloin parikymppisenä lapsettomana monesti ärsytti vauvan itkut, lasten kirkuminen tai innostunut säntäily... Ei ihan pientä lasta voi tukahduttaa, kaikkea ei voi kieltää ja estää eikä lapsen kuulu olla mikään näkymätön nukke. Se tuntuu joiltain unohtuvan... Ja se on kamala tunne, kun yrität parhaasi, yrität, että perheestäsi olisi mahdollisimman vähän häiriötä, mutta se vieraassa paikassa yönsä viettänyt taapero nyt ei vaan nukkunut tai syönyt kunnolla jännityksestä johtuen ja meno on sitten sen mukaista...
Jostain syystä omassa elimpiirissäni ei näy ollenkaan tätä sekoilua. On kaiken ikäisiä aikuisia ja vauvoja kopissaan, mutta ei näitä taaperoita ja pikkulapsia. Missä lie ovat, en kyllä heitä kaipaa sinänsä. Kiva että liikenne sujuu jalankin ja äänimaailma on suht sivistynyt.
Lapsi
Et ehkä tarkoita ihan vauvoja kuitenkaan. Esim. bussissa on muutaman kerran ollut vaunuissa vauva, joka huutaa eikä lopeta, vaikka äiti yrittää hyssytellä. Viime kerralla yksi aikuinen matkustaja menetti hermonsa ja alkoi huutaa että tukkikaa sen lapsen suu.
"No, ehkä vähän kärjistetysti, MUTTA: nykyään töissä on käytävä ja lasten on oltava siellä päiväkodissa, niin tutustupa huviksesi varhaiskasvatussuunnitelmaan :) ei siellä saa enää opettaa lapsille mitään pettymysten kestämistä tms. Pelkkää sanoittamista ja lässyttämistä. Ja nimenomaan päiväkodista haluavat, että vanhemmatkin harrastaa vaan sitä lempeää tunnekasvatusta. Jos kerrot, että teillä on kotona vaikka jäähypenkki, niin saattavat tehdä lasun, koska henkistä väkivaltaa."
Mulle ei oo kukaan päiväkodista kertonut, miten mun pitäisi lasta kasvattaa, eikä ole kyselty jäähypenkeistä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä palsta ainakin on nimestään huolimatta lapsivihan keskittymä.
MISSÄ täällä muka on lapsivihaa? EN OLE KOSKAAN NÄHNYT AINUTTAKAAN LAPSIA VIHAAVAA KETJUA TÄÄLLÄ! Täällä on päivittäin pitkiä vihaketjuja vanhuksista, eläkeläisistä, naisista. Jos joku erehtyy sanallakaan kritisoimaan esim. nuoria, alkaa heti hirveä vastahyökkäys, jossa itketään vastakkainasettelusta, haukutaan nuoria kritisoinutta putinin trolliksi yms.
AINOA HYVÄ LAPSI ON KUOLLUT LAPSI.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne ostokset on ostettava, niin se ei oikein auta, että lähtee kaupasta. En tiedä, milloin tuo sinun "ennen" oli, mutta minä olen syntynyt vuonna 1980, ja kyllä mulla on muistikuvia siitä, että olen huutanut kaupassa, eikä sieltä lähdetty pois ennen kuin ostokset oli tehty.
Vähintään ne ostokset pitää maksaa, tai poliisilla on asiaan huomauttamista. Maksaminen edellyttää melkein aina jonottamista karkkihyllyn vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin itse lapsia saaneena on tullut ymmärrystä enemmän. Silloin parikymppisenä lapsettomana monesti ärsytti vauvan itkut, lasten kirkuminen tai innostunut säntäily... Ei ihan pientä lasta voi tukahduttaa, kaikkea ei voi kieltää ja estää eikä lapsen kuulu olla mikään näkymätön nukke. Se tuntuu joiltain unohtuvan... Ja se on kamala tunne, kun yrität parhaasi, yrität, että perheestäsi olisi mahdollisimman vähän häiriötä, mutta se vieraassa paikassa yönsä viettänyt taapero nyt ei vaan nukkunut tai syönyt kunnolla jännityksestä johtuen ja meno on sitten sen mukaista...
seli seli
Mitä seli seli? Taidat olla aika simppeli tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään lapset käyttäyvät huonommin julkisilla paikoilla ja myös kodeissaan..Ehkä se lisää ärtymystä lapsiperheitä kohtaan.
Tuttavapiirissäni on kaksi lapsiperhettä, joiden lapset osaa käyttäytyä. Jotenkin surullista, että hyvin käyttäytyvät lapset on iloinen yllätys ja poikkeus.
Mutta se ei ole lasten vika, että heille ei opeteta käytöstapoja. Ei niitä kukaan hengitysilmasta saa, vastuu ensisijaisesti vanhemmilla. Huonoiten mun mielestä käyttäytyy vähän pigmentikkäämmät lapset.
Aloittaja se tässä nyt väittää, että lapsia vihataan. Yritän puolustaa juurikin lapsia kertomalla, että vika on vanhemmissa, ei lapsissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on pitkät perinteet sille, että lasten on käyttäydyttävä julkisilla paikoilla ja vieraiden läsnäollessa tuottamatta harmaita hiuksia muille. Kaupoissa ei harjoitella karatepotkuja (nähty), kaupoista viedään itkevä lapsi pois, että muilla ei mene hermo ja ollaan hiljaa esim. busseissa (suljettu tila). Lapset saavat riekkua omalla pihalla (kerrostalon pihalla kohtuullisesti), leikkipaikoilla ja omassa kotonaan. Nykyään lapset saavat sentään puhua vieraiden läsnäollessa. Ennen vanhaan sitäkään ei sallittu. Eli kyllä, lasten pitää osata käyttäytyä muiden ihmisten läsnäollessa ja kotona voi sitten riehua ja murtaa luita ja viedä kuulon omilta vanhemmiltaan.
Niin... Luuletko, että se vanhempi nauttii siitä tilanteesta, kun vauva itkee tai uhmaikäinen alkaa harjoitella niitä karatepotkuja? Pikkulasten kanssa tulee yllättäviä tilanteita ja niille ei vaan aina voi
Sen vuoksi lapsi viedään pois kaupasta, jos vanhemman taidot eivät riitä saamaan lasta hallintaan. Näyttää siltä, että varsinkin äidit ajattelevat lapsen olevan joku villieläin, jota ei voi hillitä. Eivät viitsi edes yrittää. Isät ratkaisevat ongelman nopeammin. Isät voisivat tässä jakaa vinkkejään :)
Vierailija kirjoitti:
"No, ehkä vähän kärjistetysti, MUTTA: nykyään töissä on käytävä ja lasten on oltava siellä päiväkodissa, niin tutustupa huviksesi varhaiskasvatussuunnitelmaan :) ei siellä saa enää opettaa lapsille mitään pettymysten kestämistä tms. Pelkkää sanoittamista ja lässyttämistä. Ja nimenomaan päiväkodista haluavat, että vanhemmatkin harrastaa vaan sitä lempeää tunnekasvatusta. Jos kerrot, että teillä on kotona vaikka jäähypenkki, niin saattavat tehdä lasun, koska henkistä väkivaltaa."
Mulle ei oo kukaan päiväkodista kertonut, miten mun pitäisi lasta kasvattaa, eikä ole kyselty jäähypenkeistä mitään.
Ei kannata kertoakaan. Jos kasvatustyylisi on muuta kuin lässyttävää tunnekasvatusta, niin ei kannata mainita asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyyhän pakolliset ostokset tehdä, huusi lapsi tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuommoiset kommentit pigmentistä ovat huonoa käytöstä.
Tällaisessa keskustelussa käytöstapoja vaaditaan juuri lapsilta, mutta ei aikuisilta. Lapset ovat helpompi vaatimuskohde, kun he eivät oikein voi puolustaa itseään. Mä arvostan käytöstapoja suuresti ja olen lapsillenikin opettanut käyttäytymistä. Joskus nuristaan, esim. teini valittaa siitä, kun käsken ottaa pipon pois vaikkapa huoltoaseman pöydässä. Mutta eivät ne lapset tosiaan ole silmiinpistävimpiä esimerkkejä, pieneltä lapselta kun ei kauheasti voi edes olettaa sitä, että ymmärtää käytöksellään huomioida muut. Aikuiselta sen sijaan jo voi, mutta ei uiseinkaan oleteta.
Suomessa ei kasvateta lapsia hyvin käyttäytyviksi, kohteliaiksi, hyviä pöytätapoja ei arvosteta. Nuo kaikki olisi vanhempien tehtävä opettaa jälkikasvulleen. Vastuuta ei voi aina sysätä muille tahoille. Ihan sellainenkin käytöstapa, että vanhalle ihmiselle tarjotaan aina paikka.
Suomessa hyviä käytöstapoja pidetään turhana ja jotenkin ns. hienomman väen turhakkeena.
Ja ennenkuin tuotte lapsenne esimerkiksi ravintolaan, opettakaa ensiksi kotona ne pöytätavat ja miten käyttäydytään. Ei voi olla niin vaikeaa ottaa huomioon meitä muita maksavia asiakkaita.
Itse olen syntynyt 70-l ja taidan olla viimeinen sukupolvi, joka osaa ja arvostaa käytöstapoja.
Mikä hiton idea sinne kauppaan on mennä koko perheen voimin? Lapset riekkuu siellä keskenään, kun vanhemmat vaeltaa perässä lamaantuneina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat, kiska ovat ahneita ja kateellisia!!
Ei kuulostanut yhtään kateelliselta tuo sinun purkauksesi.. eikä ahneelta😆..
Taisipa osua! Lopeta siis! Eivät kumpikaan ole hyviä asioita. Turmelevat kantajansa. Ahne ja kateellinen ei ole koskaan tyytyväinen ja eikä koskaan iloinen.
Eipä osunut, mutta vastauksestasi päätellen, sinuun osui ja kirpaisikin oikein kunnolla😀..
Tiedätkös, tyttö hyvä, ettei elämä ole: eipäs juupas! Asiat on ja ei ole. Minua kirpaisee se, että ihminen jatkaa typeryydessä ja pahaa tekevissä asioissa kuten ahneus ja kateellisuus. Olen pahoillani puolestasi
Eipä osunut, mutta vastauksestasi päätellen, sinuun osui ja kirpaisikin oikein kunnolla😀..