Onko suomalaiset lapsivihamielisiä?
Lapset ei saa näkyä ja kuulua julkisilla paikoilla? Vanhempia, etenkin äitejä arvostellaan hyvinkin rumasti! Onko aina ollut näin? Teet niin tai näin, niin aina väärin jonkun mielestä.
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Puhutko kädellisten lapsista vai näistä rescue-perheenlisäyksistä, joista media kohisee? Näitä karvakasoja kyllä lykitään ostoskärryissä ja "emo" käy agressiivisesti kimppuun jos jostain huomauttaa.
Koirakärrykaupat ovat harvassa. Ja niistä en ole kokenut ikinä häiriötä. Sen sijaan apinalaumat, joissa kersalauman 5-vuotias poika vahtii äitinsä "siveyttä", ölisevät, mölisevät ja haisevat niin, että kaupassa olo samaan aikaan on sietämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti suomessa lähes kaikki ovat jotenkin mt ongelmaisia. Pitäisi kulkea näkymättömänä ja varsinkin kuulumattomana.
Kaikki jotka ei siedä rääkyviä ja huonosti käyttäytyviä lapsia mt-ongelmaisia..? On kuule ihan sama minne maahan menet, niin sama siellä. Ainoa vain, että siellä voi saada riekkuja sandaalista osumaa tai luunapin otsaan, tai pienen läimäyksen että lopettaa, ja se on siellä tavallista. Täällä katsotaan kieroon jos joku edes huutaa lapselle ihan aiheesta, kun ei muuten usko.
Niin. Tässä on se nykypäivän syy isoilta osin miksi lapset eivät ole hallinnassa ja perseilevät. Ja vika ei ole vanhemmissa oikeastaan, vaan yhteiskunnassa. Sinulle kerrotaan ulkopuolelta miten sinä saat kasvattaa lastasi ja jos teet "väärin" on sossut kimpussa! Kerropas vaikka päiväkodissa, että annoit luunapin omalle lapsellesi, kun se sylkäisi aamulla naamaasi, kun ei halunnut pukea haalareita, niin sinusta tehdään rikosilmoitus. Kaikki remmillä hakkaaminen, tukasta repiminen, heittely tms. lasta kohtaan on toki VAKAVA RIKOS ja siitä kuuluu saada kunnon tuomiot, mutta onko se niskavillasta nykäisy tai kevyt nippaaminen sitä?
Vierailija kirjoitti:
"Se todellakin on ongelma. Lapsen ääni raikaa ihan sinne kaupan toiseen päätyyn saakka, koska kauppa on rakenteeltaan iso halli, jossa ääni pääsee kulkemaan vapaasti. Ongelmana on, että en kuule omia ajatuksiani siitä mitä pitäisi ostaa. Äänisaaste, äänimelu, tiesitkö, että ihmisen korvakarvat kaatuvat liian kovasta melusta ja lapsen huudosta voi tulla jopa kuulovaurio.
-eri"
Mulla alkoi juuri 46. vuosi ja pakko sanoa kaupassakävijänä, että en tiedä, mistä puhut. Joo, varmasti on joskus osunut huutavia lapsia kauppaan, mutta ei ole jäänyt niistä mitään muistikuvia, ja olen osannut ostoksetkin ostaa. Suosittelen, että hommaat jotkut vastamelukuulokkeet tai korvatulpat, joilla voit pelastautua noilta vakavilta seuraamuksilta. Tai jos sun lähikaupassa on aina joku huutava kersa, niin vaihda kauppaa? Mäkin vaihdoin, kun yhdessä oli karmeaa taustamusiikki.
No eipä ne minunkaan päivää pilaa..Mut kun nyt tämän ketjun otsikon näin, niin tulin kertomaan mielipiteeni aiheeseen..Eli mun kokemukseni ympäristöstä on se, että en ole havainnut lapsivihaa. Kiukkua siitä, että iso osa vanhemmista kasvattaa lapsensa huonosti, kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti suomessa lähes kaikki ovat jotenkin mt ongelmaisia. Pitäisi kulkea näkymättömänä ja varsinkin kuulumattomana.
Kaikki jotka ei siedä rääkyviä ja huonosti käyttäytyviä lapsia mt-ongelmaisia..? On kuule ihan sama minne maahan menet, niin sama siellä. Ainoa vain, että siellä voi saada riekkuja sandaalista osumaa tai luunapin otsaan, tai pienen läimäyksen että lopettaa, ja se on siellä tavallista. Täällä katsotaan kieroon jos joku edes huutaa lapselle ihan aiheesta, kun ei muuten usko.
Niin. Tässä on se nykypäivän syy isoilta osin miksi lapset eivät ole hallinnassa ja perseilevät. Ja vika ei ole vanhemmissa oikeastaan, vaan yhteiskunnassa. Sinulle kerrotaan ulkopuolelta miten sinä saat kasvattaa lastasi ja jos teet "väärin" on sossut kimpussa! Kerropas vaikka päiväkodissa, että annoit luu
Tänne eksyi kukkahattutädit alapeukuttamaan?
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan mielenterveysongelmaiset.
Nämä, jotka kaikesta ärtyvät, ovat hoitamattomia depressiopotilaita.
Kun nouset bussiin pitkän ja raskaan työpäivän jälkeen ja siellä istuu kirkuva lapsi, jonka äiti on kiireinen älypuhelimensa kanssa, se ärsyttää sinua.
Se ei liity mitenkään masennukseen.
Vierailija kirjoitti:
"No sittenhän sä oot nähnyt Suomea ja maailmaa vähemmän kuin mä.
Eikä se tietenkään auta, jos kulkee silmät ja korvat kiinni. Silloin ei näe ja kuule mitä ympärillä tapahtuu.
Ja sitä kyllä tapahtuu ihan joka kaupungissa ja maaseudulla, Suomessa ja ulkomailla.
Vai että oot oikein löytänyt sellaisen paikan, jossa ei ole ollenkaan.
Tosi uskottavaa."
Ehkä ero on ollut siinä, että olen tarkkaillut ympäristöäni ja sinä olet se, jolla on silmät ja korvat kiinni, kun pidät Suomea joka puolelta samanlaisena.
Mä en kirjoittanut, että ei ole ollenkaan, se on sinun lisäyksesi.
Kyllä sä just niin taisit kirjoittaa; itse asut paikassa, jossa ei ole sellaista. Se yleistää ihan yhtä lailla kuin aloittajan otsikko.
Ja mä just en pidä kaikkia paikkoja samanlaisina, mutta kulttuuri on kyllä pääasiassa samanlainen.
Ja jos vähänkään luet historiaa, huomaat, että kaikkialla on sama juttu. Se vain muuttuu ajan saatossa.
Sä et huomaa, että joka paikassa olisi negatiivista kohtelua lapsia/ perheitä kohtaan, mä huomaan ja sun mielestä syy on se, että mulla on silmät ja korvat kiinni. Huonoa päättelyä se ainakin on.
No ihan sama, voit mun puolesta olla mitä mieltä haluat. Itseä vaan ärsyttää tuo eri paikkakuntien ja niiden ihmisten luokittelu jotenkin parempiin ja huonompiin sen mukaan mistä on.
Ja itse tietysti aina sieltä paremmasta, kas kummaa.
Ei ole huonosti kasvattamista jos lapsi huutaa, aika pitkälle viety johtopäätös! Millähän älykkyyden tasolla nämä kommentit täällä kirjoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole. Jos suomalaiset olisivat lapsivihamielisiä, ei äitiyspakkauksella, vanhempainvapailla ym. olisi niin suurta kannatusta.
Ok, sellainen logiikka.
Niin... Luuletko, että se vanhempi nauttii siitä tilanteesta, kun vauva itkee tai uhmaikäinen alkaa harjoitella niitä karatepotkuja? Pikkulasten kanssa tulee yllättäviä tilanteita ja niille ei vaan aina voi mitään
Miksi ne meidän rappukäytän vanhemmat eivät vie niitä lapsia pois rapusta, jos ne alkavat itkemään tai huutamaan.
Monesti pitävät koko 10 minuutin meluhetket juuri rappukäytävässä, miksi vanhemmat eivät siirry ulos tai omaan kotiin, jos lapsi alkaa pitämään kovaa ääntä, tätä on todella vaikea ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei se ole vihaa jos odottaa peruskäytöstapoja.
Pieniltä lapsilta ei voi oikein sellaisia odottaa. Esim. aikuiselta voi olettaa, että hän ei huuda suureen ääneen julkisella paikalla, mutta vauvalta ei voi olettaa.
Totta mutta jos vauva huutaa, niin pitää pyrkiä siirtymään muualla, joka ei ole aina mahdollista mutta joskus olisi, vaikka ulos kaupasta tai ulos rappukäytävästä tai jostain aulasta, edes hetkeksi vauva sylissä.
Aina kun näen jotain pieniä lapsia riehumassa tai huutamassa, niin minua jonkin verran ärsyttää se, että se äiti vain jatkaa sitä puhelimensa tuijottamista, eikä puutu asiaan lainkaan.
Tai ei tuo minua edes ärsytä, mutta tulee vain sellainen "mistä näitä idiootteja sikiää" olo ja nyt ei siis puhuta niistä lapsista kuten huomaatte.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole huonosti kasvattamista jos lapsi huutaa, aika pitkälle viety johtopäätös! Millähän älykkyyden tasolla nämä kommentit täällä kirjoitetaan.
No sehän nyt riippuu ihan mitä, kuinka pitkään ja minkä ikäinen lapsi.
Tuossa on totuuden siemen mukana. Vanheneva väestö vieraantuu vähitellen lasten kulttuurista ja käytöksestä, kun eivät ole tottuneet lapsiin edes pihaympäristössä.