Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko suomalaiset lapsivihamielisiä?

Vierailija
04.01.2026 |

Lapset ei saa näkyä ja kuulua julkisilla paikoilla? Vanhempia, etenkin äitejä arvostellaan hyvinkin rumasti! Onko aina ollut näin? Teet niin tai näin, niin aina väärin jonkun mielestä.

Kommentit (135)

Vierailija
21/135 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille on omat julkiset paikkansa ja sivistyneemmissä voi käydä kohtuullisesti harjoittelemassa. Ihan niin kuin koiran koulutuskin, et vie alleen kusevaa ja toisten jalkoja järsivää koiraa hienostoravintolaan. Imetys kahviloissa ok ja vauvat saavat itkeä, mutta äidin pitää ollla valmis menemään sivummalle hyssyttelemään.

Toisten lasten koskettelu ei ole koskaan ok. Äitiyden arvostelu ei ole ok. 

Ihailu ja kehuminen on ok.

Tässä nyrkkisäännöt.

Osuit asian ytimeen. Nykyään on vallalla somessa toisten naisten ihailu, koskee lähinnä toisten ulkonäön ihailua. Pinnallista ja ulkokultaista. Mutta jos ei muuhun pysty. 

Outo kommentti. Tuntemattomia kohdellaan hyvin. Jos ei siihen pysty niin sitten täytyy sulkeutua koppiin asumaan yksin.

Vierailija
22/135 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu, missäpäin Suomea asustaa. Mä asun paikassa, jossa lapsia huomioidaan.

Missäpäin Suomea tämä on? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/135 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat, kiska ovat ahneita ja kateellisia!!

Ei kuulostanut yhtään kateelliselta tuo sinun purkauksesi.. eikä ahneelta😆.. 

Vierailija
24/135 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä niin kulahtanut väärinymmärrys.

Suomi on hyvin pieni maa ja kansa, täälä ei juuri eroja ole.

Sosioekonominen asema voi vähän vaikuttaa, mutta sekin hyvin vähän.

Ja joka ikisessä kaupungissa on joka ikisen sosioekonomisen aseman porukkaa.

Avaa silmät ja korvat.

Vierailija
25/135 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäpäin Suomea tämä on? 

Asun n. 10 000 asukkaan paikkakunnalla Länsi-Suomessa.

Vierailija
26/135 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lapsivihamielinen, olen kylläkin vihamielinen huonoja vanhempia kohtaan, jotka eivät osaa kasvattaa lapsiaan.

Vierailija
27/135 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei se ole vihaa jos odottaa peruskäytöstapoja. 

Pieniltä lapsilta ei voi oikein sellaisia odottaa. Esim. aikuiselta voi olettaa, että hän ei huuda suureen ääneen julkisella paikalla, mutta vauvalta ei voi olettaa.

Joo, mut aikuiselta voi odottaa, että esim.lähtee huutavan lapsen kanssa pois kaupasta.Ennen tähän kyettiin, miksi ei nykyään? Koska nykyään ajatellaan, että MINULLA on oikeus.

Vierailija
28/135 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan mielenterveysongelmaiset. 

Nämä, jotka kaikesta ärtyvät, ovat hoitamattomia depressiopotilaita.

Suomeen syntyy koko ajan sairaampia ja mielenterveysongelmaisempia lapsia. Ruutu käteen taaperolle ja yhteiskunta tehköön taikojaan. 

Vierailija
29/135 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on pitkät perinteet sille, että lasten on käyttäydyttävä julkisilla paikoilla ja vieraiden läsnäollessa tuottamatta harmaita hiuksia muille. Kaupoissa ei harjoitella karatepotkuja (nähty), kaupoista viedään itkevä lapsi pois, että muilla ei mene hermo ja ollaan hiljaa esim. busseissa (suljettu tila). Lapset saavat riekkua omalla pihalla (kerrostalon pihalla kohtuullisesti), leikkipaikoilla  ja omassa kotonaan. Nykyään lapset saavat sentään puhua vieraiden läsnäollessa. Ennen vanhaan sitäkään ei sallittu. Eli kyllä, lasten pitää osata käyttäytyä muiden ihmisten läsnäollessa ja kotona voi sitten riehua ja murtaa luita ja viedä kuulon omilta vanhemmiltaan.

Niin... Luuletko, että se vanhempi nauttii siitä tilanteesta, kun vauva itkee tai uhmaikäinen alkaa harjoitella niitä karatepotkuja? Pikkulasten kanssa tulee yllättäviä tilanteita ja niille ei vaan aina voi

Aika usein, kun tällaisia tilanteita näkee, vanhemmat eivät tee mitään. Se mukula saa tehdä mitä vain ja vanhempi ei reagoi mitenkään. Se ärsyttää.

Vierailija
30/135 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä palsta ainakin on nimestään huolimatta lapsivihan keskittymä.

Vierailija
31/135 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä niin kulahtanut väärinymmärrys.

Suomi on hyvin pieni maa ja kansa, täälä ei juuri eroja ole.

Sosioekonominen asema voi vähän vaikuttaa, mutta sekin hyvin vähän.

Ja joka ikisessä kaupungissa on joka ikisen sosioekonomisen aseman porukkaa.

Avaa silmät ja korvat.

Jos olet sitä mieltä, että ei ole eroa, millaisella paikkakunnalla asuu, niin suosittelen sinua avaamaan silmät ja korvat. Olen asunut Suomessa pitempään kolmella paikkakunnalla ja lyhyempäänkin parissa. Ulkomailla kahdesti.  Tulee vähän perspektiiviä, kun ei vietä koko elämäänsä samassa paikassa.

Vierailija
32/135 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieniltä lapsilta ei voi oikein sellaisia odottaa. Esim. aikuiselta voi olettaa, että hän ei huuda suureen ääneen julkisella paikalla, mutta vauvalta ei voi olettaa.

Joo, mut aikuiselta voi odottaa, että esim.lähtee huutavan lapsen kanssa pois kaupasta.Ennen tähän kyettiin, miksi ei nykyään? Koska nykyään ajatellaan, että MINULLA on oikeus.

Mennään maksamatta kassan ohi? Jätetään ostoskärryt pilaantuvine tavaroineen jonnekin hyllyjen väliin?

Vierailija
33/135 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lapsivihamielinen, olen kylläkin vihamielinen huonoja vanhempia kohtaan, jotka eivät osaa kasvattaa lapsiaan.

Nykyään on ihan älyttömän paljon ihan paskoja, välipitämättömiä vanhempia, jotka yrittää ulkoistaa kaiken päiväkodille tai koululle, sen sijaan että olisivat itse läsnä, välittäisi ja opettaisi pitkäjänteisesti miten yhteiskunnassa toimitaan ja miten pettymyksiä kestetään. Sit kun nää asiat hoidetaan kotona päin vittua, meillä kulkee tuolla kaduilla räjähdysherkkiä ihmisiä, joiden pettymyksensietokyky on nolla. Sit ihmetellään kun ne ei saa kavereita, eikä tule kenenkään kanssa toimeen. Haetaan penskalle joku diagnoosi ja syytetään ongelmia "neuroepätyypillisyydestä". 

Vierailija
34/135 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ne ostokset on ostettava, niin se ei oikein auta, että lähtee kaupasta. En tiedä, milloin tuo sinun "ennen" oli, mutta minä olen syntynyt vuonna 1980, ja kyllä mulla on muistikuvia siitä, että olen huutanut kaupassa, eikä sieltä lähdetty pois ennen kuin ostokset oli tehty.

Vierailija
35/135 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole. Tälle palstalle kirjoitellut mielipiteet eivät ole yksi yhteen enemmistön käyttäytymisen kanssa. 

Vierailija
36/135 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat, kiska ovat ahneita ja kateellisia!!

Ei kuulostanut yhtään kateelliselta tuo sinun purkauksesi.. eikä ahneelta😆.. 

Taisipa osua! Lopeta siis! Eivät kumpikaan ole hyviä asioita. Turmelevat kantajansa. Ahne ja kateellinen ei ole koskaan tyytyväinen ja eikä koskaan iloinen.

Vierailija
37/135 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääköhän nämä pahimmat, että vanhemmat puolustavat lastansa, keinolla millä hyvänsä?

Ymmärtääköhän nämä vanhemmat, että niiltä teidän kersoiltanne lähtee lopulta henki, kun aikansa jatkavat?

Vierailija
38/135 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä aina lähdetty ennenkään :D mutta täytyy sanoa, että lasun pelossa moni varmasti jättää julkisella paikalla komentamatta tarpeeksi vahvasti... Aina on se joku kukkahattutäti jossain nurkan takana, joka on sitä mieltä, että lapselle ei saa korottaa ääntä, vaikka se olisi tarpeen. Esimerkiksi joku näkee vaivaa siitäkin, että kiukuttelevan taaperon kantaa haalareista roikottaen, vaikka siinä ei todellakaan satuteta lasta.

Vierailija
39/135 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vain lapsivihamielisiä vaan teinivihamielisiä, keski-ikäisvihamielisiä, eläkeläisvihamielisiä, kanssaihmisvihamielisiä, suomalaisvihamielisiä, naisvihamielisiä ja miesvihamielisiä. 

Etenkin "somekansa" tuntuu vihaavan aivan kaikkia ja kaikkea.

Vierailija
40/135 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaa käyttäytyä niin saa näkyä ja kuulua. 
lapseton