Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio
Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee!
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.
Kommentit (1089)
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisi hyvä aamupala?
Semmoinen, jossa ei ole hiilareita. Esim. munakas juustolla.
Viimeinen teko, minkä haluat tehdä aamulla, on nostaa sokerit hetkessä tappiin syömällä vaaleaa leipää ja juomalla mehua.
Ei munakasta jaksa joka aamu syödä.
Mehuja en juo enkä vaaleaa leipää yleensä syö.
Aamiaisen voi myös skipata. Täten pystyt pitkittämään paastoa ja elimistö käyttää sun kehossa olevaa sokeria eikä verensokeri laske. Pääset myös kehoon varastoituneesta rasvasta eroon sekä siitä sokerista, mikä on kehossa. Paasto on hyväksi, jos on sokereiden kaa ongelmia.
Aamupala en skippaa. Ilman aamupalaa ei lähde päivä käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö sulla ole sokerit koholla aamulla? Ei silloin ole nälkä eikä tarvi ruokaa, kun keho ottaa sen sokerin varastosta.
2-tyypin diabetes ei välttämättä ole koko loppuelämän eikä edes monen kuukauden riesa, sillä sen voi melko helposti selättää muuttamalla ruokailutottumuksia eikä tarvitse edes erityisiä ruokavalioita vaan riittää, kun syö ravintosuositusten mukaisesti. Jos on tarvis pudottaa myös kiloja, niin kaloreita vähenmetään kunnes tavoitepaino on saavutettu. Kaikki liikunta tukee painon pudotusta ja painon hallintaa sekä on muutenkin terveydelle hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö sulla ole sokerit koholla aamulla? Ei silloin ole nälkä eikä tarvi ruokaa, kun keho ottaa sen sokerin varastosta.
Aamusokerit on alle 7, yleensä tasoa 6. Ateriat nostaa.
Pitää vahtia siis, mitä pistät suuhusi.
Olisi vaan niin mukava, että voisi syödä mitä vaan.
Mua vähän ärsyttää kun diabetesta pidetään vaan läskien tautina. Isälläni oli kakkostyypin diabetes, veljelläni on ja minulla. Ainoastaan äiti on säästynyt tältä. Isäni oli hoikka, veljeni ei ole läski, eikä minuakaan ole ikinä käsketty laihduttamaan. Silti joudun syömään kolmea eri diabeteslääkettä. Tauti pamahti heti kun täytin 50 v. Ennen sitä pidettiin vanhusten sairautena. Valitettavaa että lapsillakin on nykyään sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei diabeteshoitajalle pääse kuin ne, joilla sokerit hipoo pilvissä. Resurssipula nääs.
No jos ei itse ymmärrä, että höttöhiilarit ja sokeri minimiin, niin katsoo sitten netistä. Avuttomat lukutaidottomat vinkuu jotain diabeteshoitajaa. Mulla on ollut kakkostyypin diabetes 30 vuotta ja syön normaalia terveellistä ruokaa, diabeteshoitajaa en ole koskaan nähnytkään.
Kummallista ettet ole nähnyt diabeteshoitajaa. Minulle se määrättiin ikäänkuin automaattisesti kun sain diagnoosin. Joko siellä päin on erittäin huonoa diabeteksen hoitoa, tai diabetes on sulla niin lievä että tarvit vain yhden Metforemin.
Vierailija kirjoitti:
Mua vähän ärsyttää kun diabetesta pidetään vaan läskien tautina. Isälläni oli kakkostyypin diabetes, veljelläni on ja minulla. Ainoastaan äiti on säästynyt tältä. Isäni oli hoikka, veljeni ei ole läski, eikä minuakaan ole ikinä käsketty laihduttamaan. Silti joudun syömään kolmea eri diabeteslääkettä. Tauti pamahti heti kun täytin 50 v. Ennen sitä pidettiin vanhusten sairautena. Valitettavaa että lapsillakin on nykyään sitä.
Kyllä se on 99% läskien tauti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei diabeteshoitajalle pääse kuin ne, joilla sokerit hipoo pilvissä. Resurssipula nääs.
No jos ei itse ymmärrä, että höttöhiilarit ja sokeri minimiin, niin katsoo sitten netistä. Avuttomat lukutaidottomat vinkuu jotain diabeteshoitajaa. Mulla on ollut kakkostyypin diabetes 30 vuotta ja syön normaalia terveellistä ruokaa, diabeteshoitajaa en ole koskaan nähnytkään.
Kummallista ettet ole nähnyt diabeteshoitajaa. Minulle se määrättiin ikäänkuin automaattisesti kun sain diagnoosin. Joko siellä päin on erittäin huonoa diabeteksen hoitoa, tai diabetes on sulla niin lievä että tarvit vain yhden Metforemin.
On kyllä kolme lääkettä käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Huonoille geeneille ei mitään mahda, mutta lasten tyypin 2 diabetes kyllä johtuu geenien lisäksi nimenomaan ylipainosta.
Vierailija kirjoitti:
Pää on kipeänä. Ehkä elimistö yrittää epätoivoisesti sopeutua hiilihydraattien vähenemiseen. Kurjaa tämä kyllä on.
Jos käytät diabeteslääkkeitä, niin juo tarpeeksi. Kuivattavat elimistöä ja nestehukka aiheuttaa päänsärkyä.
Tärkeintä on välttää rasvaa ja sokeria. Ruokavaliota kannattaa muuttaa yhä enemmän kasvisvoittoiseksi, välttää punaista lihaa ja korvata karkit hedelmillä tai marjoilla. Säännöllinen ruokarytmi noin kolmen tunnin välein, jolloin ei kannata mättää täyttä ateriaa naamaansa. Jos sokeri heittelee, on reissussa, pitää mukanaan kokojyväleivän palasia pussissa kuin yrittää välipalapatukoilla pelastaa tilannetta.
Joka päivä ulkoilua, liikuntaa, vaikka vain 10-15 min ennen kuin tajuaa, miten tärkeää se on sokeritasapainolle.
ÄLä tee kaikkia muutoksia heti, vaan opettele yksi asia kerrallaan.
Terv erittäin hyvässä kunnossa olevan diabeetikko, joka juuri sai hyvät veriarvot hyvien elämänmuutoksien myötä
P.S. Syön edelleenkin leivoksia ja pullaa, jouluna paljonkin, mutta hetket eivät ratkaise kuin mitä on kokonaisuus.
Tuo kuulostaa jo ihan kohtuulliselta itsehoidolta , luulisin tuohon itsekin pystyväni, kiitos vinkeistä!
Herkästi menen ääripäästä toiseen: joskus eletään terveesti ja joskus kohtuus unohtuu.
Lieneekö insuliiniresistenssin syytä, kun sokerit heittelevät kovasti. Diabeteshoitaja väitti, että käyttämäni sokeritabletit eivät aiheuta matalia sokereita, mutta kyllä usein lenkillä tulee hypotuntemuksia, jolloin pitää napata karkki suuhun. Kotona vastaavassa tuntemuksessa olen päässyt mittaamaan sokerin, ja se on ollut silloin alle neljän. Voiko noita estää?
Vierailija kirjoitti:
Koko suku syönyt ittensä sairaaksi.
Mikä olisi hyvä aamupala?