Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio

Vierailija
02.01.2026 |

Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee! 
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.

Kommentit (1091)

Vierailija
201/1091 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se hienoa kun alkoholismiakin hoidettaisiin samoin eli lääkettä naamaan jotta ryyppäys voi jatkua.

Vierailija
202/1091 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan oli paljon hyviä ohjeita: kasvisten lisäys ja liikunta! Mitä sontaa muka?

Paskat ohjeet. Parempi on syödä lihaa ja eläinrasvaa jolloin hiilihydraatit on nollassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/1091 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sokerit on pielessä, tee nyt, hyvä ihminen, ainakin jotain muutoksia nykyiseen. Aloita vaikka ateriarytmistä, jos nykyään laidunnat jääkaapilla koko päivän.

Liiku vaikka vain ruokakauppaan ja osta pakastekasvispusseja ja tuorevihanneksia ( ja myös syö ne).

Ja lopeta se sokerin puputtaminen. 
Väärä syöminen on se yleisin syy huonoon sokeritasapainoon. Tai sitten haima on jo uupunut ja tauti pahentunut ja insuliinihoito aloitettava. Ja sitten olet vasta ongelmissa.

Nykyisin Ozempic ja Rybelsus korvaavat insuliinin. 

Ozempic ei enää silloin auta, jos insuliinieritystä ei ole.

Vierailija
204/1091 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei diabeteshoitajalle pääse kuin ne, joilla sokerit hipoo pilvissä. Resurssipula nääs.

No jos ei itse ymmärrä, että höttöhiilarit ja sokeri minimiin, niin katsoo sitten netistä.  Avuttomat lukutaidottomat vinkuu jotain diabeteshoitajaa. Mulla on ollut kakkostyypin diabetes 30 vuotta ja syön normaalia terveellistä ruokaa, diabeteshoitajaa en ole koskaan nähnytkään.

Kummallista ettet ole nähnyt diabeteshoitajaa. Minulle se määrättiin ikäänkuin automaattisesti kun sain diagnoosin. Joko siellä päin on erittäin huonoa diabeteksen hoitoa, tai diabetes on sulla niin lievä että tarvit vain yhden Metforemin.

Täälläpäin Helsingissä on kylläkin hyvä hoito. Sama lääkäri, joka teki diagnoosin, määräsi

Eikös sokeriliuskatkin kuulu saada terkkarista maksutta?

Vierailija
205/1091 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisihan se hienoa kun alkoholismiakin hoidettaisiin samoin eli lääkettä naamaan jotta ryyppäys voi jatkua.

Diabetes ei johdu mistään hiilihydraattien syömisestä vaan siitä, että haima ei pysty erittää riittävästi insuliinia. Kun haiman saa kuntoon uusilla lääkkeillä, voi taas syödä kuten terve ihminen ja verensokeri pysyy normaalina.

Vierailija
206/1091 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diabetes ei johdu mistään hiilihydraattien syömisestä vaan siitä, että haima ei pysty erittää riittävästi insuliinia. Kun haiman saa kuntoon uusilla lääkkeillä, voi taas syödä kuten terve ihminen ja verensokeri pysyy normaalina.

Kyllä se haima pikku hiljaa uupuu, koska diabetes on etenevä sairaus.

Vierailija
207/1091 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin 2-tyypin diabetestä sairastavien tulisi kiinnittää huomiota myös ruokavalioon ja monetovat onnistuneet pitämään verensokerinsa normaalilla tasolla ilman lääkitystäkin pelkällä ruokavaliolla.

Vierailija
208/1091 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 tyypin diabetes on akuutti hiilihydraattimyrkytys joka on täysin itse hankittu tunkemalla hiilihydraatteja liiallisissa määrissä kurkusta alas.

Vierailija
209/1091 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä alkoholistillakin maksa lopulta kyrvähtää. 2 tyypin diabeteksen oirehan on että haima tuottaa insuliinia järjettömiä määriä kunnes menee paskaksi. Jos ei älyä lopettaa HH-mättämistä niin menee haima, alkoholistilla taas menee se maksa jos juomista jatkaa.

Vierailija
210/1091 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan  eli sata vuotta sittenSuomessa syötiin melkein pelkkiä hiilihydraatteja ( leipää, perunaa, puuroa), kun muutakaan ei ollut, mutta hiilihydraatit olivat tuolloin pääosin runsskuituisia ja kasviksia syötiin paljon (omasta peltotilkusta saatuja). Ja lihavia eivät olleet muut kuin isojen talojen isännät. Ei kyllä ollut paljoa tyypin 2 duabetestakaan. Tai mistä tietää, vaikka olisi ollutkin, kun ihmiset muutenkin kuolivat nuorempina.  Geeniperimänme on hiilihydraateilla kasvatettu, lieneekö tälläkin vaikutusta nykyiseen diabetes-tulvaan.

Vierailija
211/1091 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin 2-tyypin diabetestä sairastavien tulisi kiinnittää huomiota myös ruokavalioon ja monetovat onnistuneet pitämään verensokerinsa normaalilla tasolla ilman lääkitystäkin pelkällä ruokavaliolla.

Tässä menee sekaisin nyt esidiabetes ja varsinainen diabetes. Esidiabeteksessa maksa on rasvoittunut, joka aiheuttaa insuliininresistenssiä. Haima pystyy kompensoimaan erittämällä lisää insuliinia. Tähän ruokavalio auttaa ja laihdutus auttavat, mutta varsinainen diabetes eri sairaus. Siinä suolistohormonit tuhoutuvat ja se johtaa haiman insuliinin tuotannon heikkenemiseen.

Vierailija
212/1091 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee diabeetikoilla maksakin mäsäksi, kunhan se kunnolla rasvoittuu.

Vierailija
213/1091 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetäsin ketoosiin eli kaikki hiilarit pois. 
- Paino tippui 2kk 14kg.

- Iskias iski kun välilevyistä lähti joustot pois.

=> Palasin monipuoliseen ravintoon tosin hiilareita edelleen pois linjalla sokeri, peruna, vehnä ja riisi pois esim. leivät, pastat, ranskalaiset, pitsat, jäätelöt jne. pois. Syön liha ja kalapainotteisesti ja hiilareista vihannekset, marjat, juurekset, hedelmät, öljyt, pähkinät, Nyt 4v niin terveys palautunut, mutta sukurasitus diabetes 2 uhkaa tai oireilee (äärihermot). Valitse sitten noista?

Ketoosi ei oo mun juttu, enkä suosittele kellekään!

Vierailija
214/1091 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2-tyypin diabetes ei välttämättä ole koko loppuelämän eikä edes monen kuukauden riesa, sillä sen voi melko helposti selättää muuttamalla ruokailutottumuksia eikä tarvitse edes erityisiä ruokavalioita vaan riittää, kun syö ravintosuositusten mukaisesti. Jos on tarvis pudottaa myös kiloja, niin kaloreita vähenmetään kunnes tavoitepaino on saavutettu. Kaikki liikunta tukee painon pudotusta ja painon hallintaa sekä on muutenkin terveydelle hyväksi.

Suomen ravintosuosituksilla ei diabetesta pysty hoitamaan.

Näin minä olen kuitenkin tehnyt ja olen myös tällä keinolla pudottanut painoa n. 20 kg. Olen syönyt ravintosuositusten mukaisesti sillä erotuksella, että punaista lihaa en ole vain vähentänyt vaan olen lopettanut sen syönnin kokonaan ja lisättyä suolaa en enää käytä ruuan laitossa.  Sen lisäksi mitä syö on kiinnitettävä huomiota ruokailurytmiin ja annoskokoihin (kalorimäärät oman painon mukaan), itse syön päivittäin 3 pääateriaa lautasmallin mukaan ja lisäksi 3 välipalaa iltapala mukaan lukien. Olen saanut tällä tavoin syömällä sokeriarvoni pysymään hyvällä tasolla ja ilman lääkkeitä jo 5 vuotta ja painon hallinta on myös onnistunut hyvin.

Vierailija
215/1091 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä alkoholistillakin maksa lopulta kyrvähtää. 2 tyypin diabeteksen oirehan on että haima tuottaa insuliinia järjettömiä määriä kunnes menee paskaksi. Jos ei älyä lopettaa HH-mättämistä niin menee haima, alkoholistilla taas menee se maksa jos juomista jatkaa.

Menee kyllä maksakin : lihavuus aiheuttaa rasvamaksan, ei pelkästään alkoholi. Siksi ylipainoisten alkoholin käyttö on erityisen vaarallista.

Vierailija
216/1091 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vetäsin ketoosiin eli kaikki hiilarit pois. 
- Paino tippui 2kk 14kg.

- Iskias iski kun välilevyistä lähti joustot pois.

=> Palasin monipuoliseen ravintoon tosin hiilareita edelleen pois linjalla sokeri, peruna, vehnä ja riisi pois esim. leivät, pastat, ranskalaiset, pitsat, jäätelöt jne. pois. Syön liha ja kalapainotteisesti ja hiilareista vihannekset, marjat, juurekset, hedelmät, öljyt, pähkinät, Nyt 4v niin terveys palautunut, mutta sukurasitus diabetes 2 uhkaa tai oireilee (äärihermot). Valitse sitten noista?

Ketoosi ei oo mun juttu, enkä suosittele kellekään!

Ketoosikaan ei tarkoita nollahiilareita, sellainen ei ole kenenkään juttu.

Vierailija
217/1091 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2-tyypin diabetes ei välttämättä ole koko loppuelämän eikä edes monen kuukauden riesa, sillä sen voi melko helposti selättää muuttamalla ruokailutottumuksia eikä tarvitse edes erityisiä ruokavalioita vaan riittää, kun syö ravintosuositusten mukaisesti. Jos on tarvis pudottaa myös kiloja, niin kaloreita vähenmetään kunnes tavoitepaino on saavutettu. Kaikki liikunta tukee painon pudotusta ja painon hallintaa sekä on muutenkin terveydelle hyväksi.

Suomen ravintosuosituksilla ei diabetesta pysty hoitamaan.

Näin minä olen kuitenkin tehnyt ja olen myös tällä keinolla pudottanut painoa n. 20 kg. Olen syönyt ravintosuositusten mukaisesti sillä erotuksella, että punaista lihaa en ole vain vähentänyt vaan olen lopettanut sen syönnin kokonaan ja lisättyä suolaa en enää käytä ruuan

Hyvin sä jaksat taas valehdella. Syömiskerrat vain senkun lisääntyy viesteissäs. Mut jatka ihmeessä :)

Vierailija
218/1091 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellisia riidankylväjiä täällä riittää. 
Onnea kaikille teille, jotka olette saaneet diabeteksen parempaan kuriin elämäntapamuutoksin, mitä ne kenenkin kohdalla ovatkaan.

Vierailija
219/1091 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään hiilihydraatteja syöty jo 95 grammaa, eli loppu päivästä pitäisi pärjätä 5 grammalla? Ei kyllä onnistu. Ja koko päivän olen yrittänyt pihistellä.  Pitääkö tosissaan syödä vaan kaalia?

Syö munia, lihaa, kalaa, broileria ja turkkilaista jugurttia, tuossa on syötävää.

Vierailija
220/1091 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan  eli sata vuotta sittenSuomessa syötiin melkein pelkkiä hiilihydraatteja ( leipää, perunaa, puuroa), kun muutakaan ei ollut, mutta hiilihydraatit olivat tuolloin pääosin runsskuituisia ja kasviksia syötiin paljon (omasta peltotilkusta saatuja). Ja lihavia eivät olleet muut kuin isojen talojen isännät. Ei kyllä ollut paljoa tyypin 2 duabetestakaan. Tai mistä tietää, vaikka olisi ollutkin, kun ihmiset muutenkin kuolivat nuorempina.  Geeniperimänme on hiilihydraateilla kasvatettu, lieneekö tälläkin vaikutusta nykyiseen diabetes-tulvaan.

Kesät tehtiin peltotöitä ja talvet rämmittiin pokasahan kanssa metsätöissä, kyllä silloin sai hiilareita syödä, nyt Wolttikuski tuo ruuatkin ovelle ettei tarvitse kauppaan kävellä, on jonkin verran eroa kulutuksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi