Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio

Vierailija
02.01.2026 |

Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee! 
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.

Kommentit (1089)

Vierailija
121/1089 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en aio muuttaa mitenkään syömistapojani vaikka on diabetes todettu. En jaksa, en halua.

Ei tarvitse, koska lääkkeillä saa diabeteksen hoidettua. Ruokavalio ei enää auta diabetesvaiheessa.

Vierailija
122/1089 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en aio muuttaa mitenkään syömistapojani vaikka on diabetes todettu. En jaksa, en halua.

Ei tarvitse, koska lääkkeillä saa diabeteksen hoidettua. Ruokavalio ei enää auta diabetesvaiheessa.

Höpöhöpö. Ruokavalio on diabeteksen hoidon tärkein asia! Sen lisäksi, että liikuttua syöt lääkkeet!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/1089 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään hiilihydraatteja syöty jo 95 grammaa, eli loppu päivästä pitäisi pärjätä 5 grammalla? Ei kyllä onnistu. Ja koko päivän olen yrittänyt pihistellä.  Pitääkö tosissaan syödä vaan kaalia?

Vierailija
124/1089 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän asian sivusta mutta olkoon. Isälläni, äidilläni ja useilla vanhemmilla sukulaisilla on kakkostyypin diabetes.  Itse olen aina ollut hiilariherkkä ja kun tulin raskaaksi, sain tietenkin raskausdiabeteksen riesakseni. Tämä siitä huolimatta, että olen aina syönyt terveellisesti ja pitänyt huolta kunnostani ja painostani. Tässä on se hyvä puoli, että tilanne todennäköisesti on ohimenevä mutta koska en halua sairastua myöhemmin, aion pitää kiinni nyt oppimastani. 

On ollut todella valaisevaa päästä mittaamaan verensokeria syömisen yhteydessä. Peruna nostaa sokeria todella pienissäkin määrin. Lounasruoka ei sovi oikein missään. Leipä kannattaa valita vähähiilarisena tai siemenleipänä. Proteiinia on oltava ruualla paljon ja ateriani ovatkin pääasiassa liha/kala/kana+jokin kasvis. Hedelmien kanssa kannattaa syödä pähkinöitä tai mantelivoita. Pystyn herkuttelemaan pienellä karkkipussilla mutta sama määrä hiilareita leivonnaisena nostaa sokerit tuntikausiksi. Etikka auttaa, samoin kourallinen manteleita ruokailun alussa.

Kaikista pahin vaikutus verensokeriin on ollut sairaalassa tarjotulla ruualla. Olen joutunut viettämään pari viikkoa hoidossa ja vaikka kuinka pyysin, en saanut diabeetikolle sopivaa ruokaa. Samoin sokerit nousisivat, jos söisin ravitsemusterapeutin ohjeiden mukaan.

Vierailija
125/1089 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vinkkejä täällä!

Jatkossa syönkin pähkinöitä hedelmän lisäksi. Ja tuo etikka oli uusi asia.

Vierailija
126/1089 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ihme, että tuli tuo DM, lapsuudesta lähtien syöty puuroa, leipää ja perunaa. Etenkin perunaa.

Vierailija
127/1089 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Berberiini! Lue netistä turpa duunarin nimellä olevia juttuja. Aivan loistavia ideoita ja miten elää ja syödä. Mutta siis berberiini kaiken a ja o !

Vierailija
128/1089 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen berberiini?

Taidan pitäytyä vaan koululääketieteen lääkkeissä.

Vierailija
129/1089 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pää on kipeänä. Ehkä elimistö yrittää epätoivoisesti sopeutua hiilihydraattien vähenemiseen.  Kurjaa tämä kyllä on. 

Vierailija
130/1089 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paranin tyypin 2 diabeteksesta syömällä vhh ruokavalion mukaan. Painoa tippui samalla vähän niinkuin huomaamatta 35kg. 

Syön mielestäni normaalia kotiruokaa, olen vain jättänyt hedelmät, perunan, pastan, leivän, riisin ja sokerin pois. Esim tänään söin kukkakaali-parsakaali muusia, uunilohta jonka päällä fetaa, tomaattia ja sieniä. Näiden kaverina salaattia lorauksella öljyä. 

Vierailija
131/1089 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Berberiini on kasvista saatava aine, jota on käytetty verensokerin hoitoon kiinalaisessa lääketieteessä 3000 vuoden ajan. Sitä myydään tabletteina, saa jopa Citymarketin lisäravinneosastolta. Tyypillinen annos on yksi tabletti (500 mg) aamulla, päivällä ja illalla ruokailun yhteydessä.

Berberiinin tehoa on tutkittu länsimaisessa lääketieteessä ja on todettu sen olevan yhtä tehokas kuin metformin. Lisäksi se auttaa korkeaan verenpaineeseen ja alentaa kolesteroleja. Tutkimuksia on tehty jo yli 20 000 viiden vuoden aikana. 

Youtube on täynnä infoa tästä berberiinistä englanniksi.

Vierailija
132/1089 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

- sokerit niin vähiin kuin pystyy

- ennen ruokailua ruokalusikallinen omenaviinietikkaa vesilasiin sekoitettuna (saa aikaan ilmiön, ettei sokerit nouse niin paljon syödessä)

- ruuan kanssa aina proteiinia

- oliiviöljy ja kalamaksaöljy ruuan kanssa vaikka ruokalusikalla suoraan suuhun

- pitkät ruokailuvälit, mieluiten 5 tunnin väli syömisissä

- ei napostelua

- paasto vähintään 12 tuntia (sisältäen yön) ja mieluiten jopa 16 h eli älä syö aamupalaa

- elimistön pitää päästä lepäämään ja jatkuva mussuttaminen pitää sokerit ja insuliinit koholla

- liiku jokaisen ruokailun jälkeen vähintään 10 minsaa. Jos et pääse ulos kävelylle, kävele sisällä. Jos ei tilaa, marssi paikoillasi. Tee välillä vaikka kyykkyjä, nosta puntteja.

- berberiini lisäravinne alentaa paastosokeria, aterianjälkeistä sokeria ja pitkäaikaissokeria

Paasto antaa elimistölle mahdollisuuden käyttää sinne jo varastoitunutta sokeria, elimistö pääsee myös lepäämään jatkuvasta kohonneesta insuliinista ja sokerista

Liikkuminen alentaa verensokeria

Ja kaikki yllä mainitut keinot siis alentaa verensokeria

Vierailija
133/1089 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä huoli lihaksista eli tee lihaskuntoliikkeitä.

Vierailija
134/1089 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
135/1089 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön ihan normaalia ruokaa on se terveellistä tai vähemmän.

Hoitotasapaino hyvä joten ei tarvitse ihmeemmin välittää

Vierailija
136/1089 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse syön ihan normaalia ruokaa on se terveellistä tai vähemmän.

Hoitotasapaino hyvä joten ei tarvitse ihmeemmin välittää

Eli siis käytät insuliinia? Mitä tuotteita syöt, joissa sokeria?

Mittaatko itse verensokeria kotona? Millaisia arvoja saat? Onko ylipainoa?

Vierailija
137/1089 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekee mieli herkkuja, vedä jotain proteiinia samalla. Liiku herkuttelun jälkeen heti.

Vierailija
138/1089 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Berberiini! Lue netistä turpa duunarin nimellä olevia juttuja. Aivan loistavia ideoita ja miten elää ja syödä. Mutta siis berberiini kaiken a ja o !

Berberiini toimii samoin kuin metformiini. Lääkäri määrää metformiinia, jos verensokeri on koholla.

Vierailija
139/1089 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos berberiini oikeasti tehoaisi, niin olisihan se koululääketieteenkin käytössä. Eli jään odottamaan.

Vierailija
140/1089 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on tärkeää: liikunta heti herkun ( yksikössä, koska herkuilla ei mässäillä ) syönnin jälkeen. Pitää yrittää tosissaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan