Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio
Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee!
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.
Kommentit (1087)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni verensokerit pysyy kurissa, kun syön tavallisesti vain 50-100g hiilaria päivässä, mieluummin lähempänä viittäkymmentä. Runsashiilarisia ruokia ja herkkuja pyrin syömään vain juhlahetkinä. Lisäksi aika paljon menee kanaa ja kalaa, hieman punaista lihaa ja joskus esim. tofua, vhh-sopivia kasviksia, marjoja, runsaasti rasvoja, rahkaa, kananmunia ja jonkin verran juustoja. Kolesteroli ja verenpainekin on pysyneet tällä ruokavaliolla hyvinä. En juurikaan urheile, mutta käyn reippailla kävelyillä päivittäin.
Kyllä reipas kävelykin on urheilua.
Kävely on liikuntaa. Urheilu on aivan eri rasitustasoilla tehtävää liikettä, urheillessa tulee hiki.
Vierailija kirjoitti:
Liikunta on tärkeää, olethan siitä tietoinen ja ylipaino pois jos sitä on.
Jopa huippu-urheilijoita voi uhata diabetes, jos he tankkaavat liikaa hiilareita. Ykköstyypin DM:n omaava tutkija kertoo:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni verensokerit pysyy kurissa, kun syön tavallisesti vain 50-100g hiilaria päivässä, mieluummin lähempänä viittäkymmentä. Runsashiilarisia ruokia ja herkkuja pyrin syömään vain juhlahetkinä. Lisäksi aika paljon menee kanaa ja kalaa, hieman punaista lihaa ja joskus esim. tofua, vhh-sopivia kasviksia, marjoja, runsaasti rasvoja, rahkaa, kananmunia ja jonkin verran juustoja. Kolesteroli ja verenpainekin on pysyneet tällä ruokavaliolla hyvinä. En juurikaan urheile, mutta käyn reippailla kävelyillä päivittäin.
Kyllä reipas kävelykin on urheilua.
Kävely on liikuntaa. Urheilu on aivan eri rasitustasoilla tehtävää liikettä, urheillessa tulee hiki.
Kyllä reippaassa kävelyssäkin tulee hiki. Ja kyllä urheilukin on liikuntaa,
Miksi pitää erottaa urheilu ja liikunta toisistaan? Onko urheileva ihminen jotenkin parempi kuin liikkuva ihminen? Kuka pystyy vetämään rajan siihen, missä liikunta loppuu ja urheilu alkaa?
Ei ainakaan hikoilu . Hiki laiskan syödessä.
Aamulla 1 näkkäri kinkkuineen 10 g hh
Lasi maitoa 20 g hh
Viili 10 h hh
Mustikoita 5 g hh
Marjasosetta 5 g hh
Pähkinöitä
Porkkana 5 g hh
Yht noin 55 h hh.
1,5 tunnin kuluttua sokeri 7.3
Heti aamupalan jälkeen 9 minuuttia reipasta kotijumppaa.
Olen hämmästynyt liikunnan tehosta! Toki olen ennenkin liikkunut, mutta en ole harrastanut aterian jälkeistä täsmäliikuntaa. Jatkossa harrastan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla onnellinen siitä, että kuitenkin on paljon sellaista oikeasti hyvää ruokaa, jota voi syödä, vaikka herkkumössöjä onkin syytä välttää. Kasvikset ei onneksi edes ole kalliita, marjoja voi kerätä itse ja hedelmiäkin on usein tarjouksessa. Maustamaton jogurtti on valitettavan kallista ( paitsi ne liru-jogurtti, jotka on ihan nestettä), rahka ei enää uppoa, kun sitä söin jo vuosikaudet.
Parasta kun syö lihaa ja eläinrasvaa niin hiilarit 0 ja saa kaikki tarvittavat ravintoaineet. 480g 80/20 burgerlihaa maksaa sen 7€ ja sen lisäksi ei tarvitsekaan kuin kananmunia; terveelliset ja ravitsevat päivän ruoat alle 8€.
Kuka jaksaa syödä vaan lihaa, rasvaa ja kananmunia?Se on hyvää eikä sen päivittäisen polttoaineen
Mites vitamiinit ja kuitu?
Olen ihan innoissani! Aiemmin kyllä teoriassa tiesin, miten pitää elää, mutta tuo ruoan jälkeinen pikkuliikunta on innostanut minua ihan uudella tavalla.
Pizzaa noin 40 hh gramman edestä ( laskettu pakastepizzan ravintosisällön mukaisesti)
Salaattitomaattikurkku + salaattikastiketta,
Vettä juomaksi
Yksi iso suklaakonvehti 10 h hh.
10 ninuyttia kotijumppaa
Olis pitänyt mitata sokerit tunnin kuluttua, mutta unohtui.
1 tunti 15 min: sokeri 9.1
1.5 tuntia: sokeri 8.1
1 tuntin45 min sokeri 7,8
Ei ole tietenkään järkevää syödä pizza, mutta tulipa testattua.
Liikunta ruoan jälkeen on hyvä juttu.
Varmaan tunnin kohdalla olisi sokeri ollut korkeampi. Onneksi kuitenkin laski nopsaan.
Pizzaa ei kenenkään pitäisi syödä. Ei varmaan pitänyt nälkää pitkään pois?
Vierailija kirjoitti:
Pizzaa ei kenenkään pitäisi syödä. Ei varmaan pitänyt nälkää pitkään pois?
Hyvää kyllä oli, mutta nälkä tuli uudestaan äkkiä, kun syömäni pizzapalaboli aika pieni ( kolmannes pskastepizzasta)
Oli taas vaikeaa noudattaa terveellistä ruokavaliota. Herkut pysyivät melkoisen hallinnassa, vain 2 suklaakonvehtia tänään.
Minulla päivän hiilarit 180 g. Yritän huomenna vähän vielä nipistää.
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh, oikeasti toimii tuo aterian jälkeinen liikunta.
Puuroa , maitoon keitetty hh noin 40
Maitoa hh 10 g
Omenasosetta hh noin 20 g.
Reipasta kotijumppaa 10 minuutti1,5 tunnin kuluttua ateriasta sokeri 6,7,
Yleensä olisivatko 9.
Oletko se sama tyyppi, joka veti saman aterian aiemmin ilman jumppaa ja arvosi oli yli 9? Olipa kiva kuulla, että jumppa oikeesti tehoaa näin hyvin ja vain 10 minsaa! Mitä liikkeitä teit?
Vierailija kirjoitti:
Minulla päivän hiilarit 180 g. Yritän huomenna vähän vielä nipistää.
Mulla on päivän hiilarit 50 - 80g eikä mun tarvitse enää mittailla mitään. Ei ole tarvinnut 24 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Aamulla 1 näkkäri kinkkuineen 10 g hh
Lasi maitoa 20 g hh
Viili 10 h hh
Mustikoita 5 g hh
Marjasosetta 5 g hh
Pähkinöitä
Porkkana 5 g hh
Yht noin 55 h hh.
1,5 tunnin kuluttua sokeri 7.3
Heti aamupalan jälkeen 9 minuuttia reipasta kotijumppaa.
Olen hämmästynyt liikunnan tehosta! Toki olen ennenkin liikkunut, mutta en ole harrastanut aterian jälkeistä täsmäliikuntaa. Jatkossa harrastan.
Olen myös ottanut tavaksi aamupalan jälkeen polkea kuntopyörää 10 minuuttia, tutkimusten mukaan liikunta ruokailun jälkeen tasoittaa sokeripiikkiä, teen tätä laihdutuksen tukena.
Mulla on sokerit 6-10. Kun syön nousee, kun en syö laskee. Ei se sen kummempaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh, oikeasti toimii tuo aterian jälkeinen liikunta.
Puuroa , maitoon keitetty hh noin 40
Maitoa hh 10 g
Omenasosetta hh noin 20 g.
Reipasta kotijumppaa 10 minuutti1,5 tunnin kuluttua ateriasta sokeri 6,7,
Yleensä olisivatko 9.
Oletko se sama tyyppi, joka veti saman aterian aiemmin ilman jumppaa ja arvosi oli yli 9? Olipa kiva kuulla, että jumppa oikeesti tehoaa näin hyvin ja vain 10 minsaa! Mitä liikkeitä teit?
Sama.
Soutua soutulaitteella rauhallisella tahdilla.
Ehkä tyyppi kuitenkin seuraa tätä ketjua aktiivisesti ja saa diabeteksensakin parempaan kuntoon. Se lienee aika hienoa sekin. Ketju on niin hyvä, ettei sanotuksi saa.