Subleffa: Scarface - arpinaama (16)
23.05
Jykevä toimintadraama, jossa kuubalainen Tony Montana raivaa väkivaltaisen ja huumehuuruisen tiensä Floridan rikollismaailman huipulle.
.
Kommentit (42)
Ennen oli muistaakseni k18. Kyllähän tuo leffa 15-kesäisenä iski.
Hyvät näyttelijäsuoritukset kauttaaltaan. Niiden ansiosta leffa on tullut katsottua monta kertaa.
Tiukka leffa, tosin lievää ylinäyttelemistä. Vai onko se sittenkin Tonyn temperamenttia. No enivei, kyllä tämän katsoo. Suosikkikohtaukseni on kun Tony ampuu siltä yhdeltä pään paskaksi kun yrittää räjäyttää ne skidit. Toinen kohta josta tykkään on kun Tony raivoaa sille bolivialaiselle huumelordille siinä puhelimessa kokkelipäissään, vaikka se oli kohtalokas virhe.
Umpitylsä vanhan ukon elokuva, jonka taustalla on oman egon käsittely allegorisin keinoin. Tekijä ei ole saanut mitään etäisyyttä tähän alkulähtökohtaan. Sen, että ohjaaja (tai usein käsikirjoittaja) teoksen aihe on ennen kaikkea hän itse, tunnistaa siitä, että elokuvassa on surkea, nihilistinen ja itsesäälillä kuvattu päähenkilö. Totaali pettymys elokuana. Mutta tekijälleen varmasti tärkeä, ja "nerokas":
Vierailija kirjoitti:
Tiukka leffa, tosin lievää ylinäyttelemistä. Vai onko se sittenkin Tonyn temperamenttia. No enivei, kyllä tämän katsoo. Suosikkikohtaukseni on kun Tony ampuu siltä yhdeltä pään paskaksi kun yrittää räjäyttää ne skidit. Toinen kohta josta tykkään on kun Tony raivoaa sille bolivialaiselle huumelordille siinä puhelimessa kokkelipäissään, vaikka se oli kohtalokas virhe.
Kyllä se moottorisahakohtaus oli paras.
Katottiin kavereiden kanssa joskus 80-luvun lopulla vhs-kasetilta. Oli aika raa´an tapainen silloin. Ihan katsottava pätkä, varsinkin ne kun näytetään tanssilattialta kuvaa 🤣🤣🤣. V***u niitä vaatteitakin, ei nappeja äijien paidoissa.
Hyvä leffa, mutta esitetty jo monta kertaa viimeaikoina, ja jokainen on kai tämän nähnyt miljoona kertaa?
Ei tästä viitsi paljoa enempää keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiukka leffa, tosin lievää ylinäyttelemistä. Vai onko se sittenkin Tonyn temperamenttia. No enivei, kyllä tämän katsoo. Suosikkikohtaukseni on kun Tony ampuu siltä yhdeltä pään paskaksi kun yrittää räjäyttää ne skidit. Toinen kohta josta tykkään on kun Tony raivoaa sille bolivialaiselle huumelordille siinä puhelimessa kokkelipäissään, vaikka se oli kohtalokas virhe.
Kyllä se moottorisahakohtaus oli paras.
Sekin oli hyvä kun ne hirtti sen vasikan sinne helikopteriin ja Sosa kysyi Tonyltä että mistäs tiedän ettet sinäkin ole vasikka ja Tony vaan nakkasi coolisti kiikarit Sosalle ja sanoi että minulla ei ole kuin sanani ja pallini ja usko se tai jos et usko, niin tee sitten liikkeesi. BAD!
Se
TV5
21.00 - 23.50
2h 50 min
SUOMEN ENSI-ILTA
Kesällä 1989 joukko kiusattuja lapsia kokoontuu yhteen tuhotakseen muotoaan muuttavan Pennywisen, joka naamioituu klovniksi ja saalistaa lapsia Derryn kaupungissa. 135 min. Ohjaus: Andy Muschietti. Pääosissa: Bill Skarsgård, Jaeden Martell ja Finn Wolfhard, (It, Kauhu, Yhdysvallat, 2017)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiukka leffa, tosin lievää ylinäyttelemistä. Vai onko se sittenkin Tonyn temperamenttia. No enivei, kyllä tämän katsoo. Suosikkikohtaukseni on kun Tony ampuu siltä yhdeltä pään paskaksi kun yrittää räjäyttää ne skidit. Toinen kohta josta tykkään on kun Tony raivoaa sille bolivialaiselle huumelordille siinä puhelimessa kokkelipäissään, vaikka se oli kohtalokas virhe.
Kyllä se moottorisahakohtaus oli paras.
Sekin oli hyvä kun ne hirtti sen vasikan sinne helikopteriin ja Sosa kysyi Tonyltä että mistäs tiedän ettet sinäkin ole vasikka ja Tony vaan nakkasi coolisti kiikarit Sosalle ja sanoi että minulla ei ole kuin sanani ja pallini ja usko se tai jos et usko, niin tee sitten liikkeesi. BAD!
Se kans kun ampui sen "poliisin" "First class tickets to resurrection"
ELokuvassa on kaikkea rankkaa peittämässä sitä tosiasiaa, että draaman emotionaalinen juoni on siinäm että mies tulee vanhaksi ja sillä matkalla katkeroituu ja degeneroituu eikä akkakaan tykkää. Varsinainen lässähdys juoneksi. Ja sitä kaikki se näennäistapahtuma ei pysty peittämään. Tosin ketjusta näkee, että joillekin mikä tahansa menee läpi.
Castro teki keljun tempun kun pisti vangit ja mielisairaat samaan paattiin ja lähetti jenkkeihin. Näiden piti ottaa vastaan, koska "poliittinen t-paikka" oli pakko antaa. Se kuulustelija tiesi heti mitä sakkia nämä oli. Homma on siis tositapahtuma, Castro tyhjensi vankilansa ja mielisairaalansa, tosin ei päästänyt poliittisia vankeja vaan väkivaltaiset ja muut sekopäät jenkkien riesaksi.
Vierailija kirjoitti:
Se
TV5
21.00 - 23.50
2h 50 min
SUOMEN ENSI-ILTA
Kesällä 1989 joukko kiusattuja lapsia kokoontuu yhteen tuhotakseen muotoaan muuttavan Pennywisen, joka naamioituu klovniksi ja saalistaa lapsia Derryn kaupungissa. 135 min. Ohjaus: Andy Muschietti. Pääosissa: Bill Skarsgård, Jaeden Martell ja Finn Wolfhard, (It, Kauhu, Yhdysvallat, 2017)
Alkuperäinen oli parempi, tää on sellianen 3/5, eli ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Umpitylsä vanhan ukon elokuva, jonka taustalla on oman egon käsittely allegorisin keinoin. Tekijä ei ole saanut mitään etäisyyttä tähän alkulähtökohtaan. Sen, että ohjaaja (tai usein käsikirjoittaja) teoksen aihe on ennen kaikkea hän itse, tunnistaa siitä, että elokuvassa on surkea, nihilistinen ja itsesäälillä kuvattu päähenkilö. Totaali pettymys elokuana. Mutta tekijälleen varmasti tärkeä, ja "nerokas":
Niin kuka on se vanha ukko tässä tapauksessa?
Vierailija kirjoitti:
ELokuvassa on kaikkea rankkaa peittämässä sitä tosiasiaa, että draaman emotionaalinen juoni on siinäm että mies tulee vanhaksi ja sillä matkalla katkeroituu ja degeneroituu eikä akkakaan tykkää. Varsinainen lässähdys juoneksi. Ja sitä kaikki se näennäistapahtuma ei pysty peittämään. Tosin ketjusta näkee, että joillekin mikä tahansa menee läpi.
Mitä väliä mikä menee läpi jos katsoja kokee saavansa jotain elämyksiä vaikka moottorisahalla pilkkomisesta? Kokemus on katsojan silmässä. Ja tasoja joilla voi kokea on monia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiukka leffa, tosin lievää ylinäyttelemistä. Vai onko se sittenkin Tonyn temperamenttia. No enivei, kyllä tämän katsoo. Suosikkikohtaukseni on kun Tony ampuu siltä yhdeltä pään paskaksi kun yrittää räjäyttää ne skidit. Toinen kohta josta tykkään on kun Tony raivoaa sille bolivialaiselle huumelordille siinä puhelimessa kokkelipäissään, vaikka se oli kohtalokas virhe.
Kyllä se moottorisahakohtaus oli paras.
Sekin oli hyvä kun ne hirtti sen vasikan sinne helikopteriin ja Sosa kysyi Tonyltä että mistäs tiedän ettet sinäkin ole vasikka ja Tony vaan nakkasi coolisti kiikarit Sosalle ja sanoi että minulla ei ole kuin sanani ja pallini ja usko se tai jos et usko, niin tee sitten liikkeesi. BAD!
Se kans kun ampui sen "poliisin" "First class tickets to resurrection"
Ja se "poliisi" oli niin kova, että huusi kuollessaankin että F U C K YOU, eikä pillittänyt kuin se pomo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Umpitylsä vanhan ukon elokuva, jonka taustalla on oman egon käsittely allegorisin keinoin. Tekijä ei ole saanut mitään etäisyyttä tähän alkulähtökohtaan. Sen, että ohjaaja (tai usein käsikirjoittaja) teoksen aihe on ennen kaikkea hän itse, tunnistaa siitä, että elokuvassa on surkea, nihilistinen ja itsesäälillä kuvattu päähenkilö. Totaali pettymys elokuana. Mutta tekijälleen varmasti tärkeä, ja "nerokas":
Niin kuka on se vanha ukko tässä tapauksessa?
Ohjaaja tai käsikirjoittaja, joka purki kerronnallisesti shakepariaanisen tragedian kautta omaa itsesääliään ja ikiaikaista tarvetta samalla kuitenkin nähdä vajavaisessa ihmisessä (aina mies) jotain traagista. Ja päähenkilö sitten ylinäytellen tätä traagista vajavaista sankaria näytteli. Hänen monologissaan hyväosaisille siellä ravintolassa tämä villakoiran ydin kiteytyy. Olipas noloa katsottavaa. Tämä itsesäälisen traagis-moralisoiva puhe on tuttu monista kömpelöistä kirjallisista tuotoksista ja elokuvista ja joka kerta kun sen tunnistan, nousee aito myötähäpeän puna poskille. Kokeneempi tekijä ei käsittele traumojaan ja itsetuntonsa kipukohtia tarinoissaan tai jos tekee niin, tekee sen niin hyvin, ettei sitä katsoja huomaa.
Minusta aika tylsä, en tainnut katsoa loppuun tai ehkä katsoin
.
Ei jäänyt mieleen