Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio

Vierailija
02.01.2026 |

Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee! 
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.

Kommentit (1074)

Vierailija
1001/1074 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tunnin kohdalla olisi sokeri ollut korkeampi. Onneksi kuitenkin laski nopsaan.

Arvio on, että korkeimmillaan 2h ruokailusta.

T. Eri

Vierailija
1002/1074 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamulla 1 näkkäri kinkkuineen 10 g hh

Lasi maitoa 20 g hh

Viili 10 h hh

Mustikoita 5 g hh

Marjasosetta 5 g hh

Pähkinöitä

Porkkana 5 g hh

Yht noin 55 h hh.

1,5 tunnin kuluttua sokeri 7.3

Heti aamupalan jälkeen 9 minuuttia reipasta kotijumppaa.

Olen hämmästynyt liikunnan tehosta! Toki olen ennenkin liikkunut, mutta en ole harrastanut aterian jälkeistä täsmäliikuntaa. Jatkossa harrastan.

Olet laskenut väärin lasi maitoa on 10 hh.

Lasiksi maitoa lasketaan taulukoissa 2dl= 10hh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1074 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sokerit 6-10. Kun syön nousee, kun en syö laskee. Ei se sen kummempaa ole.

Tavoittelen kuitenkin matalampia arvoja kuin tasoa 10. Vaikka tuo alle 10 on usein laitettu diabeetikolle tavoitteeksi, ei se tarkoita, että elimistö noinkaan korkeista sokereista tykkäisi.

Yritän siis välttää sokerin nousua yli 8 tason, vaikkakaan se ei yleensä onnistu.

Eiköhän se kannata pyrkiä terveiden arvoihin ja se onnistuu kun ei hiilihydraatteja syö. 10 on ns. kusetusraja eli todella korkea.

Taso 8 on jo melkein normaali, joten eiköhän sekin ole jo hyvä tavoite tässä epätäydellisessä maailmassa.

Ei saisi missään oloissa mennä 7,8 yli.

8 on melkein 7.8, ainakin ylöspäin pyöristettynä. Eiköhän aika monen diabeetikon sokeritasapaino parantuisi merkittävästi, jos tuonne kahdeksikon allekin pääsisivät.

Vierailija
1004/1074 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tunnin kohdalla olisi sokeri ollut korkeampi. Onneksi kuitenkin laski nopsaan.

Arvio on, että korkeimmillaan 2h ruokailusta.

T. Eri

Liikunta laskee niin, että korkein arvo on tunnin kohdalla.

Vierailija
1005/1074 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissosesoppaa ( vain vähän perunaa) hh ehkä 20 g

Maito 10 g hh

2 ruisleipäpalaa 30 g hh

1suklakonvehti 10 g hh

Taas hiilareita liikaa, mutta turha ulista, kun maito on jo kaatunut.

Tein 10 minuutin kotijumpan ( hyppimistä ja huitomista), Katotaan sokerit tunnin kuluttua.

Vierailija
1006/1074 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitseeko diabeetikon huolehtia ruokavaliosta mitenkään kun on lääkitys? 

Vierailija
1007/1074 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sokerit 6-10. Kun syön nousee, kun en syö laskee. Ei se sen kummempaa ole.

Oletko huomannut, mikä ruoka nostaa tuonne kympin tasolle?

Mulla nosti tasot 10-11 pelkästä riisipuurosta. Yhden kerran yksi mäkkäriateria nosti arvot 11. Myös tavallinen kaurapuuro nosti arvot.

Hampurilaisesta voi jättää sämpylän yläosan syömättä. Tällöin verensokeri ei nouse niin korkealle.

Vierailija
1008/1074 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä tavalla pitää katsoa ruokavaliota, että ei liho. Lisäksi kovaa rasvaa pitää vähentää, koska muuten LDL nousee. Meetvursti, makkara, rasvainen jauheliha pois kokonaan. Juusto ja jauheliha vähärasvaisena. Rasvasta kalaa ja avocadoa ja oliiviöljyä tilalle. Ruokavaliolla on paljon helpompi vaikuttaa rasva-arvoihin kuin sokeriarvoihin.

Vierailija
1009/1074 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se hoitotasapainon takia on tärkeä.  Mulla  on hyvin tasapainossa, terveen arvot.  Kaikkea syön kohtuudella.  En nk herkkuja tai mäkkäreitä,  kevyttä kotiruokaa, kasviksia, marjoja, hedelmiä. Yli 10 ei mee koskaan.   Ruokailun jälkeen jokaisella nousee,  siis terveelläkin.

Kai minulla on se " kiltti db"  kuten joku sanoi koska sainnsen vasta 70 v 

Pitkäaikainen sokeri on käsittääkseni se merkittävin arvo.

Vierailija
1010/1074 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla päivän hiilarit 180 g. Yritän huomenna vähän vielä nipistää.

Mulla on päivän hiilarit 50 - 80g eikä mun tarvitse enää mittailla mitään. Ei ole tarvinnut 24 vuoteen.

Oliko sulla jo diabetes diagnoosi ja lääkkeet myös vaiko vasta esidiabetes? Oliko ylipainoa?

Kiinnostaa kovin. Mitä hiilihydtaatteja yleensä syöt ja mitä muuta? 

Mulla oli raskausdiabetes ja se nostaa 2D:n riskiä myöhemmin reilusti, jos elintavat pysyy samana. Lihoin raskauden viimeisen kahden kuukauden aikana 20 kiloa. Sain ne pois reilun vuoden imetyksen lopettamisen jälkeen kolmessa kuukaudessa, kun aloin vhh:lle.  Oli pakko tehdä jotain muuta, kun tavalliset konstit ei auttaneet.

Syön ihan tavallista kotiruokaa, paitsi etten syö perunaa, riisiä, pastaa, puuroa enkä leipää, enkä pullaa enkä keksiä. Muu perhe syö niitä, mutta olen kouluttanut itseni siihen, että ne eivät sovi mun haimalle. Niiden sijaan syön vihersalaatteja, kaikkia kaaleja eri tavoilla valmistettuna, kaikkia vihreitä lehtivihanneksia ja omasta metsästä ja puutarhasta kerättyjä marjoja 10% rasvaa sisältävän jugurtin kanssa. Käytän paljon pakastevihanneksia varsinkin näin talvella. Kuituja saan siis runsaasti jo tästä. Säädän ruokia niin, etten esim. laita kaalilaatikkoon riisiä,  enkä syö vehnäjauhokastikkeita, vaan korvaan sen esim. pestolla. Syön usein jälkiruuaksi pari palaa tummaa suklaata tai pienen jugurtin marjoilla ja/tai pähkinöillä. Juhliin teen kakut ja leivonnaiset mantelijauhoista.

Kun 50v- synttärit oli juhlittu, estrogeenit alkoi olla lopussa ja siitä johtuen insuliiniresistenssi alkoi taas nostaa päätään, eli paino alkoi pikkuhiljaa nousta, vaikka syömiset ja liikkuminen pysyivät samoina kuin ennenkin. Aloitin siksi myös aikarajoitetun syömisen aamupaastolla eli pätkistelen 18:6 tai 16:8 rytmillä. Kun ruoka syödään 6-8 tunnin ikkunassa, insuliinin määrä elimistössä vähenee. Teen tähänkin joskus poikkeuksia, mutta pääosin en syö aamiaista. Onneksi mun haima on vielä niin hyvässä kunnossa, että pystyn paastoamaan ilman ongelmia ja olen taas normaalipainoinen.

Vierailija
1011/1074 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvissosesoppaa ( vain vähän perunaa) hh ehkä 20 g

Maito 10 g hh

2 ruisleipäpalaa 30 g hh

1suklakonvehti 10 g hh

Taas hiilareita liikaa, mutta turha ulista, kun maito on jo kaatunut.

Tein 10 minuutin kotijumpan ( hyppimistä ja huitomista), Katotaan sokerit tunnin kuluttua.

Tunnin kohdalla jäi mittaamatta, mutta 1h 15 min:  sokerin 9,7

1,5 tunnin kohdalla 8,0!

Jatkossa jätän leivän vähemmälle, yhdellä aterialla en siedä enempää hiilareita kuin 40 grammaa. Ja kotijumppaa jatkan edelleen.

Vierailija
1012/1074 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitähän jokainen diabeteshoitaja on toitottanut vuosikaudet. Hiilihydraatteja max 180 g / vrk ja kaikki vehnäjauhot ja sokerit ja valkoiset riisit pois. Kasviksia paljon, monityydyttämättömiä rasvoja lisää ja ylipaino pois.

Vierailija
1013/1074 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on päivän hiilarit 50 - 80g eikä mun tarvitse enää mittailla mitään. Ei ole tarvinnut 24 vuoteen.

Oliko sulla jo diabetes diagnoosi ja lääkkeet myös vaiko vasta esidiabetes? Oliko ylipainoa?

Mulla oli raskausdiabetes ja se nostaa 2D:n riskiä myöhemmin reilusti, jos elintavat pysyy samana. Lihoin raskauden viimeisen kahden kuukauden aikana 20 kiloa. Sain ne pois reilun vuoden imetyksen lopettamisen jälkeen kolmessa kuukaudessa, kun aloin vhh:lle.  Oli pakko tehdä jotain muuta, kun tavalliset konstit ei auttaneet.

Syön ihan t

Onnittelut erinomaisesta suorituksesta! Olet ollut tosi viitseliäs taistellessasi diabetesta vastaan!

Yritän ottaa mallia, tosin leivästä luopuminen voi olla liian kova pala.  Ainakin vähennän reilusti.

Marjat jogurtin kera jo on ruokavaliossa, kasviksia ja vihanneksia pyrin lisäämään.

Kiitos vinkeistä! 

Vierailija
1014/1074 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
1015/1074 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön ihan t

Siis ihan huippua! Itse en usko pystyväni moiseen suoritukseen! Ehkä voin vähentää perunaa ja leipää yms, mutta kokonaan lopettaminen on kyllä aika vaativaa! Enkä usko, että olisin niin viitseliäs, että  leipomuksetkin tekisin mantelijauhoista, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

Vierailija
1016/1074 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tutustua ihan rauhassa, opetella tekemään uudenlaista ruokaa ja poimia ne itselle sopivat maut ja rutiinit.  Hiljaa hyvä tulee ja vanhat tavat voi opetella pois ja ottaa uusia tilalle. :)

Vierailija
1017/1074 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön ihan t

Syötkö miten paljon hedelmiä, edes omenoita/ päärynöitä/ appelsiineja/ mandariineja?

Vierailija
1018/1074 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tällä viikolla testaillut tuota aterian jälkeisen liikunnan vaikutusta ja hyvin on mennyt! Verensokeri on ollut kaksi tuntia aterian jälkeen kuuden kieppeillä tai jopa alle. 

Mutta nyt tuli yllättävän korkea lukema. Lukema oli kaksi tuntia aterian (kanakastiketta, riisiä, salaattia, piimää, jälkkäriksi appelsiini) jälkeen 9,6. Erona oli se että liikuin kovemmin ja kauemmin eli  kuntopyörällä puoli tuntia noin 150:n keskisykkeellä. Voiko kovempi liikunta siis vaikuttaa verensokeria nostavasti?

Vierailija
1019/1074 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tällä viikolla testaillut tuota aterian jälkeisen liikunnan vaikutusta ja hyvin on mennyt! Verensokeri on ollut kaksi tuntia aterian jälkeen kuuden kieppeillä tai jopa alle. 

Mutta nyt tuli yllättävän korkea lukema. Lukema oli kaksi tuntia aterian (kanakastiketta, riisiä, salaattia, piimää, jälkkäriksi appelsiini) jälkeen 9,6. Erona oli se että liikuin kovemmin ja kauemmin eli  kuntopyörällä puoli tuntia noin 150:n keskisykkeellä. Voiko kovempi liikunta siis vaikuttaa verensokeria nostavasti?

Sulla oli aterialla n. 50 hh. sitten.

Vierailija
1020/1074 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verensokeria voi nostaa moni asia, se ei toimi staattisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi