Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio

Vierailija
02.01.2026 |

Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee! 
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.

Kommentit (1087)

Vierailija
981/1087 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sokerit 6-10. Kun syön nousee, kun en syö laskee. Ei se sen kummempaa ole.

Tavoittelen kuitenkin matalampia arvoja kuin tasoa 10. Vaikka tuo alle 10 on usein laitettu diabeetikolle tavoitteeksi, ei se tarkoita, että elimistö noinkaan korkeista sokereista tykkäisi.

Yritän siis välttää sokerin nousua yli 8 tason, vaikkakaan se ei yleensä onnistu.

Vierailija
982/1087 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sokerit 6-10. Kun syön nousee, kun en syö laskee. Ei se sen kummempaa ole.

Tuota nousua aterian jälkeen haluaisin itseltäni loiventaa ja vähentää nousun kestoa. Siksi ateriannjälkeistä jumppaa ja hiilihydraattien kyttäämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/1087 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko huomannut, mikä ruoka nostaa tuonne kympin tasolle?

Vierailija
984/1087 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä niin reipas 5 minuutin kotijumppa ruuan jälkeen sokerin alentamiseksi, että jo pelkkä katsominen hengästyttää. En ole siis vielä testannut tätä, olen vain katsonut tätä 5 minuttia :D

Mutta tästä videosta saatte simppelit liikkeet kotioloihin ja ei kai ihan täysillä tarvi rehkiä, kunhan saa tästä idean.

Vierailija
985/1087 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko huomannut, mikä ruoka nostaa tuonne kympin tasolle?

Mulla nosti tasot 10-11 pelkästä riisipuurosta. Yhden kerran yksi mäkkäriateria nosti arvot 11. Myös tavallinen kaurapuuro nosti arvot.

Vierailija
986/1087 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamunkoittoilmiössä nousee. Pitkä syömättömyys nostaa, kun kehoon varastoitunutta sokeria vapautuu verenkiertoon. Että ei se ihan niin simppeliä ole.

Vierailija
987/1087 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuro maitoon ( leseitä paljon seassa) noin 40 hhg

Lasi maitoa hh 10 h

Omenasose 2 rkl noin 20 hh g

Kokeilen 10 minuutin jumppaa ja mittaan sokerin tunnin kohdalla.

Vierailija
988/1087 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavoittelen kuitenkin matalampia arvoja kuin tasoa 10. Vaikka tuo alle 10 on usein laitettu diabeetikolle tavoitteeksi, ei se tarkoita, että elimistö noinkaan korkeista sokereista tykkäisi.

Yritän siis välttää sokerin nousua yli 8 tason, vaikkakaan se ei yleensä onnistu.

Eiköhän se kannata pyrkiä terveiden arvoihin ja se onnistuu kun ei hiilihydraatteja syö. 10 on ns. kusetusraja eli todella korkea.

Vierailija
989/1087 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamunkoittoilmiössä nousee. Pitkä syömättömyys nostaa, kun kehoon varastoitunutta sokeria vapautuu verenkiertoon. Että ei se ihan niin simppeliä ole.

Kyllä se on se sinun HH-paskalla vuorattu aamupalasi mikä sitä nostaa. Jätä aamupala syömättä niin ei nouse.

Vierailija
990/1087 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on mielenkiintoinen haastattelu liittyen insuliiniin ja laihdutukseen eli sivuaa tätäkin aihetta:

Vierailija
991/1087 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasi maitoa hh 10 h

1 h arerian jälkeen sokeri 9,7

1 h 15 min jälkeen 10,3

1,5 h jälkeen 9,7

1 h 45 min jälkeen 9,6

2 h jälkeen 8,4

( puuron kanssa oli myös iso voisilmä)

Jumppa lyhentää selvästi korkeaa sokeripiikkiä eli jumppaa tulen jatkamaan. Puuroannosta tulen pienentämään kuten myös onenasoseannosta, mutt kokonaan en luovu.

Toki tänään aamupäivä oli tavllista stressaavampi, joten oletin sokereiden nousevan pitkälti yli 10: een.

Vierailija
992/1087 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistatteko korkeat sokerit?

Minulla korkeissa sokereissa voi tulla ihan matalan sokerin tuntemuksia, vaikka sokeri olisi kympissä. Ehkä tosin siinä vaiheessa korkeat sokerit ovat jo hurjaa vauhtia tippumassa alas, joten voikohan tuo johtua siitäkin?

Vierailija
993/1087 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se kannata pyrkiä terveiden arvoihin ja se onnistuu kun ei hiilihydraatteja syö. 10 on ns. kusetusraja eli todella korkea.

Taso 8 on jo melkein normaali, joten eiköhän sekin ole jo hyvä tavoite tässä epätäydellisessä maailmassa.

Vierailija
994/1087 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistatteko korkeat sokerit?

Minulla korkeissa sokereissa voi tulla ihan matalan sokerin tuntemuksia, vaikka sokeri olisi kympissä. Ehkä tosin siinä vaiheessa korkeat sokerit ovat jo hurjaa vauhtia tippumassa alas, joten voikohan tuo johtua siitäkin?

Kerran sipsien syönnin yhteydessä tuli ihan huono olo, jonka oletan johtuneen nopeasta sokerinoususta. Muuten en aisti korkeita sokereita, paitsi jonotuksesta, joka tulee silloin, kun sokerin on ollut jo jonkin aikaa koholla. Se jano ei tunnu sammuvan, vaikka joisi kannukaupalla vettä. Todella ikävä tuntemus. Ja jano voi jatkua, vaikka sokerit olisivat jo laskeneet.

Vierailija
995/1087 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taso 8 on jo melkein normaali, joten eiköhän sekin ole jo hyvä tavoite tässä epätäydellisessä maailmassa.

Ei saisi missään oloissa mennä 7,8 yli.

Vierailija
996/1087 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasi maitoa hh 10 h

1 h 15 min jälkeen 10,3

1,5 h jälkeen 9,7

1 h 45 min jälkeen 9,6

2 h jälkeen 8,4

Jumppa lyhentää selvästi korkeaa sokeripiikkiä eli jumppaa tulen jatkamaan. Puuroannosta tulen pienentämään kuten myös onenasoseannosta, mutt kokonaan en luovu.

Toki tänään aamupäivä oli tavllista stressaavampi, joten oletin sokereiden nousevan pitkälti yli 10: een.

Ihan järjettömät sokerit. Noin huonolla sokerinsiedolla se muna+pekoni on parempi vaihtoehto.

Vierailija
997/1087 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos harrastat säännöllistä liikuntaa, se tasapainottaa syömääsi ruokaa.

Vierailija
998/1087 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla päivän hiilarit 180 g. Yritän huomenna vähän vielä nipistää.

Mulla on päivän hiilarit 50 - 80g eikä mun tarvitse enää mittailla mitään. Ei ole tarvinnut 24 vuoteen.

Oliko sulla jo diabetes diagnoosi ja lääkkeet myös vaiko vasta esidiabetes? Oliko ylipainoa?

Kiinnostaa kovin. Mitä hiilihydtaatteja yleensä syöt ja mitä muuta? 

Vierailija
999/1087 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasi maitoa hh 10 h

1 h 15 min jälkeen 10,3

1,5 h jälkeen 9,7

1 h 45 min jälkeen 9,6

2 h jälkeen 8,4

No paljonko sitä puuroa oli ,Deseissä hiutaleita ja deseissä maitoa? Muuten epämääräistä.

Onko sokeroitua omenasosetta? 

Vierailija
1000/1087 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamulla 1 näkkäri kinkkuineen 10 g hh

Lasi maitoa 20 g hh

Viili 10 h hh

Mustikoita 5 g hh

Marjasosetta 5 g hh

Pähkinöitä

Porkkana 5 g hh

Yht noin 55 h hh.

1,5 tunnin kuluttua sokeri 7.3

Heti aamupalan jälkeen 9 minuuttia reipasta kotijumppaa.

Olen hämmästynyt liikunnan tehosta! Toki olen ennenkin liikkunut, mutta en ole harrastanut aterian jälkeistä täsmäliikuntaa. Jatkossa harrastan.

Olet laskenut väärin lasi maitoa on 10 hh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi