Kuinka monta kirjaa olet lukenut elämäsi aikana? (Tähän mennessä)
Osaatko arvioida? Itse olen pitänyt kirjaa lukemisistani ja viimeisen 13 vuoden aikana olen lukenut 271 kirjaa.
Kommentit (379)
Jos laskisin että olen lukenut n. 40 vuoden ajan ja keskimäärin 2,5 kirjaa viikossa, niin saadaan arvio 5200 kirjaa.
Viimeisen 5 vuoden aikana lukemiseni on lähes olematonta, mistähän sekin johtuu.
Olen nyt muutaman vuoden aikana lukenut tosi paljon ja laittanut tiedot sovellukseen - yli tuhat kirjaa nyt. Mutta aiemmin en aikuisiällä lukenut näin paljon, ehkä parisataa kirjaa 20 vuoden aikana. Lapsuudessani luin koko ajan. Joten kaikkiaan veikkaisin 2500 kirjaa.
Satoja, ehkä tuhansia. Luen päivittäin. Olen lukenut 7- vuotiaasta lähtien, jo lapsena luin useita kymmeniä kirjoja vuodessa ja nopeasti siirryin nuorten kirjoihin. Noin 12-vuotiaasta alkaen sitten pikku hiljaa luin jo aikuisten kirjoja. Mistään muualta en ole oppinut niin monipuolisesti yleistietoutta kaikilta mahdollisilta aloilta, kuin kirjoista, vaikka luen pääasiassa romaaneita, toki jonkin verran tietokirjallisuutta myös. Maailmankuvani olisi varsin kapea ilman lukuharrastusta.
Hämmästyttävää, kuinka moni pitää 7:ää veljestä raskaana luettavana!
Lukuharrastuksen väheneminen on johtanut yleistiedon tason romahtamiseen.
Ennen ne viitosilla peruskoulun läpäisseet häirikköpojatkin lukivat vähintään sarjakuvia, ehkä jopa pelkkää tekstiä sisältäviä Jerry Cottoneita ja Mustanaamioita yms. lyhyitä kioskikirjallisuustuotteita.
Tuhansia. Olin lukion loppuun saakka älyttömän innokas lukija. Olen myös nopea lukemaan, joten kerkesi lukemaan valtavan määrän. Opiskeluaikana viihdelukeminen hiipui, mutta toki piti lukea oppikirjoja. Sitten luin lapsilleni 10 vuotta joka ilta, mies toki välillä. Nykyisin keski-iässä luen taas innolla, en kyllä enää nuoruudenvimmalla.
Vierailija kirjoitti:
Ennen ne viitosilla peruskoulun läpäisseet häirikköpojatkin lukivat vähintään sarjakuvia, ehkä jopa pelkkää tekstiä sisältäviä Jerry Cottoneita ja Mustanaamioita yms. lyhyitä kioskikirjallisuustuotteita.
Viisikkoja luki Kekkosen aikaan tosi moni poika. Koulussa luettiin romaaneja luokassa. Siis istuttiin koko luokka pulpetissa hiljaa ja luettiin.
En viitsi laskea. Viidenkymmenenviiden vuoden aikana keskimäärin neljä kirjaa viikossa.
En osaa sanoa. Kouluaikoina, etenkin ala-asteella luin kerran tuhat kirjaa vuodessa, ihan aikuistenkin kirjoja (papillon, sormusten herrat, raamattu, koko kirjastoauton sisältö), jotain viisikkoja luin kolme-neljä päivässä pahimmillaan, neiti etsivät, seikkalu-sarja, tarzanit... menee varmaan noin 50 vuodessa yhteensä yli 10 000.
Varmasti tuhansia.
Teininä ahmin kirjoja ja nyt aikuisena menee noin 70 kirjaa vuodessa
Kirjaston lainaushistorian mukaan viimeisin 10 vuoden aikana olen lainannut 300 kirjaa. Tähän päälle ostetut tai kavereilta lainatut kirjat. Suunnilleen siis reilut 30 kirjaa vuodessa. Arvioisin lukeneeni nuorena ja lapsena vähemmän, joten elämäni aikana arviolta noin 750 kirjaa. Ikää on 45v.
2,5 kirjaa kuukaudessa tuntuu sopivalta tahdilta. Mieluummin hyvä kirja kuin somen selailu.
Katsoin hiljattain kirjaston lainaustilastostani, olen viime vuoden aikana lainannut 281 kirjaa. Pyrin aina lukemaan kaikki lainaamani kirjat, enkä helpolla jätä kesken. Luen aina, kun siihen tarjoutuu pienikin tilaisuus. Tosin osa noista kirjoista (ehkä noin 10 kpl) on ollut käsityökirjoja, joita ei tietysti lueta kannesta kanteen periaatteella.
Vaikea on sanoa koko elämän aikana lukemiani kirjoja, mutta aina olen ollut innokas lukija.
N65
Jaa-a, varmaan vähintään kymmenen vuodessa 10-vuotiaasta lähtien. Joskus 10, joskus 30. Olen nyt 38v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisikkoja luki Kekkosen aikaan tosi moni poika. Koulussa luettiin romaaneja luokassa. Siis istuttiin koko luokka pulpetissa hiljaa ja luettiin.
Itse olin himolukija ala-asteella.
Viisikot luin, mutta en niistä suuresti pitänyt. Suosikkejani olivat 3 etsivää- kirjat ja Jules Verne sekä muut 50-60- luvuilla julkaistut poikien seikkailukirjat.
Noissa oli 50- 60- lukuisissa oli paljon 1800- luvulla kirjoitettuja. Kuten Aarresaari, Rosvolaakson tytär ja Vernen kirjat. Viimeksi mainittuja oli paljon kyläkoulun kirjastossa, joka käsitti 2 korkeaa kirjakaappia. Kolmas kaappi oli käsikirjasto, jossa oli tietokirjoja. Niitä tapasin lukea järjestäjänvuorollani ja ennen oppituntien alkua.
Mutta pointtini oli se, että kirjoja lukivat myös ne. jotka eivät olleet erityisen hyviä lukemaan tai eivät loistaneet koulumenestyksellään. Nyt heikko koulunkäynti yhdistettynä täydelliseen lukemattomuuteen on murhaava yhdistelmä.
t: nimim Assburger(mies, 54v)
Elämäni aikana olen lukenut tuhansia kirjoja ja eikun jatkuu vaan.
Nuorena luin paljon, ehkä pari kirjaa viikossa, aikuisena varmaan 50-100 kirjaa vuodessa, nyt viimeisten kymmenen vuoden aikana netti on vienyt aikaa, niin että tulee luettua ehkä kymmenisen kirjaa vuodessa. Olen kohta 60, joten varovastikin arvioiden olen lukenut 2500-3500 kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos laskisin että olen lukenut n. 40 vuoden ajan ja keskimäärin 2,5 kirjaa viikossa, niin saadaan arvio 5200 kirjaa.
Viimeisen 5 vuoden aikana lukemiseni on lähes olematonta, mistähän sekin johtuu.
Olen kommentti 78, lukemisen vähäisyys nykyään johtuu samasta kuin itsellänikin.
Ja mietitääs sitä että nykyään "kaikki maailman tieto" on tiktokissa ja ai-rakennettua... huolestuttaa kyllä tosissaan että aito tieto katoaa sitä mukaa mitä harvempi ihminen lukee.