Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monta kirjaa olet lukenut elämäsi aikana? (Tähän mennessä)

Vierailija
02.01.2026 |

Osaatko arvioida? Itse olen pitänyt kirjaa lukemisistani ja viimeisen 13 vuoden aikana olen lukenut 271 kirjaa.

Kommentit (379)

Vierailija
81/379 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään menee enemmän äänikirjoja. Tulee halvemmaksi kuin kirjojen ostaminen. Ja ei löydy ainakaan lähikirjastoista. 

Vierailija
82/379 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdoton edes arvioida! Viisivuotiaana opin lukemaan ja koko ikäni- nyt 68v- olen melkeinpä kaiken vapaa-aikani lukenut. Nopeana lukijana menee monta kirjaa viikossa.

Melkein kaikki käy- elämänkerrat, fakta ja fiktio.

Osan ostan täpötäysiin hyllyihini, paljon lainaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/379 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että luet, kertoo, että olet fiksu.

Se, mitä luet uudelleen, kertoo, millainen olet.

Vierailija
84/379 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi muistaa, satoja kuitenkin. Oppikirjat, romaanit ym.

Vierailija
85/379 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

75 vuotta olen osaannut lukea.  Kolme kirjaa viikossa keskimäärin.  Laskepa itse.

Vierailija
86/379 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin vähän ainoastaan pakolliset koulussa. On afantasia (aphantasia) niin en saa lukemisesta oikein mitään irti, se on itselle vain sanoja sanojen perään.

Vierailija
87/379 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satoja, mahdoton arvioda, luultavasti tuhansia

Sama täällä. nainen 55v

Vierailija
88/379 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Tähän mennessä)

😂 Että ei sitten niitä kirjoja lasketa mukaan, jotka lukee joskus tulevaisuudessa?

Vierailija
89/379 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukuharrastuksen väheneminen on johtanut yleistiedon tason romahtamiseen. 

Ennen ne viitosilla peruskoulun läpäisseet häirikköpojatkin lukivat vähintään sarjakuvia, ehkä jopa pelkkää tekstiä sisältäviä Jerry Cottoneita ja Mustanaamioita yms. lyhyitä kioskikirjallisuustuotteita.

Viisikkoja luki Kekkosen aikaan tosi moni poika. Koulussa luettiin romaaneja luokassa. Siis istuttiin koko luokka pulpetissa hiljaa ja luettiin.

Itse olin himolukija ala-asteella.

Viisikot luin, mutta en niistä suuresti pitänyt. Suosikkejani olivat 3 etsivää- kirjat ja Jules Verne sekä muut 50-60- luvuilla julkaistut poikien seikkailukirjat.

Noissa oli 50- 60- lukuisissa oli paljon 1800- luvulla kirjoitettuja. Kuten Aarresaari, Rosvolaakson tytär ja Vernen kirjat. Viimeksi mainittuja oli paljon kyläkoulun kirjastossa, joka käsitti 2 korkeaa kirjakaappia. Kolmas kaappi oli käsikirjasto, jossa oli tietokirjoja. Niitä tapasin lukea järjestäjänvuorollani ja ennen oppituntien alkua.

Mutta pointtini oli se, että kirjoja lukivat myös ne. jotka eivät olleet erityisen hyviä lukemaan tai eivät loistaneet koulumenestyksellään.   Nyt heikko koulunkäynti yhdistettynä täydelliseen lukemattomuuteen on murhaava yhdistelmä.

t: nimim Assburger(mies, 54v)

Juuri näin

T. As-nainen 54v, se, joka on lukenut ehkä 10000 kirjaa.

Vierailija
90/379 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhansia. Luen 50-80 kirjaa vuodessa.

Vierailija
91/379 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki maailman tieto ja ajattelu on kirjoissa. Outoa kysyä mitä niistä jää käteen. Niistä jää käteen kaikki arvokas mitä ihmiskunnalla on.

Ihmiskunnan kaksi suurintä keksintöä ovat pyörä ja kirjasto. Historia alkoi siitä kun kirjoitustaito keksittiin. Kulttuurievoluutio, eli se että tulevat sukupolvet voivat rakentaa sen tiedon päälle mitä jälkipolvet ovat kirjanneet muistiin, on vähintään tuhat kertaa nopeampaa kuin biologinen evoluutio.

Vierailija
92/379 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monia satoja. Tarkkaa määrää on vaikea sanoa. Olen aina ollut kirjatoukka.

Vierailija
93/379 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhansia tähän ikään mennessä. Veikkaisi n. 9000-10000 kirjaa ainakin. Ikä 50, lukemaan opin 6-vuotiaana, olen nopea lukemaan, noin kirja/päivä, jos on kiinnostava kirja ja vapaapäivä ilman mitään pakottavia askareita. Työpäivinä ehdin lukea töitä ennen tai töiden jlkeen, aina ei ehdi/jaksa, toisinaan taas enemmän.

Vierailija
94/379 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli aika, jolloin luin todella paljon, monta kirjaa viikossa. Nyt en enää pysty, kun on silmissä paha vika.

Vierailija
95/379 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan muutaman ja nekin lähinnä elämäkertoja tms. 

Alapeukuttaja, en jaksa keskittyä lukuhommiin, olen taiteilijasielu ja teen mieluummin jotain muuta. Jos on joku kiinnostava henkilö tai elämäntaito-opas, niihin jaksan keskittyä. Kaikkihan me ollaan erilaisia ja siinä ei ole mitään pahaa. Haen tietoni muualta.

Vierailija
96/379 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

75 vuotta olen osaannut lukea.  Kolme kirjaa viikossa keskimäärin.  Laskepa itse.

11 700 kirjaa

Vierailija
97/379 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukemisen kuuluisi olla rentouttava harrastus eikä mikään kisalaji. 

Vierailija
98/379 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole laskenut, on niitä varmaan yllättävän paljon kun kouluaikoina oli pakko lukea vähintäänkin koulukirjoja. Lehtiäkin olen lukenut, eihän niitä muutenkaan käsitellä kuin lukemalla, vai käytätkö sinä lehtiä jotenkin eri tavalla, esim. haistelet niitä?

Ylivoimainen ykkönen on kuitenkin internetistä lukemani tekstin määrä, jos sillä määrällä ei lukutaito ole kehittynyt niin sitten se ei millään tulekaan kehittymään!

Vierailija
99/379 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkätakia kirjoja arvostetaan kun ne on kaikista vähiten ajantasalla mistään asiasta?

Esim. itse en kerennyt edes peruskoulusta päästä kun Berliinin muuri murtui ja alkoi maantiedon kirjat vanheta käsiin toden teolla...

Vierailija
100/379 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1200 vuodessa parhaimmillaan. 360 000 sivua

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän