Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet ihmisistä joilla on useampi ammattitutkinto?

Vierailija
26.10.2025 |

Mun taustat on lukio, kokki, lähihoitaja ja sairaanhoitaja. Hoitoalalla olen ollut pian 17 vuotta. Ikää on 46v ja tiedän, että en jaksa hoitoalan työtä eläkeikään asti. Sairaanhoitajaksi valmistuin muutama kuukausi sitten, mutta jo opintojen aikana olin melkoisen kypsä alaan ja koko ajan menee työt huonompaan suuntaan. Olen töissä vanhuspuolella ja se on fyysisesti ja henkisesti raskasta. Olen ollut myös sairauslomalla uupumuksen vuoksi enkä ole ainoa tuossa työpaikassa joka ollut samasta syystä sairauslomalla.

Olen hakenut pariin eri merkonomin verkkokoulutukseen. Ajatuksena oman yrityksen perustaminen jossakin kohtaa ja merkonomin opinnoista toivoisin saavani tukea yrittämiseen. Yrittäjän tutkintoa en voi tässä kohtaa harkita koska ne maksaa. 

Pakko päästä pois hoitoalalta. Mietin vain onko hullua hankkia taas yksi toisen asteen koulutus. Jotakin tässä on kuitenkin pakko tehdä. 

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän tykkää enemmän opiskelusta ja lukemisesta, kun työn tekemisestä. 

Vierailija
2/29 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siitä pitäisi ajatella? Itsellä 2 tutkintoa, toinen korkeakoulu. Nyt sairastuttuani, on taas päivitettävä osaamista ja vaihdettava alaa. Sellaista se on. Sullekin on tullut ikää, joten on luonnollista vaihtaa työpaikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän tykkää enemmän opiskelusta ja lukemisesta, kun työn tekemisestä. 

Hoh hoijaa. Mä olen kyllä tehnyt töitä ihan kiitettävästi. Sairaanhoitajan koulutuksen tein töiden ohessa.

Ap

Vierailija
4/29 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hirveen eri aihealueilta tutkinnot, tulee vähän epämääräinen kuva ihmisestä. Sen sijaan jos tutkinnot nivoutuu toisiinsa, niin ihan ok (esim. kosmetologi, sairaanhoitaja, merkonomi -> kaunesalan yrittäjä)

Vierailija
5/29 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ihan miten parhaaksi näet, äläkä ajattele mitä muut ihmiset ajattelevat. Työelämä on nykyään vaativaa oli ala mikä hyvänsä. Jos uuvut ns. normityössä yrittäjyys ei ehkä ole sinua varten. Se vaatii paljon enemmän kuin sen normityöpäivän.

Vierailija
6/29 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vänisijä. Olisin kiitollinen tuosta tutkinnosta , se olis näkemiin ja Norjaan!

Vierailija
7/29 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tekisit merkonomin perustutkinnon vai jonkun liiketoiminta-alan ammattitutkinnon? Miksi menisit jankkaamaan perus- tai ammattitutkintoa, koska pääset suoraan tradenomiksi?

Vierailija
8/29 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään mitään jos edes yrittää töitä tehdä.  En murehdi toisten asioilla.

Vierailija
9/29 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä on nykyään vähän pakko olla. Keneltä vaan voi mennä työt alta koska vaan ja kokonaisia ammatteja uhkaa kadota.

Vierailija
10/29 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään.

Vierailija
11/29 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta sinun tutkintolistastasi en ajattele mitään kielteistä. Se näyttää ymmärrettävältä.

Muuten saatan joskus vähän ihmetellä luetteloita, joissa on jopa 5-10 erilaista lisä- ja lyhytkoulutusta. Tällaista näkyy erityisesti terveydenhoitoalan yksityissektorin ammattihenkilöesittelyissä. Se näyttää enemmän epätoivoiselta kuin erityisen pätevältä. 

Vierailija
12/29 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tekisit merkonomin perustutkinnon vai jonkun liiketoiminta-alan ammattitutkinnon? Miksi menisit jankkaamaan perus- tai ammattitutkintoa, koska pääset suoraan tradenomiksi?

Ei mua kiinnosta tradenomin tutkinto enkä tarvitse sitä yrityksen perustamiseen. 

Ap

Vierailija
13/29 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On monia ihmisiä jotka vaikka edellisen laman aikana kouluttautuivat toiseen ammattiin jossa oli näkyvissä varmempi työtilanne. Vaikka rakennuspuolelta tietotekniikkaan. Ei tuossa ole mitään ihmeellistä.

Vierailija
14/29 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miettinyt mitä haluaisit myydä ja mitkä ovat vahvuutesi? Yrittäminen ei ole rakettitiedettä kun tuote on selvä, eikä siihen kannata opiskella koko tutkintoa. Jostain avoimesta yliopistosta voisi löytyä muutama ehkä jopa maksuton kurssi joilla pääsee alkuun. Hyvä kirjanpitäjä auttaa myös alkuun.

Vierailija
15/29 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kannattaa opiskella. Tosin yrittäjänä olokin on raskasta, niin ei välttämättä se paras vaihtoehto jos kärsii uupumuksesta. Yrittäjänä menettää sosiaaliturvan myös. En tiedä, miten nykyään työvoimaviranomaiset suhtautuvat kevytyrittäjyyteen... 

Vierailija
16/29 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hirveen eri aihealueilta tutkinnot, tulee vähän epämääräinen kuva ihmisestä. Sen sijaan jos tutkinnot nivoutuu toisiinsa, niin ihan ok (esim. kosmetologi, sairaanhoitaja, merkonomi -> kaunesalan yrittäjä)

Onko alanvaihto kiellettyä myös terveyssyistä? Mitä alapoliiseja kuvittelette olevanne? Jos itse joudut tekemään pakkopullana yht ja samaa koko urasi ajan, niin muiden ei tarvitse. Saa kokeilla, saa vaihtaa alaa!

Vierailija
17/29 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta sinun tutkintolistastasi en ajattele mitään kielteistä. Se näyttää ymmärrettävältä.

Muuten saatan joskus vähän ihmetellä luetteloita, joissa on jopa 5-10 erilaista lisä- ja lyhytkoulutusta. Tällaista näkyy erityisesti terveydenhoitoalan yksityissektorin ammattihenkilöesittelyissä. Se näyttää enemmän epätoivoiselta kuin erityisen pätevältä. 

Miksi niitä kysytään, jos niitä ei haluta tietää? Miksi kiinnostus kursseihin ja itsensä jkehittämiseen on mielestäsi kiellettyä? Kaunareita katsova on parempi, kuin kursseilla aikaansa viettänyt?

Vierailija
18/29 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mua kiinnosta tradenomin tutkinto enkä tarvitse sitä yrityksen perustamiseen. 

Ap

Yrittäjän ammattitutkinto riittänee.

Vierailija
19/29 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan yrittäjäksi siis haluat? Ja mitä opintoja ajattelet siihen tarvitsevasi?

En usko että merkonomin koulutus ihan hirveästi tarpeitasi palvelee, koska sulla on jo perusopinnot takana useammasta hommasta. Ja iso osa amistutkintoja on nykyään ns yleissivistäviä ja niin itsestäänselvyyksiä että samat opit saat suunnilleen katsomalla pari YouTube videota.

Avoimen yliopiston opinnot olisi varmaan paljon hyödyllisemmät, täsmävalittuna sun tarpeisiin. 

Vierailija
20/29 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näihin tuli rajoituksia. Toinen amk-tutkinto pitää kustantaa itse.

Näin olisi pitäny aina olla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän