Kuinka monta kirjaa olet lukenut elämäsi aikana? (Tähän mennessä)
Osaatko arvioida? Itse olen pitänyt kirjaa lukemisistani ja viimeisen 13 vuoden aikana olen lukenut 271 kirjaa.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Olipa hyvä video! Kiitos.
Noin 50 vuoden aikana luultavasti yli 2000, mahdollisesti jopa yli 3000 kirjaa. Yleensä kirja per viikko, toisinaan kaksi. Välillä myös kirjattomia viikkoja. Tuskin on kuitenkaan ollut koskaan kirjatonta kuukautta.
Yhtenä päivänä arvioin, että varmaan 2000 kirjan kieppeillä mennään.
Jos 7-vuotiaana oppi lukemaan ja nyt on ikää yli 40, niin kyllä siinä aika monta kirjaa tullut luettua. Etenkin kun nuortenkirjat olivat ohuita. Niitä meni lapsena parikin päivässä, jos oli vapaapäivä. Mahdotonta laskea. Tällä hetkellä lukutahti on noin 20 kirjaa vuodessa. Hieman hidastunut, kun on muitakin harrastuksia.
Tuhansia. Mahdoton tietää tarkkaa lukua. Luultavasti olen lukenut ainakin miljoona sivua suomenkielistä tekstiä. M54
Hyllymetrille menee ehkä keskimäärin viisikymmentä kirjaa. Ala-asteikäisenä luin koululla olleen sivukirjaston läpi olisikohan about 20 hyllymetriä, tuhatkunta nidettä. Yläasteella ja lukiossa varmaan vain toiset tuhat kirjaa, kun muitakin harrastuksia alkoi olla enemmän. Lukuharrastus kun on jatkunut sen jälkeenkin, arvioisin että tähän ikään mennessä ilman muuta yli 10000, mutta tuskin yli 20000. Omissa kirjahyllyissäni on ehkä jotain pari tuhatta kirjaa, monet toki olen lukenut useampaan kertaan.
Vuodessa on 52 viikkoa. 40 vuodessa viikkoja on 2080. Jos lukee 8000 kirjaa vähintään 40 vuodessa, tarkoittaa se 40 kirjaa viikossa.
Voi olla ehkä nahdollista. Mutta mitä muuta teet lukemisen lisäksi, entä ovatko kirjat vihkoja vai tiiskivityyppiä?
Kun lasken, että luen vähintäänkin kaksi kirjaa kuukaudessa, niin tähän mennessä olen lukenut n. 6500 kirjaa.
Lukeminen on vähentynyt, koska ennen kaikki tietokin haettiin kirjoista. Ja siihen sitten romaanit päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vuodessa on 52 viikkoa. 40 vuodessa viikkoja on 2080. Jos lukee 8000 kirjaa vähintään 40 vuodessa, tarkoittaa se 40 kirjaa viikossa.
Voi olla ehkä nahdollista. Mutta mitä muuta teet lukemisen lisäksi, entä ovatko kirjat vihkoja vai tiiskivityyppiä?
LASKIVIRHE..
viikot oikein. Mutta kirjat per viikko 3,8. Hyvin ehtii!
Vierailija kirjoitti:
Tarkistin laskimella, ja se on 4 kirjaa viikossa!
Vierailija kirjoitti:
Hyllymetrille menee ehkä keskimäärin viisikymmentä kirjaa. Ala-asteikäisenä luin koululla olleen sivukirjaston läpi olisikohan about 20 hyllymetriä, tuhatkunta nidettä. Yläasteella ja lukiossa varmaan vain toiset tuhat kirjaa, kun muitakin harrastuksia alkoi olla enemmän. Lukuharrastus kun on jatkunut sen jälkeenkin, arvioisin että tähän ikään mennessä ilman muuta yli 10000, mutta tuskin yli 20000. Omissa kirjahyllyissäni on ehkä jotain pari tuhatta kirjaa, monet toki olen lukenut useampaan kertaan.
Ja millaisia kirjoja ko. sivukirjastossa... alakouluikäinen kahlasi kaikki aikuisten tietokirjat, romaanit, runot...
En usko!
Mitä järkeä on laskea lukemiensa kirjojen määrää?
Kuinka ne voisin muistaa!
lapsena luin kirjan- pari viikossa, nyt 5-kymppisenä tahti on hidastunut muutamaan kirjaan vuodessa. 5 taisi mennä viime vuonna. Toki ruuhkavuosina lukeminen jäi vähemmälle, mutta ei loppunut.
Nyt tulee usein palattua jo luettuihin.
Nuorempana luin vain, jotta voisin sitten sanoa että olen lukenut tämän ja tämän klassikon. Nyt en enää välitä tuollaisesta, ja luen ainoastaan kirjoja jotka todella ilahduttavat minua! Luen nykyään myös samoja kirjoja aina uudelleen ja uudelleen, kun aiemmin en koskaan lukenut samaa kirjaa kahdesti. Halusin aina vain lukea jotain uutta, jotta olisin sitten muka sivistyneempi ja lukeneempi. Ihan typerää. En tämän vuoksi edes enää muista mitä niissä lukuisissa lukemissani kirjossa kerrottiin! Enkä edes nauttinut lukemisesta silloin samalla tavalla kuin nyt. Ihan turhaan siis tuli laitettua hirveästi aikaa lukemiseen aiemmin.
Vaikea arvioida, mutta vuodessa menee helposti satakunta ja ikää on kohta kuusikymmentä, joten sanotaan nyt vaikka että "tuhansia", Kirjastot ovat olleet kovassa käytössä ja monet omasta hyllystä löytyvistä teoksista on tullut luettua useampaankin kertaan.
Vedetäänkö hatusta että ainakin 500. Kun tuossa hyllyssäkin on pikaisesti arvioituna 250 opusta ja olen ne kyllä kaikki lukenut.
Tuhansia, luin yleistä kirjallisuustiedettä sivuaineena ja yhteen kurssiin saattoi kuulua yli 20 romaania tai novellia. Olen aina lukenut paljon, luin kaikki Waltarit jo ala-asteella, yläasteella Dostojevskia ja Tolstoita, ja melkein kaikki kirjallisuuden klassikot kahlannut läpi.