Miksi tuoreen äidin pitää vielä kaiken muun lisäksi tukea ja rohkaista isää isyydessä?
Kuka tukee ja rohkaisee äitiä, joka on synnytyksen ja yövalvomisten jälkeen riekaleina?
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Vauva miehelle syliin ja mies opettelee ihan siinä missä nainenkin. Itse se isyys tehdään, ei odoteta toisen tekevän sitä puolesta. Jotkut selviävät, jotkut eivät.
Neuvolassa ainakin ohjeistetaan näin.
Ap
Tuo ohjeistus meinaa just sitä, että kun isä pitää vauvaa sylissä, vaihtaa vaippaa jne äiti ei siihen puutu, jos äiti alkaa selittämään kuinka isä tekee kaiken väärin niin se ei on arvostelua ei sitä tukemista. Ymmärrätkö.
Ja pitää olla lempeän ymmärtäväinen, jos mies pukee vauvalle bodyn väärinpäin ja vaippa falskaa isän laitettua sen huolimattomasti paikoilleen. Yrityksestäkin pitäisi jo antaa positiivista palautetta, aina ei mene ihan täysin äidin vaatimusten muka
Miksi pitäisi antaa mitään.plautetta? Mies vaihtaa uudet ja oppii. Mies ei "auttele" vaan hän on isä ja hoitaa lastaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko ajatelleet kokeilla normaalia, tasa-arvoista parisuhdetta täysijärkisen ihmisen kanssa? Niin ei tarvitsisi olla noin katkera.
Ja vielä olla lisäksi AV-mamma. Eiköhän nuo ole aika tehokkaasti toisiaan poissulkevia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Vauva miehelle syliin ja mies opettelee ihan siinä missä nainenkin. Itse se isyys tehdään, ei odoteta toisen tekevän sitä puolesta. Jotkut selviävät, jotkut eivät.
Ap
Eikö ap ole viitsinyt ottaa miestä mukaan valmennukseen. Se kuuluu isällekin. Äidin oma vika jos on tohelo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on se toinen vauva. Haluaa olla tärkein.
Tämä. Vähemmän yllättäen tännekin alkoi tulla näitä vastuuttomia miehiä puolustavia kommentteja, joissa uhriudutaan ja valitetaan kun naiset omii lapset ja haukkuu miehet. Sitäkin tapahtuu mutta kyllä se suurempi ongelma on lapselliset äijät, joita ei kiinnostaisi kasvaa itse aikuisen mittoihin. Ihme kun eivät vaadi pyllyä pyyhkimään.
Kyllä se suurin ongelma on se, ettei äiti anna isän otaa rooliin.
T. Äiti jo 25 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Ootko ap ajatellut että tukeminen voi tapahtua samaan aikaan molempiin suuntiin, tiedätkö, sen sijaan että vain toinen osapuoli on aina saamapuolella?
Olen aika varma, että tietää ja siksi ihmettelee, miksi hänen vain pitää tukea ukkoaan eikä toisin päin.
Kuulostaa nyt vähän aloituksen puolesta siltä, että nainen ei halua jakaa vanhemmuutta positiivisella tavalla johon kuuluu se molemminpuolinen tuki ja kannustaminen vaan hän muuttuu lapsen saamisen jälkeen prinsessaksi jolla on monopoli tukemiseen ja siitä hetkestä alkaen mies saa pärjätä ja selvitä omillaan sekä isänä että parisuhteessa. Onnea vaan sille miehelle.
Vierailija kirjoitti:
"Tai sitten tuollainen uhriutuvan kitinän voi jättää pois ja tehdä kunnolla. Miehen kuuluu tehdä oikeasti parhaansa eikä vain sinne päin ja odottaa silti kiitoksia. Kyllä silloin saa ja pitääkin puuttua jos jokin menee väärin. "
Juu. Ei miehen pomokaan silittele päätä jos perseillään töissä vaan se on huomautus, varoitus ja kenkää ja jos kykenee tähän duunissa niin ei se kotonakaan voi olla ylivoimaista.
Kyllä voi, koska kotoa ei voi saada potkuja. Vastuuton miesvauva luulee, että kotona voi heittäytyä sählääväksi elätiksi.
Minäminäminä, draamaa, uhritumista. Yhyy
Näistä on naiset tehty.
Paras tapa on se, että et ala neuvomaan tai auttamaan isää hän oppii kyllä itsekin, ihan kuten äitikin. Ei se ole niin vakavaa jos se vaippa menee väärin päin, siinähän mies juuri oppii.
Toimivassa parisuhteessa molemmat osapuolet rohkaisevat ja tukevat toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata tässäkään asiassa passata miestä pilalle. Kannattaa alusta asti vaatia, että mies on tasavertainen vanhempi. Mielummin vaikka leikkiä hiukan tyhmää itse, niin että mies joutuu ottamaan ohjat käsiin.
Tätä siinä tukemisessa juuri tarkoitetaan. Ei viedä mieheltä mahdollisuutta tasavertaiseen vanhemmuuteen.
Suurimmaksi osaksi ongelma on kylläkin se, ettei mies halua olla isä, eikä se, ettei hänen annettaisi olla isä.
Ei ole. Nykymiehet on tasavertaisia vanhempia, pitävät yhtä paljon vanhempainvapaata ja heillä on hyvä suhde lapseen. Jos äiti vaan antaa sen tilan eli tukee myös isän suhdetta lapseensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on se toinen vauva. Haluaa olla tärkein.
Tämä. Vähemmän yllättäen tännekin alkoi tulla näitä vastuuttomia miehiä puolustavia kommentteja, joissa uhriudutaan ja valitetaan kun naiset omii lapset ja haukkuu miehet. Sitäkin tapahtuu mutta kyllä se suurempi ongelma on lapselliset äijät, joita ei kiinnostaisi kasvaa itse aikuisen mittoihin. Ihme kun eivät vaadi pyllyä pyyhkimään.
Kyllä se suurin ongelma on se, ettei äiti anna isän otaa rooliin.
T. Äiti jo 25 vuotta
No ei ole. Enemmän on näitä tapauksia, joissa miestä ei voisi isyys vähempää kiinnostaa alun alkaenkaan tai sitten tekee saman tien kaiken niin huonosti, ettei hänestä ole apua (joko typeryyttään tai sitten ovela keino välttyä osallistumasta jatkossa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tai sitten tuollainen uhriutuvan kitinän voi jättää pois ja tehdä kunnolla. Miehen kuuluu tehdä oikeasti parhaansa eikä vain sinne päin ja odottaa silti kiitoksia. Kyllä silloin saa ja pitääkin puuttua jos jokin menee väärin. "
Juu. Ei miehen pomokaan silittele päätä jos perseillään töissä vaan se on huomautus, varoitus ja kenkää ja jos kykenee tähän duunissa niin ei se kotonakaan voi olla ylivoimaista.
Kyllä voi, koska kotoa ei voi saada potkuja. Vastuuton miesvauva luulee, että kotona voi heittäytyä sählääväksi elätiksi.
Oletko kuullut erosta ja ulkoruokintaan siirtämisestä?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa nyt vähän aloituksen puolesta siltä, että nainen ei halua jakaa vanhemmuutta positiivisella tavalla johon kuuluu se molemminpuolinen tuki ja kannustaminen vaan hän muuttuu lapsen saamisen jälkeen prinsessaksi jolla on monopoli tukemiseen ja siitä hetkestä alkaen mies saa pärjätä ja selvitä omillaan sekä isänä että parisuhteessa. Onnea vaan sille miehelle.
Tai sitten juuri toisin päin, ukkoa ei voisi vähempää liikuttaa, koska luulee tehneensä osuutensa siittämisen ja rahanhankkimisen jälkeen.
Onpa yllättävää, että näitä patalaiskoja ja epäkypsiä äijiä puolustellaan taas yhdessä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Ootko ap ajatellut että tukeminen voi tapahtua samaan aikaan molempiin suuntiin, tiedätkö, sen sijaan että vain toinen osapuoli on aina saamapuolella?
Niinhän se tapahtuu, kun molemmat kantaa vastuuta ja tekee yhdessä.pääröksiä.
Joo, kyllä tätä lässytystä saa lukea myös muiden äitien ohjeistamana esim. vauvaryhmissä... Voi isäreppanat, kun heitä pitää ymmärtää, tukea, tsempata ja mitä vielä. Iskää vähän pelottaa ja jännittää vauva... Pitää jopa ymmärtää suoranaista kusipäisyyttä ja itsekkyyttä. Onhan se kivointa ja helpointa olla tekemättä mitään :) Kukaan ei äideille lässytä samalla tavalla, vaikka esikoisen kohdalla se kaikki on äidillekin ihan yhtä uutta ja jännää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuo ohjeistus meinaa just sitä, että kun isä pitää vauvaa sylissä, vaihtaa vaippaa jne äiti ei siihen puutu, jos äiti alkaa selittämään kuinka isä tekee kaiken väärin niin se ei on arvostelua ei sitä tukemista. Ymmärrätkö.
Nyt et itse ymmärrä asiaa. Lapsen paras on tässä se tärkein. Jos isä tekee väärin, isää täytyy korjata. Jos isä ei esimerkiksi tue vastasyntyneen päätä, häntä täytyy korjata, tämä ei ole mikään arvovaltakysymys vaan käytännön asia. Valtaosassa perheitä äiti on ottanut selvää asioista paremmin kuin isä, joten äidin pitää katsoa, että isä lähtee tekemään asiat lapselle turvallisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei ainakaan vaimo rohkaissut mitenkään enkä muutenkaan ole sitä lajia, että menisin itkeskelemään jotain tukea. Ihan itse olen epävarmuuteni käsitellyt ja etsinyt isyyteeni mallin jota en koskaan saanut omalta isältäni.
Täydennätte hyvin toisianne. Toinen ei rohkaise, ja toinen ei jääräpäisesti kuitenkaan suostuisi ottamaan tukea vastaan.
Tyypillinen keittiöpsykologi olet. Mä osaan ottaa hyvinkin apua vastaan, mutta en mene itkeskellen pyytämään sitä.
Jaa että itkeskellen pyytämään. Ymmärrän tuosta hyvin, että epävarmuus ja sitä kompensoivat vahvuusfantasiat ovat huonon isäsuhteen peruja. Hienoa, jos et periytä niitä eteenpäin.