Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuoreen äidin pitää vielä kaiken muun lisäksi tukea ja rohkaista isää isyydessä?

Vierailija
02.01.2026 |

Kuka tukee ja rohkaisee äitiä, joka on synnytyksen ja yövalvomisten jälkeen riekaleina?

Kommentit (187)

Vierailija
21/187 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään puolison tukeminen on yliarvostettua. 

Vierailija
22/187 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei ainakaan vaimo rohkaissut mitenkään enkä muutenkaan ole sitä lajia, että menisin itkeskelemään jotain tukea. Ihan itse olen epävarmuuteni käsitellyt ja etsinyt isyyteeni mallin jota en koskaan saanut omalta isältäni.

Täydennätte hyvin toisianne. Toinen ei rohkaise, ja toinen ei jääräpäisesti kuitenkaan suostuisi ottamaan tukea vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/187 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse. Vauva miehelle syliin ja mies opettelee ihan siinä missä nainenkin. Itse se isyys tehdään, ei odoteta toisen tekevän sitä puolesta. Jotkut selviävät, jotkut eivät.

Neuvolassa ainakin ohjeistetaan näin.

Ap

Tuo ohjeistus meinaa just sitä, että kun isä pitää vauvaa sylissä, vaihtaa vaippaa jne äiti ei siihen puutu, jos äiti alkaa selittämään kuinka isä tekee kaiken väärin niin se ei on arvostelua ei sitä tukemista. Ymmärrätkö. 

Ja pitää olla lempeän ymmärtäväinen, jos mies pukee vauvalle bodyn väärinpäin ja vaippa falskaa isän laitettua sen huolimattomasti paikoilleen. Yrityksestäkin pitäisi jo antaa positiivista palautetta, aina ei mene ihan täysin äidin vaatimusten mukaan, mutta tärkeintä on, että mies edes yrittää autella.

Vierailija
24/187 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata tässäkään asiassa passata miestä pilalle. Kannattaa alusta asti vaatia, että mies on tasavertainen vanhempi. Mielummin vaikka leikkiä hiukan tyhmää itse, niin että mies joutuu ottamaan ohjat käsiin. 

Näin toimin kaikissa kotihommissa. Minulta on turha kysyä mitä jääkaapissa tai missään on. En "tiedä". Heittäytymällä itsekin tyhmäksi, ei joudu vetovastuuseen koko talouden pyörittämisestä. Toimii.

Vierailija
25/187 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse. Vauva miehelle syliin ja mies opettelee ihan siinä missä nainenkin. Itse se isyys tehdään, ei odoteta toisen tekevän sitä puolesta. Jotkut selviävät, jotkut eivät.

Ap

Ja neuvolassako (ja perhevalmennuksissa yms.) ei ohjeisteta tuoretta isää mitenkään?

En tiedä tietenkään teistä muista, mutta itse olen ymmärtänyt parisuhteen niin, että siinä molemmat on molempien tukena ja turvana.

Jaa, mutta tämä aloitushan ei tainnutkaan olla ihan vilpitön, miten minä höpönassu näin tähän lankesin :(

Vierailija
26/187 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei ainakaan vaimo rohkaissut mitenkään enkä muutenkaan ole sitä lajia, että menisin itkeskelemään jotain tukea. Ihan itse olen epävarmuuteni käsitellyt ja etsinyt isyyteeni mallin jota en koskaan saanut omalta isältäni.

Täydennätte hyvin toisianne. Toinen ei rohkaise, ja toinen ei jääräpäisesti kuitenkaan suostuisi ottamaan tukea vastaan.

Tyypillinen keittiöpsykologi olet. Mä osaan ottaa hyvinkin apua vastaan, mutta en mene itkeskellen pyytämään sitä.

Vierailija
27/187 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuo ohjeistus meinaa just sitä, että kun isä pitää vauvaa sylissä, vaihtaa vaippaa jne äiti ei siihen puutu, jos äiti alkaa selittämään kuinka isä tekee kaiken väärin niin se ei on arvostelua ei sitä tukemista. Ymmärrätkö. 

Ja pitää olla lempeän ymmärtäväinen, jos mies pukee vauvalle bodyn väärinpäin ja vaippa falskaa isän laitettua sen huolimattomasti paikoilleen. Yrityksestäkin pitäisi jo antaa positiivista palautetta, aina ei mene ihan täysin äidin vaatimusten muka

Ei, vaan ei pidä suuttua siitä, jos body ja sukat ei mätsää. Koska niitä somekuvia voi aivan hyvin ottaa myös silloin, kun olet aivan itse omin pikkukätösin saanut kaikki vaatteet sointumaan toisiinsa ja myös sisustukseen.

Vierailija
28/187 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun mies yrittää hoitaa lasta, niin naisen kuuluu mennä siihen oikaisemaan, miten asiat kuuluu hänen mielestään hoitaa. kunnon nalkutuksella miehestä kasvaa hyvä isä.

tai jotain.

Vierailija
29/187 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä ne ohjeistaa? Sanooko ne vaan epämäräisesti että pitää tukea isyydessä vai antaako ihan ohjeita miten? 

Vierailija
30/187 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, kun neuvolan ja sossulan väki on tätä mieltä. Menepä ja koeta kysyä jotain apua em paikoista, niin alkaa välitön isän puolustus. Vauvan neuvolakäynnille, kun menet keskellä päivää (isän ollessa töissä), niin alkaa suuri ihmettely ja epäily, että "onko kaikki kunnossa". Sitten, kun miehet kantavat lasta 9 kk, synnyttävät sen vesimelonin kokoisen palleron kirsikkatomatin konoisesta aukosta, niin vasta osaavat oikeasti arvostaa naisen kokemusta. Miksei muuten lastenneuvolassa ole miestätejä?

Vierailija
31/187 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kun mies yrittää hoitaa lasta, niin naisen kuuluu mennä siihen oikaisemaan, miten asiat kuuluu hänen mielestään hoitaa. kunnon nalkutuksella miehestä kasvaa hyvä isä.

tai jotain.

Joo. Sellainen sormi pystyssä paasaaminen toimii aina "Herrajumala etkö sä osaa edes tota tehdä oikein??? Kato nyt sadannen kerran kun minä näytän miten se tehdään! Susta ei siis kerta kaikkiaan oo yhtään mitään apua."

Vierailija
32/187 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata tässäkään asiassa passata miestä pilalle. Kannattaa alusta asti vaatia, että mies on tasavertainen vanhempi. Mielummin vaikka leikkiä hiukan tyhmää itse, niin että mies joutuu ottamaan ohjat käsiin. 

Tätä siinä tukemisessa juuri tarkoitetaan. Ei viedä mieheltä mahdollisuutta tasavertaiseen vanhemmuuteen.

Suurimmaksi osaksi ongelma on kylläkin se, ettei mies halua olla isä, eikä se, ettei hänen annettaisi olla isä.

Vierailija
33/187 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään puolison tukeminen on yliarvostettua. 

Toivottavasti et ole parisuhteessa, koska sääliksi kävisi noin kylmän ihmisen kanssa elävää.

Vierailija
34/187 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ja pitää olla lempeän ymmärtäväinen, jos mies pukee vauvalle bodyn väärinpäin ja vaippa falskaa isän laitettua sen huolimattomasti paikoilleen. Yrityksestäkin pitäisi jo antaa positiivista palautetta, aina ei mene ihan täysin äidin vaatimusten muka

Tai sitten tuollainen uhriutuvan kitinän voi jättää pois ja tehdä kunnolla. Miehen kuuluu tehdä oikeasti parhaansa eikä vain sinne päin ja odottaa silti kiitoksia. Kyllä silloin saa ja pitääkin puuttua jos jokin menee väärin. 

Vierailija
35/187 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tai jotain.

Tai sitten ei. Nalkutuksella ei synny mitään hyvää, eikä myöskään laiskuudella.

Vierailija
36/187 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on se toinen vauva. Haluaa olla tärkein. 

Vierailija
37/187 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko ajatelleet kokeilla normaalia, tasa-arvoista parisuhdetta täysijärkisen ihmisen kanssa? Niin ei tarvitsisi olla noin katkera.

Vierailija
38/187 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tai sitten tuollainen uhriutuvan kitinän voi jättää pois ja tehdä kunnolla. Miehen kuuluu tehdä oikeasti parhaansa eikä vain sinne päin ja odottaa silti kiitoksia. Kyllä silloin saa ja pitääkin puuttua jos jokin menee väärin. "

Juu. Ei miehen pomokaan silittele päätä jos perseillään töissä vaan se on huomautus, varoitus ja kenkää ja jos kykenee tähän duunissa niin ei se kotonakaan voi olla ylivoimaista.

Vierailija
39/187 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko ap ajatellut että tukeminen voi tapahtua samaan aikaan molempiin suuntiin, tiedätkö, sen sijaan että vain toinen osapuoli on aina saamapuolella?

Vierailija
40/187 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin toimin kaikissa kotihommissa. Minulta on turha kysyä mitä jääkaapissa tai missään on. En "tiedä". Heittäytymällä itsekin tyhmäksi, ei joudu vetovastuuseen koko talouden pyörittämisestä. Toimii.

Samaa mieltä, teen itse samaa. En tiedä on maailman paras vastaus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan