Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihominen vaihdevuosissa

Vierailija
01.01.2026 |

Onko joku onnistunut säilymään hoikkana/normaalipainoisena vaihdevuosien aikanakin? Tuntuu, että paino vain nousee. Mikään liikunta ei auta.

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaihdevuosissa liho kun ei herkkuja syö.

Ei tietenkään.  Läskiperseitten tekosyitä ja selityksiä joita ei kukaan usko.   On tasan sen näköinen mitä syö. Aamen.😝😝😝😝

Vierailija
102/112 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä monikin on säilynyt hoikkana vaihdevuosissa. En tiedä, miten.

Itselläni on vaihdevuodet vielä edessäpäin, mutta keski-iän kiloja pyrkii tulemaan koko ajan. Lähes kaiken lisätyn sokerin ja kaikki keinotekoiset makeutusaineet olen jättänyt pois. Painon nousu on pysähtynyt, mutta vielä jotain tarttis tehdä, jotta kertyneistä kiloista pääsisin eroon.

Mitä ihmettä on keski-iän kilot?
Ite olen nyt 52-vuotias enkä eläessäni ole painanut enempää kuin 54 kg. Se on 174-senttiselle ihan passeli paino. 

Ei ikä tuo mitään kiloja, se on ainoastaan se mättäminen mikä lihottaa.

Ainut mikä laihduttaa on kalorivaje.

Juuri näin. Sen sanoo hevosen järkikin.  Tuhaa selitellä muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu tilanne, vaikka liikun enemmän ja syön vähemmän niin paino vaan nousee.. 

Syö vielä vähemmän ja liiku enemmän.   🤭🤭🤭🤭🤭🤣🤣🤣🤣

Vierailija
104/112 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi itseäni ei vituraakaan kiinnosta moinen asia.

Vierailija
105/112 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset voivat syödä enemmän kuin toiset lihoamatta, se on fakta. Ole aina syönyt kuin hevonen - siis paljon, huomattavasti enemmän kuin lähes 2m pitkä mieheni - säännöllisesti ja isoja annoksia, miettimättä terveellisyyttä kovinkaan paljoa. Vasta nyt vaihdevuosissa alkaa jäämään kalorit vyötärölle mikä on ärsyttävää.

Tunnen myötätuntoa heitä kohtaan, jotka jo valmiiksi syövät suht vähän ja silti painoa tulee lisää. Pahin painajainen on joutua karsimaan syömistä radikaalisti ja elämään miniannoksilla loppuelämä. Mutta sitä kohti se on kai mentävä ellei halua paisua kuin pullataikina.

Vierailija
106/112 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos katsoo ympärilleen niin erittäin harvassa ovat 60-70+ naiset, jolla ei vähintään vyötärö ole paksu ja sitten jos 90 v on laiha niin ovat yleensä kuolemassa / palvelutalossa ei syötetä tarpeeksi yms. Mutta 90 prosenttia eläkeläisrouvista on vähintään lievästi ylipainoisia ja ne 10 pros jotka ovat laihoja koko ikänsä, voivat kiittää geenejään, ja noin 0,1 prosenttia anoreksiaansa.

Vaihdevuosissa alkoi maharengas kasvaa ja kasvaa, jaloista olen laiha kuten äitinikin. Voin hyvin elää parilla leivällä päivässä, eikä maha pienene mihinkään. Mutta näillä mennään. Hyvä vaan kun ruokaan ei tarvitse paljoa rahaa laittaa.

Niinpä. Ja kun katsoo 100 vuotta vanhoja kuvia, niin kyllä ne mammat on pyöreämpiä kuin kukaan muu. 

Vierailija
107/112 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lihonut. Tuntuu, että on useammin nälkä kuin nuorena. Uskon, että "nälkä" on oikeasti energiavajetta: väsymystä ja uupumusta, jonka keho tulkitsee virheellisesti ruuan tarpeena, kun oikeasti tarvitsisin omaa aikaa, enemmän unta, vähemmän stressiä ja suorittamista.

Olen onnistunut pitämään painonnousun suht maltillisena (normaalipainon ylärajoilla) kuntoilun ja kalorien tarkkailun avulla. Syön ns. volume eating -ruokia, eli sellaisia joissa lautasen saa kukkurauseksi ilman, että ruoka on kauhean täyttävää. Teen esim. wok-kasvisten lisukkeeksi paistettua kaaliraastetta kun muu perhe syö nuudeleita.

Oken huomannut, että tukeva aamiainen auttaa hillitsemään iltanälkää. Myös pitkät yöunet auttavat. Teen ja veden lipittäminen toimii myös, jossain määrin. 

Jos kaipaan suolaista herkkua, syön yleensä popcornia tai suolakurkkuja, ne ovat paljon kevyempiä kuin esim. sipsit tai juustot. 

Voimia kaikille! Painon kurissa pitäminen on työlästä. 

Vierailija
108/112 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa näin kai se on. Mamma painaa jo yli sata kiloa ja perse on tosi leveä. Onneksi tissitkin ovat kasvaneet, en valita.

Vierailija
109/112 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosien painonhallinta on ongelmallista. Kaikki tietävät, että unettomuus nostaa painoa. Ja hyvin monella on uniongelmia vaihdevuosissa. 

Minä valvoin aamuyöstä. Siksi hain hormonilaastarin. Ei auttanut nukkumaan. Minkäs teet?

Nyt vaihdevuosistani on jo vuosia ja nukun hyvin jälleen. Mutta ei se painoa ole alentanut. 

Vierailija
110/112 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi ensin miettiä tarkkaan ja huolella miten haluaa elää ruoan suhteen kuin myös liikkumisen. Mikä on se oma raja näiden kaikkien suhteen. Vasta tämän jälkeen voi tehdä oikeasti kestävän ja pitävän suunnitelman ja senkin eteen joutuu kuitenkin jonkin verran tehdä töitä kun opettelee itsehillintää ym.

Toki parasta olisi, että nämä olisi miettinyt jo aiemmin joskus kolmenkympin korvilla viimeistään ja alkanut opettelaamn jo silloin, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Vierailija
111/112 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihonut olen ensimmäistä kertaa elämässäni enkä syytä hormoneja. Elän ihan liian hedonistinesti. Kun on varaa ostaa ruokakaupassa, mitä haluaa niin minähän teen juustolautasen vaikka keskellä viikkoa ja viiniä kylkeen.

Tähän pitää puuttua nyt! Liikuntaa harrastan paljon; lenkkeilen ja salillakin käyn, mutta syömistä pitäisi suitsia.

Olen 51 v. ja vielä normaalipainon ylärajalla. Minulla on terveelliset elintavat enkä vedä viiniä ja juustolautasia. Silti on vaikeaa pysyä normaalipainon puolella. Kyllä hormonit vaikuttavat.

Vierailija
112/112 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei liho sen enempää kuin nuorenakaan. Mutta jos syöt herkkuja niin kertyy. Tai alkoholi. Nesteiden kertyminen mahdollista jos juo vettä liikaa tai ei pääse lenkille.

Kyllä lihoo, aineenvaihdunta hidastuu hormonien vähenemisestä. 

Aivan, ja insuliini nousee eri tavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi