Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihominen vaihdevuosissa

Vierailija
01.01.2026 |

Onko joku onnistunut säilymään hoikkana/normaalipainoisena vaihdevuosien aikanakin? Tuntuu, että paino vain nousee. Mikään liikunta ei auta.

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu lähinnä siitä että ei pysty nukkumaan hyvin mikä aiheuttaa kierteen, koska nälkäisenä nukkuu vielä huonommin. Lisäksi hormonien väheneminen lihottaa, tiedetään se kyllä mutta ymmärtäminen omalla kohdalla tapahtuvaksi onkin jo vähän vaikeampi sisäistää. 

Ei hormonien väheneminen lihota, ihan se mitä tunget sinne suuhusi aiheuttaa lihomisen.

Turha etsiä tekosyitä.

Vierailija
82/112 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuu lähinnä siitä että ei pysty nukkumaan hyvin mikä aiheuttaa kierteen, koska nälkäisenä nukkuu vielä huonommin. Lisäksi hormonien väheneminen lihottaa, tiedetään se kyllä mutta ymmärtäminen omalla kohdalla tapahtuvaksi onkin jo vähän vaikeampi sisäistää. 

Ei hormonien väheneminen lihota, ihan se mitä tunget sinne suuhusi aiheuttaa lihomisen.

Turha etsiä tekosyitä.

Vähän kuin se että lääkkeet lihottaa... ei, yksi pilleri päivässä ei lihota, oli lääke mikä tahansa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosissa(kaan) ei liho, kun ei syö enempää kaloreita kuin kuluttaa. Simple as that. Tietysti sitä voi tekosyyselittää itselleen vaikka mitä hormonitoiminnasta jne, mutta kun hyväksyy tosiasian ja korjaa ruokailu- ja liikkumistapansa, paino pysyy kurissa ja henkilö hoikkana.

Sanoo ihminen, joka

A) ei ole itse vaihdevuosissa

B) kuuluu siihen 20 prosenttiin, jolla genetiikka ei nosta painoa vaihdevuosissa.

Tai kyllä, tietty kyse on kaloreiden saamisen ja kuluttamisen suhteesta. Pointti onkin siinä, ettei sitä itse tiedä, milloin tuo muutos tarvitaan ja miten ososta muutoksesta juuri omalla kohdalla on kyse. Vaatekoot muuttuvat 10 kilon välein, eli vasta noin 10 kiloa lihottuaan tajuaa, että vaatteet kiristävät. 

Ja sitten kun se tajuaa, niin laihtuminen ei tapahdukaan sormia napsauttamalla, kuten nuorena. 

Vierailija
84/112 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu tilanne, vaikka liikun enemmän ja syön vähemmän niin paino vaan nousee.. 

Tämä yhtälö ei voi pitää paikkaansa. 

Vierailija
85/112 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu tilanne, vaikka liikun enemmän ja syön vähemmän niin paino vaan nousee.. 

Tämä yhtälö ei voi pitää paikkaansa. 

en ole ylläoleva, mutta voin vahvistaa, että jotain outoa vaihdevuosissa tapahtuu. Ihan kuin fysiikan lait eivätenää pitäisi paikkaansa. Minäkin syön kolmanneksen vähemmän, mitä nelikymppisenä. Ja välillä olen pitkiä aikoja todella vähäruokainen. Silti paino ei laske edes sataa grammaa.

Olimme patikoimassa viime kesänä kuukauden miehen kanssa. Mies tuli itse katsomaan, ettei vaaka näyttänyt vähempää. Ei millään uskonut, koska oli omin silmin nähnyt, mitä olin syönyt ja liikkunut. Pyöritteli vain päätän epäuskoisena. Mies itse laihtui kuusi kiloa tuon kuukauden aikana. 

En väitä, etten laihtuisi keskitysleirillä. Mutta ilman kidutusta tämä + 10 kg on jäänyt pysyväksi. 

Se, mitä minun olisi pitänyt tehdä, olisi tämä: muistella, miten äitini lihoi 52-54-vuotiaana ja varoa syömisiä tuon ikäisenä. . Ihminen, joka söi terveellisesti lihoi 10 kg. . Olen nimittäin itse nyt 57 v ja minusta on tullut tismalleen samanlainen kuin hänestä. En ikinä olisi uskonut. 

Vierailija
86/112 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä syötte niin valtavasti? Ei se läski tyhjästä synny.

Vierailija
87/112 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä syötte niin valtavasti? Ei se läski tyhjästä synny.

Syömme, kuten nuorina. Eikä mikään kertynyt vyötärölle. 
Sitten tapahtuu ilmiö, joka tapahtuu sammakolle vesikattilassa, kun sen laittaa liedelle. Kestää, ennen kuin tajuaa, ettei voi syödä kuten viime vuonna. 

Oletko sinä niin fiksu, että tiedät etukäteen, mitä tukee tapahtumaan?

Vierailija
88/112 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos katsoo ympärilleen niin erittäin harvassa ovat 60-70+ naiset, jolla ei vähintään vyötärö ole paksu ja sitten jos 90 v on laiha niin ovat yleensä kuolemassa / palvelutalossa ei syötetä tarpeeksi yms. Mutta 90 prosenttia eläkeläisrouvista on vähintään lievästi ylipainoisia ja ne 10 pros jotka ovat laihoja koko ikänsä, voivat kiittää geenejään, ja noin 0,1 prosenttia anoreksiaansa.

Vaihdevuosissa alkoi maharengas kasvaa ja kasvaa, jaloista olen laiha kuten äitinikin. Voin hyvin elää parilla leivällä päivässä, eikä maha pienene mihinkään. Mutta näillä mennään. Hyvä vaan kun ruokaan ei tarvitse paljoa rahaa laittaa.

Vierailija
89/112 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuoden ilman autoa. Liikuin kävellen, pyörällä ja julkisilla. Ei kertynyt kiloja.

Vierailija
90/112 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liho sen enempää kuin nuorenakaan. Mutta jos syöt herkkuja niin kertyy. Tai alkoholi. Nesteiden kertyminen mahdollista jos juo vettä liikaa tai ei pääse lenkille.

Vierailija
91/112 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Vähentämällä syömistä. Muutana kilo kyllä tullut mutta ei ylipainoa. Liikun kyllä paljon myös. Herkuttelu näkyy helpommin kuin nuorena. Mutta en ole  ehdoton, herkuttele joskus ja sitten taas ruotuun. 

Vierailija
92/112 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei liho sen enempää kuin nuorenakaan. Mutta jos syöt herkkuja niin kertyy. Tai alkoholi. Nesteiden kertyminen mahdollista jos juo vettä liikaa tai ei pääse lenkille.

Kyllä lihoo, aineenvaihdunta hidastuu hormonien vähenemisestä. 

Vierailija
93/112 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon on yksi keino: älä mätä ruokaa suuhusi enempää kuin kulutat.

Toimii aina ja joka iässä. Kun et syö enemmän kuin kulutat, et myöskään liho.

Mutta niin kauan kuin jatkat itsepetostasi ulisemalla täällä ettei mikään auta, niin tietenkään mikään ei auta.

Ihminen voi lihoa monista eri syistä, esim. aineenvaihdun hidastuminen, hormoonit jne. 

Itse lihoin 15kg kun ei vain saada klpirauhasen häiriötä lääkityksellä asettumaan ja lääkäri vain levittelee käsiään. Olen jättänyt jopa aterioita väliin ja lisännyt liikuntaa, silti tulee painoa. Olen ihan umpikujassa. 

Kun sinulla tuntuu olevan vastaus ongelmaan, millä kalorimäärällä painoa ei tule lisää, jos päivässä tunti liikuntaa?

Vierailija
94/112 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 174 cm nainen saa painaa jopa n. 60-69 kg. Lihakset painaa enemmän kuin läski.

Koko aikuisikäni olen painanut 65 kg, pituus 176 cm. Vaihdevuosia en kummemmin huomannut enkä huomioinut eikä mitään hoitoja tarvittu. Ainoa juttu oli että minusta tuli rintavampi, piti ostella uusia isompia tissiliivejä :-D. 

Vierailija
95/112 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos katsoo ympärilleen niin erittäin harvassa ovat 60-70+ naiset, jolla ei vähintään vyötärö ole paksu ja sitten jos 90 v on laiha niin ovat yleensä kuolemassa / palvelutalossa ei syötetä tarpeeksi yms. Mutta 90 prosenttia eläkeläisrouvista on vähintään lievästi ylipainoisia ja ne 10 pros jotka ovat laihoja koko ikänsä, voivat kiittää geenejään, ja noin 0,1 prosenttia anoreksiaansa.

Vaihdevuosissa alkoi maharengas kasvaa ja kasvaa, jaloista olen laiha kuten äitinikin. Voin hyvin elää parilla leivällä päivässä, eikä maha pienene mihinkään. Mutta näillä mennään. Hyvä vaan kun ruokaan ei tarvitse paljoa rahaa laittaa.

Yli 65v on oma painindeksi, jota ei voi verrata,.kun oli nuori. 

"Nuoremman aikuisen normaali painoindeksin alue on 18,525, 

mutta ikääntyneillä se on 2329"

Yli 30 voi puhua vasta lievästä ylipainosta, mutta alle 30 se on normaalipaino ikäåntyvällä henkilöllä eikä suositella laihduttamista, koska se suojelee esim. luustoa, jos kaatuu. 

Vierailija
96/112 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin oon lukenut tuon että n. 60-vuotiailla naisilla lievä ylipaino ei haittaa yhtään vaan voi olla jopa eduksi. 

Vierailija
97/112 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon täällä kommentoi vähättelevästi ne jotka ei itse ole kokeneet vaihdevuosia lainkaan. Helppo on sivusta huudella kun ei itse tunne asiaa ollenkaan. 

Vierailija
98/112 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin oon lukenut tuon että n. 60-vuotiailla naisilla lievä ylipaino ei haittaa yhtään vaan voi olla jopa eduksi. 

Lieväkin ylipaino on epäesteettistä ja kertoo, että henkilö on laiska ja mukavuudenhaluinen. Täytän tässä kuussa 69, mitat 163/50,6. En ole omistanut autoa vuosikymmeniin, hoidan kauppareissut kävellen (4-5 km eestaas), kuntoliikun 4-5 kertaa viikossa 6 km:n lenkin. Vaihdevuosia en edes huomannut muinoin, ei ollut pillerin pilleriä niihin. Asenne ratkaisee! 

Vierailija
99/112 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla lisäksi turvotusta? Rinnat hölskyvät ja vatsa pömpöttää.

Ap

Ei . Pidän huolta kunnostani.

Vierailija
100/112 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto on se juttu. Suosittelen lämpimästi. Bmi 21 ja ikä 60+.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan