Lihominen vaihdevuosissa
Onko joku onnistunut säilymään hoikkana/normaalipainoisena vaihdevuosien aikanakin? Tuntuu, että paino vain nousee. Mikään liikunta ei auta.
Kommentit (22)
Kyllä monikin on säilynyt hoikkana vaihdevuosissa. En tiedä, miten.
Itselläni on vaihdevuodet vielä edessäpäin, mutta keski-iän kiloja pyrkii tulemaan koko ajan. Lähes kaiken lisätyn sokerin ja kaikki keinotekoiset makeutusaineet olen jättänyt pois. Painon nousu on pysähtynyt, mutta vielä jotain tarttis tehdä, jotta kertyneistä kiloista pääsisin eroon.
Sama ongelma alkaa itselläkin olemaan. Liikun paljon ja monipuolisesti ja syön kohtuullisesti.
Mikä auttaisi? Kyllähän hoikkia vaihdevuodet ohittaneita naisia on.
Onko muilla lisäksi turvotusta? Rinnat hölskyvät ja vatsa pömpöttää.
Ap
Tuttu tilanne, vaikka liikun enemmän ja syön vähemmän niin paino vaan nousee..
Arjen aktiivisuus on vähentynyt, koska lapset muuttaneet omilleen. Elämä on helppoa nyt. Tv:n ja netin ääreen jämähtämistä pitäisi välttää.
Ei se liikunta auta. Kaikki kaloripitoiset juomat ja makeat pois. Syö lohta ,juureksia ,täysjyväleipää ja vettä paljon.
Minulla paino ei ole noussut. Olen aina ollut hoikka, syön normaalisti (kasvissyöjä) ja melko terveellisesti, joskin aika paljon makeaa. Liikun kohtuullisesti, mutta en varsinaisesti treenaa. Ei sairauksia. Olen 53 v, 170cm ja paino 50 kg. Ollut suurinpiirtein tuossa lukemassa koko aikuisikäni. Äitini on samanlainen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla paino ei ole noussut. Olen aina ollut hoikka, syön normaalisti (kasvissyöjä) ja melko terveellisesti, joskin aika paljon makeaa. Liikun kohtuullisesti, mutta en varsinaisesti treenaa. Ei sairauksia. Olen 53 v, 170cm ja paino 50 kg. Ollut suurinpiirtein tuossa lukemassa koko aikuisikäni. Äitini on samanlainen.
Millaisia määriä syöt makeaa? Minä syön päivittäin, pitäisi varmaan vähentää, mutta helppoa se ei minulle ole.
Ap
Päinvastoin. Ruokahalukin on vähentynyt, karkit ja suklaa ym. ei maistu kuten ennen. Kerran parissa kuukaudessa ostan sipsejä. Jäätelöstä kyllä tykkään ja sitä on aina pakastimessa ja syön jälkiruoaksi. Pyöräilen läpi vuoden, kymmeniä kilometrejä kerralla + lyhyet kauppareissut jne.
Hormonikorvaushoidon aloittamisen jälkeen paino on alkanut nousta.
Minä olin 53/173 kunnes aloin harrastamaan liikuntaa ja sain ensimmäistä kertaa eläessäni lihaksia. Toki varmasti rasvaa tullut myös, mutta siis paino noussut 6kg. Vaikea sitten sanoa että johtuuko vaihdevuosista vai lihaksista. Luulisi ainakin että terveempi koostumus kuin laihaläskinä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin 53/173 kunnes aloin harrastamaan liikuntaa ja sain ensimmäistä kertaa eläessäni lihaksia. Toki varmasti rasvaa tullut myös, mutta siis paino noussut 6kg. Vaikea sitten sanoa että johtuuko vaihdevuosista vai lihaksista. Luulisi ainakin että terveempi koostumus kuin laihaläskinä.
Mä olen myös alkanut harrastaa enemmän lihaskuntoliikuntaa ja paino on noussut varmaan senkin takia. Onhan se parempi kuin pelkkä läski, vaikka sitäkin on toki tullut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lihonut olen ensimmäistä kertaa elämässäni enkä syytä hormoneja. Elän ihan liian hedonistinesti. Kun on varaa ostaa ruokakaupassa, mitä haluaa niin minähän teen juustolautasen vaikka keskellä viikkoa ja viiniä kylkeen.
Tähän pitää puuttua nyt! Liikuntaa harrastan paljon; lenkkeilen ja salillakin käyn, mutta syömistä pitäisi suitsia.
Niin pitäisi jos hoikkana haluaa olla. Vähintään 1/3 ruuan määrästä pois mitä aikaisemmin tullut syötyä. Myös pätkäpaasto toimii monelle,sokerit ja alkoholi minimiin.
Tuohon on yksi keino: älä mätä ruokaa suuhusi enempää kuin kulutat.
Toimii aina ja joka iässä. Kun et syö enemmän kuin kulutat, et myöskään liho.
Mutta niin kauan kuin jatkat itsepetostasi ulisemalla täällä ettei mikään auta, niin tietenkään mikään ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monikin on säilynyt hoikkana vaihdevuosissa. En tiedä, miten.
Itselläni on vaihdevuodet vielä edessäpäin, mutta keski-iän kiloja pyrkii tulemaan koko ajan. Lähes kaiken lisätyn sokerin ja kaikki keinotekoiset makeutusaineet olen jättänyt pois. Painon nousu on pysähtynyt, mutta vielä jotain tarttis tehdä, jotta kertyneistä kiloista pääsisin eroon.
Mitä ihmettä on keski-iän kilot?
Ite olen nyt 52-vuotias enkä eläessäni ole painanut enempää kuin 54 kg. Se on 174-senttiselle ihan passeli paino.
Geenit vaikuttavat tässäkin asiassa. Paino ollut vakaa koko elämän. En ole koskaan laihduttanut. En juuri mieti syömisiäni.
Vaihdevuodet ei ole mikään lopullinen tila vaan hyvällä tuurilla menee ohi parissa vuodessa. Sitten on vielä elämää edessä, ainoa vaiva vanhetessa jos limakalvot ohenee voi tulla vti mutta siihen on hoidot.
Eli tuon vaihdevuosien jälkeen paino voi taas laskea, toki täytyy skarpata aina. Muuten nyt kylmällä keho voi kuluttaa enemmän, lumikylpyjä jos mahdollista. Liikunta, terveet tavat, laadukasta ruokaa kun on nälkä.
Kyllä 174 cm nainen saa painaa jopa n. 60-69 kg. Lihakset painaa enemmän kuin läski.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon on yksi keino: älä mätä ruokaa suuhusi enempää kuin kulutat.
Toimii aina ja joka iässä. Kun et syö enemmän kuin kulutat, et myöskään liho.
Mutta niin kauan kuin jatkat itsepetostasi ulisemalla täällä ettei mikään auta, niin tietenkään mikään ei auta.
Minä syön nälkääni. Ja toki myös mielitekoihin, mutta jo pelkästään nälkään syöminen menee sitten ilmeisesti yli kulutuksen. Paastoja on tullut kokeiltua ja ne vasta sotkivatkin aineenvaihdunnan.
Ap
Lihonut olen ensimmäistä kertaa elämässäni enkä syytä hormoneja. Elän ihan liian hedonistinesti. Kun on varaa ostaa ruokakaupassa, mitä haluaa niin minähän teen juustolautasen vaikka keskellä viikkoa ja viiniä kylkeen.
Tähän pitää puuttua nyt! Liikuntaa harrastan paljon; lenkkeilen ja salillakin käyn, mutta syömistä pitäisi suitsia.