Lihominen vaihdevuosissa
Onko joku onnistunut säilymään hoikkana/normaalipainoisena vaihdevuosien aikanakin? Tuntuu, että paino vain nousee. Mikään liikunta ei auta.
Kommentit (112)
Liikuntaa raikkaassa ulkoilmassa. Kehonpainotreeniä tai muuta lihaksistoa vahvistavaa. Istumalla sairastuu! Terveellinen ruokavalio ja herkutellakin saa. Ja juoda alkoholia 😃
Vaihdevuodet eivät ole syy lihomiseen vaan syy on se, että naisen tullessa kyseiseen ikään hänen täytyisi muuttaa elämäntapojaan eli syödä sen mukaan mitä pystyy kuluttamaan. Miehetkin alkavat usein lihomaan samassa iässä ja syy on ihan sama kuin naisillakin eli jääkaappi aukeaa turhan tiuhaan tahtiin ja sohva houkuttaa enemmän kuin liikkeelle lähtö.
"Mikään liikunta ei auta" - mitä on tämä kaikki liikunta, joka ei auta?
Olen pudottanut painoa juuri vaihdevuosiin tultuani, jopa yli kymmenen kiloa. Tavoitteena oli lähinnä parantaa kolesteroliarvoja ja vähentää verenpainelääkkeen tarvetta, ja näissä onnistuin. Siinä sivussa paino putosi, vaikka se ei ollut tärkein tarkoitus kaikelle sille muutokselle, jota tein syömisiin ja liikkumisiin.
Liikun noin kymmenen tuntia viikossa, joista pari kolme sellaisia harjoituksia, joissa syke nousee nelos- ja vitosalueelle (urheilukello on paras kaverini). Rankkojen lenkkien jälkeen on niin hyvä fiilis, ettei ole tosikaan! Kun pyöräilee kaksi tuntia tai hölkkää ja juoksee tunnin, niin olo on ihan mahtava. Mitokondriot lisääntyvät ja tehostavat aineenvaihduntaa.
Kunnon hiit-lenkki silloin tällöin tekee myös tosi hyvää.
Ehkä nämä ovat yksilöllisiä juttuja, mutta minulla painonpudotus ei ole mahdollinen ilman liikuntaa. Syömisissä tein vähäisempiä muutoksia, lähinnä jätin liiat herkut pois ja lisäsin kasvisten syöntiä. Mikään ruoka ei ole kiellettyä.
Johtuu lähinnä siitä että ei pysty nukkumaan hyvin mikä aiheuttaa kierteen, koska nälkäisenä nukkuu vielä huonommin. Lisäksi hormonien väheneminen lihottaa, tiedetään se kyllä mutta ymmärtäminen omalla kohdalla tapahtuvaksi onkin jo vähän vaikeampi sisäistää.
Neljä kiloa tuli lisää heti, kun menkat jäivät pois. Vähensin ruokailut kolmeen kertaan pvässä. Aamiainen, lounas ja päivällinen. Ei välipaloja, herkkuja jne. Toki joskus nautiskelen. Sillä olen saanut pidettyä, ettei paino nouse enempää. Ja olen hoikka ja liikunnallinen, syön terveellisesti, mutta ainoastaan tuo aterioiden vähentäminen auttoi.
Se on turha tuohon lähteä, vasta viime vuosina on keksitty että vaihdevuosissa paino nousee kymmeniä kiloja. Minä olen pysynyt samassa painossa hoikkana ja en todellakaan ole ainut
Vierailija kirjoitti:
Minulla paino ei ole noussut. Olen aina ollut hoikka, syön normaalisti (kasvissyöjä) ja melko terveellisesti, joskin aika paljon makeaa. Liikun kohtuullisesti, mutta en varsinaisesti treenaa. Ei sairauksia. Olen 53 v, 170cm ja paino 50 kg. Ollut suurinpiirtein tuossa lukemassa koko aikuisikäni. Äitini on samanlainen.
Tämä ei todellakaan ole mikään terveellinen paino aikuiselle ihmiselle! Suosittelen kuntosalitreeniä ja proteiinin lisäämistä ruokavalioon. Tuolla menolla saa äkkiä itselleen lonkkamurtuman ja siitä toipuessa kuihtuu olemattomiin.
Sairastuin rintasyöpään ja syöpäpaniikki on vienyt kiloja. Nyt tosin jouluna sorruin syömään suklaata, kun oli niin tyrkyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla paino ei ole noussut. Olen aina ollut hoikka, syön normaalisti (kasvissyöjä) ja melko terveellisesti, joskin aika paljon makeaa. Liikun kohtuullisesti, mutta en varsinaisesti treenaa. Ei sairauksia. Olen 53 v, 170cm ja paino 50 kg. Ollut suurinpiirtein tuossa lukemassa koko aikuisikäni. Äitini on samanlainen.
Millaisia määriä syöt makeaa? Minä syön päivittäin, pitäisi varmaan vähentää, mutta helppoa se ei minulle ole.
Ap
En ole se, jolta kysyit, mutta jos 170cm paino on 50 kg, niin kyllä annoskoot ovat vaatimattomia ja tuo paljon makean syönti viittaa todennäköisesti pariin suklaakonvehtiin päivittäin tai pullaan pari kertaa viikossa. Olen itse ylipainoinen ja tiedostan hyvin ihmisten erot siinä, miten määrittelevät esim. ison annoksen tai jatkuvan herkuttelun. Lihavan ja normaalipainoisen määritelmät ovat usein keskenään kuin yö ja päivä.
Hoikkana pysyvät syövät selvästi vähemmän. Jos mennään töissä syömään eivät he ota kaikkea noutopöydästä kasapäin koska on maksettu ja saa ottaa, vaan aina aika sellaisen lintusen annoksen. Kuitenkin kyllä syövät riittävästi, eivätkä jätä aterioita väliin. Eivät he myöskään ota jälkkäriä, paitsi valikoidusti ehkä kerran viikossa. Kaipa se on se kasvisten määrä, joka ratkaisee, että mättävät lähinnä sellaista. Tuosta pikkunaposteltavaa syömisestä näyttää tulleen sellainen rutiini heille, että eivät koe sitä ahdistavaksi (vaikka 9/10 keski-ikäi sistä mättää kuin hevoset, niin miehet kuin naiset).
Mulla nousi paino kun aloitin hormonikorvaushoidon. Sama oli jo nuorena kun aloitin pillerit. Heti pulskistuin ja minusta tuli suorastaan lihava vuosikausiksi. Välissä menin vuosia omilla hormoneilla kun ei ollut tarve ehkäisylle ja olin hoikka ihan itsestään ja muutenkin pää oli selkeämpi. 51-vuotiaana aloitin hormonikorvaushoidon kuumiin aaltoihin ja paino alkoi jälleen nousemaan. Nousi vuodessa 10kg. Lopetin hormonit ja päätin kärsiä kuumat aallot. Paino laski samoihin lukemiin kuin ennen eli laski 8kg taas ja sillä on menty. Oireitakaan ei ole enää 55-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Hoikkana pysyvät syövät selvästi vähemmän. Jos mennään töissä syömään eivät he ota kaikkea noutopöydästä kasapäin koska on maksettu ja saa ottaa, vaan aina aika sellaisen lintusen annoksen. Kuitenkin kyllä syövät riittävästi, eivätkä jätä aterioita väliin. Eivät he myöskään ota jälkkäriä, paitsi valikoidusti ehkä kerran viikossa. Kaipa se on se kasvisten määrä, joka ratkaisee, että mättävät lähinnä sellaista. Tuosta pikkunaposteltavaa syömisestä näyttää tulleen sellainen rutiini heille, että eivät koe sitä ahdistavaksi (vaikka 9/10 keski-ikäi sistä mättää kuin hevoset, niin miehet kuin naiset).
175/60 ja viimeksi laivan buffetissa mies kysyi, että miten pystyn syömään niin paljon, kun kannoin viidettä lautasta pöytään...
Hoikat tosiaan syvät esim pizzasta vai puolet ja jättävät surutta loput. Valinta ei ole joillekin vaikea. Moni ajattelee, että syödään kun on maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei todellakaan ole mikään terveellinen paino aikuiselle ihmiselle! Suosittelen kuntosalitreeniä ja proteiinin lisäämistä ruokavalioon. Tuolla menolla saa äkkiä itselleen lonkkamurtuman ja siitä toipuessa kuihtuu olemattomiin.
T. Kateellinen lihava
Kyllä, paino on noussut about 3 kg. Aikaisemmin kaikki kesälomakilot, joulukilot ja pääsiäsiskilot lähtivät parissa viikossa, kun palasi normaaliin. Nykyään ne eivät enää lähde samaan tapaan. Tämä on karmeaa. Pitäisikö harrastaa askeesia nyt koko loppuelämän? Siltä näyttää. Elämä on valintoja. Haluan myös nauttia elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Kateellinen lihava
Riippuu ihan kehotyypistä, mikä kenellekin on se normaalipaino. Itse olen todella siro, pitkäraajainen ja luonnostani kehon koostumukseltani vähärasvainen. Olen 45-vuotias 173/50. Kolmea raskautta lukuunottamatta, mittani ovat aina olleet nämä samat. Moni ystäväni taas on useamman sentin itseäni lyhyempi ja painaa kymmenenkin kiloa enemmän ja se on heidän ihannepainonsa. Jos tällainen henkilö (kehotyypiltään) laihduttamalla laihduttaisi mittoihini, ei se tietenkään olisi terveellistä. Samalla tavalla kohdallani olisi epäterveellistä alkaa syödä nykyistä huomattavasti enemmän lihoakseni ystävieni mittoihin. Näillä mitoilla syömme suurin piirtein saman verran, kehomme vain ovat kovin eri tyyppisiä, mutta ovat jokainen kohdallaan hakeutuneet itselleen optimaalimittoihin.
Mä syön mitä sattuu ja milloin ehdin. Fyysinen työ ja toiset ruuhkavuodet pitävät hoikkana.
Mulla on paino noussut.
Painoin alle parikymppisenä 52 kiloa hyvin pitkään.
Sitten reilu parikymppisenä painoin melko pitkään semmoinen 56-58 kiloa.
Vajaa kolmekymppisenä meni ekan kerran 60 kilon raja rikki.
Sitten painoinkin pitkään semmoinen 65-68 kiloa.
Nelikymppisenä sitten meni rikki 70 kg.
Nelikymppisestä tähän eli 47-vuotiaaks oon painanu enimmäkseen noin 75 kiloa, enimmillään 77 kiloa.
Pituus on 169 cm.
Ja kaikki ovat mielestäsi samanlaisia kuin sinä? Kaikkien kropat toimii samalla tavalla kuin sinun?