Lihominen vaihdevuosissa
Onko joku onnistunut säilymään hoikkana/normaalipainoisena vaihdevuosien aikanakin? Tuntuu, että paino vain nousee. Mikään liikunta ei auta.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla paino ei ole noussut. Olen aina ollut hoikka, syön normaalisti (kasvissyöjä) ja melko terveellisesti, joskin aika paljon makeaa. Liikun kohtuullisesti, mutta en varsinaisesti treenaa. Ei sairauksia. Olen 53 v, 170cm ja paino 50 kg. Ollut suurinpiirtein tuossa lukemassa koko aikuisikäni. Äitini on samanlainen.
Tämä ei todellakaan ole mikään terveellinen paino aikuiselle ihmiselle! Suosittelen kuntosalitreeniä ja proteiinin lisäämistä ruokavalioon. Tuolla menolla saa äkkiä itselleen lonkkamurtuman ja siitä toipuessa kuihtuu olemattomiin.
Samaa mieltä.
Kun olin mitoissa 169 cm ja 50 kg ollessani 18-vuotias, olin niin laiha, että lonkkaluut törröttivät ja näytin nälkäkurjelta.
Vieläpä sellainen ilmiö, että sama paino vanhalla ihmisellä näyttää vieläkin laihemmalta eli jos olet 170 cm ja vain 50 kg, olet kuin nälkiintynyt kuivan kesän orava. Ei pahalla.
Saman kokoinen olen kuin parikymppisenä, normaali/hoikahko. Tiedä sitten mistä johtuu, syön herkkuja sekä makeita että suolaisia.
Kyllä. Äidilläni Alzheimer ja viimeisten 1,5 vuoden aikana laihtunut hurjasti. Silmät kuopalla ja rintalastan luut näkyy. Jalat kuin kaksi tikkua.
Esivaihdevuodet menossa ja paino vielä normaali, mutta kaikki rasva tahtoo mennä mahaan. Alkaa olla kunnon pallomaha, mikä ei ole kiva, koska en halua mitään raskausepäilyjä. Ihmettelen 50+ naisia, joilla on litteähkö vatsa (normaalipainoisia/hoikkia), miten he sen tekevät?
Vierailija kirjoitti:
Esivaihdevuodet menossa ja paino vielä normaali, mutta kaikki rasva tahtoo mennä mahaan. Alkaa olla kunnon pallomaha, mikä ei ole kiva, koska en halua mitään raskausepäilyjä. Ihmettelen 50+ naisia, joilla on litteähkö vatsa (normaalipainoisia/hoikkia), miten he sen tekevät?
Oletko tarkistanut sokeritasosi?
Minulla paino ei ole noussut. Olen aina ollut hoikka, syön normaalisti (kasvissyöjä) ja melko terveellisesti, joskin aika paljon makeaa. Liikun kohtuullisesti, mutta en varsinaisesti treenaa. Ei sairauksia. Olen 53 v, 170cm ja paino 50 kg. Ollut suurinpiirtein tuossa lukemassa koko aikuisikäni. Äitini on samanlainen.
Tämä ei todellakaan ole mikään terveellinen paino aikuiselle ihmiselle! Suosittelen kuntosalitreeniä ja proteiinin lisäämistä ruokavalioon. Tuolla menolla saa äkkiä itselleen lonkkamurtuman ja siitä toipuessa kuihtuu olemattomiin.
Samaa mieltä.
Kun olin mitoissa 169 cm ja 50 kg ollessani 18-vuotias, olin niin laiha, että lonkkaluut törröttivät ja näytin nälkäkurjelta.
Vieläpä sellainen ilmiö, että sama paino vanhalla ihmisellä näyttää vieläkin laihemmalta eli jos olet 170 cm ja vain 50 kg, olet kuin nälkiintynyt kuivan kesän orava. Ei pahalla.
Ei ole terveellistä kenellekään, on merkittävä alipaino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalit on, eikä muutakaan vikaa ole löytynyt. Kortisoli vähän koholla, mutta kuulemma normaalin rajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalit on, eikä muutakaan vikaa ole löytynyt. Kortisoli vähän koholla, mutta kuulemma normaalin rajoissa.
Voiko tuo kortisolitason nousu liittyä vaihdevuosiin, jostain luin, että kortisoli kompensoisi estrogeenin puutetta, pitääkö paikkansa? Voisi selittää vaihdevuosiin monilla liittyvän ärtyneisyyden?
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla lisäksi turvotusta? Rinnat hölskyvät ja vatsa pömpöttää.
Ap
Tätä on kyllä minullakin, mutta sehän johtuu huonosta lihaskunnosta. En ole ylipainoinen. Syön lounaaksi ison salaatin tai keitto + proteiinilisä.
Instagramin tietäjien mukaan se on kuulemma kortisolia eli stressihormoni ja muutenkin hormonien epätasapaino, mikä lihottaa.
Itse allekirjoitan ko. väitteen, koska en viimeiseen 10 vuoteen ole juurikaan nukkunut kunnolla. Painoa on tullut viimeisen kuuden vuoden aikana 10 kg lisää. Menopaussi on gynen mukaan päällä ja hkh myös 1,5 v.
Vierailija kirjoitti:
Saman kokoinen olen kuin parikymppisenä, normaali/hoikahko. Tiedä sitten mistä johtuu, syön herkkuja sekä makeita että suolaisia.
Voitto geenilotossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tätä on kyllä minullakin, mutta sehän johtuu huonosta lihaskunnosta. En ole ylipainoinen. Syön lounaaksi ison salaatin tai keitto + proteiinilisä.
Heikot vatsalihakset saattavat aiheuttaa vatsan pömpötystä, mutta miten rintojen turvotus johtuu huonosta lihaskunnosta?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä on! Häiritsevin tyhjästä ilmestynyt (ei painonnousua) kunnon kaksoisleuka.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 174 cm nainen saa painaa jopa n. 60-69 kg. Lihakset painaa enemmän kuin läski.
165 cm nainenkin saa painaa 60 kiloa ja on ihan normaali.
Lihoin aivan hirveästi vaihdevuosissa. Muutuin sellaiseksi tikkujalkaiseksi palloksi kun kaikki rasva pomppasi yhtäkkiä reisistä vyötärölle. Samaan aikaan tuli paljon ylipainoa.
Avun sain laihdutuspillereistä. Kun pääsin takaisin normaalipainoon, sain hormonikorvaushoidon, eikä paino ole enää noussut. Hormoneiden ansiosta myös rasvat siirtyivät vyötäröltä takaisin reisiin.
Ehkä olisi kannattanut pyytää niitä hormoneita heti kun paino alkoi nousemaan.
Vierailija kirjoitti:
Geenit varmaan vaikuttavat. Olen 55 ja mahaa ei ole, en harrasta liikuntaa (muuta kuin hyöty/arki vml) ja syön ihan normaalisti. Pituus 162 ja paino 55. En siis ole tehnyt asian eteen mitään.
Miten teitä ei häiritse se keski-iän ylittäneiden naisten ulkonäkö jotka ovat hoikkia? Minua häiritsee liikaa. Ei ole kaunista katsottavaa. Ei voi kehuskella että olen yhtä hoikka kun nuorena, kun näkyy ettei kannattaisi olla. :D Vai olenko se vain minä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 174 cm nainen saa painaa jopa n. 60-69 kg. Lihakset painaa enemmän kuin läski.
165 cm nainenkin saa painaa 60 kiloa ja on ihan normaali.
Normaalipaino BMI (huom. lihaksikas voi olla lievästi ylipainoinen)
174 cm: 58,3-76,6 kg
165 cm: 51,0-67,1 kg
Sokeri, alkoholi, rasva ja höttöhiilarit minimiin.