Lihominen vaihdevuosissa
Onko joku onnistunut säilymään hoikkana/normaalipainoisena vaihdevuosien aikanakin? Tuntuu, että paino vain nousee. Mikään liikunta ei auta.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Hormonikorvaushoito.
Tämä on jännä, että toisilla hkh auttaa painonhallinnassa ja toisia lihottaa.
Ei vaihdevuosissa liho kun ei herkkuja syö.
Vierailija kirjoitti:
Miten teitä ei häiritse se keski-iän ylittäneiden naisten ulkonäkö jotka ovat hoikkia? Minua häiritsee liikaa. Ei ole kaunista katsottavaa. Ei voi kehuskella että olen yhtä hoikka kun nuorena, kun näkyy ettei kannattaisi olla. :D Vai olenko se vain minä?
Nyt kun kysyit niin ei häiritse ollenkaan. Muutokset omassa kehossa häiritsevät ja vaatii aikaa tottua niihin, mutta muiden ihmisten kohdalla keskityn enemmän ns. sisältöön.
Vierailija kirjoitti:
Miten teitä ei häiritse se keski-iän ylittäneiden naisten ulkonäkö jotka ovat hoikkia? Minua häiritsee liikaa. Ei ole kaunista katsottavaa. Ei voi kehuskella että olen yhtä hoikka kun nuorena, kun näkyy ettei kannattaisi olla. :D Vai olenko se vain minä?
Hoikat näyttävät kuivan kesän oravilta.
Normaalipainoiset näyttävät oikeasti paremmilta. Ja saa olla ihan normaalipainon ylärajallakin ja on ihan ok näköistä.
Vierailija kirjoitti:
Hoikat tosiaan syvät esim pizzasta vai puolet ja jättävät surutta loput. Valinta ei ole joillekin vaikea. Moni ajattelee, että syödään kun on maksettu.
Minä kyllä söisin koko pizzan, mutta loppupäivästä sitten kevyemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hormonikorvaushoito.
Tämä on jännä, että toisilla hkh auttaa painonhallinnassa ja toisia lihottaa.
Samaa jäin miettimään. Mistäköhän on kyse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoikat näyttävät kuivan kesän oravilta.
Normaalipainoiset näyttävät oikeasti paremmilta. Ja saa olla ihan normaalipainon ylärajallakin ja on ihan ok näköistä.
Näin sitä taas saa moittia hoikkia, kun ylipainoisuudesta on tullut normi jota ei saa kyseenalaistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla paino ei ole noussut. Olen aina ollut hoikka, syön normaalisti (kasvissyöjä) ja melko terveellisesti, joskin aika paljon makeaa. Liikun kohtuullisesti, mutta en varsinaisesti treenaa. Ei sairauksia. Olen 53 v, 170cm ja paino 50 kg. Ollut suurinpiirtein tuossa lukemassa koko aikuisikäni. Äitini on samanlainen.
Tämä ei todellakaan ole mikään terveellinen paino aikuiselle ihmiselle! Suosittelen kuntosalitreeniä ja proteiinin lisäämistä ruokavalioon. Tuolla menolla saa äkkiä itselleen lonkkamurtuman ja siitä toipuessa kuihtuu olemattomiin.
T. Kateellinen lihava
Riippuu ihan kehotyypistä, mikä kenellekin on se normaalipaino. Itse olen todella siro, pitkäraajainen ja luonnostani kehon koostumukselta vähärasvainen. Olen 45-vuotias 173/50. Kolmea raskautta lukuunottamatta, mittani ovat aina olleet nämä samat. Moni ystäväni taas on useamman sentin itseäni lyhyempi ja painaa kymmenenkin kiloa enemmän ja se on heidän ihannepainonsa. Jos tällainen henkilö (kehotyypiltään) laihduttamalla laihduttaisi mittoihini, ei se tietenkään olisi terveellistä. Samalla tavalla kohdallani olisi epäterveellistä alkaa syödä nykyistä huomattavasti enemmän lihoakseni ystävieni mittoihin. Näillä mitoilla syömme suurin piirtein saman verran, kehomme vain ovat kovin eri tyyppisiä, mutta ovat jokainen kohdallaan hakeutuneet itselleen optimaalimittoihin.
Oletko käynyt verikokeissa varmistamassa, että saat riittävästi vitamiineja ja hivenaineita? Luuston tilanteen tarkistaisin sinuna myös ja keliakiatestin. Saattaa olla joku imeytymishäiriö, jos syöt reilusta ja paino on silti noin vähän.
Jostain luin, että vain 20 % ei liho vaihdevuosissa. Loput lihovat tai joutuvat tekemään toimenpiteitä, etteivät liho.
Minä aloin lihomaan noin 2-4 vuotta ennen vaihdevuosia. Se tapahtui varkain, koska olen aina voinut syödä mitä haluan, kunnes lopulta huomasin lihovani. Sitten vähensin syömistä ja lisäsin kasviksia, mutta lihominen vain jatkui.
nyt menopaussista on 4vuotta aikaa. Minulla on 10 ylimääräistä kiloa ja kuppikoko kasvanut kolmella. Ja millään ei paino alene, vaikka edelleen olen vähentänyt syömistä.
Mulla alkoi vaihtarit todella rajuina 41-vuotiaana ja niihin aloitettiin heti hkh, jota syön edelleen nyt 54-vuotiaana. Jos lopetan, oireet palaa viikossa-parissa kuukaudessa taas rajuina.
Olen aina ollut hoikka ja "voinut syödä mitä vaan", rumasti sanottuna läpipasko. Kuutisen vuotta sitten aloin kuitenkin lihomaan yhtäkkiä, vaikka mikään ei muuttunut. Lihoin näiden vuosien aikana noin 10kg. Tuntui, että ruuan ajatteleminenkin lihotti!
Nyt syksyllä tuli ero neljän vuoden parisuhteesta. Pari kuukautta ulistuani päätin aloittaa liikkumaan aktiivisemmin kun suhteilulta jäi enemmän aikaa. Aloin sauvakävelemään joka päivä vähintään 10t askelta, välillä käyn tällä lenkillä kuntoportailla. Lisäksi kolme eri pituista lenkkiä koirien kanssa päivässä, jotka olleet aina päiväohjelmassa, mutta tahti on rauhallinen, jotta koirat saa haistella. Tällä laihduin suurinpiirtein takaisin mittoihin, joissa olin silloin vuosia sitten, ja joka tuntuu omimmalta. Tällä hetkellä 178/64 ja tavoitteena pysyä tässä.
Eli on mahdollista, mutta vaatii töitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaihdevuosissa liho kun ei herkkuja syö.
Mies ilmestyi kommentoimaan vaihdevuosia. Miten söpöä!
Maratoonarit näyttävät pysyvän hoikkina eli ihan älytön määrä liikuntaa vaaditaan? Toinen on vaikeasti päihderiippuvaiset, heillä varmaan syynä, etteivät syö juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi vaihtarit todella rajuina 41-vuotiaana ja niihin aloitettiin heti hkh, jota syön edelleen nyt 54-vuotiaana. Jos lopetan, oireet palaa viikossa-parissa kuukaudessa taas rajuina.
Olen aina ollut hoikka ja "voinut syödä mitä vaan", rumasti sanottuna läpipasko. Kuutisen vuotta sitten aloin kuitenkin lihomaan yhtäkkiä, vaikka mikään ei muuttunut. Lihoin näiden vuosien aikana noin 10kg. Tuntui, että ruuan ajatteleminenkin lihotti!
Nyt syksyllä tuli ero neljän vuoden parisuhteesta. Pari kuukautta ulistuani päätin aloittaa liikkumaan aktiivisemmin kun suhteilulta jäi enemmän aikaa. Aloin sauvakävelemään joka päivä vähintään 10t askelta, välillä käyn tällä lenkillä kuntoportailla. Lisäksi kolme eri pituista lenkkiä koirien kanssa päivässä, jotka olleet aina päiväohjelmassa, mutta tahti on rauhallinen, jotta koirat saa haistella. Tällä laihduin suurinpiirtein takaisin mittoihin, joissa olin s
Lisään vielä, että kaikki suvun naiset hoikkia, joten geeneillä lienee osuutensa myös.
Vierailija kirjoitti:
Maratoonarit näyttävät pysyvän hoikkina eli ihan älytön määrä liikuntaa vaaditaan? Toinen on vaikeasti päihderiippuvaiset, heillä varmaan syynä, etteivät syö juuri mitään.
Kyllä. Ja heti kun lopetat älyttömän liikkumisen, niin alat lihomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin naimissa miehen, joka juoksi maratooneja, kanssa. Maratoonarien syöminen on todella, todella kurinalaista. Mutta todellakin syövät paljon! Ruuan laadulla pidetään rasvaprosentti alhaisena, mutta lihakset juoksukunnossa. Jos vain vähentää syömistä, elimistö alkaa käyttämään lihaksia saadakseen energiansa, eikä tämä ole toivottavaa tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan oma mieheni lihonut lainkaan. Sopeutti vain syömisensä uuden, vähäenergisemman elämäntyylinsä mukaan.
Vaihdevuosissa(kaan) ei liho, kun ei syö enempää kaloreita kuin kuluttaa. Simple as that. Tietysti sitä voi tekosyyselittää itselleen vaikka mitä hormonitoiminnasta jne, mutta kun hyväksyy tosiasian ja korjaa ruokailu- ja liikkumistapansa, paino pysyy kurissa ja henkilö hoikkana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla paino ei ole noussut. Olen aina ollut hoikka, syön normaalisti (kasvissyöjä) ja melko terveellisesti, joskin aika paljon makeaa. Liikun kohtuullisesti, mutta en varsinaisesti treenaa. Ei sairauksia. Olen 53 v, 170cm ja paino 50 kg. Ollut suurinpiirtein tuossa lukemassa koko aikuisikäni. Äitini on samanlainen.
Tämä ei todellakaan ole mikään terveellinen paino aikuiselle ihmiselle! Suosittelen kuntosalitreeniä ja proteiinin lisäämistä ruokavalioon. Tuolla menolla saa äkkiä itselleen lonkkamurtuman ja siitä toipuessa kuihtuu olemattomiin.
T. Kateellinen lihava
Riippuu ihan kehotyypistä, mikä kenellekin on se normaalipaino. Itse olen todella siro, pitkäraajainen ja luonnostani kehon koostumukselta
Alipaino on terveydelle yhtä haitallista kuin runsas ylipaino. Yritä nyt edes saada lihasmassaa kehoosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monikin on säilynyt hoikkana vaihdevuosissa. En tiedä, miten.
Itselläni on vaihdevuodet vielä edessäpäin, mutta keski-iän kiloja pyrkii tulemaan koko ajan. Lähes kaiken lisätyn sokerin ja kaikki keinotekoiset makeutusaineet olen jättänyt pois. Painon nousu on pysähtynyt, mutta vielä jotain tarttis tehdä, jotta kertyneistä kiloista pääsisin eroon.
Mitä ihmettä on keski-iän kilot?
Ite olen nyt 52-vuotias enkä eläessäni ole painanut enempää kuin 54 kg. Se on 174-senttiselle ihan passeli paino.
Ei ikä tuo mitään kiloja, se on ainoastaan se mättäminen mikä lihottaa.
Ainut mikä laihduttaa on kalorivaje.
Varmaan sitten. En muista että suvussakaan olis ketään ylipainoista.