Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku ei nykypäivänä osaa englantia kunnolla?

Vierailija
01.01.2026 |

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle opetettiin koulussa pakkosuomea vaikka olen ruotsinkielinen !!

Vierailija
62/104 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei osaa englantia, tekee itselleen karhunpalveluksen monella tavalla. Englanti on nykyään lähes kaikkialla: työelämässä, koulutuksessa, viihteessä ja netissä. Jos et osaa englantia, jää helposti ulkopuolelle monista mahdollisuuksista ja resursseista.

Esimerkiksi, paljon parhaita tutkimuksia, uutisia ja tärkeitä artikkeleita julkaistaan englanniksi. Ilman kielitaitoa et pääse käsiksi niihin ja menetät helposti käsityksen uusimmista kehityksistä omassa tai muissa kiinnostavissa aiheissa.

Työelämässä englanti on lähes pakollinen monilla aloilla. Monet firmat tekevät töitä kansainvälisesti, ja jos et osaa englantia, voi olla hankalaa päästä käsiksi niihin mahdollisuuksiin. Verkostoituminenkin jää vähäiseksi, koska ilman englantia et pääse keskustelemaan muiden alasi ammattilaisten kanssa.

Viihteen puolella taas jää monesta asiasta paitsi. Elokuvat, sarjat, musiikki ja pelit on monesti te

En tunne ollenkaan tuolla tavalla vaikka osaan niin vähän englantia etten tunnista sitä jonkun puheesta englanniksi. Mua todella vähän kiinnostaa uutiset, en koe jääneeni niistä paitsi, enkä oikein edes tiedä mitä englanninkielisiä sivustoja tarvisin.

Töissä on joskus ollut englanninkielisiä työntekijöitä, muttei heidän kanssaan ole pakko keskustella.

Kuuntelen paljon suomenkielistä musiikkia, toki muutakin, mutta en ole koskaan tiennyt yhdestäkään englanninkielisestä musiikista että mistä siinä lauletaan, samoin elokuvat joissa ei ole tekstiä eivät kerro yhtään mitään, mutta en katso suomalaisiakan elokuvia kuin kerran vuodessa. En pelaa pelejä. En osaa toki käyttää sovelluksia jotka ovat englanninkielisiä. En tiedä onko Facebook, insta, snäppi taisi ainakin olla ku en osannu. En osannut käyttää onlyfanssia:D onhan toki kaikkiin kirjautumiset vaikeita ku ei tiedä mitä tarkoittaa password ja mitä kaikkea niissä kysytäänkään. Mutta missä netissä esim suurin osa kommunikoinnista tapahtuu englanniksi? Siihen en ole törmännyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-90-luvuilla luettiin paljon ruotsia, saksaa, venäjää ja ranskaa. Ei englannin kieli ollut niin keskiössä. Lisäksi silloin puuttui internet ja etenkin some, joka pursuaa englannin kieltä 24/7. Yritän tällä selittää, miksi keski-ikäiset ja sitä vanhemmat ei osaa englantia niin hyvin.

Nuoret luulevat osaavansa englantia hyvin mutta todellisuudessa osaaminen on hyvin heikkoa. Tekevät erittäin paljon mm. kielioppivirheitä ja sanasto on suppea.

Vierailija
64/104 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.ef.fi/epi/

Neljäntenä ollaan oltu joskus. Nykyään 12. ja suunta alaspäin.

Turistien suosimien maiden sijoitus, Japani 96. Thaimaa 116.

Tuo lista ei kyllä pidä lainkaan paikkaansa. Sen mukaan esimerkiksi Virossa osattaisiin huonommin englantia kuin mm. Argentiinassa. Tai Kambodzassa osattaisiin englantia kaikista huonoiten.

Vierailija
65/104 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle opetettiin koulussa pakkosuomea vaikka olen ruotsinkielinen !!

Ei se ole pakkosuomea. Se on maan pääkieli. Sitä opetetaan sinulle että voit opiskella suomenkielisessä korkeakoulussa. Ruotsinkieliset koulut turhia.

Vierailija
66/104 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on opiskelu on jäänyt peruskoulun ja vaikka lukionkin tuntien varaan, mutta ei ole kieltä aktiivisesti käyttänyt, jää kielitaito hyvin ohueksi.

Jos ei puhu englantia, puuttuu puheesta sujuvuus, joutuu ajattelemaan sananomansa ensin suomeksi ja kääntämään sen, jos jääkin joku sana puuttumaan, pysähtyy lause kesken...

Ei ole mikään ihme, että kaikki eivät englantia juurikaan osaa.

Meillä aikoinaan vanhempani olivat sitä mieltä, ettei ruudun edessä tarvitse olla ollenkaan, eli ei sitten katsottu elokuvia tai sarjoja, pelattu videopelejä jne.

Joten sitten se ainoa oppiminen ja kielelle altistuminen oli sitä iänikuista sanastojen tankkaamista. Juuri mitään ei jäänyt mieleen. 

Vasta sitten myöhemmin kun sain rauhassa katsella tv:tä ja leffoja, niin kielitaito alkoi parantua lähes itsestään. 

Pärjään kielellä, mutta menen herkästi pahasti lukkoon jos jotain pitäisi puhua.

Vierailija
67/104 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-90-luvuilla luettiin paljon ruotsia, saksaa, venäjää ja ranskaa. Ei englannin kieli ollut niin keskiössä. Lisäksi silloin puuttui internet ja etenkin some, joka pursuaa englannin kieltä 24/7. Yritän tällä selittää, miksi keski-ikäiset ja sitä vanhemmat ei osaa englantia niin hyvin.

Nuoret luulevat osaavansa englantia hyvin mutta todellisuudessa osaaminen on hyvin heikkoa. Tekevät erittäin paljon mm. kielioppivirheitä ja sanasto on suppea.

Suomessa opiskellaan eniten kieliä pohjoismaista. Silti osaamme huonoiten kieliä ja englantia.

Vierailija
68/104 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.    MISTÄ HELVETISTÄ ME SE TIEDETÄÄISIIN..... TUNNETKOT ITSE KAIKKI JOTKUT MOUKKA ???

Vierailija
69/104 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Aurinko paistaa" kääntyy englanniksi "The sun is frying" ja "sukupuolitauti" on englanniksi "gender disease". Olen aina ollut haka englannin kielen käytössä.

Ei moni brittikään osaa omaa kieltään. Saatetaan sanoa esim. "I don't have no money."

Vierailija
70/104 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Helsingissä ei osata puhua Suomea, vaikka on Suomen pääkaupunki? 

Miksi Zürichissä ei osata puhua sveitsiä? 

Koska ei ole olemassa sellaista kieltä kuin sveitsi.

Vierailija
71/104 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraili)a kirjoitti:

Mun 79v isä ei osaa englantia. Ei osaa moni muukaan tuon ikäinen.

Mun osaa, oli englannin ope.

Vierailija
72/104 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pakkoruotsi. 

Minä ihmettelen miksi Suomessa hyväksytään se, että emme osaa muuta kuin englantia. Kukaan ei osaa ruotsia vaikka sitä opiskellaan eniten.

Pakkoruotsi ei ole itsenäisyyttä se on KOLONIALISMIA!

Purra kumminkin puolusti verisesti pakkoruotsia vaikka ennen vaaleja valehteli äänestäjilleen lopettavan pakkoruotsin... moukat uskoi .... yyyy  yyy  yy  😂😂😂😂

Vierailija
73/104 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Aurinko paistaa" kääntyy englanniksi "The sun is frying" ja "sukupuolitauti" on englanniksi "gender disease". Olen aina ollut haka englannin kielen käytössä.

Ei moni brittikään osaa omaa kieltään. Saatetaan sanoa esim. "I don't have no money."

Taitaapi olla puhekieltä. Eihän mekään puhuta suomessa suomea kieliopin mukaan, vaan ihan päin persettä suoraan sanottuna.

Vierailija
74/104 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa enää derivoida tai integroida, vaikka tiedän, että joskus osasin hyvinkin. Samoin on käynyt enlanninkielelle ja monelle  muullekin oppiaineelle. Kirjoittaa osaan, toisin kuin monet, jotka osaavat puhua kielillä.

Vierailija
75/104 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskikoulussa, nykyinen peruskoulu, ei välttämättä opetettu lainkaan englantia. Lukiossa sitten kolme vuotta. Murheellista, eikö totta?

Mistä olet saanut käsityksen, ettei keskikoulussa olisi opetettu lainkaan englantia?

Vierailija
76/104 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieraili)a kirjoitti:

Mun 79v isä ei osaa englantia. Ei osaa moni muukaan tuon ikäinen.

Mun osaa, oli englannin ope.

Olipa tooosiii hyvä kun kun  kerroit meille ...😝😝😝😝

Vierailija
77/104 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rallienglanti ei ole mitenkään kiehtovaa kuunnella. Mikä siinä on, ettei muunlaista kielitaitoa osata Suomessa arvostaa kuin rallienglantia? Opetelkaa saksaa ja ranskaa, ehkä venäjääkin ja jos ei sitä niin sitten mandariinia. Ruotsiakin osaa häviävän pieni prosentti suomalaisista vaikka oikeastaan kaikkien kuuluisi osata toista kotimaista kieltä. 

Painu suolle sen rallienglantis kanssa. Se ei ole sen kummempaa kuin jonkun intialaisen tai ranskalaisen englanti. Kun kuuntelee esim. ulkomaisten kilpahiihtäjien puhumaa englantia, niin ei meinaa saada edes selvää, mitä kieltä ne puhuu. 

Vierailija
78/104 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri kukaan keski-ikäinen ei osaa edes tyydyttävästi saksaa, venäjää tai ranskaa.

Vierailija
79/104 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pakkoruotsi. 

Minä ihmettelen miksi Suomessa hyväksytään se, että emme osaa muuta kuin englantia. Kukaan ei osaa ruotsia vaikka sitä opiskellaan eniten.

Pakkoruotsi ei ole itsenäisyyttä se on KOLONIALISMIA!

Purra kumminkin puolusti verisesti pakkoruotsia vaikka ennen vaaleja valehteli äänestäjilleen lopettavan pakkoruotsin... moukat uskoi .... yyyy  yyy  yy  😂😂😂😂

Persu raukat ilkoi ennen vaaleja että pakkoruotsi loppuu ja eeuusta etotaan kun kun PURRA  LUPASI  🤭🤭🤭🤭🤭

Vierailija
80/104 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Helsingissä ei osata puhua Suomea, vaikka on Suomen pääkaupunki? 

Ethän sinäkään osaa. Kielten nimet kirjoitetaan suomeksi pienellä alkukirjaimella, siis "puhua suomea" eikä "puhua Suomea".

Ei se iso S puhuessa näy.🤣

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan