Miksi joku ei nykypäivänä osaa englantia kunnolla?
Kommentit (81)
Nykypäivänä. Se, että on saapunut Nykypäivä, ei tarkoita että kaikki yhtäkkiä muuttuisi Nykypäivän mukaiseksi. Ihmiset ovat aina erilaisia ja heillä on vapaus olla erilaisia. Nykypäivä ei muuta sitä miksikään, voit olla huoleti Nykypäivän suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Helsingissä ei osata puhua Suomea, vaikka on Suomen pääkaupunki?
Ethän sinäkään osaa. Kielten nimet kirjoitetaan suomeksi pienellä alkukirjaimella, siis "puhua suomea" eikä "puhua Suomea".
Nyt oli kysymyksessä puhuminen eikä kirjoittaminen. Et taida ymmärtää näiden sanojen eroa.
eri
Vierailija kirjoitti:
Mädättäminen on jo pitkällä,siksi.
Voisiko joku selittää, mikä on kunnon englantia? Jos sillä tarkoitetaan koulussa opetettavaa kuningattaren englantia, niin sitä ei puhu englanninkielisistäkäön kuin pieni osa. Haluaisin nähdä, kun porukka menee sanomaan skoteille, cockneytä tai muita murteita puhuville, että puhukaa englantia kunnolla. Tulee nenä kipeäksi!
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää vielä enemmän, että Suomessa pitkään asuneet ei välttämättä osaa yhtään sanaa Suomea. Yhtä paljon ihmetyttää, että pientäkään laskutoimitusta, ei osata laskea päässä.
Samoin. Ei edes ravintoloissa tarjoilijat ymmärrä yksinkertaisinta ravintolasanastoa. Laskutaitoa en ihmettele, koska "kaiken voi laskea koneella". Meni vaan mahdottomasti aikaa, kun nuori myyjä laski eräässä paikassa laskimella sellaista laskua, jonka minä asiakkaana laskin päässä noin seitsemässä sekunnissa. Piti laskea ensin vähennys- ja sitten yhteenlasku melko pienestä rahasummasta - mutta ne desimaalit!
Suomessa ei tarvitse osata englantia. Siinä syy, miksi me emme osaa. Eikä ruotsiakaan.
Eivät kaikki voi olla mitään kielineroja. Itselle se ei ole mikään ongelma ollut koskaan. Tiedän ainakin 2, joiden nuorin tytär meni naimisiin varmaan hetken Mielenjohteessa jonkun Suomessa asuvan, muttei sanaakaan suomea puhuvan ja ymmärtävän miehen kans. Eivätkä he siis (vanhemmat) osaa ja ymmärrä sanaakaan englantia. On se nyt aika noloa. Aikuisia ihmisiä ! Pitäisi jo sen ikäiset osata ja ymmärtää ! Sen nyt ymmärtää, jos o kysees joku lapsi.......onhan sitä joitakin kursseja olemassa, niitä voi kokeilla. Ja voi myös katsella ja kuunnella joitakin ulkomaalaisia leffoja, musiikkia, sarjoja yms. Niissähän on tekstitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskikoulussa, nykyinen peruskoulu, ei välttämättä opetettu lainkaan englantia. Lukiossa sitten kolme vuotta. Murheellista, eikö totta?
Siskoni s 1955 luki vielä pitkään saksaa mutta minä s 1960 ihan jo pitkää englantia.
Siskoni jo edesmennyt. Kuten iso osa muistakin pitkän saksan lukijoista.
Kyllä suurin osa vuonna 1955 syntyneistä elää.
Iso osa On eri asia kuin Suurin osa.
Vierailija kirjoitti:
En asu Englannissa. Ei tarvitse.
Eikö sulla ole ulkomaalaisia kavereita, vai puhutko monia muita kieliä kuin englantia? Etkö halua ymmärtää englanniksi laulettua musiikkia, tai puhuttuja elokuvia ilman tekstien lukemista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskikoulussa, nykyinen peruskoulu, ei välttämättä opetettu lainkaan englantia. Lukiossa sitten kolme vuotta. Murheellista, eikö totta?
Opetettiinpas. Kävin keskikoulun 70-luvun alkupuolella ja olen ensimmäistä ikäluokkaa jolla ei enää ollut pitkä saksa.
Riippuu kai aika paljon koulusta. Työkaveri luki pitkän espanjan ja oli syntynyt joskus 1965 jälkeen.
En minäkään osaa kuin muutaman sanan Englantia. Olen 40v mies. Aika harvoin tulee tilanteita joissa pitäisi osata. No esim sovellukset jotka eivät ole suomenkielisiä jää käyttämättä kun ei tiedä mitä mistäkin tapahtuu.
Minäkin olen opiskellut pakkoruotsia monta vuotta, mutta en siltikään osaa sanoa kuin tyyliin jag heter av-mamma. Jos kieltä ei aktiivisesti käytä, niin kyllähän ne opit unohtuu.
Jos ei osaa englantia, tekee itselleen karhunpalveluksen monella tavalla. Englanti on nykyään lähes kaikkialla: työelämässä, koulutuksessa, viihteessä ja netissä. Jos et osaa englantia, jää helposti ulkopuolelle monista mahdollisuuksista ja resursseista.
Esimerkiksi, paljon parhaita tutkimuksia, uutisia ja tärkeitä artikkeleita julkaistaan englanniksi. Ilman kielitaitoa et pääse käsiksi niihin ja menetät helposti käsityksen uusimmista kehityksistä omassa tai muissa kiinnostavissa aiheissa.
Työelämässä englanti on lähes pakollinen monilla aloilla. Monet firmat tekevät töitä kansainvälisesti, ja jos et osaa englantia, voi olla hankalaa päästä käsiksi niihin mahdollisuuksiin. Verkostoituminenkin jää vähäiseksi, koska ilman englantia et pääse keskustelemaan muiden alasi ammattilaisten kanssa.
Viihteen puolella taas jää monesta asiasta paitsi. Elokuvat, sarjat, musiikki ja pelit on monesti tehty englanniksi, ja jos et osaa kieltä, menetät osan kokemuksesta tai joudut turvautumaan käännöksiin. Englanti on myös iso osa internetiä ja sosiaalista mediaa, jossa suurin osa keskusteluista tapahtuu englanniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siskoni s 1955 luki vielä pitkään saksaa mutta minä s 1960 ihan jo pitkää englantia.
Siskoni jo edesmennyt. Kuten iso osa muistakin pitkän saksan lukijoista.
Kyllä suurin osa vuonna 1955 syntyneistä elää.
Iso osa On eri asia kuin Suurin osa.
Minä, syntynyt 1955, elän ja lukenut 2 vuotta englantia.
En ole käynyt lukiota.
En siis osaa juurikaan ko, kieltä mutta en ole sitä tarvinnutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Zürichissä ei osata puhua sveitsiä?
Vierailija kirjoitti:
En minäkään osaa kuin muutaman sanan Englantia. Olen 40v mies. Aika harvoin tulee tilanteita joissa pitäisi osata. No esim sovellukset jotka eivät ole suomenkielisiä jää käyttämättä kun ei tiedä mitä mistäkin tapahtuu.
Olet kuitenkin joutunut opiskelemaan englantia koko peruskoulun ja sen jälkeenkin. Eikö mitään siis jäänyt päähän? Miten pääsit läpi koulusta? Armolla?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei osaa englantia, tekee itselleen karhunpalveluksen monella tavalla. Englanti on nykyään lähes kaikkialla: työelämässä, koulutuksessa, viihteessä ja netissä. Jos et osaa englantia, jää helposti ulkopuolelle monista mahdollisuuksista ja resursseista.
Esimerkiksi, paljon parhaita tutkimuksia, uutisia ja tärkeitä artikkeleita julkaistaan englanniksi. Ilman kielitaitoa et pääse käsiksi niihin ja menetät helposti käsityksen uusimmista kehityksistä omassa tai muissa kiinnostavissa aiheissa.
Työelämässä englanti on lähes pakollinen monilla aloilla. Monet firmat tekevät töitä kansainvälisesti, ja jos et osaa englantia, voi olla hankalaa päästä käsiksi niihin mahdollisuuksiin. Verkostoituminenkin jää vähäiseksi, koska ilman englantia et pääse keskustelemaan muiden alasi ammattilaisten kanssa.
Viihteen puolella taas jää monesta asiasta paitsi. Elokuvat, sarjat, musiikki ja pelit on monesti tehty englanniksi, ja jos et osaa kieltä, menetät osan kokemuksesta tai joudut turvautumaan käännöksiin. Englanti on myös iso osa internetiä ja sosiaalista mediaa, jossa suurin osa keskusteluista tapahtuu englanniksi.
Tässäpä hyvin kiteytetty koko asian ydin. Näinhän se on.
Itse kaivan kaikki tietoni netistä englanniksi. Tietoa asiasta kuin asiasta on saatavilla nimenomaan englanniksi. Suosin kylläkin paljon youtube videoita (siis asiallista sisältöä, oli se sitten psykologiaa, lääkkeitä, luontaistuotteita, ihonhoitoa), sillä englanniksi tarjonta ja informaatio on oikeastaan loputonta. Ja mulla kuulun ymmärtäminen on paljon parempaa kuin lukeminen.
Meillä on pakkoruotsi.
Minä ihmettelen miksi Suomessa hyväksytään se, että emme osaa muuta kuin englantia. Kukaan ei osaa ruotsia vaikka sitä opiskellaan eniten.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pakkoruotsi.
Minä ihmettelen miksi Suomessa hyväksytään se, että emme osaa muuta kuin englantia. Kukaan ei osaa ruotsia vaikka sitä opiskellaan eniten.
Pakkoruotsi ei ole itsenäisyyttä se on KOLONIALISMIA!
Pakkoruotsi ei ole itsenäisyyttä se on KOLONIALISMIA!
Minä haluan että Ruotsi, ruotsalaiset ja suomenruotsalaiset pyytävät meiltä anteeksi kolonialismia ja lopettavat sen. Muuten meillä ei ole itsenäisyyttä. Emme saa edes itse päättää mitä kieliä opiskelemme. Se on KOLONIALISMIA!
Koulun pakkoruotsi on kolonialismia ja kulttuuri-imperialismia. Lapset ymmärtävät tämän jo viimeistään koulussa eivätkä siksi halua opiskella pakkoruotsia.
Pakkoruotsilla on suomalaiset sorrettu, alistettu ja sillä on koulussa pilattu meidän lastemme itsetunto ja ylpeys jo vuosikymmenien ajan. Siksi niin suuri osa suomalaisista hyväksyy itseensä kohdistuvan kulttuuri-imperialismin ja kolonislismin.
Liian moni suomalainen tuntee olevansa huonompi kuin ruotsinkieliset. Se on luonnollista kolonisoiduille kansoille. Siitä on silti päästävä eroon.
Mä olen 46v eli keski-ikäinen. Englannin opiskelun aloitin kolmannella luokalla eli vuonna -88. Englantia osaan melko hyvin. Ihan normaalia osata englantia mun ikäluokassa. Ei toki kaikki osaa kovin hyvin, mutta kyllä sitä on koulussa opiskeltu jo ala-asteelta saakka.