Miksi joku ei nykypäivänä osaa englantia kunnolla?
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskikoulussa, nykyinen peruskoulu, ei välttämättä opetettu lainkaan englantia. Lukiossa sitten kolme vuotta. Murheellista, eikö totta?
Siskoni s 1955 luki vielä pitkään saksaa mutta minä s 1960 ihan jo pitkää englantia.
Siskoni jo edesmennyt. Kuten iso osa muistakin pitkän saksan lukijoista.
Kyllä suurin osa vuonna 1955 syntyneistä elää.
Onko joku muuta väittänyt?
Kyllä 1950-luvulla syntyneiden kouluaikoina oli jo kunnallisia keskikouluja. Joten kyllä useimmat sen ikäiset ovat käyneet ainakin keskikoulun, vaikkakaan eivät välttämättä lukiota.
Surettaa aikuisten puolesta, jotka menee vuosikymmeniä samoilla vastauksilla, Ei silloin opetettu kun olin nuori, Ei meillä kotona saanut/ollut. Tehkää ja opetelkaa aikuisena? Kansalaisopistollakin on kurssit täynnä eri ikäisiä aikuisia.
Ja joo, tiedän ettei mun tarvitse surra muiden puolesta ja ei, ei tämä ole jäävuoren kokoinen ongelma mulle ;)
Varmaan samasta syystä kun ei jaksa käydä äänestämässäkään.
Ei ole mitään hyötyä opetella ja kukaan ei maksa siitä. Eliitin huvi ja rikkaiden sukujen juttuja tai etuja äänestää ja opetella asioita kuin koiralle opetetaan temppuja. Saa nakin.
Köyhä ei saa paskaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään hyötyä opetella ja kukaan ei maksa siitä. Eliitin huvi ja rikkaiden sukujen juttuja tai etuja äänestää ja opetella asioita kuin koiralle opetetaan temppuja. Saa nakin.
Köyhä ei saa paskaakaan.
Ei hitto tätä porukkaa joille on olemassa pelkkä kapitalismi. Mitään ei tehdä ellei joku maksa. Maataan sohvalla suu auki huomista päivää odottamassa.
Vierailija kirjoitti:
Surettaa aikuisten puolesta, jotka menee vuosikymmeniä samoilla vastauksilla, Ei silloin opetettu kun olin nuori, Ei meillä kotona saanut/ollut. Tehkää ja opetelkaa aikuisena? Kansalaisopistollakin on kurssit täynnä eri ikäisiä aikuisia.
Ja joo, tiedän ettei mun tarvitse surra muiden puolesta ja ei, ei tämä ole jäävuoren kokoinen ongelma mulle ;)
Miks opetella?
Palkat on paskoja ja työsuhteet täysin naurettavia. Vaikka haluisikin lähteä pois Suomesta miehenä, niin ei anneta siihen taloudellista vaihtoehtoa, kun säästöön ei jää rahaa yhtään, niin olet täällä ja vankina. Rahat riittää toistuvasti häthätään vuokraan ja siinä se.
Sen lisäksi sulta odotetaan maanpuolustushalukkuutta, jos venäjä tulee.
Niin tuntuu vähän siltä ettei haluta edes antaa mahdollisuutta lähteä pois, niin miksi vitussa opettelis yhtään mitään kieliä?
Työt saa ne joilla on vanhempien ja suvun kautta suhteita ja moni korkeastikoulutettukin on ihan täysin turhaa aikoinaan opiskellut vuosia. Ihan sen takia että voisi lukea jonkun kirjan sen alkuperäisellä kielellä tukematta yhtään opikellutta kääntäjää, joka sen kirjan kovalla ammattitaidollan on suomen kielelle kääntänyt.
Niin sen takiako opetella englannin kieltä esimerkiksi?
Naiset on ihan yhtä nirsoja englannin kielellä kuin suomen kielellä. Ei heille pätkätyötä tekevä matalapalkka-alan humanisti kelpaa. Suomessa porukka opiskelee ihan hyvää hyvyyttään täysin lampaina kaikkea toivo sydämessään ja usko siihn että kyllä opiskelemalla ahkerasti saa hyvän elämän.
Eipä saa. Katkeran mielen saat. Ei oikeasti kannata opiskella. Kokemuksen syvällä rintaäänellä tämä.
Moni luulee menettäneensä paljonkin, kun ei osaa kieliä, nin ihan samalaista se elämä on kielien kanssa kuin ilmankin. Ihan samalaisia ihmiset on ympäri maailmaa. Samaa paskaa eri äänenpainoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks opetella?
Palkat on paskoja ja työsuhteet täysin naurettavia. Vaikka haluisikin lähteä pois Suomesta miehenä, niin ei anneta siihen taloudellista vaihtoehtoa, kun säästöön ei jää rahaa yhtään, niin olet täällä ja vankina. Rahat riittää toistuvasti häthätään vuokraan ja siinä se.
Sen lisäksi sulta odotetaan maanpuolustushalukkuutta, jos venäjä tulee.
Niin tuntuu vähän siltä ettei haluta edes antaa mahdollisuutta lähteä pois, niin miksi vitussa opettelis yhtä
Ei muuta kuin onnea valitsemallesi tielle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala aste omana aikana mentiin pitkälti vielä alkeilla.
- Huomaan, että siellä ei päästy edes yhdyssanoihin.
Koulutuksest on jo pitkään leikattu. Ihmisillä ei ole varaa televisioihin ja niitä ei enää katsella. Ei sitä enää opi mitään, kun kaikesta leikataan ja rikkaat ei halua enää maksaa mistään mitään.
Edes työnteosta ei makseta tarpeeksi, niin kyllähän siinä maailma taantuu.
Nykyään monet pojat ei edes ole lukeneet kirjoja elämänsä aikana kertaakaan. Menevät sitten lukioon kuitenkin, kun vanhempien mielestä on hyvä käydä lukio ja kirjoja ei ole luettu tai kirjoitettu elämän aikana sivuakaan pidempiä tekeleitä.
Onhan se vaikeaa oppia toista kieltäkään, jos omaakaan ei osaa. Ei siitä kuitekaan auta vinoilla tai pilkata.
Me seitkytluvun lapset saatiin kaikki käteen helposti. Nykyisillä on kaikki leikattu ja paskottu päin helvettiä.
Niin sinä vaan vittuilet täällä yhdyssanoista. Olet sinäkin saatana. Englannin kielessä ei edes siinä määrin yhdyssanoja olekaan.
Mikä on mielestäsi "kunnon" Englanti? Pienet kieliopilliset virheet tuskin haittaavat jos sillä pärjää.
Ei suomalaiset oo koskaan osannut kuin mongertaa ja mumista tai huutaa jos kännissä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 1950-luvulla syntyneiden kouluaikoina oli jo kunnallisia keskikouluja. Joten kyllä useimmat sen ikäiset ovat käyneet ainakin keskikoulun, vaikkakaan eivät välttämättä lukiota.
Ei todellakaan. Olen nuorempaa ikäluokkaa, mutta vielä minunkin aikana monet kävivät kansakoulun ja kansalaiskoulun (eli ne kaksi luokkaa kansakoulun jälkeen). Oppikouluun eli keskikouluun piti hakea eli käydä kokeessa, eivätkä kaikki päässeet sisään tai eivät edes hakeneet.
Keskikoulu oli maksullinen vielä silloin, joten kaikkien perheet eivät toivoneet lasten jatkavan opintoja.
Eikös kunnallisia keskikouluja ollut vain maaseudulla/pienemmillä paikkakunnilla?
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, kun minä teininä olin kesätöissä 1970-luvulla pesulassa ja tehtaassa, niin siellä oli vielä niitäkin, jotka eivät olleet käyneet edes kansakoulua vaan jotain maaseudun kiertokoulua. Sitten nuorena heti menneet töihin raskaisiin fyysisiin ammatteihin.
Mitäpä luulet sen kaltaisen ihmisen mahdollisuuksista lähteä opiskelemaan jotain vierasta kieltä?
Maailma on muuttunut lyhyessä ajassa niin paljon, ettet voi kuvitellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Köyhä ei saa paskaakaan.
Sulla on jotenkin vääristynyt näkökulma.
Juuri äänestämällä on köyhä väki saanut aikaan paljon parannuksia Suomessa.
Otapa selvää Suomen ensimmäisistä eduskuntavaaleista. Ne tapahtuivat vuonna 1907 kun kuuluimme edelleen Venäjän keisarikuntaan. Maaseudun köyhä väki ja kaupunkien työväki aiheuttivat yllätyksen: vaaleissa voittivat sosiaalidemokraatit.
Tämä johti siihen että sosiaalidemokraatit olivat yleensä vahvassa asemassa maan itsenäistyttyä ja tähän perustui monet sosiaaliset uudistukset, joita nyt pidämme normaaleina oikeuksina, mutta joita tuskin olisi koskaan saatu lakiin, jos kansa olisi äänestänyt vain keskusta-oikeistoa.
Miksi pitäisi suomessa puhua englantia? Suomessa puhutaan suomea tai ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Ei suomalaiset oo koskaan osannut kuin mongertaa ja mumista tai huutaa jos kännissä.
Sä taas et osaa kuulla erilaisia aksentteja yhtään. Mun poika puhuu englantia venäläisellä aksentilla. Perinyt sen äidiltään. Hän kyllä tunnistaa, jos joku saksalainen tai suomalainen puhuu englantia ja vaihtaa sujuvasti heidän kotikielelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, kun minä teininä olin kesätöissä 1970-luvulla pesulassa ja tehtaassa, niin siellä oli vielä niitäkin, jotka eivät olleet käyneet edes kansakoulua vaan jotain maaseudun kiertokoulua. Sitten nuorena heti menneet töihin raskaisiin fyysisiin ammatteihin.
Mitäpä luulet sen kaltaisen ihmisen mahdollisuuksista lähteä opiskelemaan jotain vierasta kieltä?
Maailma on muuttunut lyhyessä ajassa niin paljon, ettet voi kuvitellakaan.
Kommentillasi vahvistit tuon kenelle vastasit.
Niin onkin maailma muuttunut, ihan huikeasti. Ei silloin 70luvulla maalla ja raskaissa töissä varmasti lähdetty noin vain opiskelemaan.
Nyt kuitenkin riittää kun avaa youtubesta kielikanavia tai ilmoittautuu kansalaisopiston kurssille ja siitä se lähtee jos halua on. Jos halua ei ole, niin ei siinäkään mitään. Netti ja aikojen muuttuminen on tapahtunut kaikille.
- Huomaan, että siellä ei päästy edes yhdyssanoihin.