Miksi joku ei nykypäivänä osaa englantia kunnolla?
Kommentit (130)
Usea joka kuvittelee osaavansa, ei todellisuudessa osaa kuin alkeet ja nekin auttavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskikoulussa, nykyinen peruskoulu, ei välttämättä opetettu lainkaan englantia. Lukiossa sitten kolme vuotta. Murheellista, eikö totta?
Mutta taitaa olla jo vähemmistönä nämä kansa- ja keskikoulun käyneet, peruskouluun siirryttiin kuitenkin jo 50 vuotta sitten. Useimmissa peruskouluissa ekana vieraana kielenä on siitä lähtien ollut englanti ja sanoisin, että koulujärjestelmää tuskin voi tästä asiasta syyttää. Toisaalta Suomessa on kokonaisuutena laaja englannin kielen osaaminen, annoin kertoa taannoin itselleni että 75% suomalaisista puhuu englantia. Varmasti korkeampi luku kuin useimmissa muissa Euroopan maissa.
Silti: Jos kieltä ei säännöllisesti käytä, sen osaaminen taantuu.
Moni ei ole kouluaikojen jälkeen englantia käyttänyt juurikaan.
Kouluenglanti on myös yksinkertaistettua, sanoisinko selkokielistä virallista brittienglantia, oppimateriaalissa lausunta on selkeää ja kohtuullisen hidasta.
Koulussa opetettiin englantia täysin väärällä opetussuunnitelmalla. Käytännön puhetta/ keskusteluharjoituksia ei juurikaan koulun enkuntunneilla ollut. Yksittäisiä sanoja päntättiin senkin edestä.
Ymmärrän melko hyvin kuulemaani englantia, vaikka 'ellämämkoululainen' olenkin. Mutta ans olla kun joku tulee yhtäkkiä kysymään jotakin englanniksi, niin menen ujohkona jäihin ja ei tule juuri mitään järkevää ulos suusta, vaikka ymmärrän hyvin kysymyksen.
Suomen kieliopin opettelin itsenäisesti aikuisena lukemalla paljon harrastekirjallisuutta.
Ainoastaan peruskoulun 90-luvulla käynyt kuutosen keskiarvolla ja moni luulee kirjoituksien perusteella korkeakoulutetuksi. Englantia en jostain syystä ole oppinut myöhemminkään, joskaan en ole tosissani sitä yrittänyt opiskella, enkä elämässä sitä juurikaan Suomessa tarvitse.
Täällä on kommenteissa ettei englantia tarvi mihinkään. Ei tarvitse tietoa, artikkeleita, uutisia ja viihdettä kuin suomeksi.
Ei sitä varmaan osaa kaivata sellaista mitä ei tiedä?
En ole kuullut koskaan kenenkään kieliä puhuvan sanovan, että turhia taitoja ja olisi parempi ilman :D
Itse tykkään osata kieliä, ne tuo aina ajatteluun jotain uutta. Ja hyviä ohjelmia ja luentotallenteita on englanniksi.
Ihmiset oppii (yleensä) puhumaan pariin ikävuoteen mennessä ja siitä se puhe vielä hioutuu. Ja joillain se jää siihen.
Poikamiestyttö boymangirl. Ymmärtävät heti.
Mene Pasilan juna asemalle. Kuinka paljon kuulet suomea ? Hämmästyttävän vähän.
Yli puoli vuosisataa sitten opetettiin pääasiassa kirjeenvaihtoa varten kieliä. Ei ollut nettiä eikä halpoja puheluita. Ääntämykseen ja puheeseen ei juuri paljoa kiinnitetty huomiota,kun ei ollut ns. luullun arvaamiskoetta. Siksi tuo puhe ei juuri vanhemmilta ikäluokilta sujuvasti suju.
Nykyslangi erityisesti itäisessä Helsingissä
on soma sekoitus suomea, englantia,somaliaa,arabiaa,ruotsia jne. Todella kansainvälistä kieltä.
Mä ymmärrän ihan hyvin englantia mutta kun pitäisi puhua sitä, sönkötän jotain epäselvää tönkköenglantia.
Mä en osaa. Ei ole sanavarastoa. En osaa kielioppia. On vaan äänisosetta, jota kuulen. En erota sanoja. Inhosin koulussa englantia. Lukiossa se oli ihan tolkuttoman vaikeaa. Vieläkin, vuosikymmenten jälkeen näen joskus painajaisia, et yo-koe lähestyy.
Vierailija kirjoitti:
Mä en osaa. Ei ole sanavarastoa. En osaa kielioppia. On vaan äänisosetta, jota kuulen. En erota sanoja. Inhosin koulussa englantia. Lukiossa se oli ihan tolkuttoman vaikeaa. Vieläkin, vuosikymmenten jälkeen näen joskus painajaisia, et yo-koe lähestyy.
Että pahalta tuntuu, ihan yököttää, kun aloittajan kaltaiset piikittelee asiasta.
Ymmärrän suurimman osan, mutta kun pitäisi itse puhua tai kirjoittaa, osaaminen supistuu tasolle kyllä ja ei. Kolmikymppisenä pitäisi pystyä parempaan.
Eihän sitä ole koulussa opetettu kauan. Ennen opiskeltiin saksaa ja latinaa.
Lapsesta saakka olen englantia lukenut tietokonepeleistä ja elokuvista ja itse oppinut, joten on aika vaikea käsittää miten jotkut ei sitä näköjään halua oppia. Jos jossain ei näy suomenkielisiä tekstityksiä niin heti kädet pystöön EN YMMÄRRÄ. Luulisi että jokainen täysjärkinen alkaa yhdistelemään niitä sanojen tarkoituksia toisiinsa väkisinkin kun aikansa tekee.
Se vertailukohde. Mihin sinä sitä vertaat. Osataanko Saksassa tai Ranskassa sitten paremmin englantia? Tai Ruotsissa tai Norjassa?
Ongelmana pidän että opettajat koulussa ei osaa englantia. Eihän se niin voi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pakkoruotsi.
Minä ihmettelen miksi Suomessa hyväksytään se, että emme osaa muuta kuin englantia. Kukaan ei osaa ruotsia vaikka sitä opiskellaan eniten.
Kyllä mä olen opiskellut englantia eniten. Olen aloittanut englannin opiskelun kolmannella luokalla. Ruotsin vasta seitsemännellä luokalla. Englantia mulla oli lukiossa kahdeksan kurssia ja ruotsia viisi kurssia.
Vierailija kirjoitti:
itse en osaa kieliä juuri ollenkaan.koulussa kyllä lontoota 6 vuotta ja ruåtsiakin 3vuotta oli.se vaan ei kiinnostanut pätkääkään.
eurooppaa on kierretty yli 30 vuotta eikä suurempia ongelmia ole ollut kielitaidon puutteesta.
sanakirja aina mukana.
saksasta autojakin osteltu kymmeniä eikä mitään vaikeuksia.toki sanavarasto lisääntyy.
Todella lapsellinen tuo tapa kirjoittaa lontoota. Se on englantia arvon juntti.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin peruskoulun 50 v sitten. En ole opiskellut yhtään sen jälkeen ja en myös puhunut käytännössä ollenkaan. Osaan nyt alle 100 sanaa. Sama koskee myös ruotsin kieltä.
Aloitit siis peruskoulusi 59v sitten?
Missä silloin oli peruskoulu?
itse en osaa kieliä juuri ollenkaan.koulussa kyllä lontoota 6 vuotta ja ruåtsiakin 3vuotta oli.se vaan ei kiinnostanut pätkääkään.
eurooppaa on kierretty yli 30 vuotta eikä suurempia ongelmia ole ollut kielitaidon puutteesta.
sanakirja aina mukana.
saksasta autojakin osteltu kymmeniä eikä mitään vaikeuksia.toki sanavarasto lisääntyy.