Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko olemassa romaaninaisia jotka haluaa tai pukeutuu valtaväestön tavoin?

Vierailija
31.12.2025 |

Kiinnostaisi tietää. Miten heihin suhtaudutaan sekä omassa yhteisössään että muutoin? Ajautuuko siinä omasta yhteisöstään pois?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mahdollista.

Mansonit karkoittaa sellaiset jotka yrittää elää normaalia elämää eikä suostu varastamaan tai haluaa tehdä töitä.

Terno tulee ammuskelemaan..

Vierailija
42/57 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Romaniasut ovat kauniita.

Perussuomalainen vain on sellainen luonteeltaan, että erilaisuus ärsyttää niin vietävästi.

Minulla on kavereita kaupan alalla ja yksikään ei heistä äänestä persuja. Silti heillä ei ole juurikaan hyvää sanottavaa tuosta kansanosasta.

Eikä ole itsellänikään kun sitä perseilyä kaupalla katsoo. Alkaen että auto invapaikalla tai heti ovien edessä. Lapset meluaa ja availee pakkauksia jo kaupassa. Ties mitä menee kassan ohi mutta ainakin muovikassit kannetaan kassan ohi maksamatta ja hirveä mölinä ja uhoaminen alkaa jos myyjä mitään huomauttaa.

Moni myyjä ei viitsi enää edes puuttua noiden tekemisiin.

Asut on ihan varaan hienoja, mutta ei ne jotka niitä käyttää.

Älä yleistä, itse tiedän useamman täysin tavallisesti elävän

En yleensä yleistäkkään mutta tuon ihmisryhmän kohdalla voi ihan hyvällä omallatunnolla tehdä poikkeuksen.

Ei vaan ole sattunut kohdalle sellaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosisatojen sisäsiittoisuuden tulokset.

Hermo ei kestä...

Vierailija
44/57 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saavat valita kyllä, mutta seurauksena on yhteisön ulkopuolelle sulkeminen.  On kokemusta.

Ei ole.

Omakohtaista ei olekaan.  Työkavereilta kuultua.  Tunnen kaksi naista, jotka päättivät valita normaalielämän.  Heidät suljettiin suvun ulkopuolelle. 

Kaksi ei tieteenkään ole paljon, mutta kumpikin kertoi näin aina tapahtuvan. 

Suvun ulkopuolelle sulkemisen luulisi tavallaan olevan vain hyvä juttu.

Vierailija
45/57 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa sekä naisia että miehiä, jotka pukeutuvat siististi.

Ja he ovat töissä. Romanien työllisyysaste on korkeampi kuin perusvenäläisten (PS). Heitä on juristeina, opettajina, yliopistotutkijoina, johtajina, esimiehinä, logistiikassa, kuljettajina.

Persuista vain 25% oli töissä ennenkuin työpaikkakato alkoi. Nyt luku on pienempi, koska kaikki irtisanomiset kohdistuvat kovimmin matalan osaamistason työntekijöihin.

Nyt kaipaisi vähän todisteita tuosta? Mitä nopeasti Googletin niin somaleillakin on korkeampi työllisyysaste kuin romaneilla. Heillä vielä kotiäitiys on todella yleistä jolloin naisten työllisyys on ihan olematonta.

Vierailija
46/57 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin Suomen romanit alkoivat käyttämään tuota pukuaan? Hehän ovat kuitenkin ns. ennenvanhaan pukeutuneet lähes samoin kuin kanta-asukkaat.

Vierailija
47/57 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on. Olen itse 1/4 romani, eikä kukaan edes huomaa normaalisti sitä. En ole koskaan ollut missään tekemisissä biologisen isäni (puoliromani) tai hänen sukunsa kanssa, en tiedä romanikulttuurista oikeastaan enempää kuin kuka tahansa tavallinen tallaaja. Ulkonäöstänikään ei juuri kukaan osaa päätellä mitään, olen aina pukeutunut kuin kuka tahansa ikäluokkani edustaja. Minulla on kyllä tummat hiukset ja piirteet mutta samalla tavalla, kuin kellä tahansa tummahiuksisella suomalaisella. Kasvonpiirteet ym. olen perinyt äidin supisuomalaisesta suvusta. 
Elämäni aikana taustastani on kysytty vain ehkä kymmenisen kertaa ja kysyjänä aina romanitaustaiset ihmiset, jotka ilmeisesti huomaavat herkemmin olemuksessani jotain tuttua. Tosin en varmaan ole ketjussa tarkoitettu henkilö, koska en koe itseäni romaniksi enkä haluakaan kokea. 

Vierailija
48/57 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mirellan mekko ei ole tyypillinen ROMAANILLE

ap kysyi onko romani naisia jotka pukeutuvat kuin valtaväestö ja minä vastasin että Mirella. Eli hän pukeutuu kuin valtaväestö. Romanit saavat itse valita 15-16vuotiaina miten pukeutuvat. Ei heitä pakoteta ja jos päättää pukeutua kuin valtaväestö on se ihan ok

Olipa sekava vastaus MINUN kirjoitukseen.

AP kysyi romAAninaisista

Vierailija
49/57 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa sekä naisia että miehiä, jotka pukeutuvat siististi.

Ja he ovat töissä. Romanien työllisyysaste on korkeampi kuin perusvenäläisten (PS). Heitä on juristeina, opettajina, yliopistotutkijoina, johtajina, esimiehinä, logistiikassa, kuljettajina.

Persuista vain 25% oli töissä ennenkuin työpaikkakato alkoi. Nyt luku on pienempi, koska kaikki irtisanomiset kohdistuvat kovimmin matalan osaamistason työntekijöihin.

Kuinka tunnistat työttömistä puoluekannan.

Eri rodut tunnistaa mutta suomalaisista.

Onko PS sun pakkomielle, ei ole sekään tervettä.

Mutta jankkaa toki jos se sinua viihdyttää.

Vierailija
50/57 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän suomessa muutaman romaninaisen jotka pukeutuu aivan tavallisiin vaatteisiin. Ulkomailla kuten turkissa ja bulgariassa myös romanit pukeutuvat aina valtaväestön mukaan, siellä heillä ei koskaan näe niitä isoja hameita. Miksi ne edes pitää niitä suomessa?

Vierailija
51/57 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastamisen takia isot hameet

Vierailija
52/57 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat yhteisönsä hylkäämiä. Sama juttu jos islamilainen nainen heittää kaavun roskiin.

Vierailija
53/57 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtoverini on täysi romani ja pitää kiinteistä yhteyttä sukuunsa. On valinnut siltäväliltä-pukeutumisen, usein suoraa tummaa hametta ja peittävää pusakkaa.  On myös kasvoiltaan romanin näköinen. 

Kertoi että oli ambitioita alalle jo koulutyttönä, ja siksi valitsi 15-vuotiaana ettei ota pukua. Kotiväki oli ihan jees asian kanssa, koska ei niinkään puku mutta perinteinen romaninaisen rooli ei oikein mahdollista sitä että satsaa opintoihin tai töihin. 

On seurustellut valkoilaisen kanssa. -

Vierailija
54/57 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin Suomen romanit alkoivat käyttämään tuota pukuaan? Hehän ovat kuitenkin ns. ennenvanhaan pukeutuneet lähes samoin kuin kanta-asukkaat.

Niinpä, ja ulkomailla edelleen pukeutuvat samanlailla kuin muutkin.

Vierailija
55/57 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, ja ulkomailla edelleen pukeutuvat samanlailla kuin muutkin.

Alkoivat hienostelemaan, kun valtio aloitti hamerahan maksamisen, ei taida monessakaan maassa olla tätä etua joten joutuvat ihan itse maksamaan vaatteensa.

Vierailija
56/57 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romanipuvun käyttö on yleistynyt vasta 195060-luvuilla, joten kovin pitkäaikaisesta perinteestä ei voida missään mielessä puhua. Kyseessä on myös täysin suomalainen ilmiö, muualla ei mitään romanihameita ole.

Itse asiassa koko perinne/perinneasu-käsite on tässä yhteydessä vähintäänkin kyseenalainen.

Vierailija
57/57 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Romanipuvun käyttö on yleistynyt vasta 195060-luvuilla, joten kovin pitkäaikaisesta perinteestä ei voida missään mielessä puhua. Kyseessä on myös täysin suomalainen ilmiö, muualla ei mitään romanihameita ole.

Itse asiassa koko perinne/perinneasu-käsite on tässä yhteydessä vähintäänkin kyseenalainen.

Totta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi