Onko olemassa romaaninaisia jotka haluaa tai pukeutuu valtaväestön tavoin?
Kiinnostaisi tietää. Miten heihin suhtaudutaan sekä omassa yhteisössään että muutoin? Ajautuuko siinä omasta yhteisöstään pois?
Kommentit (57)
Mirellan mekko ei ole tyypillinen ROMAANILLE
Suvulle häpeä jos omat alkaa leikkiä valkolaista.
Onhan noita paljonkin. Esim. Elizabeth Bennet romaanissa Ylpeys ja ennakkoluulo.
Vierailija kirjoitti:
ap kysyi onko romani naisia jotka pukeutuvat kuin valtaväestö ja minä vastasin että Mirella. Eli hän pukeutuu kuin valtaväestö. Romanit saavat itse valita 15-16vuotiaina miten pukeutuvat. Ei heitä pakoteta ja jos päättää pukeutua kuin valtaväestö on se ihan ok
Se yksi boheemi omalaatuinen taiteilija, joka taitaa olla jo kuollutkin pukeutui aina tuulipukuun ja meikkasi räikeästi. Tuo oli lesbokin ja välit ja suhteet omaan yhteisöön olivat tällä poikki. Kipa Lundberg tai vastaava oli tämän nimi.
Ei ole mahdollista.
Mansonit karkoittaa sellaiset jotka yrittää elää normaalia elämää eikä suostu varastamaan tai haluaa tehdä töitä.
Varmaan, mutta eri asia annetaanko. Suomessa ja Ruotsisa toki vain jaksetaan pitää päällä niitä rumia kansallispukuja. Muualla ne pukeutuu kuin valtaväestö.
500 vuotta ei riitä integroitumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Se yksi boheemi omalaatuinen taiteilija, joka taitaa olla jo kuollutkin pukeutui aina tuulipukuun ja meikkasi räikeästi. Tuo oli lesbokin ja välit ja suhteet omaan yhteisöön olivat tällä poikki. Kipa Lundberg tai vastaava oli tämän nimi.
Kiba Lumberg on kylläkin vielä elossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap kysyi onko romani naisia jotka pukeutuvat kuin valtaväestö ja minä vastasin että Mirella. Eli hän pukeutuu kuin valtaväestö. Romanit saavat itse valita 15-16vuotiaina miten pukeutuvat. Ei heitä pakoteta ja jos päättää pukeutua kuin valtaväestö on se ihan ok
Ei se ihan noin yksinkertaista ole. Eipä ole enää tasavertainen jäsen suvussa ja saa pärjätä omillaan. Puhumattakaan jos vanhemmalla iällä hylkää romanihameen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tuli se täydellinen oikea tieto.
Vierailija kirjoitti:
Hän on elossa ja välit poikki hänen seksuaalisen suuntautumisen takia, ei pukeutumisen. 99% romaneista on helluntalaisia ja eivät katso hyvällä samaan sukupuolta olevia pareja
Saavat valita kyllä, mutta seurauksena on yhteisön ulkopuolelle sulkeminen. On kokemusta.
ent iedä pitäisivätkö näitä heimo asuja jos ei niitä maksettaisi heille. ovat varsin kalliita, käsityötä ja kankaat ulkomailta.
Ainakin meillä oli työharjoittelussa romani joka ei ollut romaniasussa.
Minun luokkakakveri päätti aikoinaan että pukeutuu samoin kuin me muut. Palasi lopulta takaisin sukunsa ja perinteiden pariin kun häntä ei oikein suvussa katsottu hyvällä ja kantaväestö piti silti mustalaisena vaikka oli normaalit vaatteet.
Mikä on pielessä avauksen kysymyksessä?