Passiiviset ja ehkäilevät kaverit, mikä avuksi
Ilmeisesti aika yleinen ongelma. Näen paljon omalla ja muiden kohdalla sitä että ei sitouduta mihinkään menoihin vaan laitetaan kutsuun ehkä ja tullaan paikalle jos huvittaa just sillä hetkellä. Isoihinkin juhliin, esim tasakymmensynttärit, vaikea tietää onko juhlijoita tulossa 10 vai 50 kun kutsuun ei ole vastattu eikä muistutuksiin reagoitu. Sitten ruoka ja juoma joko loppuu kesken tai sitä menee roskiin
Eipä ole tullut järkättyä mitään koko tänä vuonna koska tuntuu ettei kukaan enää arvosta toisten vaivannäköä
Voisipa ihmisille antaa tähtiarvostelut sen perusteella kuka sopii asioita mutta peruu viime tinkaan, ei vastaa kutsuun juuta eikä jaata, sanoo tulevansa mutta ei tulekaan, sanoo että ei tule mutta ilmaantuu paikalle ja odottaa lautasta eteensä yms
Kommentit (291)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö millaista sontaa on järjestää juhlia tietämättä yhtään montako ihmistä tulee paikalle?
Pointti ei ole se että on pakko tulla, vaan että olisi kohteliasta ilmoittaa ajoissa tuleeko paikalle vai ei (ja pitää siitä kiinni).
Entä jos sattuu jotakin muuta. Miten voi olettaa että vaikka 12:lle ihmisille ei kenellekään sattuisi mitään muuta. Totta kai sattuu. Ihme jos kaikki pääsee paikalle lopulta. Silloin voi jo vähän selitellä että en näin hyvin ollut varautunut. Tuossahan oli lueteltu että mikään muu ei ole hyvä kuin selvä kyllä tai ei ja se ei saa muuttua kun tähtiarvosteluissa näkyy heti.
Voi tietysti jatkaa tuolla asenteella ja hakata loppuelämän päätänsä seinään, tai sitten päätyä pikku hiljaa katkaisemaan välit ystäviin yksi kerrallaan kun ennen pitkää jokaiselle voi elämässä sattua muutakin.
Ymmärsinkö oikein, että et ilmoita tulostasi varmasti, koska "voi sattua jotain"? Mitä sitten, jos jotain sattuu? Harmittaa, kun et nyt pääse paikalle, vaikka oelt ilmoittautunut?
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohi aiheesta, mutta nämä on hauskoja nämä vanhat tutut, joita tapaa "kylillä" sattumanvaraisesti. Olisi pitkästä aikaa hauska tavata. Joo. Koitappa jotain tapaamista sitten järkkäillä, niin ihan turhaa. Vuosien mittaan milloin lapsen luokalla on ollut korona-altistusta, milloin auto rikki ja jostain syystä bussilla ei voi tulla. Tuntia ennen tapaamista huomataan, että on vatsatauti iskenyt tai pitää mennäkin auttamaan anoppia asioilla käynnissä. Ajoin pirukseen ohi ja siellä auto seisoi ihan omassa pihassa.
Tämä tekosyiden keksiminen on tosi rasittavaa. Asia on myös niin että jos ei halua tulla niin sopiva syykin löytyy. Esim. "mulla särkee päätä, en jaksa tulla."
Mutta jos meno olisi ollut joku tarpeeksi kiinnostava ja hauska, niin ei olisi pikku päänsärky haitannut menoa. Joskus olen myös joutunut pyytelemään ihmisiä johonkin työvuoroon, siis vapaaehtois / talkootyötä yhdistyksessä. Herkästi ihmiset alkavat miettimään jotakin syytä, että "en voi kun ...."
Tekisi mieleni sanoa, että ei kiinnosta syysi, sano vain kyllä tai ei.
"Ymmärsinkö oikein, että et ilmoita tulostasi varmasti, koska "voi sattua jotain"? Mitä sitten, jos jotain sattuu? Harmittaa, kun et nyt pääse paikalle, vaikka oelt ilmoittautunut?"
Tuo on ihan täyttä kukkua. Siis selitys ettei voi ilmoittautua tulevaksi koska mitä vaan voi sattua.
Lapsikin ymmärtää että Merjan viiskymppisbailut jäävät ilmoittautuneelta väliin, jos vaikka itse kuolee, lähiomainen kuolee, itse sairastuu, lapsi sairastuu, lastenhoitaja sairastuu, koira pitää äkisti lopettaa, lento peruuntuu yms yms.
Roikkumaan jättäminen on puhdasta itsekkyyttä ja välinpitämättömyyttä eikä muuksi selittelemällä muutu.
Vierailija kirjoitti:
Mä en pysty sitoutumaan etukäteen kovinkaan varmasti, koska riippuu ihan päivän olotilasta onnistuuko osallistuminen. Kukaan tuskin haluaa mua sinne juhliin paniikkikohtauksia saamaan tai nurkkaan itkemään. Siksi vastaan aina, että voin tulla jos olotila sallii. Jos joku tästä loukkaantuu niin voi voi, en ole itse ailahtelevaa psyykeäni valinnut. Ja jos ei kelpaa muut ystäviksi kuin psyykkisesti täydelliset ihmiset niin ei väkisin, mutta minä en ole silloin se ongelma, vaan liian ulossulkevat kriteerit.
No, eiköhän sun kaverit ole tietoisia sun ongelmasta? Mutta kaikilla ei taida kuitenkaan olla paniikkihäiriötä, väsymystä tai masennusta, joka estää osallistumisen. Jos sanoo, että tulen, jos olotila sen sallii, ei mun mielestä ole "ehkä", vaan "kyllä". Ja sekin on ratkaisevaa, että oletko noin lähtökohtaisesti innostunut osallistumaan? Vai käytätkö tilaasi tekosyynä olla osallistumatta ja ilmoittamatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäily on epävarmuutta siitä haluaako tulla.
Kyllä jokainen joka haluaa tulla, pystyy ilmoittamaan käytännössä heti tuleeko vai ei.
Joku tylsistynyt kotirouva ehkä.
Mitenkään en voi ennustaa puolen vuoden päähän työvuorojani. En tiedä onko lapsi silloin kipeä, olenko itse, pitääkö koira viedä lääkäriin yms. Jos tuollaista aletaan vaatia, niin en tule. Toivon myös, että tätä kunnioitetaan eikä aleta soittelemaan perään, miksi en tule.
Sä et vissiin sitten koskaa varaa mitään matkoja tai muutakaan?
"Kutsuun vastataan tuleeko vai ei. Jos juhlat ovat 3 kuukauden päästä ja sinne on tarkoitus mennä, niin vastataan kyllä tulemme, kiitos kutsusta.
Ei vastata ehkä sen takia, että koskaan ei tiedä mitä voi tapahtua. Tietenkin voi tapahtua vaikka mitä, mutta sillä olettamalla mennään, ettei mitään ylivoimaista estettä tule jos sellaista ei ole tiedossa. Tapahtuma merkitään kalenteriin ja se ajankohta pidetään vapaana kaikesta muusta niin ei tule päällekkäisyyksiä.
Jos nyt kuitenkin jotain tapahtuu, mummon hautajaiset samana päivänä tai jää tuhkapilven takia jumiin 2000 km:n päähän, niin se on sitten asia jolle ei voi mitään ja juhlien järjestäjä ymmärtää tämän syyn. Juhlien järjestäjälle ehkä-ihmiset ovat hankalia, koska tarjoilut haluaa mitoittaa saapuvien vieraiden mukaan. Juhlien luonteesta ja koosta riippuen pari ehkää ei ole ongelma, mutta 20 on jo. Lisäksi juhlien järjestäjänä ehkä on hieman loukkaavaa, koska se aiheuttaa tunteen, että minä ja juhlani eivät ole heille tärkeä tapahtuma (no tullaan, jos sattuu huvittamaan ja muutakaan ei ole).
Ap:n kysymykseen mikä avuksi näiden ehkä-ihmisten kanssa. En tiedä, heitä aina on. Sukulaisille ei voi mitään. Mutta kaveripiiristä olen pudotellut tällaisia jahkaajia pois, jotka eivät osaa sanoa, säätävät, vekslaavat, peruvat ja siirtävät. Jos lähdetään yhdessä jonnekin harrastamaan tai reissuun niin lähden sopimaan asiaa niiden kanssa, jotka reippaasti ilmoittavat lähtevänsä. Jahkailijat putoavat jakelusta ja siinähän ihmettelevät, miten jäivät taas kyydistä. "
Ja yleensä nämä jahkailijat jahkailee ihan kaikessa, ei vaan siinä, että tuleeko vai ei.
Mulla nousee verenpaine näitä ehkäilijöiden viestejä lukiessa. Epäkohteliaita moukkia. En ymmärrä edes koko ketjun lukeneena ajatuksenjouksuaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksa sitoa vapaa-aikaa. Maailma on niin sekava.
Ahistaa vapaa-ajan aikataulutus. Työssä on niin toukka aikataulu.
Helpommin lähden lyhyellä varoitusajalla.
Sellainen vapaa kutsu on hieno. Joku valitti, että juhlia järklää ja pitää olla tarkat tiedot ennakkoon.Entä jos olisi vapaa tulo ja meno ja saa liittyä seuraan. Tarjoilu olisi sellaista ja tekeminen bileissä sellaista, että voi liittyä omaan tahtiin?
Toki ymmärrän Vp:n isoissa juhlissa.
Kerropa mitkä ruoat on sellaisia, että voi laittaa esille vaikkapa klo 14 ja ovat hyviä ja tarjoilukelpoisia vielä klo 22 ilman että emäntä/isäntä joutuu niitä koko ajan täydentämään, niin että vieraat voivat tulla ja syödä omaan tahtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksa sitoa vapaa-aikaa. Maailma on niin sekava.
Ahistaa vapaa-ajan aikataulutus. Työssä on niin toukka aikataulu.
Helpommin lähden lyhyellä varoitusajalla.
Sellainen vapaa kutsu on hieno. Joku valitti, että juhlia järklää ja pitää olla tarkat tiedot ennakkoon.Entä jos olisi vapaa tulo ja meno ja saa liittyä seuraan. Tarjoilu olisi sellaista ja tekeminen bileissä sellaista, että voi liittyä omaan tahtiin?
Toki ymmärrän Vp:n isoissa juhlissa.
Kerropa mitkä ruoat on sellaisia, että voi laittaa esille vaikkapa klo 14 ja ovat hyviä ja tarjoilukelpoisia vielä klo 22 ilman että emäntä/isäntä joutuu niitä koko ajan täydentämään, niin että vieraat voivat tulla ja syödä omaan tahtiin.
Tai sellaisia, että niitä hankitaan kekkereihin 1-30 ihmiselle, kun kutsu on vapaa eli voit tulla tai olla tulematta, mihin aikaan vain?
No eihän tuollekaan edes ruoka riittänyt, vaan tekemisen olisi pitänyt myös olla sellaista, että voi liittyä siihen mukaan koska vain. Että siinäpä sitä on järjestäjälle savottaa.
Nämä ei itse ole järjestänyt koskaan kunnolla itseään edes paikalle, saati sitten toisille jotain.
Eivät oikeasti tajua, mikä homma siinä on, että vaikkapa 10 ihmiselle järkkää syömiset ja juomiset, puhumattakaan isommasta porukasta. Nykyään vielä joka toisella on joku ruokavalio, joka täytyy ottaa huomioon.
Kuten tuolla aiemmin sanoin, yritin joustaa ja pitää illanistujaisia tuolleen rennosti. Aivan koko illan sai olla passissa jonkun tulijan tai lähtijän pillin mukaan, omien ruokien tuojien, koko ajan oli jotain menossa uuniin tai tulossa uunista, itse ei ennättänyt juurikaan istahtaa nauttimaan illasta.
Nyt volistaan, että kun ei enää ole kivoja juhlia. Ei ole ei, en jaksa yrittää miellyttää näitä "kun mä en vaan tiedä jaksanko mä"-ihmisiä. Muutama illan istumisystävä on jäänyt, heidän kanssa kutsuminenkin on vastavuoroista. Joskus pääsen siis valmiiseen pöytään minäkin.
Näinhän ne ekstrovertit introvertteja aina uhkailevat. Yksin jäät mokoma mulkero.
No elämä ei kuitenkaan ole pelkkää juhlaa. Joskus se koittaa yksinäisyys ekstrovertillekin ja siinä sitä sitten kiukutellaan, kun kukaan ei lähde minnekään.
Ihan sama, mikä vertti on, niin mulkerot jäävät yksin. Ihmiset, jotka eivät kunnioita toisen aikaa ja vaivaa yhtään, jäävät yksin. Ihmiset, joita kiinnosta toisen tunteet, jäävät yksin. Ennen pitkää. Usein vain se toisten juhlia kissanristiäisiä pitävä jää nopeammin yksin.
Tosi hyvin kirjoitettu tuo, että voihan ne järjestävät alkaa ihan samalla tuulella käyviksi kuin vieraat. Ilmoitella aamupäivällä, että päätä alkoikin särkeä, en nyt jaksakaan juhlia pitää. Tai olla ilmoittamatta ollenkaan, kun vieraat saapuu, niin ovet on säpissä ja puhelimeen ei vastata.